eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych

- projekt dotyczy implementacji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 67
  • Data wpłynięcia: 2007-11-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o drogach publicznych
  • data uchwalenia: 2008-03-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 54, poz. 326

67


5



nego otwarcia tunelu, które będą stosowane
do czasu wprowadzenia środków zaradczych
lub innych ograniczeń.
4. W sytuacji, gdy tunel nie spełnia wymagań
bezpieczeństwa, a podjęte środki zaradcze
obejmują zasadniczą zmianę konstrukcji tunelu
lub sposobu jego użytkowania, wojewoda
przeprowadza analizę ryzyka dla danego
tunelu.
5. Opracowując analizę ryzyka, o której mowa
w ust. 4, bierze się pod uwagę wszystkie
czynniki projektowe, warunki ruchu, mające
wpływ na bezpieczeństwo, charakterystykę
ruchu drogowego, długość danego tunelu
i jego geometrię, a także dobowe natężenie
ruchu przejeżdżających samochodów ciężaro-
wych.
Art. 24c. 1. Urzędnika zabezpieczenia dla tunelu, o którym
mowa w art. 24a ust. 1, powołuje zarządzający
tunelem w uzgodnieniu z wojewodą.
2. Urzędnik zabezpieczenia jest niezależny
w zakresie wykonywania swoich obowiązków,
wynikających z ust. 3, i może wykonywać
swoje zadania w odniesieniu do kilku tuneli
położonych na obszarze działania zarządza-
jącego tunelem.
3. Do obowiązków urzędnika zabezpieczenia na-
leży w szczególności:
1) koordynacja współpracy zarządzającego
tunelem ze służbami ratowniczymi i Policją;



6



2) udział w przygotowaniu planów bezpie-
czeństwa, o których mowa w art. 24a ust. 3
pkt 4;
3) udział w planowaniu, wdrażaniu i ocenie
działań podejmowanych w razie wypadku,
w którym są ranni lub zabici albo naruszona
została konstrukcja tunelu, lub w razie
katastrofy budowlanej;
4) kontrola przeszkolenia pracowników zarzą-
dzającego tunelem oraz udział w organi-
zowaniu okresowych ćwiczeń;
5) wspólna ze służbami ratowniczymi i Policją
ocena ćwiczeń, sporządzenie sprawozda-
nia zawierającego wnioski z przeprowa-
dzonych ćwiczeń oraz wnioski dotyczące
oceny stanu bezpieczeństwa tunelu;
6) wydawanie opinii w sprawach oddawa-
nia tunelu do użytkowania, polegające
w szczególności na opiniowaniu doku-
mentacji bezpieczeństwa;
7) kontrola prawidłowości utrzymania tuneli;
8) współdziałanie z właściwymi służbami
w ocenie każdego wypadku, w którym są
ranni lub zabici albo naruszona została
konstrukcja tunelu, lub też katastrofy bu-
dowlanej tunelu.
Art. 24d. 1. Zarządzający tunelem, sporządzając doku-
mentację bezpieczeństwa, określa środki za-
pobiegawcze i ochronne oraz reagowania na
potencjalne zdarzenia, konieczne dla zapew-
nienia bezpieczeństwa uczestników ruchu



7



drogowego w tunelu, uwzględniając strukturę
ruchu drogowego i inne uwarunkowania
związane z konstrukcją i otoczeniem tunelu.
2. Dokumentacja bezpieczeństwa stanowi inte-
gralną część dokumentacji tunelu, gromadzo-
nej przez zarządzającego tunelem w związku
z procesem inwestycyjnym oraz użytkowaniem
tunelu.
3. Minister właściwy do spraw transportu określi,
w drodze rozporządzenia, elementy oraz tryb
postępowania z dokumentacją bezpieczeń-
stwa, o której mowa w ust. 1, mając na
względzie poszczególne etapy procesu inwes-
tycyjnego oraz etap użytkowania tunelu.
Art. 24e. 1. Zarządzający tunelem we współpracy z urzęd-
nikiem zabezpieczenia i Policją organizują raz
do roku wspólne ćwiczenia okresowe dla per-
sonelu tunelu, służb ratowniczych i Policji.
2. Ćwiczenia w pełnym zakresie są przepro-
wadzane w każdym tunelu przynajmniej raz
na cztery lata.
3. Urzędnik zabezpieczenia przekazuje wojewo-
dzie sprawozdanie, o którym mowa w art. 24c
ust. 3 pkt 5.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych
i minister właściwy do spraw transportu
określą, w drodze rozporządzenia, zakres
ćwiczeń dla rodzajów ćwiczeń, o których mowa
w ust. 1 i 2, mając na uwadze potrzeby
zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowe-
go w tunelu.



8



Art. 24f. 1. Wojewoda w trybie art. 9 ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane, na wniosek
zarządzającego tunelem, może udzielić od-
stępstwa od wymagań zawartych w przepisach
techniczno-budowlanych, dotyczących warun-
ków bezpieczeństwa w tunelu, w przypadku
możliwości zastosowania rozwiązań tech-
nicznych o wyższych parametrach bezpie-
czeństwa.
2. Minister właściwy do spraw transportu ocenia
zasadność wniosku, a w przypadku pozytyw-
nej oceny przekazuje go Komisji Europejskiej.
3. Jeżeli w terminie 3 miesięcy od dnia prze-
kazania wniosku Komisji Europejskiej, Komisja
nie zgłosi sprzeciwu na odstępstwo, minister
właściwy do spraw transportu upoważnia
wojewodę do udzielenia zgody na odstępstwo.
W przypadku sprzeciwu Komisji upoważnienie
do udzielenia zgody na odstępstwo nie może
być udzielone.
Art. 24g. 1. Zarządzający tunelem jest obowiązany prze-
kazywać Generalnemu Dyrektorowi Dróg Kra-
jowych i Autostrad sprawozdania, o których
mowa w art. 24a ust. 3 pkt 2, co dwa lata
w terminie do dnia 30 kwietnia roku następ-
nego po upływie dwuletniego okresu objętego
sprawozdaniem.
2. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Auto-
strad przekazuje co 2 lata Komisji Europejskiej
zbiorczą informację z otrzymanych spra-
wozdań, o których mowa w ust. 1, ze wska-
zaniem częstotliwości i przyczyn pożarów oraz



9



wypadków, w terminie do dnia 30 września po
upływie dwuletniego okresu objętego spra-
wozdaniem.
3. Zbiorcza informacja, o której mowa w ust. 2,
zawiera ocenę pożarów i wypadków w tune-
lach i informacje na temat rzeczywistej roli
i skuteczności urządzeń i środków bezpie-
czeństwa.”.
Art. 2. Przepisy niniejszej ustawy stosuje się do tuneli, wobec których
przed dniem wejścia w życie ustawy zostały rozpoczęte prace projektowe.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
_________________________
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy nr 2004/54/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych
wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej (Dz.Urz. UE L 167
z 30.04.2004, str. 39; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 309).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113,
poz. 984, z 2003 r. Nr 52, poz. 452, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 100, poz. 835
i 836, z 2006 r. Nr 191, poz. 1410 oraz z 2007 r. Nr 89, poz. 590.


10-07-iw


strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: