Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
projekt dotyczy: implementacji prawa wspólnotowego do polskiego porządku prawnego w zakresie: procedury uznawania bądź zawieszenia uznania przez marszałków województw grup producentów, przekazywania informacji KE o przedsięwziętych decyzjach tylko przez ministra rolnictwa, określenia czasu, w którym producent może zostać uznany za członka grupy producentów, rozszerzenia kompetencji ministra rolnictwa kosztem uprawnień ARiMR i ARR w zakresie opracowywania projektu strategii krajowych na rzecz programów operacyjnych i ustalania polityki rozwoju sektorów rolnictwa
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 655
- Data wpłynięcia: 2008-06-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
- data uchwalenia: 2008-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 158, poz. 989
655
formie pisemnej z podaniem przyczyny tego wypowiedzenia.
Ustanowione terminy wypowiedzenia uwzględniają terminy zbioru oraz sprzedaży
poszczególnych produktów, w związku z czym organizacja producentów może
zaplanować i dostosować swoją działalność do zmiany warunków w przypadku
zmniejszenia się liczby jej członków.
Od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisy rozporządzenia Komisji nr 1580/2007 (art. 38
ust. 2 lit. c) nakładają na państwo członkowskie obowiązek ustanowienia okresu, w
którym były członek organizacji producentów będzie miał zakaz wstępowania do
wstępnie uznanej grupy producentów. Mając na uwadze jak najbardziej efektywne
zorganizowanie rynku owoców i warzyw w Polsce zakaz taki ustanowiono na okres 5
lat. Tak długi okres zakazu ma na celu, m.in. ograniczenie liczby przypadków, w
których producenci będący członkami organizacji producentów odchodzą z niej w
celu przystąpienia do wstępnie uznanej grupy producentów, ponieważ warunki
dofinansowywania grup są bardziej korzystne niż organizacji producentów.
Zważywszy jednak, że organizacje producentów są podstawowym i docelowym
elementem wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw nie powinno dopuszczać się
do sytuacji, w której producenci przechodzą do podmiotów znajdujących się na
niższym etapie zorganizowania.
Ustanowienie tego zakazu na stosunkowo długi okres będzie miało wpływ na
podejmowanie przez producentów przemyślanych decyzji odnośnie przystępowania
do organizacji producentów.
Należy zauważyć, że w przepisach wspólnotowych obowiązujących przed dniem
1 stycznia 2008 r. państwo członkowskie miało możliwość wprowadzenia dłuższego
niż 1 rok minimalnego okresu członkostwa w organizacji producentów. W przypadku
Polski ten minimalny okres członkostwa został określony na 3 lata. Ponieważ w
wyniku reformy państwom członkowskim nie pozostawiono takiej możliwości, w
przypadku Polski nastąpiło złagodzenie przepisów w tym zakresie. W związku z tym,
aby osiągnąć podobny efekt jak w przypadku wydłużenia minimalnego okresu
członkostwa (motywacja do silnego zaangażowania się w działanie organizacji
producentów, działania w sposób bardziej efektywny, powstawanie silnych
organizacji), okres w którym osoba występująca z organizacji producentów nie
będzie mogła przystąpić do wstępnie uznanej grupy producentów powinien być jak
najdłuższy.
4
Projekt niniejszego rozporządzenia nie podlega notyfikacji w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Ocena skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki sektora
publicznego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki w sektorze produkcji
ogrodniczej.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionów.
5. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Uznane organizacje producentów owoców i warzyw oraz ich członkowie.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ww. rozporządzenia zostanie wysłany do zaopiniowania przez
następujące organizacje: NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Główny Zawodowego
Związku Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa
„Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację Związków
Producentów Rolnych, Polski Związek Ogrodniczy, Polska Izba Ogrodnicza, Związek
Sadowników RP, Związek Sadowników Polskich.
06/13-kt
5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI)
z dnia ………………….... 2008 r.
w sprawie określenia części produkcji lub produktów kwalifikuj cych się do
sprzedaży konsumentom na ich własne potrzeby, bezpośrednio w
gospodarstwach członków organizacji producentów owoców i warzyw
Na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
(Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303) zarządza się, co następuje:
§ 1. Członek organizacji producentów uznanej dla jednej grupy produktów, o której
mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków
owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego, zwanej
dalej „ustawą”, może dokonać sprzedaży konsumentom na ich własne potrzeby nie
więcej niż 15% wolumenu jego produkcji bezpośrednio w swoim gospodarstwie lub
poza nim.
§ 2. Członek organizacji producentów uznanej dla dwóch lub więcej grup produktów,
o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy, może dokonać sprzedaży konsumentom
na ich własne potrzeby nie więcej niż 20% wolumenu jego produkcji bezpośrednio w
swoim gospodarstwie lub poza nim.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 8 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i
warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. z 2008 r.
Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303).
Do końca 2007 r. procentowy udział produkcji, którą członkowie organizacji
producentów mogli sprzedawać bezpośrednio konsumentom poza organizacją
producentów określony był przepisami Unii Europejskiej. W wyniku reformy wspólnej
organizacji rynku owoców i warzyw część tą określa państwo członkowskie (art. 3
ust. 3 lit. a rozporządzenia Komisji (WE) 1182/200) z zastrzeżeniem, że nie może
być ona niższa niż 10%.
W związku z powyższym, mając na uwadze przepisy obowiązujące w tym
zakresie do końca 2007 r. przyjęto, że w przypadku gdy organizacja producentów
uznana jest dla jednej grupy produktów udział ten będzie nie większy niż 15%. W
przypadku gdy organizacja uznana jest dla przynajmniej dwóch grup produktów
będzie miała prawo sprzedać poza organizacją nie więcej niż 20% wolumenu
produkcji.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, w związku z czym
nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65,
poz. 597).
Ocena skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki sektora
publicznego.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki w sektorze produkcji
ogrodniczej.
2
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionów.
5. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Uznane organizacje producentów owoców i warzyw.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ww. rozporządzenia zostanie wysłany do zaopiniowania przez
następujące organizacje: NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Główny Zawodowego
Związku Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa
„Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację Związków
Producentów Rolnych, Polski Związek Ogrodniczy, Polska Izba Ogrodnicza, Związek
Sadowników RP, Związek Sadowników Polskich.
06/12-kt
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
655
› Pobierz plik