eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje implementację dyrektyw Rady w sprawie ochrony dzikiego ptactwa, ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, usprawnienie zarządzania obszarami Natura 2000 oraz zapewnienie właściwego nadzoru przez organ wydający decyzje dotyczące reglamentowania korzystania z zasobów środowiska

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 767
  • Data wpłynięcia: 2008-07-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1237

767-001

Ocena Skutków Regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Wprowadzenie niniejszego aktu normatywnego będzie oddziaływało na
następujące podmioty: Minister Środowiska, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
Państwowa Rada Ochrony Przyrody, w zakresie posiadanych przez nie kompetencji oraz
podmioty prowadzące działalność związaną z importem, hodowlą, rozmnażaniem,
przetrzymywaniem i sprzedażą na terenie kraju roślin, zwierząt lub grzybów gatunków obcych,
które w przypadku uwolnienia do środowiska przyrodniczego mogą zagrozić
gatunkom rodzimym.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia będzie poddany konsultacjom społecznym.
Lista uczestników konsultacji społecznych:
1. Państwowa Rada Ochrony Przyrody
2. Wojewodowie
3. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
4. regionalni dyrektorzy ochrony środowiska,
5. Parki narodowe
6. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych
7. Główny Inspektor Ochrony Środowiska
8. Instytuty:
a) Instytut Badawczy Leśnictwa
b) Instytut Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk
c) Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa w Skierniewicach
9. Uczelnie wyższe:
a) Uniwersytet Jagielloński – Wydział Biologii i Nauk o Ziemi
b) Uniwersytet Warszawski – Wydział Biologii
c) Uniwersytet Wrocławski – Wydział Nauk Biologicznych
d) Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – Wydział Biologii
e) Uniwersytet im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie – Wydział Biologii i Nauk o Ziemi
f) Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – Wydział Leśny
g) Akademia Rolnicza w Poznaniu – Wydział Leśny
h) Akademia Rolnicza w Krakowie – Wydział Leśny

7
i) Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu – Wydział Rolniczy
j) Akademia Rolnicza w Szczecinie – Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa
8. Organizacje ekologiczne:
a) Centrum Dziedzictwa Przyrody Górnego Śląska
b) Centrum Prawa Ekologicznego
c) Klub „Gaja”
d) Klub Przyrodników
e) Liga Ochrony Przyrody
f) Polski Klub Ekologiczny
g) Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”
h) Stowarzyszenie – Pracownia na rzecz Wszystkich Istot
i) Stowarzyszenie – Chrońmy Mokradła
j) Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego Mazur SADYBA
9. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
Projekt zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska oraz w
Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wprowadzenie w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rozwój regionów.



8

Projekt z dnia 15 lipca 2008 r.




ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)

z dnia ............................. 2008 r.

w sprawie sposobu postępowania przy szacowaniu szkód wyrządzonych przez żubry, wilki,
rysie, niedźwiedzie i bobry oraz wzorów dokumentów dotyczących szacowania szkód i
wyliczania odszkodowań oraz terminów zgłoszenia i szacowania szkód

Na podstawie art. 126 ust. 11 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr
92, poz. 880 oraz z 2005 r. Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087, z 2007 r. Nr 75, poz. 493, Nr 176,
poz. 1238 i Nr 181, poz. 1286 oraz z 2008 r. Nr. …..,poz. …….) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób postępowania przy szacowaniu szkód wyrządzonych przez:
a) żubry - w uprawach, płodach rolnych lub gospodarstwie leśnym,
b) wilki - w pogłowiu zwierząt gospodarskich,
c) rysie - w pogłowiu zwierząt gospodarskich,
d) niedźwiedzie - w pasiekach, w pogłowiu zwierząt gospodarskich oraz w uprawach rolnych,
e) bobry - w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim,
zwanych dalej „szkodami”;
2) sposób wypłaty odszkodowań za szkody;
3) wzory dokumentów dotyczących szacowania szkód i wyliczania odszkodowań;
4) terminy zgłoszenia i szacowania szkód.

§ 2. 1. Szacowania szkód dokonuje się w obecności poszkodowanego lub upoważnionego przez
niego na piśmie pełnomocnika.
2. O terminie zamierzonego dokonania szacowania szkód zawiadamia się poszkodowanego.
3. Nieobecność zawiadomionego poszkodowanego nie wstrzymuje dokonania szacowania
szkód.
4. Z szacowania szkód sporządza się protokół, który podpisują dokonujący szacowania, a także
poszkodowany.
5. W przypadku, gdy poszkodowany jest nieobecny albo odmawia podpisania protokołu,
informację o tym zamieszcza się w protokole, z podaniem przyczyny braku podpisu.
6. Poszkodowany może wnieść zastrzeżenia do protokołu.
7. Wzory dokumentów dotyczących szacowania szkód i wyliczania odszkodowań oraz sposobu
wypłaty odszkodowań za szkody stanowią załączniki nr 1 i 2.



1) Minister
Środowiska kieruje działem administracji rządowej – środowisko, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).


2
§ 3. Dokonując szacowania szkody wyrządzonej w uprawach rolnych lub płodach rolnych ustala
się:
1) uszkodzony obszar upraw;
2) procent ich zniszczenia;
3) koszty doprowadzenia uszkodzonej powierzchni do stanu pierwotnego, na podstawie średnich
cen agrotechnicznych, we właściwej terenowo gminie, oraz średniej wartości rynkowej nasion
niezbędnych do wysiania;
4) gatunki drzew uszkodzonych, ich odmiany, wiek oraz ich liczbę, a także koszt zakupu sadzonek
gatunków drzew zbliżonych do uszkodzonych, według cen rynkowych, we właściwej terenowo
gminie, koszt ich nasadzenia oraz pielęgnacji do dnia wyrządzenia szkody;
5) średnią cenę skupu danego płodu rolnego we właściwej terenowo gminie;
6) średnią cenę rynkową danego płodu rolnego obowiązującą w okresie szacowania we właściwej
terenowo gminie w przypadku, gdy nie jest prowadzony skup.

§ 4. 1. Dokonując szacowania szkody wyrządzonej w pogłowiu zwierząt gospodarskich, w
przypadku zwierząt zabitych lub przeznaczonych w wyniku okaleczeń do uboju, ustala się:
1) szacunkową wagę zwierzęcia;
2) średnią cenę skupu, we właściwej terenowo gminie, za 1 kg żywca w przypadku zwierząt rzeźnych
oraz średnią cenę rynkową w przypadku zwierząt hodowlanych;
3) koszt utylizacji padliny, po okazaniu dowodu utylizacji.
2. Dokonując szacowania szkody wyrządzonej w pogłowiu zwierząt gospodarskich, w przypadku
zwierząt okaleczonych, lecz nadających się do leczenia, ustala się koszty ich leczenia; gdy zwierzę
padnie w trakcie leczenia - szacowania szkody dokonuje się zgodnie z ustaleniami, o których mowa w
ust. 1, uwzględniając poniesione koszty leczenia.
3. Szacowanie szkody, o której mowa w ust. 1, dotyczy zwierząt gospodarskich zgłoszonych
przez ich właścicieli do rejestracji, na podstawie odrębnych przepisów.

§ 5.
Dokonując szacowania szkody wyrządzonej w pasiekach ustala się:
1) zakres zniszczeń obejmujący :
a) liczbę zniszczonych ramek z woszczyną;
b) liczbę zniszczonej węzy;
c) ilość zniszczonego wosku;
d) ilość zniszczonego miodu/cukru;
e) liczbę zniszczonych rodzin pszczelich;
f) liczbę urządzeń pasiecznych;
2) średnią cenę rynkową, we właściwej terenowo gminie, elementu pasieki, o którym mowa w pkt. 1.

§ 6. 1. Dokonując szacowania szkody wyrządzonej w gospodarstwie leśnym o uregulowanym
stanie prawnym ustala się:
1) gatunek, wiek, liczbę uszkodzonych drzew, koszt odnowienia drzewostanu oraz jego pielęgnacji
do wieku powstałych szkód oraz powierzchnię uszkodzonego drzewostanu, wymagającego
odnowienia;
2) średnią cenę sprzedaży drewna opałowego we właściwym terenowo nadleśnictwie, w przypadku
całkowicie zniszczonych drzew lub drzewostanów.
2. Dokonując szacowania szkody wyrządzonej w drzewostanach, w przypadku drewna, które nie
utraciło swojej pierwotnej wartości ekonomicznej, ustala się koszt odnowienia drzewostanu oraz jego
pielęgnacji do wieku wyrządzonych szkód w drzewostanie, gdy właściciel drzewostanu udokumentuje
wykonywane prace odnowieniowe i pielęgnacyjne.



3
3. Koszty, o których mowa w ust. 2 oblicza się:
1) w przypadku sadzonek - na podstawie aktualnych cen rynkowych, we właściwym terenowo
nadleśnictwie;
2) w przypadku nasadzeń oraz pielęgnacji - według kosztów ponoszonych we właściwym terenowo
nadleśnictwie, na porównywalnym typie siedliskowym lasu.

§ 7. Dokonując szacowania szkody wyrządzonej w gospodarstwie rybackim o uregulowanym
stanie prawnym ustala się:
1) udokumentowane koszty zarybienia;
2) koszty naprawy uszkodzonych budowli stawów rybnych;
3) liczbę uszkodzonych ryb poszczególnych gatunków.

§ 8. 1. Poszkodowany zgłasza szkodę, w formie pisemnej, do właściwego terytorialnie wojewody
lub upoważnionego przedstawiciela wojewody, albo dyrektora parku narodowego w terminie 7 dni od
dnia jej wykrycia przez poszkodowanego.
2. W przypadku zagryzienia lub poranienia zwierząt gospodarskich poszkodowany zgłasza
szkodę natychmiast w formie ustnej oraz to potwierdza w formie pisemnej w terminie o którym mowa
w ust. 1.
3. Poszkodowany zgłaszając szkodę, o której mowa w ust. 1, przedstawia również:
1) aktualny wypis z rejestru gruntów wraz z fragmentem mapy ewidencyjnej, dotyczącą działki, na
której została wyrządzona szkoda;
2) w przypadku szkody wyrządzonej w pogłowiu zwierząt gospodarskich również stosowne
orzeczenie lekarza weterynarii;
3) w przypadku szkody wyrządzonej w gospodarstwie rybackim również stosowne pozwolenia na
budowę stawów rybnych i wodnoprawne;
4) w przypadku dzierżawy gruntu – umowę dzierżawy.

§ 9. Wojewodowie i dyrektorzy parków narodowych prowadzą rejestr szkód, o których mowa w
§ 9 ust. 1.

§ 10.
Szacowania szkody dokonuje się tak szybko, jak to możliwe.

11. 1. Wypłaty odszkodowania dokonuje się w terminie 30 dni od dnia sporządzenia protokołu
szacowania szkody, o ile zostanie zgromadzona odpowiednia dokumentacja i środki finansowe.
2. Oszkodowanie może być wypłacone poszkodowanemu w formie gotówkowej lub na
rachunek bankowy.

§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ŚRODOWISKA

w porozumieniu


MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI






strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: