Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
projekt dotyczy: wdrożenia dyrektywy Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury oraz zapobiegania chorobom zwierząt wodnych oraz ich zwalczania, zasad prowadzenia przedsiębiorstwa produkcyjnego zajmującego się chowem lub hodowlą zwierząt wodnych oraz rozrodu ryb oraz zakładu przetwarzającego lub poddającego ubojowi zwierzęta wodne, doprecyzowania zasad finansowania zadań wykonywanych podczas zwalczania chorób zakaźnych zwierząt i określenia zasad prowadzenia rejestru wydanych paszportów dla zwierząt
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 672
- Data wpłynięcia: 2008-06-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 916
672
mięczaków (Dz. U. Nr 73, poz. 512, z pó n. zm.);
3) z dnia 15 lipca 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla
umieszczania na rynku zwierząt i produktów akwakultury (Dz. U. Nr 138, poz. 1158).
Dyrektywa Rady 2006/88/WE problematykę zwalczania chorób zaka nych
zwierząt akwakultury uregulowała w sposób odmienny od dotychczas przyjętych
rozwiązań.
Na potrzeby zaimplementowania dyrektywy 2006/88/WE zostały
wprowadzone zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt
oraz zwalczaniu chorób zaka nych zwierząt, które w konsekwencji umo liwiły pełną
implementację szczegółowego postępowania przy zwalczaniu chorób zaka nych
zwierząt akwakultury okre lonego w dyrektywie. Projekt niniejszego rozporządzenia
okre la:
1) minimalne rodki zwalczania chorób zwierząt akwakultury, w razie podejrzenia,
stwierdzenia przypadków zaka nych chorób egzotycznych i nieegzotycznych;
2) wymagania niezbędne do uznania państwa, strefy lub enklawy za wolną od
choroby.
W rozporządzeniu nie zostały uwzględnione szczegółowo:
1) sposób i rodzaj próbek pobieranych do badań diagnostycznych;
2) procedury odłogowania;
3) warunki i sposób ponownego umieszczania w gospodarstwie zwierząt akwakultury
poniewa powy sze zagadnienia, zgodnie z przepisami dyrektywy 2006/88/WE
zostaną ustalone w decyzjach wykonawczych Komisji Europejskiej.
Warunki i sposób wprowadzania szczepień zostaną przyjęte w zale no ci od choroby
w zatwierdzonych programach zwalczania lub w planach gotowo ci.
Sposób prowadzenia dokumentacji związanej ze zwalczaniem danej choroby
zostanie okre lony w odrębnym rozporządzeniu.
Projekt niniejszego rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i będzie
podlegał procedurze okre lonej w przepisach ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr
18
239, poz. 2039 i z 2004 r. Nr 65, poz. 597), poniewa wdra a postanowienia
przepisów dyrektywy Rady 2006/88/WE.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Ocena skutków regulacji ( OSR )
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia obejmuje zakresem regulacji podmioty prowadzące
działalno ć z zakresu hodowli lub chowu zwierząt akwakultury.
2. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych
Wej cie w ycie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych
skutków finansowych dla bud etu państwa. Inspekcja Weterynaryjna przy realizacji
powierzonych jej zadań wykorzystuje rodki przewidziane ustawą bud etową.
3. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wej cie w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.
4. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wej cie w ycie projektowanego rozporządzenia nie przyczyni się do zwiększenia
konkurencyjno ci zewnętrznej i nie spowoduje istotnych długotrwałych następstw w
rozwoju społecznym i gospodarczym kraju.
5. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Wej cie w ycie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został wysłany w celu zaopiniowania między innymi do:
Krajowej Rady Izb Rolniczych, Krajowego Związku Rolników Kółek i Organizacji
19
Rolniczych, Sekretariatu Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarno ć”, Związku
Zawodowego Rolników „Ojczyzna”, Rady Gospodarki ywno ciowej, Federacji
Bran owych Związków Producentów Rolnych, NSZZ RI „Solidarno ć”, Związku
Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”, Związku Zawodowego Rolników
Rzeczypospolitej „Solidarni”, Związku Zawodowego Pracowników Rolnictwa RP,
Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Konfederacji
Pracodawców Polskich, Federacji Związków Pracodawców – Dzier awców i
Wła cicieli Rolnych, Krajowej Izby Lekarsko – Weterynaryjnej, Sekcji Krajowej
Pracowników Weterynarii N.S.Z.Z. „Solidarno ć”, Ogólnopolskiego Związku
Zawodowego Lekarzy Weterynarii Inspekcji Weterynaryjnej, Ogólnopolskiego
Stowarzyszenia Lekarzy Weterynarii Wolnej Praktyki „Medicus Veterinrius”,
Polskiego Stowarzyszenia Przetwórców Ryb, Polskiej Organizacji Handlu i
Dystrybucji, Unii Przemysłu Chłodniczego, Polskiego Towarzystwa Rybackiego,
Związku Producentów Ryb, Stowarzyszenia Producentów Ryb Łososiowatych,
Związku Pracodawców Bran y Zoologicznej, Zrzeszenia Producentów Ryb, Sztabu
Kryzysowego Rybołówstwa, Instytutu Rybactwa ródlądowego, Morskiego Instytutu
Rybackiego, Polskiej Federacji Producentów ywno ci, Polskiej Izby Gospodarki
Odpadami, Państwowego Instytutu Weterynaryjnego – Państwowego Instytutu
Badawczego oraz Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Zwierząt „Animals”.
06/19rch
20
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia……………………….2008 r.
w sprawie wymagań dla prowadzenia działalności w sektorze akwakultury 2)
Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt
oraz zwalczaniu chorób zaka nych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625, z pó n. zm.3)) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la wymagania weterynaryjne dla prowadzenia:
1) przedsiębiorstwa produkcyjnego sektora akwakultury, zwanego dalej „przedsię-
biorstwem”;
2) zakładu przetwarzającego lub dokonującego u miercania zwierząt akwakultury w
ramach zwalczania chorób, zwanego dalej „zakładem”;
3) obiektów innych ni przedsiębiorstwa produkcyjne sektora akwakultury, w których
zwierzęta wodne są trzymane bez zamiaru umieszczania na rynku, łowisk typu
„wpu ć i złów” oraz przedsiębiorstw produkcyjnych sektora akwakultury, które
wprowadzają na rynek zwierzęta akwakultury wyłącznie w celu spo ycia przez lu-
dzi, zgodnie z art. 1 ust. 3 lit. c rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
§ 2.1. Stwierdzenie spełniania wymagań weterynaryjnych w przypadku przedsiębiorstw
sektora akwakultury zajmujących się chowem i hodowlą mięczaków na obszarze hodowli
mięczaków, mo e obejmować kilka przedsiębiorstw.
2. Dla zakładów wysyłkowych, zakładów oczyszczania oraz zakładów o podobnym profi-
lu działalno ci znajdujących się na obszarze hodowli mięczaków jest wymagane indywidual-
ne stwierdzenie wymagań.
§ 3. Powiatowy lekarz weterynarii wydaje decyzję o stwierdzeniu spełniania wymagań
weterynaryjnych, je eli podmiot prowadzący działalno ć w zakresie prowadzenia przedsię-
biorstwa produkcyjnego sektora akwakultury lub podmiot prowadzący działalno ć w zakresie
prowadzenia zakładu przetwórczego zapewnia:
1
1) spełnianie wymagań okre lonych w rozporządzeniu;
2) stosowanie procedur potwierdzających spełnianie wymagań, o których mowa w pkt 1;
3) sprawowanie nadzoru przez powiatowego lekarza weterynarii.
§ 4. 1. Powiatowy lekarz weterynarii odmawia stwierdzenia spełniania wymagań wetery-
naryjnych, je eli działalno ć przedsiębiorstwa lub zakładu stanowi niedopuszczalne ryzy-
ko rozprzestrzeniania się chorób na gospodarstwa, obszary hodowli mięczaków lub na
dzikie zwierzęta wodne znajdujące się w sąsiedztwie gospodarstwa lub obszaru hodowli
mięczaków.
2. Odmowę stwierdzenia wymagań weterynaryjnych poprzedza się umo liwieniem zasto-
sowania rodków ograniczających ryzyko, w tym zmianę lokalizacji prowadzenia działal-
no ci.
§ 5. 1. Przedsiębiorstwa:
1) prowadzą ewidencję:
a) przemieszczania zwierząt akwakultury i ich produktów do oraz z gospodarstwa lub obszaru
hodowli mięczaków ze wskazaniem miejsca pochodzenia i przeznaczenia,
b) miertelno ci w poszczególnych jednostkach epizootycznych odpowiednio do danego typu
produkcji,
c) wyników programu nadzoru zdrowia zwierząt prowadzonego w oparciu o ocenę ryzyka;
2) realizują we własnym zakresie i na własny koszt program nadzoru zdrowia zwierząt zgod-
nie z oceną ryzyka i odpowiednio do typu produkcji, w celu wykrycia zwiększonej miertelno-
ci i chorób objętych obowiązkiem zwalczania.
2. Program nadzoru sporządza się z uwzględnieniem wytycznych Komisji Europejskiej
zawartych w art. 10 ust. 4 dyrektywy Rady 2006/88/WE .
3. Częstotliwo ć kontroli połączonej z pobieraniem i badaniem próbek w ramach pro-
gramu nadzoru, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jest okre la w załączniku nr 1 do rozporzą-
dzenia, kolumna 7.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
672
› Pobierz plik