Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
projekt dotyczy: implementacji prawa wspólnotowego do polskiego porządku prawnego w zakresie: procedury uznawania bądź zawieszenia uznania przez marszałków województw grup producentów, przekazywania informacji KE o przedsięwziętych decyzjach tylko przez ministra rolnictwa, określenia czasu, w którym producent może zostać uznany za członka grupy producentów, rozszerzenia kompetencji ministra rolnictwa kosztem uprawnień ARiMR i ARR w zakresie opracowywania projektu strategii krajowych na rzecz programów operacyjnych i ustalania polityki rozwoju sektorów rolnictwa
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 655
- Data wpłynięcia: 2008-06-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
- data uchwalenia: 2008-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 158, poz. 989
655
producentów owoców i warzyw, w którym podaje się numer identyfikacyjny, ma na
celu niedopuszczenie do takiej sytuacji, a ponadto umożliwi weryfikację tego faktu. W
przypadku osoby fizycznej będącej producentem krajowym podaje się numer
PESEL, a w przypadku producentów z innych państw członkowskich numer
paszportu. Osoby prawne będące producentami podają numer identyfikacyjny
krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) lub
numer identyfikacji podatkowej (NIP).
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 596).
Ocena skutków regulacji
1. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora publicznego.
Mimo,
iż wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw są
współfinansowane z budżetu państwa w 25%, wejście w życie rozporządzenia nie
powinno spowodować wzrostu wydatków budżetowych ponad wcześniej zakładane
wartości. Przepisy projektu rozporządzenia nie mają wpływu na zwiększenie
atrakcyjności tworzenia grup producentów.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzn i zewnętrzn gospodarki
Regulacje
zawarte
w projekcie rozporządzenia mogą mieć wpływ na
konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki w sektorze produkcji
ogrodniczej. Producenci owoców i warzyw działający w formie zorganizowanej mogą
mieć łatwiejszy dostęp do rynków zbytu. Każda powstała wstępnie uznana grupa lub
uznana organizacja producentów ma prawo ubiegać się o wsparcie finansowe ze
środków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Gwarancji i Orientacji Rolnej
(EAGGF), w zakresie przewidzianym przepisami Unii Europejskiej.
12
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia mogą mieć wpływ na sytuację i
rozwój niektórych regionów. W największym stopniu dotyczyć to będzie tych
regionów, w których powstaną wstępnie uznane grupy producentów owoców i
warzyw lub uznane organizacje producentów owoców i warzyw lub tych regionów, w
których będzie występowała największa liczba ww. grup lub organizacji producentów.
W
związku z powyższym największe oddziaływanie projektu rozporządzenia
może dotyczyć tych regionów, w których powstała największa liczba grup
producentów owoców i warzyw, tj. województw: lubelskie, wielkopolskie, kujawsko-
pomorskie, łódzkie, mazowieckie, świętokrzyskie, podkarpackie i małopolskie.
5. Podmioty, na które oddziałuje akt prawny
Projekt
rozporządzenia oddziałuje na podmioty ubiegające się o wstępne
uznanie jako grupy producentów owoców i warzyw lub o uznanie za organizacje
producentów owoców i warzyw, jak również na funkcjonujące już wstępnie uznane
grupy i uznane organizacje producentów.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ww. rozporządzenia zostanie wysłany do zaopiniowania przez
następujące organizacje: NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Zarząd Główny Zawodowego
Związku Pracowników Rolnictwa w RP, Związek Zawodowy Rolnictwa
„Samoobrona”, Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”, Krajowy Związek Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajową Radę Izb Rolniczych, Federację Związków
Producentów Rolnych, Polski Związek Ogrodniczy, Polska Izba Ogrodnicza, Związek
Sadowników RP, Związek Sadowników Polskich.
06/14-kt
13
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI)
z dnia ………………….... 2008 r.
w sprawie warunków wypowiedzenia członkostwa w organizacji producentów
owoców i warzyw oraz okresu, w którym występuj cy z organizacji
producentów nie będzie mógł przyst pić do wstępnie uznanej grupy
producentów
Na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji
rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego
(Dz. U. z 2008 r. Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303) zarządza się, co następuje:
§ 1. Członek organizacji producentów owoców i warzyw wypowiada członkostwo w
tej organizacji w formie pisemnej z podaniem przyczyn tego wypowiedzenia.
§ 2. Członek organizacji producentów owoców i warzyw może wypowiedzieć
członkostwo w tej organizacji w czasie realizacji programu operacyjnego, jeżeli
większość członków tej organizacji reprezentujących łącznie ponad połowę udziału w
wartości produkcji sprzedanej w roku poprzedzającym złożenie wypowiedzenia,
wyrazi na to wypowiedzenie zgodę w formie pisemnej.
§ 3. Członek organizacji producentów owoców i warzyw wypowiada członkostwo w
organizacji producentów owoców i warzyw z zachowaniem 6 miesięcznego terminu
wypowiedzenia, którego upływ rozpoczyna się z dniem:
1) 1 stycznia, jeżeli wypowiedzenie członkostwa nastąpiło po dniu 1 września
poprzedniego roku;
2) 1
marca,
jeżeli wypowiedzenie członkostwa nastąpiło po dniu 1 stycznia;
3) 1 lipca, jeżeli wypowiedzenie członkostwa nastąpiło po dniu 1 marca;
4) 1
września, jeżeli wypowiedzenie członkostwa nastąpiło po dniu 1 lipca.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
§ 4. Osoba prawna lub fizyczna, która wystąpiła z organizacji producentów owoców i
warzyw, nie może przystąpić do wstępnie uznanej grupy producentów owoców i
warzyw w terminie pięciu lat od dnia wystąpienia z organizacji producentów.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ROLNICTWA
I ROZWOJU WSI
2
Uzasadnienie
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i
warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. z 2008 r.
Nr 11, poz. 70 i Nr 52, poz. 303).
Przepisy niniejszego projektu rozporządzenia są w dużej mierze powtórzeniem
przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dn. 8 lipca 2004 r. w
sprawie warunków wypowiedzenia członkostwa w organizacji producentów owoców i
warzyw (Dz. U. nr 165 poz. 1732). Konieczność wydania nowego rozporządzenia
wynikającego z takiej samej podstawy prawnej związana jest ze zmianą brzmienia
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 8 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy wynikającej
m.in. ze zmian w przepisach Unii Europejskiej w zakresie wspólnej organizacji rynku
owoców i warzyw.
Przepisy Unii Europejskiej określają, że minimalny okres członkostwa producenta
w organizacji producentów nie może wynosić mniej niż rok (rozporządzenie Komisji
(WE) 1580/2007 art. 24 ust. 2), natomiast państwa członkowskie ustanawiają okresy
wypowiedzenia, od których rezygnacja z członkostwa staje się skuteczna. Okresy te
nie powinny przekraczać 6 miesięcy.
Dopuszcza się możliwość wypowiedzenia członkostwa w trakcie trwania
programu operacyjnego, jeżeli większość członków tej organizacji wyrazi na to
pisemną zgodę. Każdy z producentów będący członkiem organizacji producentów
posiada liczbę głosów proporcjonalną do swojego udziału w produkcji danej
organizacji, ale nie większą niż 20% wszystkich praw do głosowania. W
projektowanym rozporządzeniu zawarto takie wymagania dotyczące wyrażenia
zgody na wypowiedzenie członkostwa w organizacji producentów w czasie realizacji
programu operacyjnego, które zobowiązują do uzyskania zgody ponad połowy
członków, ale jednocześnie reprezentowana przez nich ilość głosów musi stanowić
więcej niż połowę wszystkich praw do głosowania. Ma to na celu zapobieżenie
sytuacji, w której:
- wystarczy uzyskać zgodę mniejszej niż połowa liczby członków
reprezentujących łącznie ponad połowę praw do głosowania lub
- wystarczy
uzyskać zgodę ponad połowy członków z bardzo małą liczbą praw
do głosowania.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
655
› Pobierz plik