Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje implementację dyrektyw Rady w sprawie ochrony dzikiego ptactwa, ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, usprawnienie zarządzania obszarami Natura 2000 oraz zapewnienie właściwego nadzoru przez organ wydający decyzje dotyczące reglamentowania korzystania z zasobów środowiska
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 767
- Data wpłynięcia: 2008-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-03
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1237
767-001
3
a) jeżeli określenie stanu, o którym mowa w pkt 1, nie jest możliwe z powodu
niedostatecznych informacji - na wskazaniu celów odnoszących się do
niezbędnego uzupełnienia informacji,
b) jeżeli obecny stan przedmiotów ochrony w obszarze odbiega od stanu o
którym mowa w pkt 1 – na wskazaniu celów do osiągnięcia w okresie
realizacji zadań ochronnych w taki sposób, by umożliwiały i przybliżały
osiągnięcie właściwego stanu ochrony,
c) jeżeli obecny stan przedmiotów ochrony w obszarze jest tożsamy ze stanem,
o którym mowa w pkt 1 – na wskazaniu celów do osiągnięcia w okresie
realizacji zadań ochronnych w taki sposób, by umożliwiały utrzymanie tego
stanu,
d) na określeniu celów odnoszących się do likwidacji lub zmniejszenia
zidentyfikowanych zagrożeń dla przedmiotów ochrony, w tym w razie
potrzeby, celów dotyczących dokonania zmian w istniejących planach,
strategiach i programach.
§ 8. Ustalenie działań ochronnych, o którym mowa w § 5 pkt 6, polega na wskazaniu niezbędnych
działań, które w okresie realizacji zadań ochronnych doprowadzą do osiągnięcia celów działań
ochronnych, i umożliwią monitoring skuteczności działań ochronnych i stanu przedmiotów
ochrony.
§ 9. Ocenę potrzeby sporządzenia planu ochrony, o której mowa w § 5 pkt , przeprowadza się
biorąc pod uwagę w szczególności:
1) potrzebę przeprowadzenia inwentaryzacji przyrodniczej lub badań przedmiotów ochrony;
2) konieczność zapewnienie długotrwałego zaplanowania ochrony;
3) potrzebę wstępnej oceny ryzyka oddziaływania poszczególnych rodzajów przedsięwzięć na
obszar Natura 2000, w zależności od ich lokalizacji w obszarze.
§ 10.1. Dokumentacja, o której mowa w § 5 pkt 8, składa się z:
1) tekstu, który może być uzupełniony elementami graficznymi;
2) w razie potrzeby, zestawień tabelarycznych i opisowych baz danych;
3) map w formie cyfrowej, zawierających w szczególności:
a) granice obszaru,
b) lokalizację występowania siedlisk przyrodniczych będących przedmiotami
ochrony i gatunków będących przedmiotami ochrony oraz ich siedlisk,
c) lokalizację istniejących i projektowanych form ochrony przyrody,
d) lokalizację źródeł zagrożeń,
e) lokalizację działań ochronnych,
f) lokalizację przestrzenną innych ustaleń planu zadań ochronnych.
2. W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, wskazuje się i uzasadnia, w szczególności, stan i
zagrożenia przedmiotów ochrony, cele działań ochronnych, planowane działania ochronne.
Rozdział 3
Sposób zapewnienia udziału zainteresowanych osób i podmiotów prowadzących
działalność w obrębie siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków w sporządzeniu
projektu planu ochrony.
§ 11. Udział zainteresowanych osób i podmiotów w sporządzeniu projektu planu zadań
ochronnych zapewnia się przez:
1) ogłoszenie o przystąpieniu do sporządzenia projektu planu zadań ochronnych;
4
2) możliwość zapoznawania się z wynikami prac oraz z dokumentacją i projektem planu zadań
ochronnych oraz składania do nich uwag na każdym etapie sporządzania projektu planu
zadań ochronnych;
3) konsultacje społeczne dokumentacji i projektu planu zadań ochronnych.
§ 12.1. Ogłoszenie o przystąpieniu do sporządzenia projektu planu zadań ochronnych
sporządzający projekt planu ogłasza w prasie lokalnej, umieszcza na tablicy ogłoszeń w siedzibie
sporządzającego projekt planu i na jego stronie internetowej oraz przesyła, w formie pisemnej lub
elektronicznej, do właściwych miejscowo organów samorządu terytorialnego, jednostek
zarządzających lasami Skarbu Państwa, podmiotów wykonujących prawa właścicielskie w
stosunku do wód publicznych stanowiących własność Skarbu Państwa i organów administracji
morskiej, organizacji pozarządowych zainteresowanych ochroną przyrody, których obszary
działania obejmują obszar objęty projektem planu oraz innym znanych sporządzającemu projekt
planu ochrony podmiotom.
2. W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, wskazuje się sposób składania uwag i wyznacza termin
ich składania, nie krótszy niż 1 miesiąc.
3. W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, zawiera się informację o planowanym sposobie
organizacji dyskusji nad poszczególnymi elementami planu zadań ochronnych.
§ 13.1. Organizacja dyskusji nad kolejnymi elementami projektu planu zadań ochronnych, o
której mowa w § 12 ust. 3, może mieć w szczególności formę:
1) warsztatów lub cyklu warsztatów, do udziału w których zaprasza się zainteresowane osoby
oraz przedstawicieli podmiotów prowadzących działalność w obrębie siedlisk
przyrodniczych i siedlisk gatunków, dla których wyznaczono obszar Natura 2000 lub
2) dyskusji publicznej.
2. Dyskusji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, poddaje się w szczególności:
1) aktualny stan wiedzy o obszarze i o przedmiotach ochrony, w aspekcie jej kompletności i
wiarygodności;
2) diagnozę stanu przedmiotów ochrony;
3) diagnozę zagrożeń dla przedmiotów ochrony;
4) społeczno-gospodarcze uwarunkowania ochrony obszaru;
5) możliwości zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru, w szczególności
bazującego na wykorzystaniu przyrody i krajobrazu obszaru;
6) analizę znaczenia obszaru dla ogólnej spójności sieci Natura 2000 i priorytety ochrony;
7) warunki utrzymania lub odtworzenia właściwego stanu ochrony przedmiotów ochrony,
zachowania integralności obszaru oraz ogólnej spójności sieci Natura 2000;
8) działania ochronne.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ŚRODOWISKA
5
Uzasadnienie
Wydanie rozporządzenia stanowi realizację delegacji ustawowej zawartej w przepisach art. 28
ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 oraz z
2005 r. Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087, z 2007 r. Nr 75, poz. 493, Nr 176, poz. 1238 i Nr
181, poz. 1286 oraz z 2008 r. Nr. …..,poz. …….), upoważniającej Ministra Środowiska do
określenia, w drodze rozporządzenia, do określenia: trybu sporządzania projektu planu zadań
ochronnych, zakresu prac koniecznych dla sporządzenia projektu planu zadań ochronnych, trybu
dokonywania zmian w planie zadań ochronnych, sposobu uwzględnienia udziału
zainteresowanych osób i podmiotów prowadzących działalność w obrębie siedlisk
przyrodniczych i siedlisk gatunków w jego sporządzaniu, kierując się potrzebą ochrony siedlisk
przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk, uwzględniając ich stan oraz warunki
rozwoju społecznego i gospodarczego obszaru objętego planem zadań ochronnych.
Prawne uregulowanie trybu oraz zakresu prac koniecznych dla przygotowania planów zadań
ochronnych dla obszarów Natura 2000 umożliwi efektywne zarządzanie zasobami
przyrodniczymi, dla których obszary są wyznaczane, a szczególnie umożliwi:
1) dokonanie opisu granic obszaru, o ile nie został wcześniej dokonany;
9) zebranie dostępnych informacji o obszarze i przedmiotach ochrony;
10) przeprowadzenie, w razie potrzeby, inwentaryzacji i badań terenowych w zakresie
niezbędnym do zaplanowania ochrony;
11) ustalenie zagrożeń dla utrzymania lub osiągnięcia właściwego stanu przedmiotów ochrony;
12) ustalenie okresu, na jak sporządzany jest plan zadań ochronnych i celów działań ochronnych
do osiągnięcia w tym okresie;
13) ustalenie działań ochronnych;
14) ocenę potrzeby sporządzenia planu ochrony i wskazanie terminu jego sporządzenia;
15) sporządzenie dokumentacji, w formie elektronicznej, zawierającej opis obszaru ze
szczególnym uwzględnieniem wiedzy o przedmiotach ochrony, zagrożeniach, celach działań
ochronnych.
Projekt rozporządzenia, z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych, zostanie
udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska zgodnie z art.
5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz.1414).
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
6
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i
nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
7
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia ma znaczenie dla właścicieli i użytkowników gruntów objętych
granicami obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (grunty rolne, leśne
i wody, na obszarze których występują gatunki ptaków, dla których ochrony wyznaczono
obszar Natura 2000).
Plan zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 ma również znaczenie dla beneficjentów
środków unijnych (np. Fundusz Spójności) i pozaunijnych (np. Mechanizmu Finansowego
EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego), jeśli wydatkowanie ww. środków dotyczy
przedsięwzięć znajdujących się w granicach obszarów Natura 2000.
Plan zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 dotyczy również właścicieli i użytkowników
gruntów, na których znajdują się udokumentowane złoża kopalin.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Propozycja rozporządzenia w sprawie sporządzenia planu zadań ochronnych dla obszaru
Natura 2000 zostanie przekazana do zaopiniowania z właściwymi miejscowo radami gmin.
Zasadne uwagi zostały uwzględnione w propozycji granic obszaru Natura 2000. Projekt
rozporządzenia zostanie przedłożony do konsultacji społecznych następującym podmiotom:
1) wojewodowie,
2) marszałkowie województw,
3) dyrektorzy urzędów morskich,
4) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
5) Państwowa Rada Ochrony Przyrody
6) Państwowa Rada Ochrony Środowiska
7) Krajowa Rada Gospodarki Wodnej
8) Centrum Prawa Ekologicznego
9) Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych
10) Instytut na Rzecz Ekorozwoju
11) Klub Przyrodników
12) Liga Ochrony Przyrody
13) Międzynarodowe Centrum Ekologii PAN
14) Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków
15) Polska Zielona Sieć - Związek Ekologiczny Organizacji Pozarządowych
Dokumenty związane z tym projektem:
-
767
› Pobierz plik
-
767-001
› Pobierz plik