Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: zwiększenia ochrony i porządku w miejscach publicznych, na imprezach masowych poprzez m.in.: podwyższenie górnego (z 5 tys. zł na 15 tys. zł) i dolnego (z 20 zł na 50 zł) progu kary grzywny za wykroczenia; podwyższenie kary (nie mniej niż 250 zł) za handel uliczny, podwyższenie równoważnika jednego miesiąca kary ograniczenia wolności przeliczanego na grzywnę; wydłużenie okresów przedawnienia karalności wykroczenia (np. zakaz wstępu na imprezy masowe - do 6 lat), zmiany zasad karania nieletnich i stosowania kary umieszczania w zakładzie poprawczym; wprowadzenie nadzoru przez zawodowego kuratora sądowego nad wykonaniem zakazu wstępu na imprezy masowe, wprowadzenie obowiązku rejestracji w Krajowym Rejestrze Karnym zakazu wstępu na imprezy masowe
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 681
- Data wpłynięcia: 2008-02-06
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dn. 05-09-2008
681-s
aktualizacji.
Pośród błędów wynikających z braku aktualizacji projektowanych uregulowań
wymienić można następujące.
W projekcie nadano nowe brzmienie art. 52 k.w. Pominięto jednak
kryminalizację dotychczasowego pkt 5 tego przepisu („bierze udział w zgromadzeniu
posiadając przy sobie broń, materiały wybuchowe lub inne niebezpieczne narzędzia”).
Z uzasadnienia projektu wynika wprawdzie, że dotychczasowemu wykroczeniu
stypizowanemu w art. 52 § 1 pkt 5 k.w. nadano postać występku i wprowadzono do
Kodeksu karnego. Jednak przedłożony do zaopiniowania projekt nie zawiera zmiany
Kodeksu karnego w omawianym zakresie.
W art. 37 § 2 k.w. Projektodawcy proponują, aby w przypadku kumulacji
podstaw orzekania nawiązki tj. na zasadzie przepisu szczególnego (art. 32 k.w.) oraz
art. 37 k.w. - jedna była orzekana na rzecz pokrzywdzonego, a druga - na rzecz
Funduszu Pomocy Ofiarom Przestępstw. Zauważyć jednak trzeba, że Fundusz Pomocy
Ofiarom Przestępstw nie istnieje.
W art. 13 projektu dotyczącym ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o
bezpieczeństwie imprez masowych Projektodawcy pominęli nowelizację wymienionej
ustawy dokonaną ustawą z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie
imprez masowych (Dz. U. Nr 99, poz. 633), polegającą, między innymi, na określeniu
nowego brzmienia art. 21 ustawy. Zmiana ta nie znalazła odzwierciedlenia w art. 13
projektowanej ustawy.
Z kolei uzasadnienie projektu ustawy nie odnosi się do aktualnych danych w
zakresie ściągalności orzekanych kar grzywny. Na stronie 20 uzasadnienia wskazano
dane z trzeciego kwartału 2006 roku, w sytuacji gdy projekt został złożony do
Kancelarii Marszałka Sejmu w dniu 6 lutego 2008 r.
Podkreślić również należy, że wejście w życie projektowanej regulacji
spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa w częściach : 15 – Sądy Powszechne
i 37 – Sprawiedliwość. Wyliczone przez projektodawców w uzasadnieniu projektu
skutki finansowe związane z wejściem w życie projektowanej regulacji, nie znajdują
zabezpieczenia w części 37 budżetu państwa na 2008 rok.
5
Z przedstawionych powyżej względów Rząd wypowiada się przeciwko
przyjęciu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wykroczeń oraz
niektórych innych ustaw w obecnym brzmieniu.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
681
› Pobierz plik
-
681-s
› Pobierz plik