eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego

projekt dotyczy: implementacji prawa wspólnotowego do polskiego porządku prawnego w zakresie: procedury uznawania bądź zawieszenia uznania przez marszałków województw grup producentów, przekazywania informacji KE o przedsięwziętych decyzjach tylko przez ministra rolnictwa, określenia czasu, w którym producent może zostać uznany za członka grupy producentów, rozszerzenia kompetencji ministra rolnictwa kosztem uprawnień ARiMR i ARR w zakresie opracowywania projektu strategii krajowych na rzecz programów operacyjnych i ustalania polityki rozwoju sektorów rolnictwa

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 655
  • Data wpłynięcia: 2008-06-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
  • data uchwalenia: 2008-07-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 158, poz. 989

655

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI)
z dnia ……………..…….. 2008 r.

w sprawie działań w zakresie technologii bezpiecznych dla środowiska
stosowanych w produkcji i zagospodarowaniu odpadów

Na podstawie art. 19 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
(Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303) zarządza się, co następuje:

§ 1. Organizacje producentów owoców i warzyw oraz ich zrzeszenia uwzględniają w
programie operacyjnym przynajmniej dwa z następujących działań w zakresie
technologii bezpiecznych dla środowiska, stosowanych w produkcji owoców i warzyw
i zagospodarowaniu odpadów:
1) stosowanie integrowanej produkcji i ochrony, w rozumieniu przepisów o
ochronie roślin oraz przepisów o nasiennictwie;
2) przeprowadzanie analizy wody, gleby, materiału roślinnego oraz ścieków;
3) stosowanie energooszczędnych technologii przy produkcji, zbiorze,
przechowywaniu, sortowaniu, konfekcjonowaniu oraz pakowaniu owoców i
warzyw;
4) stosowanie podłoży przyjaznych dla środowiska;
5) odtwarzanie roślinności śródpolnej;
6) stosowanie zamkniętego obiegu pożywek płynnych;
7) stosowanie metod wytwarzania kompostu przyjaznych dla środowiska;
8) prowadzenie produkcji metodami ekologicznymi, w rozumieniu przepisów o
rolnictwie ekologicznym;
9) stosowanie wewnętrznych kontroli przestrzegania przepisów fitosanitarnych
oraz dopuszczalnych stężeń pozostałości środków ochrony roślin, metali
ciężkich, azotynów i azotanów;

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
10)
zapewnianie pomocy technicznej i doradztwa dla członków organizacji
producentów owoców i warzyw przy stosowaniu metod produkcji integrowanej
oraz ekologicznej;
11) zakup urządzeń, technologii i oprzyrządowania pozwalających na realizację
działań, o których mowa w pkt 1 – 10

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.




MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
2
Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 19 ust. 2, pkt 3 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i
warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. z 2008 r.
Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303).
Przepisy
projektu
rozporządzenia są w praktycznie powtórzeniem przepisów
zawartych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i rozwoju Wsi z dnia 1 lipca 2004 r.
(Dz. U. nr 162, poz. 1708). Konieczność wydania nowego rozporządzenia o tej samej
podstawie prawnej wynika ze zmiany brzmienia upoważnienia zawartego w art. 19
ust. 2, pkt 3 ww. ustawy. Zmiana ta związana jest z nowelizacją przepisów Unii
Europejskiej w zakresie ilości działań związanych z ochroną środowiska zawartych w
programach operacyjnych. Zgodnie z art. 9 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr
1182/2007 państwo członkowskie zapewni, że programy operacyjne obejmują co
najmniej dwa działania w zakresie środowiska lub co najmniej 10% wydatków w
ramach programów operacyjnych przeznaczana jest na działania w zakresie ochrony
środowiska.
Dotychczas (do końca 2007 r.) uznane organizacje producentów owoców i
warzyw realizujące program operacyjny zobowiązane były przepisami Unii
Europejskiej do ujęcia w nim na etapie produkcji jak i obrotu przynajmniej jednego z
działań mających na celu ochronę środowiska. Działania takie są jednym z
priorytetów Unii Europejskiej w odniesieniu do wszystkich gałęzi produkcji rolnej.
Wprowadzenie do programu operacyjnego przynajmniej dwóch działań
określonych w projekcie niniejszego rozporządzenia może mieć wpływ na
zwiększenie kosztów prowadzonej przez organizacje producentów działalności.
Niemniej jednak, koszt realizowania dwóch działań może być znacznie mniejszy niż
10% wydatków w ramach programu operacyjnego. Mając na względzie różnice w
potrzebach dopiero powstających organizacji producentów w Polsce w porównaniu z
funkcjonującymi od wielu lat organizacjami w innych krajach UE-15 wydaje się, że
bardziej korzystne z punktu widzenia tych podmiotów jest zobowiązanie ich do
realizowania dwóch działań w zakresie ochrony środowiska (dowolnie przez nich
wybranych) niż uszczuplanie środków na inne ważne dla nich działania na rzecz
ochrony środowiska.
3
Niniejszy projekt rozporządzenia określa wykaz działań, które mogą być
uwzględnione przy opracowywaniu i realizacji programu operacyjnego. Ujęcie
przynajmniej dwóch z tych działań lub innego o podobnych skutkach dla środowiska
w programie operacyjnym jest jednym z warunków jego zatwierdzenia przez
dyrektora oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Lista działań pozostaje niezmieniona w porównaniu z dotychczas obowiązującymi w
tym zakresie przepisami ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w związku z czym nie
podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

Ocena skutków regulacji

1. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego

Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
dochody i wydatki sektora publicznego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki

Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki w sektorze produkcji
ogrodniczej.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów

Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionów.
5. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Projekt rozporządzenia oddziałuje na producentów owoców i warzyw będących
członkami uznanych organizacji producentów oraz na Agencję Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa, która wydaje decyzje o zatwierdzeniu programu
operacyjnego.

4
6. Konsultacje społeczne
Projekt ww. rozporządzenia zostanie wysłany do zaopiniowania przez
następujące organizacje: NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Główny Zawodowego
Związku Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa
„Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację Związków
Producentów Rolnych, Polski Związek Ogrodniczy, Polska Izba Ogrodnicza, Związek
Sadowników RP, Związek Sadowników Polskich.






06/11-kt
5
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: