eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów
wartościowych w stosunku do kapitałów dla domów maklerskich (Dz. U. Nr ..., poz.
...);
2) metodzie wewnętrznych ratingów - rozumie się przez to metodę wewnętrznych
ratingów, o której mowa w przepisach załącznika nr 6 do rozporządzenia o
wymogach kapitałowych.
§ 3. Wnioski, o których mowa w § 1 zawierają:
1) informacje podstawowe obejmujące:
a) uzasadnienie wniosku, które powinno zawierać oszacowanie wpływu
zastosowania metody będącej przedmiotem wniosku na wartość minimalnych
wymogów kapitałowych,
b) wskazanie zakresu stosowania metody będącej przedmiotem wniosku
zawierające w szczególności opis struktury organizacyjnej oraz funkcjonalnej
wnioskodawcy oraz wyszczególnienie metod szacowania ryzyka
kredytowego w odniesieniu do poszczególnych rodzajów (typów)
działalności wnioskodawcy, a także planowane na przyszłość zmiany
struktury organizacyjnej i funkcjonalnej, które mogą powodować istotną
zmianę danych zawartych we wniosku,
c) informację, czy wniosek dotyczy podmiotu na poziomie jednostkowym czy
skonsolidowanym,
d) wskazanie osób odpowiedzialnych za przygotowanie wniosku,
e) dane osoby kontaktowej w zakresie informacji podanych we wniosku,
f) harmonogram wdrożenia metody wewnętrznych ratingów w przypadku
wniosku, o którym mowa w § 1 pkt 1,
g) harmonogram wdrożenia metody wewnętrznych ratingów w odniesieniu do
poszczególnych ekspozycji domu maklerskiego, lub grupy kapitałowej, w
skład której wchodzi dom maklerski w przypadku wniosku, o którym mowa
w § 1 pkt 2,
h) harmonogram wdrożenia metody standardowej w odniesieniu do
poszczególnych lub wszystkich rodzajów działalności w przypadku wniosku,
o którym mowa w § 1 pkt 5,
i) wskazanie przyczyn zastosowania przez dom maklerski metody
standardowej, w przypadku, gdy uzyskał on uprzednio zgodę na zastosowanie
metody wewnętrznych ratingów do obliczania wysokości wymogów
kapitałowych z tytułu ryzyka kredytowego, w przypadku wniosku o którym
mowa w § 1 pkt 5;
2) informacje dotyczące struktury organizacyjnej i funkcjonalnej wnioskodawcy
obejmujące:
a) opis struktury organizacyjnej wnioskodawcy lub grupy kapitałowej, do której
wnioskodawca należy (z wyszczególnieniem zależności kapitałowych),
b) opis struktury organizacyjnej wnioskodawcy lub grupy kapitałowej, do której
wnioskodawca należy, z wyszczególnieniem najważniejszych linii
biznesowych,
c) opis roli i zadań audytora wewnętrznego,
d) opis roli i zadań audytora zewnętrznego,
e) wykaz podmiotów nadzorujących podmiot lub podmioty z grupy (wraz z
zakresem nadzoru),

2
f) wykaz jednostek zajmujących się zarządzaniem ryzykiem w strukturze
organizacyjnej wnioskodawcy lub grupy kapitałowej, do której wnioskodawca
należy, wraz z opisem zakresu i częstości raportowania przez te jednostki na
potrzeby audytorów wewnętrznego lub zewnętrznego lub zarządu,
g) opis przewidywanych zmian w zakresie informacji podanych w niniejszym
punkcie;
3) ogólne informacje dotyczące systemu szacowania wielkości wymogu kapitałowego z
tytułu ryzyka kredytowego, obejmujące podstawowe informacje o systemie
szacowania wielkości wymogu kapitałowego z tytułu ryzyka kredytowego z
uwzględnieniem roli zarządu, komórek zajmujących się szacowaniem wysokości
wymogu kapitałowego z tytułu ryzyka kredytowego, audytora wewnętrznego i innych
komórek w tym zakresie;
4) informacje szczegółowe w zakresie wniosków, o których mowa w § 1, które powinny
zawierać wszystkie istotne informacje wymienione w załączniku nr 6 do
rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
5) opis struktury systemów wykorzystywanych do gromadzenia i przetwarzania danych
na potrzeby szacowania wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka kredytowego.

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...............


Minister Finansów

3
UZASADNIENIE

Przedstawiony projekt rozporządzenia przygotowany został na podstawie art. 105a ust. 3
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz.
1538, z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw instytucji finansowych
określa w drodze rozporządzenia warunki, jakim powinny odpowiadać wnioski o udzielenie
zgody na stosowanie odpowiednich metod modelowania w odniesieniu do przestrzegania
wymogów adekwatności kapitałowej, uwzględniając konieczność dokonywania na ich
podstawie oceny skutków, które mogą być spowodowane dokonaniem czynności objętych
wnioskiem, w zakresie prawidłowego zabezpieczenia ryzyka w działalności domu
maklerskiego.
Celem projektowanych regulacji jest m.in. implementacja zapisów Dyrektywy 2006/49/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie adekwatności
kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych (Dz.Urz.UE L177 z dnia
30.06.2006, str. 201), która przenosi do regulacji obowiązujących w UE propozycje zawarte
w tzw. Nowej Umowie Kapitałowej Bazylejskiego Komitetu ds. Nadzoru Bankowego.
Przedmiotowa dyrektywa, w powiązaniu z Dyrektywą 2006/48/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia
działalności przez instytucje kredytowe (Dz.Urz.UE L177 z dnia 30.06.2006, str. 1),
ustanawia wymogi adekwatności kapitałowej mające zastosowanie względem firm
inwestycyjnych i instytucji kredytowych, zasad dotyczących obliczania funduszy własnych
oraz zasad ich nadzoru ostrożnościowego.
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi implementację zapisów z zakresu art. 76 – 101
Dyrektywy 2006/48/WE.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1
decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.

4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuj przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na domy maklerskie.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
4. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Projekt nie wpływa na sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
6. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Treść projektu zostanie uzgodniona w trybie uzgodnień międzyresortowych, przy udziale
przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz instytucji rynkowych, w szczególności:
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów
Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, MTS-CeTO, Narodowego
Banku Polskiego, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
4-10-om

5
Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW

z dnia


w sprawie ocen wiarygodności kredytowej nadawanych przez
zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej

Na podstawie art. 105b ust. 13 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z
2007 r. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki, których spełnienie przez zewnętrzną instytucję oceny wiarygodności kredytowej
jest niezbędne dla uznania jej przez Komisję Nadzoru Finansowego;
2) kryteria ustalania sposobu powiązania wag ryzyka poszczególnych klas ekspozycji domu
maklerskiego z odpowiednimi ocenami wiarygodności kredytowej opracowywanymi
przez uznaną przez Komisję Nadzoru Finansowego zewnętrzną instytucję oceny
wiarygodności kredytowej;
3) sposób stosowania przez domy maklerskie ocen wiarygodności kredytowej.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi;
2) rozporządzeniu o wymogach kapitałowych - rozumie się przez to rozporządzenie Ministra
Finansów z dnia ............... 2007 r. w sprawie w sprawie zakresu i szczegółowych zasad
wyznaczania wymogów kapitałowych oraz maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek
i wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych w stosunku do kapitałów (Dz. U. Nr
..., poz. ...);
3) Komisji – rozumie się przez to Komisję Nadzoru Finansowego;
4) uznanej zewnętrznej instytucji – rozumie się przez to instytucję nadającą oceny
wiarygodności kredytowej mierzące wiarygodność kredytową uznaną przez Komisję;
5) agencji kredytów eksportowych – rozumie się przez to instytucję oferującą ubezpieczenie
wspieranych przez państwo członkowskie kredytów eksportowych w danym kraju, w
szczególności Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. (KUKE S.A.);
6) macierzy przejść – rozumie się przez to macierz mierzącą prawdopodobieństwo
podwyższenia lub obniżenia danej oceny wiarygodności kredytowej w określonym
czasie,


1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).

1
strony : 1 ... 100 ... 140 ... 152 . [ 153 ] . 154 ... 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: