Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej
projekt dotyczy: tzw. pakietu profesjonalizacyjnego, umożliwiającego przejście od modelu służby z poboru do służby ochotniczej, rozbudowy korpusu żołnierzy nadterminowych, którzy stanowić będą podstawową bazę naboru do korpusu szeregowych zawodowych. Projekt zawiera korzystne zmiany dla kandydatów do nadterminowej zasadniczej służby wojskowej poprzez podniesienie górnej granicy wieku przejścia do służby z 25 do 30 lat, złagodzenie rygorów dotyczących wymaganego wykształcenia oraz zakłada usprawnienie systemu uzupełnień pokojowych Sił Zbrojnych RP
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 660
- Data wpłynięcia: 2008-06-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 206, poz. 1288
660
13
Projektowane zmiany poszerzają także dotychczasową bazę naboru
ochotników do nadterminowej zasadniczej służby wojskowej.
Z powyższych względów będą one miały wpływ na żołnierzy odbywających
zasadniczą służbę wojskową, którzy będą mogli ubiegać się o przyjęcie do
nadterminowej zasadniczej służby wojskowej już po odbyciu 3 miesięcy
zasadniczej służby wojskowej.
Projektowane zmiany będą miały również korzystny wpływ na żołnierzy
rezerwy, uprawniając ich, przez rozszerzenie bazy naboru do nadtermi-
nowej zasadniczej służby wojskowej, do zgłaszania się o przyjęcie w trybie
ochotniczym do tej służby. Obecnie żołnierze rezerwy nie mogą pełnić
nadterminowej zasadniczej służby wojskowej.
Ponadto w stosunku do obecnie obowiązujących regulacji, wobec poten-
cjalnych kandydatów do nadterminowej zasadniczej służby wojskowej:
– podnosi
się górną granicę wieku przyjęcia do tej służby z 25 do 30 lat
życia,
– łagodzi się rygory dotyczące wykształcenia – obecny minimalny poziom
wykształcenia obejmujący szkołę ponadgimnazjalną obniża się do
poziomu szkoły gimnazjalnej, czym wprowadza się podobne regulacje
jak w przypadku wymogów przyjęcia kandydatów do korpusu
szeregowych zawodowych, określonych w art. 10 pkt 3 ustawy z dnia
11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U.
Nr 179, poz. 1750, z późn. zm.),
– ogólną przesłankę dotyczącą karalności ogranicza się do przypadków,
w których kara sądowa była orzeczona za przestępstwo umyślne
– w ten sposób Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej nie uchylają się
od kwestii związanych z działalnością wychowawczą wobec żołnierzy
karanych i nie pozbawiają zarazem życiowej szansy ochotników, którzy
mieli wprawdzie konflikt z prawem, ale popełnione przez nich czyny
miały charakter wykroczenia lub przestępstwa popełnionego z winy
nieumyślnej.
14
W zamian wprowadza się nową przesłankę przyjęcia do nadterminowej
zasadniczej służby wojskowej, związaną z posiadanymi przez kandydata
(zarówno żołnierza zasadniczej służby wojskowej, jak i żołnierza rezerwy)
kwalifikacjami i uprawnieniami zgodnymi ze stanowiskiem służbowym, na
które kandydat ten miałby być wyznaczony. Przesłanka ta ma zatem ścisły
związek z kwestiami wynikającymi z podniesienia poziomu profesjonalizacji
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Projektowane zmiany dotyczą także osób kierowanych do służby w jed-
nostkach zmilitaryzowanych, które mają lub mogą mieć dostęp do informacji
niejawnych oraz właściwych służb ochrony państwa, które prowadzić będą
w stosunku do tych osób postępowania sprawdzające.
2. Konsultacje
społeczne
Uwzględniając zakres regulacji prawnej projekt został poddany konsul-
tacjom społecznych na szczeblu samorządu terytorialnego, samorządu
zawodowego lekarzy, instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem zagro-
żeniom uzależnień od alkoholu, środków odurzających lub substancji
psychotropowych. Projekt ustawy był przedmiotem porządku obrad Komisji
Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W projekcie zamieszczono
uwagi zgłoszone przez Przewodniczącego Polskiego Towarzystwa
Psychologicznego oraz Prezesa Naczelnej Rady Lekarskiej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej nowelizacji ustawy o powszechnym obo-
wiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej nie będzie skutkowało dodatko-
wymi wydatkami w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej.
Zgodnie z decyzją budżetową na rok 2008 nr 72/MON Ministra Obrony
Narodowej z dnia 14 lutego 2008 r. – ostateczny limit żołnierzy nadter-
minowej zasadniczej służby wojskowej określono na poziomie 9.000.
W przypadku większej liczby ochotników do nadterminowej zasadniczej
służby wojskowej w 2008 r. – po wprowadzeniu systemu motywacyjnego
15
– może wystąpić konieczność dokonania stosownych przesunięć między
poszczególnymi działami i rozdziałami klasyfikacji budżetowej w ramach
budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej.
Nowelizacja ustawy pozwoli powoływać do nadterminowej zasadniczej
służby wojskowej żołnierzy rezerwy. W związku z tym, baza naboru
poszerzy się o ok. 300 tys. żołnierzy, którzy odbyli zasadniczą służbę
wojskową i spełniają wymagane kryteria (wykształcenie, wiek, umiejętności
itp.). Umożliwi to również powoływanie żołnierzy, którzy odbyli zasadniczą
służbę wojskową w wymiarze co najmniej 3 miesięcy – tj. spośród
ok. 70 tys. żołnierzy aktualnie odbywających tę służbę i powołanych do tej
służby w kolejnych miesiącach.
Szacuje się pozyskanie do tej formy służby w latach 2008-2009 ponad
10.000 żołnierzy z zasadniczej służby wojskowej oraz ponad 4.000 spośród
żołnierzy rezerwy.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt nowelizacji wybranych przepisów ustawy o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, z uwagi na swój zakres
podmiotowy będzie miał pozytywny wpływ na rynek pracy, przez
zapewnienie w okresie najbliższych dwóch lat miejsc pracy dla ok. 10.000
obywateli.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz na przedsiębiorczość, a także na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Zakres projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
16
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia ………………………..…
w sprawie struktury i funkcjonowania wojskowych pracowni psychologicznych w Siłach
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 44a ust. 9 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 i Nr 277,
poz. 2742, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2005 r. Nr 180, poz. 1496, z 2006 r. Nr 104, poz.
708 i 711, Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1242 oraz z 2008 r.
Nr …..., poz. .......) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zasady tworzenia, przekształcania i znoszenia wojskowych pracowni
psychologicznych;
2) siedziby i zasięg działania wojskowych pracowni psychologicznych.
§ 2. W celu sprawnego funkcjonowania wojskowych pracowni psychologicznych w
Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:
1) tworzy się etaty wojskowych pracowni psychologicznych oraz wprowadza się
jednolite podporządkowanie służbowo – merytoryczne;
2) tworzy się Wojskową Pracownię Psychologiczną Inspektoratu Wsparcia Sił
Zbrojnych;
3) przekształca się pracownie psychologiczne z siedzibą w Bydgoszczy, Gdańsku,
Warszawie, Krakowie i Wrocławiu na Regionalne Wojskowe Pracownie
Psychologiczne;
4) przekształca się placówki pracowni psychologicznych z siedzibą we Włocławku, Pile,
Ostrowie Wielkopolskim, Siedlcach, Radomiu, Sieradzu, Gdyni, Słupsku, Ełku,
Elblągu, Koszalinie, Bolesławcu, widnicy, Częstochowie, Zielonej Górze, Nowym
Sączu, Zamościu, Jarosławiu i Bielsku Białej w Wojskowe Pracownie
Psychologiczne;
5) zmienia się nazwy pracowni psychologicznych z siedzibą w Białymstoku, Poznaniu,
Łodzi, Olsztynie, Szczecinie, Gliwicach, Gorzowie Wielkopolskim, Opolu, Lublinie,
Rzeszowie i Kielcach na Wojskowe Pracownie Psychologiczne.
§ 3. Regionalnym Wojskowym Pracowniom Psychologicznym podporządkowuje się
Wojskowe Pracownie Psychologiczne stosownie do terytorialnego podziału
administracyjnego kraju:
1) Regionalnej Wojskowej Pracowni Psychologicznej w Bydgoszczy podporządkowuje
się Wojskowe Pracownie Psychologiczne z siedzibą we Włocławku, Poznaniu, Pile,
Ostrowie Wielkopolskim, Szczecinie, Koszalinie, Łodzi i Sieradzu;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
660
› Pobierz plik