Poselski projekt ustawy o zasadach planowania i realizacji polityki społecznej
- projekt ma na celu określenie zasad planowania, realizacji i oceny polityki społecznej prowadzonej w ramach polityki rozwoju oraz w ramach przedsięwzięć Unii Europejskiej na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich i integracji społecznej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 665
- Data wpłynięcia: 2008-01-16
- Uchwalenie:
665
„1) opracowanie i realizacja wojewódzkich programów dotyczących wyrównywania szans osób
niepełnosprawnych i przeciwdziałania ich wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji
zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych, będącego programem realizacji
wojewódzkiej strategii polityki społecznej, o której mowa w przepisach o zasadach planowania i
realizacji polityki społecznej,”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zarząd województwa w ramach rocznego planu działania, o którym mowa w przepisach o
zasadach prowadzenia polityki społecznej, określa zadania, na które przeznacza środki, o
których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1.”,
2) w art. 35a:
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) opracowywanie i realizacja powiatowych programów działań na rzecz osób
niepełnosprawnych w zakresie:
a) rehabilitacji społecznej,
b) rehabilitacji zawodowej i zatrudniania,
c) przestrzegania praw osób niepełnosprawnych,
- będącego programem realizacji powiatowej strategii polityki społecznej, o którym mowa w
przepisach o zasadach planowania i realizacji polityki społecznej, po konsultacji z właściwymi
terytorialnie gminami;”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Zadania, na które przeznacza się środki określone w art. 48 ust. 1 pkt 1 określa się w planie
działań, o którym mowa w przepisach o zasadach planowania i realizacji polityki społecznej.”;
Art. 27
W ustawie z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych
powstałych w szczególnych okolicznościach (Dz. U. z 2002 r. Nr 199,. z późn. zm.1) w art. 2 pkt 13
otrzymuje brzmienie:
„13) w trakcie uczestnictwa w centrum integracji społecznej, aktywizacji zawodowej w
ramach kontraktu socjalnego, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej;”
Art. 28
W ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.15))
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art.8 ust.4 otrzymuje brzmienie:
„4. Do dochodu ustalonego zgodnie z ust. 3 nie wlicza się zasiłków celowych, jednorazowego
pieniężnego świadczenia socjalnego, wartości świadczeń w naturze, świadczenia przysługującego
1
poz. 1674, z 2003 r. Nr 83, poz. 760, Nr 96, poz. 874, Nr 122, poz. 1143, z 2004 r. Nr 121,
poz. 1264, Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 164, poz. 1366
15
osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z tytułu
wykonywania prac społecznie użytecznych oraz zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o
zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie
przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007 r.
2) w art. 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadku braku współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym w
rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, a w szczególności:
1) odmowy zawarcia kontraktu socjalnego lub niedotrzymywanie jego postanowień;
2) odmowy uczestnictwa lub nieuzasadnionego przerwania uczestnictwa w programie
aktywności lokalnej;
3) odmowy bez uzasadnionego powodu podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, o
których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
4) odmowy bez uzasadnionego powodu lub nieuzasadnionego przerwania szkolenia, stażu,
przygotowania zawodowego w miejscu pracy, wykonywania prac interwencyjnych, prac
społecznie użytecznych lub robót publicznych przez osobę bezrobotną, o których mowa w
przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
5) odmowy podjęcia leczenia odwykowego w zakładzie lecznictwa odwykowego przez
osobę uzależnioną,
właściwy organ może odmówić przyznania świadczenia pieniężnego, uchylić decyzję o
przyznaniu świadczenia pieniężnego, zamienić świadczenie pieniężne na niepieniężne lub
wstrzymać świadczenie z pomocy społecznej.
3) w art. 17 pkt. 1 otrzymuje brzmienie:
„1) opracowanie i realizacja programów pomocy społecznej, będących programami realizacji
gminnej strategii polityki społecznej, o której mowa w przepisach o zasadach planowania i
realizacji polityki społecznej”.
4) w art.19 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) opracowanie i realizacja programów pomocy społecznej, będących programami realizacji
powiatowej strategii polityki społecznej, o której mowa w przepisach o zasadach planowania i
realizacji polityki społecznej - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami oraz
organizacjami pozarządowymi”;
5) art. 21 otrzymuje brzmienie:
„Art. 21. Do zadań samorządu województwa należy:
1) opracowanie i realizacja programów pomocy społecznej, będących programami realizacji
wojewódzkiej strategii polityki społecznej, o której mowa w przepisach o zasadach
planowania i realizacji polityki społecznej - po konsultacji z właściwymi terytorialnie
powiatami i gminami oraz organizacjami pozarządowymi;
2) realizacja programów współfinansowanych ze środków budżetu Unii Europejskiej w
zakresie integracji społecznej na zasadach określonych w przepisach o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju
16
3) organizowanie kształcenia, w tym prowadzenie publicznych szkół pracowników służb
społecznych oraz szkolenia zawodowego kadr pomocy społecznej
4) inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej;
5) organizowanie i prowadzenie regionalnych ośrodków polityki społecznej w tym
zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników;
6) organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy
społecznej;
7) prowadzenie banku danych o wolnych miejscach w całodobowych placówkach
opiekuńczo-wychowawczych na terenie województwa;
8) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie,
również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
9) sporządzanie analiz w zakresie pomocy społecznej, bilansu potrzeb w zakresie pomocy
społecznej oraz kierunków działania i przekazywanie go wojewodzie, marszałkowi
województwa oraz ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego do dnia
31 lipca każdego roku, na rok następny”;
6) w art. 38 po ust. 3 dodaje się ust. 3a – 3b w brzmieniu:
„3a. Część zasiłku okresowego przewyższająca minimalną wysokość zasiłku określoną w ust.
3 może być przyznana w celu wsparcia realizacji kontraktu socjalnego, programu aktywności
lokalnej lub w przypadku realizacji innych form pracy socjalnej.
3b. Część zasiłku okresowego, o której mowa w ust. 3a, może być wypłacana przez okres do 6
miesięcy od dnia, w którym osoba objęta kontraktem socjalnym lub programem aktywności
lokalnej stała się, w wyniku realizacji tego kontraktu lub programu, osobą zatrudnioną,
niezależnie od dochodu”.
7) po art. 39 dodaje się art. 39a w brzmieniu:
„Art. 39a. 1. Zasiłek celowy może być przyznany również w celu wsparcia realizacji kontraktu
socjalnego lub projektu aktywności lokalnej, w szczególności na pokrycie części lub całości
kosztów dojazdu do instytucji, w których realizowane są działania w ramach kontraktu
socjalnego lub projektu aktywności lokalnej, oraz innych wydatków związanych z realizacją
kontraktu lub projektu.
2. Zasiłek celowy, o którym mowa w ust.1, może być wypłacany przez okres do 6 miesięcy od
dnia, w którym osoba objęta kontraktem socjalnym lub programem aktywności lokalnej stała
się, w wyniku realizacji tego kontraktu lub programu, osobą zatrudnioną, niezależnie od
dochodu”.
8) w art. 45 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Praca socjalna może być prowadzona w oparciu o:
1) kontrakt socjalny,
2) indywidualny program wychodzenia z bezdomności;
3) indywidualny program integracji;
4) indywidualny program usamodzielnienia;
5) program
aktywności lokalnej.
17
3. W pracy socjalnej wykorzystuje się właściwe tej działalności metody i techniki, stosowane
z poszanowaniem godności osoby i jej prawa do samostanowienia oraz instrumenty aktywnej
integracji.”;
9) art.108 otrzymuje brzmienie:
1. W celu określenia sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny
znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej pracownik socjalny ośrodka pomocy społecznej może
zawrzeć kontrakt socjalny z tą osobą lub rodziną, w celu aktywnej integracji lub przeciwdziałania
wykluczeniu społecznemu.
2. Kontrakt socjalny może zawierać instrumenty aktywnej integracji, o których mowa w
przepisach o zasadach planowania i realizacji polityki społecznej.
3. Instrumenty aktywnej integracji zastosowane w ramach kontraktu socjalnego mogą być
współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
10) po art. 110 dodaje się art. 110a w brzmieniu:
„Art. 110a. 1. W ramach ośrodka pomocy społecznej może zostać powołane centrum
aktywizacji i pracy socjalnej, zwane dalej „centrum”, jako komórka organizacyjna realizująca
zadania tego ośrodka w zakresie pracy socjalnej i aktywnej integracji.
2. W centrum zatrudnia się co najmniej trzech pracowników socjalnych.
3. Funkcjonowanie centrum, w części dotyczącej wynagrodzeń pracowników socjalnych,
finansowane jest z dotacji budżetu państwa.
4. Działania na rzecz aktywnej integracji i pracy socjalnej, wzmocnienia i rozwoju potencjału
instytucjonalnego Centrum, w tym: wynagrodzenia dodatkowych pracowników socjalnych
i doradców do spraw osób niepełnosprawnych realizujących kontrakty socjalne i programy
aktywności lokalnej mogą być współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego.
5. Pracownicy socjalni wykonujący dodatkowe zadania związane z realizacją zadań w
zakresie aktywnej integracji mają prawo do dodatkowego wynagrodzenia. Dodatkowe
wynagrodzenie może być dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego.
6. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego może określić w drodze
rozporządzenia standardy funkcjonowania Centrum, uwzględniając zakres usług, miejsce i
sposób ich realizacji oraz konieczność zapewnienia respektowania praw osób
korzystających z usług.
7. Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia algorytm podziału środków dotacji
budżetu państwa na realizację zadań określonych w ust. 5 mając na względzie
efektywność i jakość działań w zakresie aktywizacji i pracy socjalnej”.
11) art. 113 :
a) ust.1 otrzymuje brzmienie:
„ 1. Zadania pomocy społecznej w województwach samorządowych wykonują wojewódzkie
samorządowe jednostki organizacyjne - regionalne ośrodki polityki społecznej.”
b) po ust.3 dodaje się ust.4 i 5 brzmieniu:
18
„4. Marszałek województwa może, w formie pisemnej, upoważnić dyrektora regionalnego
ośrodka polityki społecznej lub, na jego wniosek, innych pracowników tego ośrodka do
załatwiania w imieniu marszałka województwa spraw, w tym wydawania decyzji i postanowień
w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym.
5. Dyrektorem regionalnego ośrodka polityki społecznej może być osoba posiadająca
wykształcenie wyższe oraz co najmniej 5 - letni staż pracy w pomocy społecznej.”
12) art. 115 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Jeżeli środki przeznaczone na dotację, o której mowa w ust. 1, pochodzą z programów
rządowych, programów resortowych, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub
z pożyczek, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i3 lit. d ustawy z dnia r. o finansach
publicznych ), wysokość dotacji może przekroczyć 50 % kosztów realizacji zadania.”;
Art. 29
W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z
2004 r. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.15)) wprowadza się następujące zmiany:
1) art.
3:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz
aktywizacji zawodowej są realizowane na podstawie uchwalanego przez Radę Ministrów
Krajowego Planu Działań na Rzecz Zatrudnienia, zawierającego zasady realizacji Europejskiej
Strategii Zatrudnienia, zwanego dalej "Krajowym Planem Działań", będący programem
realizacji Krajowej strategii polityki społecznej, o którym mowa w przepisach o zasadach
prowadzenia polityki społecznej oraz w oparciu o inicjatywy samorządu gminy, powiatu,
województwa i partnerów społecznych”.
b) ust.4
„4. Samorząd województwa uwzględniając Krajowy Plan Działań, przygotowuje corocznie
zadania w zakresie rynku pracy określające preferowane programy regionalne, projekty
lokalne, priorytetowe grupy bezrobotnych i innych osób wymagających wsparcia jako część
planu działania, o którym mowa o którym mowa w przepisach o zasadach planowania i
realizacji polityki społecznej;”,
2) w art. 6 uchyla się ust. 8;
3) w art. 8 w ust.1:
a) pkt 1otrzymuje brzmienie:
„1) określanie i koordynowanie regionalnej polityki rynku pracy i rozwoju zasobów
ludzkich w odniesieniu do krajowej polityki rynku pracy przez przygotowanie i realizację
planu działania, o którym mowa w przepisach o zasadach planowania i realizacji polityki
społecznej;”,
b) ppkt 6a otrzymuje brzmienie:
„a) opracowywanie, realizację i finansowanie programów regionalnych i programów
lokalnych, o których mowa w art. 63-66”,
2) w art. 9 ust. 1:
19