Poselski projekt ustawy o zasadach planowania i realizacji polityki społecznej
- projekt ma na celu określenie zasad planowania, realizacji i oceny polityki społecznej prowadzonej w ramach polityki rozwoju oraz w ramach przedsięwzięć Unii Europejskiej na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich i integracji społecznej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 665
- Data wpłynięcia: 2008-01-16
- Uchwalenie:
665
województwa do dnia 1 maja następującego po roku, w którym minął dwuletni okres
obowiązywania strategii;
4. Sprawozdanie z realizacji wojewódzkiej strategii polityki społecznej przekazywane jest
Pełnomocnikowi do dnia 1 lipca następującego po roku, w którym minął dwuletni okres
obowiązywania strategii;
5. Sprawozdanie z realizacji Krajowej strategii polityki społecznej Pełnomocnik przekazuje Sejmowi
do wiadomości.
Art. 18
1. Do oceny realizacji Krajowej strategii polityki społecznej, wojewódzkiej strategii polityki
społecznej, powiatowej strategii polityki społecznej, oraz gminnej strategii polityki społecznej
ustanawia się wskaźniki o charakterze ilościowym i jakościowym.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wskaźniki oceny, o których mowa w ust. 1,
uwzględniając konieczność zapewnienia jednolitości oceny realizacji polityki społecznej na
obszarze całego kraju.
Art. 19
1. Pełnomocnik przedstawia Radzie Ministrów, do dnia 30 lipca następującego po roku, w którym
minął dwuletni okres obowiązywania strategii; sprawozdanie z realizacji Krajowej strategii
polityki społecznej.
2. Pełnomocnik przedstawia Radzie Ministrów, w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia realizacji
Krajowej strategii polityki społecznej, końcowe sprawozdanie z jej realizacji .
3. Pełnomocnik podaje do publicznej wiadomości sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 i 2,
umieszczając jego treść na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w terminie 30
dni od dnia przedłożenia sprawozdania Radzie Ministrów.
Art. 20
1. Realizacja krajowej strategii polityki społecznej, wojewódzkiej strategii polityki społecznej,
powiatowej strategii polityki społecznej oraz gminnej strategii polityki społecznej, podlega :
1) ocenie wstępnej - przed rozpoczęciem realizacji;
2) ocenie w trakcie jej realizacji obejmującej całość lub wybrane jej elementy;
3) ocenie pełnej - po zakończeniu strategii i programów.
2. Ocena uwzględnia:
1) zgodność strategii i programów z potrzebami (trafność i spójność);
2) zgodność rezultatów strategii i programów z ich celami (skuteczność);
3) relację nakładów na realizację strategii i programów do ich rezultatów (efektywność);
4) wpływ realizacji strategii i programów na potrzeby (użyteczność i trwałość);
5) wpływ realizacji strategii i programów na sytuację społeczno-gospodarczą kraju,
województw oraz społeczności lokalnych.
3. Wyniki oceny są podstawą do proponowania zmian w krajowej strategii polityki społecznej i w
strategiach, o których mowa w ust. 1, odpowiednio przez Pełnomocnika, zarząd województwa,
zarząd powiatu, wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
10
4.
Pełnomocnik oraz samorządy województw, powiatów oraz gmin podają do publicznej
wiadomości wyniki oceny odpowiedniej strategii.
Art. 21
1. Oceny dokonuje:
1) w przypadku Strategii Polityki Społecznej – Rada Ministrów;
2) w przypadku wojewódzkiej strategii polityki społecznej – sejmik województwa;
3) w przypadku powiatowej strategii polityki społecznej – rada powiatu
4) w przypadku gminnej strategii polityki społecznej – rada gminy.
2. Oceny realizacji Strategii Polityki Społecznej, wojewódzkiej strategii polityki społecznej,
powiatowej strategii polityki społecznej i gminnej strategii polityki społecznej dokonuje się na
podstawie analizy dokonanej przez jednostkę wyłonioną zgodnie z przepisami o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie lub przepisami o zamówieniach publicznych.
Art. 22
1. Tworzy się Krajowy Zespół Polityki Społecznej, zwany dalej „Zespołem”, działający przy
Pełnomocniku, będący zespołem o charakterze doradczym.
2. Zadaniem zespołu jest ocena skuteczności i efektywności realizacji krajowej strategii polityki
społecznej.
3. Zespół zgłasza Pełnomocnikowi propozycje zmian w ramach poszczególnych programów i
projektów ułatwiających osiągnięcie celów strategii.
4. Zespół przekazuje Pełnomocnikowi rekomendacje dotyczące realizacji polityki społecznej.
5. Zespół może zaproponować Pełnomocnikowi dodatkowe wskaźniki oceny, które mogą stać się
wskaźnikami, o których mowa w art. 15 ust. 1.
6. Pełnomocnik jest obowiązany podać informację o wskaźnikach, o których mowa w art. 15 ust. 2,
i rekomendacjach, o których mowa w ust. 4, do publicznej wiadomości ogłaszając je na swoich
stronach internetowych.
7. Zespół monitoruje wskaźniki w celu pomiaru osiągniętego postępu w zakresie w zakresie poprawy
sytuacji gospodarczej i społecznej osób oraz rodzin ubogich, zagrożonych lub wykluczonych ze
społeczeństwa.
Art. 23
1. W skład Zespołu wchodzi nie więcej niż 15 osób posiadających wiedzę specjalistyczną w
dziedzinie polityki społecznej, statystyki, ekonomii, politologii lub socjologii, legitymujących się
dorobkiem naukowym i zawodowym, wyłonionych przez Prezesa Rady Ministrów, spośród osób
zgłoszonych przez stronę rządową, Komitet Nauk o Pracy i Polityce Społecznej Polskiej
Akademii Nauk oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
2. Stronę rządową reprezentują osoby zgłoszone przez:
1) ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego i ministrów właściwych;
2) ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
3) prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
3. Komitet Nauk o Pracy i Polityce Społecznej Polskiej Akademii Nauk zgłasza reprezentantów
nauki.
11
4. Partnerów
społecznych i gospodarczych reprezentują osoby, zgłoszone przez:
1) Radę Działalności Pożytku Publicznego;
2) Komisję Trójstronną do spraw Społeczno-Gospodarczych;
3) Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
5. Członkowie Zespołu są powoływani na okres trzech lat. Każda z instytucji może odwołać swojego
przedstawiciela w Zespole zgłaszając równocześnie innego kandydata
6. Zespół może zapraszać do udziału w posiedzeniach przedstawicieli nauki oraz partnerów
społecznych i gospodarczych.
7. Członkowie Zespołu pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
8. Obsługę Zespołu zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Rozdział 6
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 24
W ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, z późn. zm.4)), wprowadza się następujące
zmiany:
1) w
art.21 dodaje się pkt 11 i 12 w brzmieniu:
„11) świetlica z programem socjoterapeutycznym dla dzieci z zaburzeniami zachowań - placówkę
opiekuńczo-wychowawczą wsparcia dziennego, o której mowa w przepisach o pomocy
społecznej,
12) klub z programem pomocy psychologicznej dla młodzieży - placówkę opiekuńczo-
wychowawczą wsparcia dziennego, o której mowa w przepisach o pomocy społecznej.”;
2) w art. 4
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Samorząd województwa realizuje zadania, o których mowa w art. 1 i 2, w postaci
wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych będącego
programem realizacji wojewódzkiej strategii polityki społecznej, o którym mowa w
przepisach o o zasadach planowania i realizacji polityki społecznej”;
b) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Zarząd województwa na zasadach określonych w programie finansuje tworzenie i
funkcjonowanie świetlic z programem socjoterapeutycznym dla dzieci z zaburzeniami
zachowań oraz klubów z programem pomocy psychologicznej dla młodzieży w gminach
wiejskich oraz wiejsko-miejskich do 25 tys. mieszkańców.”
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Program, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany przez regionalny ośrodek polityki
społecznej, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej. W celu realizacji programu
zarząd województwa może powołać pełnomocnika.
12
3) w art. art. 41
a. w ust. 1 dodaje się pkt. 8 w brzmieniu:
„8) prowadzenie świetlic z programem socjoterapeutycznym dla dzieci z zaburzeniami
zachowań, w szczególności dzieci z rodzin z problemami alkoholowymi, oraz prowadzenie
klubów z programem pomocy psychologicznej dla młodzieży.”;
b. ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, jest prowadzona w postaci gminnego
programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, będącego programem
realizacji gminnej strategii polityki społecznej, o którym mowa w przepisach o zasadach
planowania i realizacji polityki społecznej uchwalanego corocznie przez radę gminy. Program
jest realizowany przez ośrodek pomocy społecznej, o którym mowa w przepisach o pomocy
społecznej, lub inną jednostkę wskazaną w programie. W celu realizacji programu wójt
(burmistrz, prezydent miasta) może powołać pełnomocnika.”
4) art. 25 otrzymuje brzmienie:
„Art. 25. Na badanie, o którym mowa w art. 24, kieruje gminna komisja rozwiązywania
problemów alkoholowych właściwa według miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, której
postępowanie dotyczy, na jej wniosek, wniosek pracownika socjalnego lub z własnej
inicjatywy”.
Art. 25
W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn.
zm.6)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne oraz szkolne
ośrodki kariery udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i
zawodu;”;
2) w art. 3 pkt 16 i 17 otrzymują brzmienie:
„16) formach pozaszkolnych - należy przez to rozumie formy uzyskiwania i uzupełniania
wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji kluczowych w
placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a a także w ramach działalności
oświatowej prowadzonej na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności
gospodarczej, o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub o szkolnictwie
wyższym;
16a) kompetencje kluczowe - umiejętności, które są potrzebne każdemu człowiekowi do
samorealizacji i rozwoju osobistego, do bycia aktywnym obywatelem oraz do pełnej integracji
społecznej i zatrudnienia, obejmujące: porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe
kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i
ekspresja kulturalna.
17) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych,
uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz
13
kompetencji kluczowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek
szkolny.”;
3) w art. 83a ust 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Działalność oświatowa nie obejmująca prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu, o
którym mowa w art. 90a ust. 1, może być podejmowana na zasadach określonych w
przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr
173, poz. 1807, z późn.zm.7)) lub przepisów o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie.”;
4) w art. 68a w ust. 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) instytucjach szkoleniowych prowadzonych przez osoby lub podmioty realizujących zadania
oświatowe na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub o szkolnictwie wyższym;”;
5) w art. 68b ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Placówki i ośrodki, o których mowa w art. 68a ust. 1 pkt 2 i 3, prowadzące kształcenie
ustawiczne w formach pozaszkolnych, mogą uzyskać akredytację stanowiącą potwierdzenie
spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości prowadzonego kształcenia.
Akredytacja może obejmować całość lub część prowadzonego kształcenia.”;
6) dodaje się art. 68e w brzmieniu:
„Art. 68e. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw rozwoju regionalnego określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb
wsparcia instytucji, o których mowa w art. 68 ust. 1 ustawy, współfinansowanych ze środków
budżetu Unii Europejskiej mając na względzie umożliwienie dostępu wszystkich obywateli do
kształcenia ustawicznego.”;
7) art.70a otrzymuje brzmienie:
„Art. 70a. 1. Szkoły prowadzące kształcenie zawodowe przekazują pracodawcom, u których
realizowana jest praktyczna nauka zawodu w formie praktyk zawodowych, środki na pokrycie
dodatków i premii wypłacanych pracownikom za wykonywanie obowiązków opiekunów praktyk
zawodowych oraz opłacanych od nich składek na ubezpieczenia społeczne.
2. Minister właściwy do spraw oświaty w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
rozwoju regionalnego określi w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady finansowania
pracodawcom kosztów związanych z realizacją praktycznej nauki zawodu współfinansowanych
ze środków budżetu Unii Europejskiej mając na względzie efektywność j jakość kształcenia
zwłaszcza w zakresie nowoczesnych technologii i systemów zarządzania.”.
Art. 26
W ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnieniu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997, Nr 123, poz. 776, z późn. zm.9)) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 35:
a) w ust. 1:
14