eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

projekt dotyczy: implementacji prawa wspólnotowego do polskiego porządku prawnego w zakresie: procedury uznawania bądź zawieszenia uznania przez marszałków województw grup producentów, przekazywania informacji KE o przedsięwziętych decyzjach tylko przez ministra rolnictwa, określenia czasu, w którym producent może zostać uznany za członka grupy producentów, rozszerzenia kompetencji ministra rolnictwa kosztem uprawnień ARiMR i ARR w zakresie opracowywania projektu strategii krajowych na rzecz programów operacyjnych i ustalania polityki rozwoju sektorów rolnictwa

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 655
  • Data wpłynięcia: 2008-06-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 158, poz. 989

655

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI)
z dnia ………………….... 2008 r.

w sprawie określenia przypadków, w których spadek wartości produkcji
sprzedanej wyst pił z przyczyn niezależnych od grupy lub organizacji
producentów

Na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
(Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303) zarządza się, co następuje:

§ 1. Uznaje się, że spadek wartości produkcji sprzedanej wstępnie uznanej grupy lub
organizacji producentów owoców i warzyw, powstał z przyczyn pozostających poza
zakresem odpowiedzialności grupy lub organizacji producentów i od niej
niezależnych, jeżeli jest on spowodowany bezpośrednio wystąpieniem:
1) powodzi lub podtopień;
2) wymarznięcia plantacji w okresie zimowym;
3) przemarznięcia kwiatów albo zawiązków owocowych w wyniku ujemnych
temperatur podczas kwitnienia i zawiązywania owoców;
4) gradobicia;
5) nadmiernych
opadów
atmosferycznych;
6) deszczu
nawalnego;
7) huraganu;
8) klęski suszy;
9) pożaru spowodowanego wyładowaniem atmosferycznym;
10) osuwisk
ziemi.
§ 2. 1. Wystąpienie przyczyn spadku wartości produkcji sprzedanej, o których mowa
w § 1, powinno być potwierdzone w formie protokołu przez komisję do spraw
szacowania strat powoływane przez wojewodów.

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2. Kopię protokołu, o którym mowa w ust. 1, dołącza się do wniosku, o wydanie
decyzji, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 lit b lub art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy,
z
dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw
rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego.

§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
























2
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 19 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców
i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. z 2008 r.
Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303).
Na podstawie art. 44 ust. 2 oraz art. 53 ust. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr
1580/2007, w przypadku zmniejszenia wartości produkcji sprzedanej z przyczyn
niezależnych od grup i organizacji producentów wartość ta określana jest na
poziomie nie niższym niż 65% wartości deklarowanej w poprzednim wniosku lub
wartości zadeklarowanej na potrzeby wstępnego uznania lub uznania. Przyczyny te
należy jednak umotywować, w związku z czym zasadne wydaje się, aby państwo
członkowskie określiło szczegółową listę przypadków, które jest w stanie uznać za
pozostające poza zakresem odpowiedzialności grupy lub organizacji.
Do końca 2007 r. przepisy Unii Europejskiej w tym zakresie również pozwalały na
takie wyliczenie wartości produkcji sprzedanej, jednak wyłącznie w przypadkach
klęski żywiołowej.
Przymrozki występujące w wielu krajach UE w maju 2007 r. były powodem
znacznego spadku wartości produkcji sprzedanej wielu grup i organizacji
producentów, jednak z uwagi na niemożność zakwalifikowania tego zjawiska jako
klęski żywiołowej nie mogły one skorzystać z tych przepisów. W związku z tym przy
opracowywaniu przepisów wykonawczych do zreformowanej wspólnej organizacji
rynku owoców i warzyw, Komisja postanowiła złagodzić te przepisy, pozostawiając
państwom członkowskim decyzję odnośnie uznania lub nie poszczególnych
przypadków.
W związku z tym, mając na uwadze szereg niekorzystnych zjawisk pogodowych
występujących na terytorium Polski określono listę zjawisk, które mogą mieć
negatywny wpływ na wartość produkcji sprzedanej grupy lub organizacji.
Wystąpienie tych zjawisk w gospodarstwach członków powinno być jednak
potwierdzone pisemnie przez powoływane przez wojewodów specjalnie w tym celu
komisje.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w związku z czym
nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu

3
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Ocena skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki sektora
publicznego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki w sektorze produkcji
ogrodniczej.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionów.
5. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Wstępnie uznane grupy producentów oraz uznane organizacje producentów
owoców i warzyw.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ww. rozporządzenia zostanie wysłany do zaopiniowania przez
następujące organizacje: NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Główny Zawodowego
Związku Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa
„Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację Związków
Producentów Rolnych, Polski Związek Ogrodniczy, Polska Izba Ogrodnicza, Związek
Sadowników RP, Związek Sadowników Polskich.


06/09-kt

4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI)
z dnia ………………….... 2008 r.

w sprawie określenia maksymalnej wysokość rekompensat z tytułu
nieprzeznaczania do sprzedaży niektórych gatunków owoców i warzyw, dla
których nie zostały one określone przepisami Unii Europejskiej

Na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
(Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303) zarządza się, co następuje:

§ 1. Maksymalna wysokość rekompensaty z tytułu nieprzeznaczania do sprzedaży
owoców i warzyw, niewyszczególnionych w załączniku X do rozporządzenia Komisji
(WE) nr 1580/2007 z dnia 21 grudnia 2007 roku ustanawiającego przepisy
wykonawcze do rozporządzeń Rady (WE) 2200/96, (WE) 2201/96 i (WE) 1182/2007
w sektorze owoców i warzyw (Dz. Urz. UE L 350 z 31.12.2007, str.1) wynosi nie
więcej niż jedna trzecia średniej krajowej ceny uzyskiwanej na rynkach hurtowych w
okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok nieprzeznaczenia owoców i
warzyw do sprzedaży.
§ 2. Rekompensata, o której mowa w § 1, dotyczy wyłącznie owoców i warzyw
przeznaczonych do sprzedaży na rynku produktów świeżych.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI


1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 . 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: