eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: uproszczenia przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, zmniejszenia lub całkowitej likwidacji barier i ograniczeń formalnoprawnych wynikających z obecnych uregulowań, zmian w zakresie odliczania podatku naliczonego oraz rozliczania podatku, w tym długości okresu rozliczeniowego, zasad zwrotu różnicy podatku oraz rozliczenia ryczałtowego przez niektóre grupy podatników

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 661
  • Data wpłynięcia: 2008-03-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320

661


13

którzy rozliczali się za okresy miesięczne, będzie możliwe począwszy od rozliczenia
za kwartał następujący po kwartale, w którym wejdzie w życie nowela.
Przepis przejściowy w art. 7, odnoszący się do art. 19 i 86, jest wynikiem zgłasza-
nych przez izby skarbowe uwag, wskazujących na konieczność uregulowania w
okresie przejściowym momentu powstania obowiązku podatkowego oraz momentu
powstania prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Izby wskazu-
ją, że brak takich przepisów może spowodować, że w niektórych przypadkach może
powstać wątpliwość, czy obowiązek podatkowy w ogóle powstanie, gdyż we-
dług treści obecnie obowiązującego art. 19 ustawy obowiązek taki jeszcze nie po-
wstanie, a na gruncie nowego brzmienia tego artykułu obowiązek taki już nie po-
wstanie.
Podobne problemy wystąpiłyby w przypadku braku przepisów przejściowych odno-
śnie do momentu powstania prawa do obniżenia podatku należnego o podatek nali-
czony. W niektórych przypadkach taki moment nie powstawałby w ogóle ani na
gruncie przepisów obecnych, ani też przepisów zmienionych.
W celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych, a przede wszystkim w celu unik-
nięcia nieprawidłowości w rozliczaniu podatku przez podatników, proponuje się
wprowadzić stosowne przepisy przejściowe.
Potrzeba ustanowienia przepisu przejściowego w art. 8, powodującego zniesienie
obowiązku rozliczania podatku od opłat pobieranych z tytułu ustanowienia prawa
wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli ustanowienie to miało miejsce przed dniem
1 maja 2004 r., wynika z konieczności doprecyzowania i uniknięcia wątpliwości
w interpretowaniu ww. przepisu art. 19 ust. 9, w świetle zrównania niniejszą ustawą
ustanowienia tego prawa z dostawą towarów. Opłaty z tytułu dostawy towaru doko-
nanej w okresie, w którym towar ten nie podlegał opodatkowaniu (a więc przed
dniem 1 maja 2004 r.), wnoszone po wejściu w życie niniejszej ustawy nie powinny
również podlegać opodatkowaniu.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI


14

1. Skutki
budżetowe
Skutki
budżetowe związane z wejściem w życie projektowanej ustawy są trudne
do jednoznacznego określenia. Niektóre z proponowanych zmian mają charakter
techniczny i doprecyzowujący i nie będą pociągały za sobą skutków ekonomicz-
nych. Natomiast wśród zmian o charakterze merytorycznym oszacowanie skut-
ków jest o tyle trudne, że w wielu przypadkach brak jest danych umożliwiają-
cych dokonanie takich kalkulacji. Należy bowiem zaznaczyć, że sprawozdaw-
czość, zarówno statystyczna, jak i fiskalna, w podatku od towarów i usług, ze
względu na specyfikę tego podatku, jest niewystarczająca do takich celów. Nie-
zależnie jednak od powyższego możliwe jest określenie kierunku skutków po-
szczególnych zmian i ich istotności.

Zmiany, które skutkować będą ubytkiem dla dochodów budżetu państwa, doty-
czą m.in. zmiany podstawy opodatkowania w przypadku bezpłatnego przekaza-
nia używanych towarów. Dodatkowo, wartościowo oszacowano ubytki wynika-
jące z następujących tytułów:

likwidacji 30% sankcji na poziomie ok. 10 mln zł,

zmiany zasad opodatkowania wieczystego użytkowania gruntów na pozio-
mie ok. 120- 250 mln zł.

Ponadto efektem części zmian będzie przesunięcie dochodów w czasie, co spo-
woduje zmniejszenie dochodów w pierwszym roku funkcjonowania nowych
przepisów. Takie skutki będą powodować zmiany dotyczące m.in.: wprowadze-
nia możliwości otrzymania zwrotu, w przypadku gdy podatnik w danym okresie
nie wykonał czynności opodatkowanych, wprowadzenia kwartalnych deklaracji
i zaliczek miesięcznych podatku dla dużych podatników. Wartościowe oszaco-
wanie takiego przesunięcia było możliwe tylko w przypadku wprowadzenia
możliwości rozliczania podatku należnego z tytułu importu
w deklaracji VAT. Spowoduje to przesunięcie dochodów o ok. 300 mln zł.

Do zmian, które spowodują zwiększenie dochodów budżetu państwa z tytułu
VAT, należą m.in. zmiany związane z ujednoliceniem zasad powstania obo-
wiązku podatkowego, które spowodują przyspieszenie wpływów budżetowych i
wzrost wpływów w pierwszym roku funkcjonowania nowych przepisów. Skutki

15

z tego tytułu są bardzo trudne do wyliczenia. Szacuje się, że ujednolicenie zasad
powstania obowiązku podatkowego może zwiększyć jednorazowo dochody
z VAT o ok. 1 300 mln zł.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy

Projektowana ustawa nie spowoduje co do zasady skutków mających wpływ na
rynek pracy, będzie miała jednak pośredni wpływ na rynek pracy przez uprosz-
czenie rozliczeń podatkowych.
3. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
Proponowane
rozwiązania nie wpłyną na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki.
4. Wpływ na rozwój regionów

Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rozwój regionów.
5. Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, 29 kwietnia 2008 r.


BAS – WAEM – 696/08


Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Andrzej Orzechowski)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23, poz. 398
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami). Proponowane
zmiany dotyczą m.in.:

Definicji małego podatnika;

Magazynu konsygnacyjnego i przemieszczenia towarów;

Wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;

Prawa zwrotu różnicy podatku wykazanego;

Powstania obowiązku podatkowego;

Opodatkowania prawa wieczystego użytkowania;

Rozpoznawania obowiązku podatkowego;

Określenie podstawy opodatkowania dla towarów

dostarczanych na rzecz organizacji pożytku publicznego;

Określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w
przypadku
objęcia towarów na obszarze kraju procedurą
uproszczoną;

Stosowania stawki podatku 0% w eksporcie towarów;

Zasad zwrotu podatku;

Opodatkowania środków trwałych;

Składania deklaracji podatkowych i wpłacania podatku;

Wprowadzenia ryczałtu kwotowego.
2. Stan prawa wspólnotowego w materii objętej projektem
Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie
unijnym zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z
dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1, ze zmianami).

3.
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
wspólnotowego
Projektowane zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług nie są
sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.

4. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.


Opracował: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu





Lech Czapla




Deskryptory bazy REX: Unia Europejska, podatek VAT

2
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: