eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

Rozdział 9
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 144. Rozporządzenie ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych
za okresy rozpoczynające się w 2008 r., dla których termin dostarczenia przypada po dniu
wejścia w życie rozporządzenia.
§ 145. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia4).

Minister
Finansów

______
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908
i Nr 169, poz. 1204).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr
60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96,
poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz.
66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 i Nr 208, poz.
1540.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, z
2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz.
1538 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 208, poz. 1540.
4) Niniejsze
rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
14 kwietnia 2006 r. w sprawie obowiązków sprawozdawczych w zakresie obrotu
papierami wartościowymi emitowanymi przez Skarb Państwa (Dz. U. Nr 67, poz. 477),
które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art.
25 ustawy z dnia ........................ 2007 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr .................................).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNO CI ORAZ Z FUNKCJONOWANIA NADZORU WEWNĘTRZNEGO
PODMIOTU PROWADZĄCEGO DZIAŁALNO Ć MAKLERSKĄ (PRN-01)
Okres sprawozdawczy: od ..... do .....
1. Podstawowe informacje o podmiocie prowadzącym działalność maklerską
1.1. Podać liczbę pracowników, z wyszczególnieniem liczby maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych oraz maklerów
giełd towarowych, zatrudnionych w podmiocie prowadzącym działalność maklerską na początku i na końcu okresu sprawozdawczego.
1.2. Podać listę pracowników podmiotu prowadzącego działalność maklerską, z którymi w okresie sprawozdawczym rozwiązano umowę o
pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, wraz z uzasadnieniem przyczyn rozwiązania umowy.
imię i nazwisko _________
pełniona funkcja ________
data _________________
przyczyny zwolnienia _____
1.3. Podać listę punktów obsługi klientów, punktów przyjmowania zleceń oraz wykonywania czynności określonych w art. 113 ustawy według
stanu na koniec okresu sprawozdawczego wraz ze zmianami w liczbie punktów obsługi klienta w okresie sprawozdawczym.
1.4. Podać listę jednostek organizacyjnych (w tym punktów obsługi klientów oraz punktów przyjmowania zleceń), w których zatrudniony był
co najmniej jeden makler papierów wartościowych lub makler giełd towarowych, wraz z imionami i nazwiskami zatrudnionych maklerów,
według stanu na koniec okresu sprawozdawczego wraz ze zmianami w stanie tego zatrudnienia w okresie sprawozdawczym.
2. Komórka nadzoru wewnętrznego
2.1. Podać skład osobowy komórki nadzoru wewnętrznego z wyodrębnieniem osoby pełniącej funkcję inspektora nadzoru według stanu na
koniec okresu sprawozdawczego, zgodnie z wzorem określonym w tabeli nr 1.
2.2. Podać liczbę, przedmiot, miejsce i daty kontroli przeprowadzonych w okresie sprawozdawczym przez komórkę nadzoru wewnętrznego.
3. Organizacja, sposób przeprowadzania i kontrola operacji dokonywanych bezpośrednio z klientami
3.1. Podać listę osób upoważnionych do decydowania o przyznaniu klientowi określonego sposobu dokonywania zapłaty, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1 ustawy, w podziale na sposoby dokonywania zapłaty, według stanu na koniec okresu
sprawozdawczego, zgodnie z wzorem określonym w tabeli nr 1.
3.2. Podać listę osób upoważnionych do decydowania o ustaleniu dla klientów limitów maksymalnej wysokości należności podmiotu
prowadzącego działalność maklerską od klienta z tytułu zawartych transakcji, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.
94 ust. 1 pkt 1 ustawy, według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, zgodnie z wzorem określonym w tabeli nr 1.
3.3. Podać liczbę klientów, którzy w okresie sprawozdawczym posiadali zawarte umowy o wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia
instrumentów finansowych, na podstawie których mogli składać zlecenia kupna instrumentów finansowych bez posiadania całkowitego ani
częściowego pokrycia na rachunku pieniężnym i bez stosowania zabezpieczeń.
3.4. Podać liczbę klientów, których prawo do składania zleceń kupna instrumentów finansowych bez całkowitego pokrycia było w okresie
sprawozdawczym zawieszone na okres 6 miesięcy na skutek niedokonania przez tych klientów zapłaty z tytułu zawartych transakcji.
3.5. Podać liczbę przypadków odnośnie do sytuacji określonej w pkt 3.4 dotyczących pracowników i członków organów oraz podmiotu
prowadzącego działalność maklerską.
4. Organizacja, sposób przeprowadzania i kontrola operacji dokonywanych we własnym imieniu i na własny rachunek
4.1. Wskazać osoby upoważnione w okresie sprawozdawczym do nabywania lub sprzedaży instrumentów finansowych w imieniu i na
rachunek podmiotu prowadzącego działalność maklerską wraz z podaniem, od kiedy i do kiedy dana osoba posiadała upoważnienie,
zgodnie z wzorem określonym w tabeli nr 1, w podziale na:
a) realizację zadań związanych z organizacją rynku:
- animator
rynku,
- animator
emitenta,
-
organizator rynku na CTO,
-
inne (w tym na rynkach regulowanych, zorganizowanych w innym państwie członkowskim w rozumieniu art. 3 pkt 23 ustawy),
b) nabywanie lub zbywanie instrumentów finansowych na własny rachunek w celu realizacji umów o subemisje usługowe lub innych
umów o podobnym charakterze,
c) nabywanie lub zbywanie instrumentów finansowych na własny rachunek w celu realizacji umów o subemisje inwestycyjne lub innych
umów o podobnym charakterze,
d) nabywanie lub zbywanie instrumentów finansowych na własny rachunek,
e) wykonywanie
zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu zorganizowanego poprzez zawarcie na
własny rachunek umowy sprzedaży (transakcji bezpośredniej) ze zleceniodawcą.
4.2. W przypadku osób, które w okresie sprawozdawczym przestały pełnić funkcje określone w pkt 4.1, podać przyczyny zaprzestania
wykonywania tej funkcji, o ile związane one były z działalnością, o której mowa w pkt 4. 1.
5. Prowadzenie
ksiąg rachunkowych i ewidencja papierów wartościowych
5.1. Podać w formie załącznika obowiązujący w okresie sprawozdawczym w podmiocie prowadzącym działalność maklerską zakładowy plan
kont. W następnych sprawozdaniach podać ewentualne zmiany w zakładowym planie kont.



5.2. Wskazać osobę bezpośrednio nadzorującą w okresie sprawozdawczym prowadzenie ewidencji papierów wartościowych w podmiocie
prowadzącym działalność maklerską, zgodnie z wzorem określonym w tabeli nr 1.
6. Zasady
postępowania z informacjami poufnymi lub stanowiącymi tajemnicę zawodową
6.1. Podać listę instrumentów finansowych, w stosunku do których podmiot prowadzący działalność maklerską wykonywał w okresie
sprawozdawczym następujące funkcje:
- podmiotu
sporządzającego prospekt emisyjny,
- podmiotu
oferującego (organizator konsorcjum),
- uczestnika
konsorcjum,
- subemitenta
usługowego lub inną funkcję o podobnym charakterze,
- subemitenta inwestycyjnego lub inną funkcję o podobnym charakterze.
6.2. Podać stosowane w okresie sprawozdawczym sposoby zabezpieczenia systemów informatycznych lub systemów przetwarzania danych
podmiotu prowadzącego działalność maklerską przed dostępem do nich osób nieupoważnionych. W następnych sprawozdaniach podać
ewentualne zmiany w sposobach zabezpieczenia.
6.3. Podać, ile razy w okresie sprawozdawczym pracownicy zgłaszali inspektorowi nadzoru fakt utraty dokumentu, projektu dokumentu, jego
kopii lub innego nośnika informacji, zawierającego informację poufną lub stanowiącą tajemnicę zawodową. Wskazać wyniki postępowania
wyjaśniającego.
6.4. Podać listę pracowników podmiotu prowadzącego działalność maklerską, którzy w okresie sprawozdawczym posiadali rachunek papierów
wartościowych, rachunek transakcji giełdowych lub rachunek pieniężny w podmiocie prowadzącym działalność maklerską, zgodnie z
wzorem określonym w tabeli nr 2.
6.5. Podać listę pracowników podmiotu prowadzącego działalność maklerską, którzy w okresie sprawozdawczym posiadali rachunek papierów
wartościowych, rachunek transakcji giełdowych lub rachunek pieniężny prowadzony przez inny podmiot, zgodnie z wzorem określonym w
tabeli nr 2.
6.6. Podać listę pracowników podmiotu prowadzącego działalność maklerską mających dostęp do informacji poufnych lub stanowiących
tajemnicę zawodową, którzy ustanowili pełnomocnictwa do dysponowania swoim rachunkiem papierów wartościowych, rachunkiem
transakcji giełdowych lub rachunkiem pieniężnym w podmiocie prowadzącym działalność maklerską, według stanu na koniec okresu
sprawozdawczego, zgodnie z wzorem określonym w tabeli nr 2.
6.7. Podać listę pracowników podmiotu prowadzącego działalność maklerską mających dostęp do informacji poufnych lub stanowiących
tajemnicę zawodową, którzy przyjęli pełnomocnictwo (z wyjątkiem pełnomocnictw służbowych, m.in. pełnomocnictw do wystawiania
zleceń na podstawie dyspozycji składanych za pomocą urządzeń technicznych oraz pełnomocnictw wynikających z umów o zarządzanie
cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie) od klientów podmiotu prowadzącego działalność maklerską, dotyczące złożenia
zlecenia kupna lub sprzedaży papierów wartościowych, według stanu na koniec okresu sprawozdawczego, zgodnie z wzorem określonym
w tabeli nr 2.



6.8. Podać listę pracowników podmiotu prowadzącego działalność maklerską mających dostęp do informacji poufnych lub stanowiących
tajemnicę zawodową, którzy przyjęli pełnomocnictwo (z wyjątkiem pełnomocnictw służbowych, m.in. pełnomocnictw wynikających z
umów o zarządzanie cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie) od klientów innego podmiotu prowadzącego działalność
maklerską, dotyczące złożenia zlecenia kupna lub sprzedaży papierów wartościowych, według stanu na koniec okresu sprawozdawczego,
zgodnie z wzorem określonym w tabeli nr 2.
7. Zabezpieczenie i archiwizacja dokumentów związanych z prowadzoną działalnością podmiotu prowadzącego działalność maklerską
7.1. Wskazać miejsca, adresy i rodzaje archiwów, a także osoby odpowiedzialne za prowadzenie archiwów.
8. Oprogramowanie eksploatowane w podmiocie prowadzącym działalność maklerską
8.1. Wymienić rodzaj i wersję oprogramowania eksploatowanego w okresie sprawozdawczym w podmiocie prowadzącym działalność
maklerską służącego do zawierania, rozliczania i ewidencjonowania transakcji, z podziałem na poszczególne komórki organizacyjne
podmiotu prowadzącego działalność maklerską.
8.2. Wskazać osobę bezpośrednio nadzorującą w okresie sprawozdawczym pracę zespołu informatyków w podmiocie prowadzącym
działalność maklerską, zgodnie z wzorem określonym w tabeli nr 1.
8.3. Wskazać administratora sieci informatycznej w podmiocie prowadzącym działalność maklerską w okresie sprawozdawczym.
imię i nazwisko _____________
forma prawna zatrudnienia _____
8.4. Podać stosowaną w okresie sprawozdawczym strukturę i typy instalacji (lokalna, zdalna) dostępu do systemu informatycznego Giełdy
Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. i innych podmiotów prowadzących rynek regulowany, z wyszczególnieniem punktów obsługi
klientów oraz liczby osób posiadających prawo dostępu. W następnych sprawozdaniach podać ewentualne zmiany struktury i typów
instalacji oraz listy punktów obsługi klientów i liczby osób.
8.5. Podać standardy i produkty stosowane w okresie sprawozdawczym dla połączeń wewnętrznych systemów informatycznych podmiotu
prowadzącego działalność maklerską z serwerami SLE (obsługa zleceń) oraz SLC (odbiór informacji rynkowych) znajdującymi się w
siedzibie podmiotu prowadzącego działalność maklerską. W następnych sprawozdaniach podać ewentualne zmiany standardów i
produktów.
8.6. Czy w okresie sprawozdawczym stosowano zasady zabezpieczeń i dokonywania zmian kodów dostępu do systemu informatycznego
podmiotu prowadzącego działalność maklerską i Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.?
tak _____ nie
8.7. Czy podmiot prowadzący działalność maklerską posiadał w okresie sprawozdawczym dodatkowy serwer (komputer) z wersją zapasową
bazy danych?
tak _____ nie
8.8. Czy w okresie sprawozdawczym doszło do awarii w systemach informatycznych podmiotu prowadzącego działalność maklerską? Jeśli tak
- podać datę, opisać przyczyny i skutki tej awarii oraz działania podjęte w celu zapobieżenia takim awariom w przyszłości.



strony : 1 ... 70 ... 110 ... 119 . [ 120 ] . 121 ... 130 ... 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: