Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 64
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316
64
3) otrzymaniu przez bank od zakładu ubezpieczeń środków pieniężnych z tytułu
odszkodowania za szkody spowodowane utratą, w wyniku zdarzeń losowych, aktywów o
znacznej wartości, jeżeli aktywa te wchodziły do składników materialnych i
niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności przez biuro maklerskie;
4) przedstawieniu Komisji Nadzoru Bankowego programu postępowania naprawczego;
5) wystąpieniu przez Komisję Nadzoru Bankowego z żądaniem zwołania nadzwyczajnego
walnego zgromadzenia, w przypadku gdy program postępowania naprawczego nie jest
wystarczający lub jego realizacja nie jest należyta;
6) zaleceniu bankowi przez Komisję Nadzoru Bankowego podjęcia środków koniecznych
do przywrócenia płynności płatniczej lub osiągnięcia i przestrzegania ustalonych przez
Komisję Nadzoru Bankowego norm płynności oraz innych norm dopuszczalnego ryzyka
w działalności banków, lub zwiększenia funduszy własnych;
7) uchyleniu przez Komisję Nadzoru Bankowego zezwolenia na utworzenie banku;
8) podjęciu przez Komisję Nadzoru Bankowego decyzji o ustanowieniu zarządu
komisarycznego banku;
9) podjęciu przez Komisję Nadzoru Bankowego decyzji o przejęciu, likwidacji lub
wystąpieniu do Rady Ministrów o likwidację banku;
10) powiadomieniu Komisji Nadzoru Bankowego o sytuacji, w której, według bilansu,
aktywa banku nie wystarczają na pokrycie jego zobowiązań;
11) podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały w sprawie utworzenia bankowej grupy
kapitałowej;
12) podjęciu uchwały o zamiarze połączenia z innym podmiotem;
13) podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały o połączeniu z innym podmiotem;
14) podjęciu uchwały o zamiarze podziału banku;
15) podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały o podziale banku;
16) uzyskaniu statusu lub zmianie statusu biura maklerskiego dotyczącego zawierania
transakcji na giełdzie, rynku pozagiełdowym lub rynku regulowanym, zorganizowanym w
innym państwie członkowskim w rozumieniu art. 3 pkt 23 ustawy;
17) uzyskaniu statusu lub zmianie statusu biura maklerskiego dotyczącego zawierania
transakcji na giełdzie towarowej;
18) istotnym naruszeniu przez biuro maklerskie zasad świadczenia usług maklerskich
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1 ustawy;
19) złożeniu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa w związku z działalnością
prowadzoną przez biuro maklerskie;
20) każdorazowym zawarciu przez klientów biura maklerskiego transakcji, w ramach której
dochodzi do przeniesienia własności w sposób inny niż na rynku regulowanym,,
instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym, o którym
mowa w art. 15 ustawy, zawartych poza obrotem zorganizowanym, z wyjątkiem
transakcji papierami wartościowymi emitowanymi przez Skarb Państwa oraz Narodowy
Bank Polski;
21) zawarciu lub rozwiązaniu umowy o obsługę klubu inwestora, o którym mowa w art. 124
ustawy;
22) zamiarze ograniczenia lub rezygnacji z prowadzonej działalności maklerskiej;
23) podjęciu lub zakończeniu przez biuro maklerskie prowadzenia działalności gospodarczej
innej niż działalność maklerska.
2. Do aktywów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, należą aktywa stanowiące ponad 10 %
wartości funduszu własnego, o którym mowa w przepisach określających szczególne zasady
rachunkowości domów maklerskich i jednostek organizacyjnych banków, w ramach których
jest prowadzona działalność maklerska.
§ 54. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 1, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę rozpoczęcia wykonywania poszczególnych czynności w ramach posiadanego
zezwolenia;
2) wskazanie, jakie czynności zostały podjęte w ramach posiadanego zezwolenia.
§ 55. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 2, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) rodzaj i datę wystąpienia zdarzenia losowego oraz rodzaj utraconych aktywów;
2) wartość księgową oraz szacunkową wartość rynkową utraconych aktywów;
3) wielkość udziału wartości utraconych aktywów w wartości wszystkich aktywów;
4) przewidywane skutki utraty aktywów dla dalszej działalności biura maklerskiego.
§ 56. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 3, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) nazwę (firmę), siedzibę oraz adres zakładu ubezpieczeń;
2) datę otrzymania środków pieniężnych z tytułu odszkodowania;
3) wysokość środków pieniężnych otrzymanych od zakładu ubezpieczeń z tytułu
odszkodowania.
§ 57. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 4, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) przyczyny przedstawienia programu naprawczego;
2) termin i warunki realizacji programu naprawczego;
3) wpływ programu naprawczego na działalność maklerską prowadzoną przez bank.
§ 58. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 5, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) przyczyny wystąpienia Komisji Nadzoru Bankowego o zwołanie nadzwyczajnego
walnego zgromadzenia;
2) datę, do której ma się odbyć nadzwyczajne walne zgromadzenie;
3) przewidywane skutki uchwał nadzwyczajnego walnego zgromadzenia dla działalności
maklerskiej prowadzonej przez bank.
§ 59. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 6, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę i treść zalecenia Komisji Nadzoru Bankowego;
2) przyczyny przedstawienia zalecenia;
3) przewidywane skutki realizacji zalecenia dla działalności maklerskiej prowadzonej przez
bank.
§ 60. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 7, raport bieżący zawiera
informację o dacie uchylenia zezwolenia na utworzenie banku.
§ 61. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 8, raport bieżący zawiera
informację o dacie ustanowienia zarządu komisarycznego oraz o składzie zarządu, ze
wskazaniem członka zarządu odpowiedzialnego za działalność maklerską banku.
§ 62. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 9, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę decyzji o przejęciu;
2) nazwę (firmę) i siedzibę banku przejmującego;
3) datę decyzji o likwidacji oraz imię i nazwisko likwidatora;
4) datę wystąpienia przez Komisję Nadzoru Bankowego do Rady Ministrów o likwidację
banku.
§ 63. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 10, raport bieżący zawiera
informację o dacie powiadomienia.
§ 64. 1. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 11, raport bieżący zawiera
wskazanie banków wchodzących w skład grupy.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć odpis uchwały walnego zgromadzenia w
sprawie utworzenia grupy, o której mowa w ust. 1.
§ 65. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 12, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) wskazanie organu banku, który podjął uchwałę;
2) datę podjęcia uchwały;
3) nazwę (firmę), siedzibę, adres, przedmiot działalności i numer właściwego rejestru
podmiotu, z którym następuje połączenie;
4) przyczyny podjęcia decyzji o zamiarze połączenia;
5) przewidywaną datę połączenia.
§ 66. 1. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 13, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę podjęcia uchwały;
2) nazwę (firmę), siedzibę, adres, przedmiot działalności i numer właściwego rejestru
podmiotu, z którym następuje połączenie;
3) przyczyny podjęcia uchwały o połączeniu;
4) rodzaj i sposób połączenia;
5) ocenę przewidywanych skutków ekonomicznych połączenia;
6) daty bilansów, na podstawie których połączenie ma być dokonane;
7) termin zgłoszenia połączenia do właściwych rejestrów.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć odpis uchwały walnego zgromadzenia o
połączeniu oraz pisemną opinię biegłego na temat planowanego połączenia.
3. Do raportu bieżącego należy dołączyć plan połączenia, o którym mowa w art. 499
Kodeksu spółek handlowych, o ile nie został on wcześniej przedstawiony Komisji.
§ 67. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 14, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) wskazanie organu banku, który podjął uchwałę;
2) datę podjęcia uchwały;
3) nazwy (firmy), siedziby, adresy i przedmiot działalności spółek uczestniczących w
podziale;
4) przyczyny podjęcia uchwały o zamiarze podziału;
5) przewidywaną datę podziału.
§ 68. 1. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 15, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę podjęcia uchwały;
2) nazwę (firmę), siedzibę, adres i przedmiot działalności spółek uczestniczących w
podziale;
3) przyczyny podjęcia uchwały o podziale;
4) rodzaj i sposób podziału;
5) ocenę przewidywanych skutków ekonomicznych podziału;
6) datę bilansu, na podstawie którego podział ma być dokonany;
7) termin zgłoszenia podziału do właściwego rejestru.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć odpis uchwały walnego zgromadzenia o
podziale oraz pisemną opinię biegłego na temat planowanego podziału.
3. Do raportu bieżącego należy dołączyć plan podziału, o którym mowa w art. 534
Kodeksu spółek handlowych, o ile nie został on wcześniej przedstawiony Komisji.
§ 69. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 16, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) wskazanie rynku;
2) datę uzyskania lub zmiany statusu;
3) rodzaj (nazwę) statusu;
4) datę zawieszenia lub utraty statusu.
§ 70. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 17, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) firmę, siedzibę oraz adres giełdy towarowej;
2) datę uzyskania lub zmiany statusu;
3) rodzaj (nazwę) statusu;
4) datę zawieszenia lub utraty statusu.
§ 71. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 18, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę naruszenia;
2) datę wykrycia naruszenia;
3) istotę naruszenia;
4) rodzaj kroków podjętych w związku z wykryciem naruszenia zasad świadczenia usług
maklerskich określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1
ustawy.
§ 72. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 19, do raportu bieżącego
należy dołączyć kopię zawiadomienia.
§ 73. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 20, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) nazwę i rodzaj instrumentów finansowych będących przedmiotem transakcji;
2) liczbę instrumentów finansowych będących przedmiotem transakcji;
3) cenę, po jakiej doszło do przeniesienia instrumentów finansowych, o ile biuro maklerskie
jest w posiadaniu tej informacji;
4) oznaczenie strony transakcji;
5) wskazanie tytułu przeniesienia własności;
6) datę zawarcia transakcji.
§ 74. 1. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 21, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę zawarcia umowy o obsługę klubu inwestora lub
2) datę oraz przyczyny rozwiązania umowy o obsługę klubu inwestora.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć kopię zawartej umowy o obsługę klubu
inwestora.
§ 75. 1. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 22, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) przyczyny ograniczenia lub rezygnacji z działalności maklerskiej;
2) datę walnego zgromadzenia, którego porządek obrad uwzględnia podjęcie uchwały w
sprawie zmiany przedmiotu przedsiębiorstwa obejmującej ograniczenie lub rezygnację z
działalności maklerskiej;
3) porządek obrad walnego zgromadzenia.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć projekt uchwały walnego zgromadzenia w
sprawie ograniczenia lub rezygnacji z działalności maklerskiej.
3. Po podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały w sprawie ograniczenia lub rezygnacji
z działalności maklerskiej, do raportu bieżącego należy dołączyć odpis tej uchwały.
4. W przypadku gdy decyzję podejmuje zarząd, do raportu bieżącego należy dołączyć
kopię uchwały zarządu.
§ 76. W przypadku, o którym mowa w § 53 ust. 1 pkt 23, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę podjęcia lub zakończenia przez biuro maklerskie prowadzenia działalności
gospodarczej innej niż działalność maklerska;
2) rodzaj działalności.
Rozdział 4
Informacje dotycz ce działalności jednostek banków prowadz cych działalność
maklersk wył cznie w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub
zbycia instrumentów finansowych
§ 77.
Jednostka banku, prowadząca działalność maklerską wyłącznie w zakresie
przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, jest
obowiązana dostarczać Komisji, w formie raportu bieżącego, informacje o następujących
zdarzeniach dotyczących jej działalności:
1) rozpoczęciu działalności maklerskiej;
2) przedstawieniu Komisji Nadzoru Bankowego programu postępowania naprawczego;
3) wystąpieniu przez Komisję Nadzoru Bankowego z żądaniem zwołania nadzwyczajnego
walnego zgromadzenia, w przypadku gdy program postępowania naprawczego nie jest
wystarczający lub jego realizacja nie jest należyta;
4) zaleceniu bankowi przez Komisję Nadzoru Bankowego podjęcia środków koniecznych
do przywrócenia płynności płatniczej lub osiągnięcia i przestrzegania ustalonych przez
Komisję Nadzoru Bankowego norm płynności oraz innych norm dopuszczalnego ryzyka
w działalności banków, lub zwiększenia funduszy własnych;
5) uchyleniu przez Komisję Nadzoru Bankowego zezwolenia na utworzenie banku;
6) podjęciu przez Komisję Nadzoru Bankowego decyzji o ustanowieniu zarządu
komisarycznego banku;
7) podjęciu przez Komisję Nadzoru Bankowego decyzji o przejęciu, likwidacji banku lub
wystąpieniu do Rady Ministrów o likwidację banku;
8) powiadomieniu Komisji Nadzoru Bankowego o sytuacji, w której, według bilansu,
aktywa banku nie wystarczają na pokrycie jego zobowiązań;
9) podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały w sprawie utworzenia bankowej grupy
kapitałowej;



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?