Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt
projekt dotyczy: wdrożenia dyrektywy Rady 2006/88/WE z dnia 24 października 2006 r. w sprawie wymogów w zakresie zdrowia zwierząt akwakultury oraz zapobiegania chorobom zwierząt wodnych oraz ich zwalczania, zasad prowadzenia przedsiębiorstwa produkcyjnego zajmującego się chowem lub hodowlą zwierząt wodnych oraz rozrodu ryb oraz zakładu przetwarzającego lub poddającego ubojowi zwierzęta wodne, doprecyzowania zasad finansowania zadań wykonywanych podczas zwalczania chorób zakaźnych zwierząt i określenia zasad prowadzenia rejestru wydanych paszportów dla zwierząt
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 672
- Data wpłynięcia: 2008-06-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 145, poz. 916
672
przyjmowania i wprowadzania tego programu są takie same, jak w przypadku
programów zwalczania okre lonych w art. 57. Konsekwencją uchylenia art. 57a
i uzupełnienia art. 57 jest nadanie nowego brzmienia art. 57b i 57c, w zakresie
poprawnych odwołań do nowo zmienionych przepisów, oraz uchylenie lit. b
w art. 85 w ust. 1 w pkt 9 i przeniesienie jej tre ci do lit. a w tym punkcie (art. 1
pkt 32 lit. a tiret drugie projektu ustawy).
W związku ze zmianami przepisów ustawy w zakresie programów zwalczania
chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych
w przepisach przej ciowych (art. 5 i 6 projektu ustawy) rozstrzygnięto, e
programy ustanowione na podstawie uchylanego art. 57a ust. 3 ustawy
– tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie
wprowadzenia „Krajowego programu zwalczania niektórych serotypów
Salmonelli w stadach hodowlanych gatunku kura (Gallus gallus) na lata
2007 – 2009 (Dz. U. Nr 61, poz. 414, z pó n. zm.) zachowują moc na okres, na
który zostały ustanowione. Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 2 projektu ustawy,
upowa niono ministra wła ciwego do spraw rolnictwa do dokonywania zmian
w wy ej wymienionym programie w granicach okre lonych w art. 57 ust. 7
ustawy zmienianej, z uwagi na konieczno ć wprowadzenia w 2009 r., w drodze
rozporządzenia, programu przyjętego w drodze uchwały nr 100/2008 Rady
Ministrów z dnia 30 kwietnia 2008 r., po jego zatwierdzeniu przez Komisję
Europejską, stanowiącego trzeci i zarazem ostatni element wy ej
wymienionego programu ustanowionego na lata 2007 – 2009.
Ponadto zgodnie z art. 6 projektu ustawy rozstrzygnięto, e do programów
zwalczania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobo-
twórczych przyjętych przez Radę Ministrów, w drodze uchwały, i przekazanych
do Komisji Europejskiej z wnioskiem o ich zatwierdzenie, stosuje się przepisy
art. 57 ust. 7 ustawy.
Uchylenie w art. 85 w ust. 1 ustawy zmienianej pkt 8 oraz dodanie ust. 1a
w tym artykule (art. 1 pkt 32 lit. a tiret pierwsze oraz lit. b i c projektu ustawy)
jest efektem wizyty kontrolnej przedstawicieli Food and Veterinary Office (FVO)
przeprowadzonej w Polsce w celu oceny programu zwalczania w cieklizny.
W
wyniku tej oceny stwierdzono, e przepisy dotyczące obowiązkowych
9
szczepień psów przeciwko w ciekli nie nie są egzekwowane, a sankcje karne
dotychczas stosowane wobec osób uchylających się od tego obowiązku są
niewspółmiernie wysokie do wykroczenia (kara aresztu, ograniczenia wolno ci
albo kara grzywny).
W załączniku nr 2 do ustawy zaproponowano uzupełnienie wykazu chorób
zaka nych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania o choroby, co do
których obowiązek zwalczania lub stosowania rodków ograniczających
rozprzestrzenianie wynika z dyrektywy 2006/88/WE oraz które mogą być objęte
programem zwalczania chorób zaka nych zwierząt akwakultury lub programem
nadzoru stanu zdrowia tych zwierząt (art. 1 pkt 33 lit. c projektu ustawy).
Ponadto w załączniku nr 2 do ustawy dokonano zmiany brzmienia pkt 21 oraz
uchylono pkt 23 (art. 1 pkt 33 lit. a i b projektu ustawy). Współczesne badania
wskazują na bardzo zbli ony przebieg przeno nych gąbczastych encefalopatii
bydła, owiec, kóz i zwierząt jeleniowatych. W pi miennictwie dla wymienionych
jednostek chorobowych przyjmuje się ró ne nazwy. W przypadku bydła
przeno na gąbczasta encefalopatia okre lana jest jako BSE (Bovine
spongiform encephalopathy), a wcze niej jako „choroba szalonych krów”.
U owiec przeno na gąbczasta encefalopatia okre lana jest jako „choroba
skokowa” lub „trzęsawka” (Scrapie). Badania ostatnich lat wskazują na
występowanie u owiec równie innych czynników dających dodatnie reakcje
w testach na TSE. Stosunkowo najmniej prac po więcono TSE u kóz, jednak
wyniki badań zwierząt poddanych ubojowi oraz kóz z grupy ryzyka (padłe
i poddane ubojowi z konieczno ci) wskazują na występowanie dodatnich
reakcji na TSE. W kilku przypadkach stwierdzono tak e u tych zwierząt reakcje
na BSE, co skłoniło ekspertów Komisji Europejskiej (EFTA, DG SANCO) do
włączenia równie takich przypadków do typowego postępowania przy
zwalczaniu TSE. Cało ć postępowania przy zwalczaniu TSE u zwierząt
gospodarskich reguluje rozporządzenie nr 999/2001. Przypadki TSE
stwierdzone u zwierząt jeleniowatych odnotowano początkowo w Kanadzie
i okre lono je mianem „choroby wyniszczającej jeleni” (CWD). Obecnie
wiadomo, e chroniczna wyniszczająca choroba jeleniowatych jest przeno ną
gąbczastą encefalopatią (TSE) atakującą jeleniowate, która jest szeroko
rozpowszechniona w Ameryce Północnej. Mając na uwadze, e zwierzęta
10
jeleniowate występują licznie w Europie jako zwierzęta wolno yjące, jak
równie utrzymywane dla pozyskania mięsa, Komisja Europejska wydała
decyzję 2007/182/WE z dnia 19 marca 2007 r. w sprawie badania chronicznej
wyniszczającej choroby u jeleniowatych. Powy sze przepisy Unii Europejskiej
skłaniają do ujęcia wymienionych wy ej przeno nych gąbczastych encefalopatii
jako tzw. chorób zwalczanych z urzędu w jednym punkcie załącznika nr 2 do
ustawy zmienianej. Ujęcie takie będzie zbie ne ze stosownymi przepisami Unii
Europejskiej, bez konieczno ci wydłu ania listy chorób podlegających
obowiązkowi zwalczania.
W związku z uchyleniem przez dyrektywę 2006/88/WE dyrektyw 91/67/EWG,
93/53/EWG i 95/70/EWG dokonano odpowiednich zmian w odno niku nr 1 do
ustawy okre lającym dyrektywy wspólnotowe, które wdra a zmieniana ustawa
(art. 1 pkt 1 projektu ustawy).
W związku z licznymi zmianami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie
zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zaka nych zwierząt w projektowanej
ustawie (art. 7) zamieszczono przepis wyznaczający termin ogłoszenia tekstu
jednolitego zmienianej ustawy.
Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w ycie z dniem 1 sierpnia
2008 r., gdy taki termin wyznacza dla państw członkowskich Unii Europejskiej
art. 65 ust. 1 dyrektywy 2006/88/WE.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, w związku z tym nie
podlega notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi. Od dnia udostępnienia projektu ustawy w Biuletynie Informacji
Publicznej nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem ustawy
(zgłoszenie w rozumieniu art. 7 wy ej wymienionej ustawy).
11
Przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym
i wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217, z pó n. zm.)
nie mają zastosowania do projektowanej ustawy ze względu na jej
merytoryczny zakres.
12
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Przepisy projektowanej ustawy będą oddziaływać na organy Inspekcji
Weterynaryjnej, posiadaczy zwierząt akwakultury oraz podmioty
prowadzące działalno ć w zakresie akwakultury.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest prowadzony przede wszystkim
chów i hodowla ryb z gatunków słodkowodnych. Chów i hodowla ryb
morskich dotychczas nie były przedmiotem działalno ci prowadzonej na
du ą skalę. Z danych Głównego Inspektoratu Weterynarii wynika, e na
koniec 2007 r. zarejestrowane są 1684 podmioty prowadzące działalno ć
w zakresie chowu lub hodowli zwierząt akwakultury, z czego 1521
prowadzi chów lub hodowlę ryb, a 158 zajmuje się ich rozrodem.
Z szacunkowej powierzchni 70 000 ha stawów w Polsce eksploatowanych
jest jedynie 50 000 ha (70%). Największe powierzchnie stawów karpiowych
znajdują się w Polsce południowej i centralnej, gdzie jest zlokalizowane
ponad 75% ogólnej ich powierzchni. Najmniej stawów karpiowych znajduje
się na północy kraju, gdzie najwięcej jest du ych i rednich gospodarstw
pstrągowych (rejon czystych i zimnych wód). Większo ć krajowej produkcji
w stawach przypada na dwa gatunki ryb, tj. karpia, którego roczna
produkcja wynosi ok. 15,5 tys. ton, oraz pstrąga tęczowego, którego
produkcja wynosi ponad 17,5 tys. ton. Chów i hodowla karpia w Polsce jest
prowadzona w większo ci gospodarstw w sposób tradycyjny przy
wykorzystaniu naturalnej produktywno ci stawów.
2. Wpływ projektowanej ustawy na dochody i wydatki bud etu państwa
i sektor finansów publicznych
Projektowana ustawa nie spowoduje skutków finansowych dla bud etów
jednostek samorządu terytorialnego. Przewiduje się wydatki dla bud etu
państwa związane z wej ciem w ycie projektowanej ustawy, w związku
z rozszerzeniem listy chorób podlegających obowiązkowi zwalczania o 7
chorób zwierząt akwakultury niewystępujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej oraz 2 choroby zaka ne
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
672
› Pobierz plik