eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

- nowelizacja przepisów dotyczących procedury oceny oddziaływania na środowisko, poprzezwyeliminowanie konieczności dokonywania ocen znaczącego oddziaływania na środowisko w zakresie tych przedsięwzięć, dla których organ stwierdził brak obowiązku przedkładania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a tym samym uznał, że dane przedsięwzięcie nie może znacząco oddziaływać na środowisko;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 692
  • Data wpłynięcia: 2008-06-03
  • Uchwalenie:

692

jeżeli wnioskodawca od razu przedkłada raport zawierający informacje wskazane w art. 52
Poś i w ten sposób zgadza się na przeprowadzenie postępowania z udziałem społeczeństwa
(rezygnując jednocześnie z tej możliwości, że organ nie stwierdziłby obowiązku przedłożenia
raportu). Rozwiązanie takie jest przydatne zwłaszcza wówczas, gdy planowane
przedsięwzięcie jest podobne do przedsięwzięć, w stosunku do których organ już wcześniej
stwierdzał, że sporządzenie raportu jest wymagane i tym samym inwestor zakłada, iż w
stosunku do planowanego przez niego przedsięwzięcia również obowiązek taki finalnie
zostałby nałożony, a tym samym prowadzenie etapu postępowania prowadzącego do takiego
efektu z punktu widzenia inwestora i kosztów administracji jest zbyteczne.

Art. 46 ust. 1 oraz art. 51. ust. 3, ust. 4d, ust. 5 i ust. 5a. Poś



Zmiany w ust. 3, ust. 4d, ust. 5 oraz ust. 5a mają charakter redakcyjny i polegają na
ich dostosowaniu do zmienionej treści ust. 2, w którym zamiast postanowienia
stwierdzającego brak potrzeby sporządzenia raportu proponuje się wydawanie decyzji o
umorzeniu postępowania w sprawie środowiskowych uwarunkowań, co należało
konsekwentnie uwzględnić w treści ust. 4d oraz ust. 5a.

Art. 51 ust. 4c Poś



Zmiany w ust. 4c polegają na wprowadzeniu rygoru niedotrzymania terminu na
wyrażenie opinii w postaci przyjęcia, że organ nie wnosi uwag. Ponadto, w ust. 4c proponuje
się, by postanowienie wyrażające opinię nie było zaskarżalne odrębnym zażaleniem, ale – w
zależności od rozstrzygnięcia podjętego na podstawie art. 51 ust. 2 - w ramach odwołania od
decyzji o umorzeniu postępowania albo w ramach zażalenia na postanowienie stwierdzające
obowiązek sporządzenia raportu, co skróci postępowanie.



3)

Oczekiwane skutki proponowanych zmian

Podstawowym skutkiem proponowanych zmian będzie wyeliminowanie zbędnych
procedur administracyjnych, a w konsekwencji skrócenie procesu inwestycyjnego oraz
zmniejszenie kosztów ponoszonych przez inwestorów. Zmiany te powinny mieć więc
pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
Jednocześnie należy oczekiwać, że wskutek zmniejszenia liczby postępowań w sprawie
oceny oddziaływania na środowisko, szybciej załatwiane będą sprawy tych przedsięwzięć,
które wymagają oceny oddziaływania na środowisko, co przyśpieszy absorpcję środków
unijnych.
Proponowane rozwiązania polegające na skróceniu procedury administracyjnej
ubiegania się o zgodę na realizacje przedsięwzięcia inwestycyjnego mogą mieć pewien
wpływ na ograniczenie kosztów ponoszonych przez organy administracyjne biorące udział w
tej procedurze. Trudno jednak ocenić wielkość tego wpływu.
Niniejsza regulacja nie będzie miała wpływu na ochronę środowiska, bowiem jej celem
jest eliminacja konieczności poddawania ocenie oddziaływania na środowisko tych
przedsięwzięć, dla których dyrektywa 85/337/EWG i Konwencja z Aarhus nie ustanawiają
takiego wymagania.





4) Przepisy
przejściowe


Przepisy przejściowe przewidują, że do spraw wszczętych i nie zakończonych decyzją
ostateczną przed dniem wejścia w życie ustawy zastosowanie znajdą nowe unormowania.
Postępowania administracyjne w sprawie podziału nieruchomości, prowadzone przez wójtów,
burmistrzów albo prezydentów miast w dniu wejścia w życie ustawy ulegną umorzeniu z
mocy prawa.

5) Ocena
zgodności z prawem Unii Europejskiej

Art. 4 dyrektywy 85/337/EWG stanowi, że ocenę oddziaływania na środowisko
przeprowadza się wyłącznie dla przedsięwzięć wymienionych w załączniku I (w przepisach
Poś są to przedsięwzięcia, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1) oraz dla przedsięwzięć
wymienionych w załączniku II (w przepisach Poś są to przedsięwzięcia, o których mowa w
art. 51 ust. 1 pkt 1), ale tylko wówczas, gdy poprzez badanie indywidualne (w przepisach Poś
przewidziane w art. 51 ust. 2) stwierdzone zostanie, że dane przedsięwzięcie może znacząco
oddziaływać na środowisko i tym samym wymaga oceny tego oddziaływania.
Zgodnie zatem z powołanym przepisem dyrektywy, jeżeli w badaniu indywidualnym
stwierdzone zostanie, że przedsięwzięcie nie wymaga oceny oddziaływania na środowisko, to
nie prowadzi się dalszego postępowania oraz nie zapewnia się udziału społeczeństwa, a
jedynie udostępnia się opinii publicznej informację, że badanie indywidualne nie stwierdziło,
że planowane przedsięwzięcie podlega ocenie oddziaływania na środowisko (Art. 4 ust. 4
dyrektywy 85/337/EWG).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 16 czerwca 2008 r.

BAS-WAEM-1526/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmienia brzmienie przepisów art. 46 ust. 1 oraz art. 51
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006
r. Nr 129, poz. 902, ze zmianami). Projektowana zmiana ma na celu
uproszczenie procedury oceny oddziaływania na środowisko, poprzez
wyeliminowanie konieczności dokonywania ocen znaczącego oddziaływania na
środowisko w zakresie tych przedsięwzięć, dla których organ stwierdził brak
obowiązku przedkładania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na
środowisko, a tym samym uznał, że dane przedsięwzięcie nie może znacząco
oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 3 projektu ustawy, ustawa wchodzi w życie z dniem 1
stycznia 2009 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Projekt reguluje materie objęte zakresem obowiązywania dyrektywy Rady
85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych
przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne
(Dz. Urz. L 175 z 5.7.1985, str. 40, dalej: dyrektywa 85/337/EWG).


3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projekt ustawy jest zgodny z postanowieniami art. 4 dyrektywy
85/337/EWG.



4. Konkluzje
Projekt ustawy zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz
niektórych innych ustaw jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski



Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, ochrona środowiska
Warszawa, 16 czerwca 2008 r.

BAS-WAEM-1527/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo ochrony środowiska (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Mirosław Sekuła) jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmienia brzmienie przepisów art. 46 ust. 1 oraz art. 51
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006
r. Nr 129, poz. 902, ze zmianami). Projektowana zmiana ma na celu
uproszczenie procedury oceny oddziaływania na środowisko, poprzez
wyeliminowanie konieczności dokonywania ocen znaczącego oddziaływania na
środowisko w zakresie tych przedsięwzięć, dla których organ stwierdził brak
obowiązku przedkładania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na
środowisko, a tym samym uznał, że dane przedsięwzięcie nie może znacząco
oddziaływać na środowisko.

Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.

Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski

Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, księgi wieczyste, hipoteka
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: