eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

projekt dotyczy: implementacji prawa wspólnotowego do polskiego porządku prawnego w zakresie: procedury uznawania bądź zawieszenia uznania przez marszałków województw grup producentów, przekazywania informacji KE o przedsięwziętych decyzjach tylko przez ministra rolnictwa, określenia czasu, w którym producent może zostać uznany za członka grupy producentów, rozszerzenia kompetencji ministra rolnictwa kosztem uprawnień ARiMR i ARR w zakresie opracowywania projektu strategii krajowych na rzecz programów operacyjnych i ustalania polityki rozwoju sektorów rolnictwa

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 655
  • Data wpłynięcia: 2008-06-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 158, poz. 989

655

Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 19 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców
i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. Nr 223,
poz. 2221 z późn. zm.).
W załączniku X do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007 z dnia 21 grudnia
2007 roku ustanawiającego przepisy wykonawcze do rozporządzeń Rady (WE)
2200/96, (WE) 2201/96 i (WE) 1182/2007 w sektorze owoców i warzyw
wyszczególniono 16 gatunków owoców i warzyw, dla których określono maksymalną
wysokość kwoty wsparcia (rekompensaty), o której mowa w art. 80 ust. 1 ww.
rozporządzenia Komisji. Gatunki te to: kalafiory, pomidory, jabłka, winogrona, morele,
nektaryny, brzoskwinie, gruszki, bakłażany, melony, arbuzy, pomarańcze,
mandarynki, klementynki, satsuma, cytryny. W przypadku Polski znaczenie
gospodarcze mają wyłącznie 3 z wyżej wymienionych gatunków (kalafiory, pomidory
i jabłka). W projekcie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z upoważnieniem dla
państwa członkowskiego zawartym w art. 80 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr
1580/2007, proponuje się określenie maksymalnych kwot wsparcia dla pozostałych
produktów. Kwota wsparcia dla każdego z gatunków nie będzie mogła być większa
niż jedna trzecia średniej ceny hurtowej z trzech lat poprzedzających rok dokonania
nieprzeznaczenia owoców i warzyw do sprzedaży. Kwotę tę można również określić
następującym wzorem:
MKW ≤ 1/9 (CHGn-1 + CHGn-2 + CHGn-3)
gdzie:
MKW – maksymalna kwota wsparcia,
CHGn-1 - krajowa roczna średnia cena hurtowa gatunku w roku poprzedzającym
rok nieprzeznaczenia owoców i warzyw do sprzedaży.
W związku z możliwością znacznych różnic średnich cen w poszczególnych
latach proponuje się, aby przedmiotowa kwota liczona była na podstawie średniej z
trzech lat, co pozwoli na pewne zniwelowanie możliwych wahań cenowych.

Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w związku z czym
nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu

2
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).

Ocena skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki sektora
publicznego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki w sektorze produkcji
ogrodniczej.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionów.
5. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny

Uznane organizacje producentów owoców i warzyw.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ww. rozporządzenia zostanie wysłany do zaopiniowania przez
następujące organizacje: NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Główny Zawodowego
Związku Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa
„Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację Związków
Producentów Rolnych, Polski Związek Ogrodniczy, Polska Izba Ogrodnicza, Związek
Sadowników RP, Związek Sadowników Polskich.


06/08-kt

3
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI)
z dnia ………………….... 2008 r.

w sprawie określenia sposobu zagospodarowania owoców i warzyw
nieprzeznaczonych do sprzedaży

Na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
(Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303) zarządza się, co następuje:

§ 1. Owoce i warzywa nieprzeznaczone do sprzedaży mogą być przeznaczone na:
1) bezpłatną dystrybucję, w rozumieniu art. 10 ust. 4 lit. a i b rozporządzenia
Rady (WE) nr 1182/2007 z dnia 26 września 2007 r. ustanawiającego
przepisy szczegółowe dotyczące sektora owoców i warzyw, zmieniającego
dyrektywy 2001/112/WE, 2001/113/WE i rozporządzenia (EWG) nr 827/68,
(WE) nr 2200/96, (WE) nr 2201/96, (WE) nr 2826/2000, (WE) nr 1782/2003,
(WE) nr 318/2006 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2202/96 (Dz.
Urz. UE L 273 z 17.10.2007, str.1);
2) pasze dla zwierząt:
a) w gospodarstwach rolnych,
b) w ogrodach zoologicznych.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI


1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 19 ust. 2 pkt 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców
i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego Dz. U. z 2008 r.
Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303).
Na podstawie art. 81 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) 1580/2007 państwa
członkowskie określają dozwolone przeznaczenie owoców i warzyw
nieprzeznaczonych do sprzedaży. Produkty te obowiązkowo przeznacza się na
bezpłatną dystrybucję, ale państwo członkowskie może zatwierdzić także każdy inny
równoznaczny sposób ich zagospodarowania, mając na względzie uniknięcie
negatywnego wpływu na środowisko i innych konsekwencji fitosanitarnych.
Oprócz bezpłatnej dystrybucji, w Polsce owoce i warzywa nieprzeznaczone do
sprzedaży będzie można zagospodarować jako pasze dla zwierząt gospodarskich,
jak również np. dzikich zwierząt w ogrodach zoologicznych. Taki sposób
zagospodarowania nie będzie powodował żadnych negatywnych konsekwencji dla
środowiska naturalnego ani zagrożenia fitosanitarnego.
W związku z powyższym, nie uznaje się za dopuszczalne niszczenie owoców i
warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży (biodegradacja), ich przetwarzanie na
alkohol ani ich przetwarzanie na zlecenie jednostki uprawnionej do ich otrzymywania
w ramach bezpłatnej dystrybucji, co było zgodne z dotychczas obowiązującymi
przepisami.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w związku z czym
nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).


Ocena skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki sektora
publicznego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

2
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki w sektorze produkcji
ogrodniczej.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionów.
5. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny

Uznane organizacje producentów owoców i warzyw.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ww. rozporządzenia zostanie wysłany do zaopiniowania przez
następujące organizacje: NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Główny Zawodowego
Związku Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa
„Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację Związków
Producentów Rolnych, Polski Związek Ogrodniczy, Polska Izba Ogrodnicza, Związek
Sadowników RP, Związek Sadowników Polskich.


06/10-kt

3
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: