eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje implementację dyrektyw Rady w sprawie ochrony dzikiego ptactwa, ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, usprawnienie zarządzania obszarami Natura 2000 oraz zapewnienie właściwego nadzoru przez organ wydający decyzje dotyczące reglamentowania korzystania z zasobów środowiska

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 767
  • Data wpłynięcia: 2008-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1237

767-001

Uzasadnienie

Wydanie rozporządzenia stanowi realizację delegacji ustawowej zawartej w przepisach art. 26
ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 oraz z 2005 r. Nr
113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087, z 2007 r. Nr 75, poz. 493, Nr 176, poz. 1238 i Nr 181, poz.
1286 oraz z 2008 r. Nr. …..,poz. …….), upoważniającej Ministra Środowiska do określenia, w
drodze rozporządzenia, typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, będących
przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, w tym o znaczeniu priorytetowym, wymagających
ochrony w formie wyznaczenia obszarów Natura 2000, a także kryteriów wyboru obszarów
kwalifikujących się do określenia jako obszary będące przedmiotem zainteresowania Wspólnoty i
wyznaczenia jako specjalne obszary ochrony Natura 2000, mając na uwadze zachowanie
poszczególnych cennych lub zagrożonych składników różnorodności biologicznej, na podstawie
których jest wyznaczana sieć obszarów Natura 2000.
Projekt rozporządzenia, z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych, zostanie
udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska zgodnie z
art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.
U. Nr 169, poz.1414).
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i nie podlega notyfikacji
Komisji Europejskiej.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.









15
Ocena skutków regulacji

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowe rozporządzenie ma znaczenie dla właścicieli i użytkowników gruntów objętych
formami ochrony przyrody (grunty rolne, leśne i wody , na obszarze których występują siedliska
przyrodnicze podlegające ochronie).
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie poddany konsultacjom społecznym.
Lista uczestników konsultacji społecznych:
1. Państwowa Rada Ochrony Przyrody
2. Wojewodowie
3. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
4. regionalni dyrektorzy ochrony środowiska,
5. Parki narodowe
6. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych
7. Główny Inspektor Ochrony Środowiska
8. Instytuty:
a) Instytut Badawczy Leśnictwa
b) Instytut Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk
c) Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa w Skierniewicach
9. Uczelnie wyższe:
a) Uniwersytet Jagielloński – Wydział Biologii i Nauk o Ziemi
b) Uniwersytet Warszawski – Wydział Biologii
c) Uniwersytet Wrocławski – Wydział Nauk Biologicznych
d) Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – Wydział Biologii
e) Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie – Wydział Biologii i Nauk o Ziemi
f) Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Wydział Leśny
g) Akademia Rolnicza w Poznaniu – Wydział Leśny
h) Akademia Rolnicza w Krakowie – Wydział Leśny
i) Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu – Wydział Rolniczy
j) Akademia Rolnicza w Szczecinie – Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa

16
8. Organizacje ekologiczne:
a) Centrum Dziedzictwa Przyrody Górnego Śląska
b) Centrum Prawa Ekologicznego
c) Klub „Gaja”
d) Klub Przyrodników
e) Liga Ochrony Przyrody
f) Polski Klub Ekologiczny
g) Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”
h) Stowarzyszenie – Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
i) Stowarzyszenie – Chrońmy Mokradła
j) Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego Mazur SADYBA
9. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
Projekt zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska oraz w Biuletynie
Informacji Publicznej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wprowadzenie w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rozwój regionów.




17
Projekt z dnia 15 lipca 2008 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia ..............................2008 r.
w sprawie sporządzania projektu planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000

Na podstawie art. 28 ust 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92,
poz. 880 oraz z 2005 r. Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087, z 2007 r. Nr 75, poz. 493, Nr 176,
poz. 1238 i Nr 181, poz. 1286 oraz z 2008 r. Nr. …..,poz. ……. ) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa dla obszaru Natura 2000:
1) tryb sporządzania projektu planu zadań ochronnych;
2) zakres prac koniecznych dla sporządzenia projektu planu zadań ochronnych;
3) tryb dokonywania zmian w planie zadań ochronnych;
4) sposób uwzględnienia udziału zainteresowanych osób i podmiotów prowadzących działalność
w obrębie siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków w jego sporządzaniu.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) obszarze – rozumie się przez to obszar Natura 2000, dla którego sporządza się projekt
zadań ochronnych;
2) przedmiotach ochrony – rozumie się przez to występujące w obszarze siedliska
przyrodnicze, siedliska gatunków oraz gatunki wymagające ochrony w formie wyznaczania
obszarów Natura 2000, o ile obszar ma znaczenie dla zachowania ich krajowych lub
regionalnych zasobów.

Rozdział 2
Tryb sporządzania i dokonywania zmian projektu planu zadań ochronnych

§ 3. Tryb sporządzenia projektu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 obejmuje:
1) przystąpienie do sporządzenia projektu planu zadań ochronnych i ogłoszenie informacji o
przystąpieniu do sporządzenia projektu;
2) wykonanie prac na potrzeby sporządzenia projektu zadań ochronnych;
3) sporządzenie projektu planu zadań ochronnych;
4) przeprowadzenie konsultacji społecznych.

§ 4. Tryb dokonywania zmian w planie zadań ochronnych obejmuje:
1) ocenę zmian w stanie siedlisk przyrodniczych będących przedmiotami ochrony i gatunków
będących przedmiotami ochrony oraz ich siedlisk, wskaźników właściwego stanu
przedmiotów ochrony, zagrożeń dla utrzymania lub osiągnięcia właściwego stanu
przedmiotów ochrony, warunków utrzymania lub odtworzenia właściwego stanu ochrony
przedmiotów ochrony, zachowania integralności obszaru oraz ogólnej spójności sieci Natura
2000;

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz.
U. Nr 216, poz. 1606).

2
2) opracowanie projektu zmiany planu zadań ochronnych w trybie określonym dla sporządzenia
projektu planu, jeżeli oceny, o których mowa w pkt 1, wskazują na zasadność zmiany planu
zadań ochronnych, w szczególności w przypadkach:
a) stwierdzenia, w wyniku monitoringu przyrodniczego, nieskuteczności osiągania
celów zadań ochronnych,
b) uzyskania nowych informacji o przedmiotach ochrony,
c) powstania nowych możliwości ochrony przedmiotów ochrony,
d) nieskuteczności ochrony wykonywanej zgodnie z planem zadań ochronnych;
3) przedłożenie projektu zmiany planu zadań ochronnych do ustanowienia go przez organ
do tego uprawniony.


Rozdział 2
Zakres prac koniecznych dla sporządzenia projektu planu zadań ochronnych

§ 5. Zakres prac nad sporządzeniem projektu zadań ochronnych obejmuje:
1) dokonanie opisu granic obszaru, o ile nie został wcześniej dokonany;
2) zebranie dostępnych informacji o obszarze i przedmiotach ochrony;
3) przeprowadzenie, w razie potrzeby, inwentaryzacji i badań terenowych w zakresie
niezbędnym do zaplanowania ochrony;
4) ustalenie zagrożeń dla utrzymania lub osiągnięcia właściwego stanu przedmiotów ochrony;
5) ustalenie okresu, na jak sporządzany jest plan zadań ochronnych i celów działań ochronnych
do osiągnięcia w tym okresie;
6) ustalenie działań ochronnych;
7) ocenę potrzeby sporządzenia planu ochrony i wskazanie terminu jego sporządzenia;
8) sporządzenie dokumentacji, w formie elektronicznej, zawierającej opis obszaru ze
szczególnym uwzględnieniem wiedzy o przedmiotach ochrony, zagrożeniach, celach działań
ochronnych.

§ 6. Zebranie dostępnych informacji o których mowa w § 5 pkt 2 polega na:
1) zebraniu, odpowiednio do potrzeb ochrony i charakteru obszaru, dostępnych informacji o
obszarze istotnych z punktu widzenia jego ochrony, które mogą dotyczyć w szczególności:
a) powierzchni, granic i położenia obszaru,
b) uwarunkowań geologicznych i geograficznych, w tym budowy geologicznej,
hydrografii, rzeźby terenu obszaru,
c) uwarunkowań przyrodniczych, w tym flory i fauny obszaru oraz istniejących form
ochrony przyrody innych niż obszar Natura 2000 i celów ich ochrony,
d) uwarunkowań wynikających z ochrony dóbr kultury,
e) uwarunkowań społecznych i gospodarczych;
2) zebraniu dostępnych informacji o występowaniu, stanie, zagrożeniach, potrzebach i
możliwościach ochrony przedmiotów ochrony;
3) zebraniu dostępnych informacji o istniejących i projektowanych planach, strategiach i
programach dotyczących obszaru lub mogących mieć na niego wpływ, a następnie ocenieniu
ich aktualnego i potencjalnego wpływu na przedmioty ochrony.

§ 7. Okres, o którym mowa w § 5 pkt 5, ustala się na podstawie jakości dostępnych informacji o
przedmiotach ochrony i skuteczności zaplanowanych działań ochronnych.
2. Określenie celów działań ochronnych, o których mowa w § 5pkt 5, polega na wskazaniu:
1) na czym polega właściwy stan ochrony przedmiotów ochrony w obszarze;
2) w sposób możliwy do późniejszego monitoringu i weryfikacji, celów do osiągnięcia w
okresie realizacji zadań ochronnych, w tym w szczególności:
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: