Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 64
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316
64
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć projekt uchwały w sprawie dalszego istnienia
domu maklerskiego.
§ 12. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 9, do raportu bieżącego należy
dołączyć kopię wniosku o ogłoszenie upadłości oraz, w przypadku wniosku o ogłoszenie
upadłości zgłoszonego przez wierzycieli, opinię zarządu lub wspólników (partnerów,
komplementariuszy), którym przysługuje prawo prowadzenia spraw spółki, w tej sprawie.
§ 13. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 10, do raportu bieżącego należy
dołączyć kopię wniosku.
§ 14. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 11, raport bieżący zawiera
wskazanie przyczyny powodującej rozwiązanie spółki oraz datę jej wystąpienia. Do raportu
bieżącego należy dołączyć kopię lub odpis dokumentu potwierdzającego wystąpienie danej
przyczyny.
§ 15. 1. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 12, raport bieżący zawiera imiona,
nazwiska i adresy likwidatorów, ze wskazaniem, czy są to wspólnicy (partnerzy,
komplementariusze), członkowie zarządu, czy też osoby powołane uchwałą wspólników,
zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia, wybrane zgodnie ze statutem, czy też
wyznaczone przez sąd.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć odpis uchwały wspólników (partnerów,
komplementariuszy), zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia o otwarciu
likwidacji.
§ 16. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 13, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) wskazanie organu domu maklerskiego, który podjął uchwałę - w przypadku gdy dom
maklerski działa w formie spółki kapitałowej lub spółki partnerskiej, w której
prowadzenie spraw spółki powierzono zarządowi;
2) datę podjęcia uchwały;
3) nazwę (firmę), siedzibę, adres, przedmiot działalności i numer właściwego rejestru
podmiotu, z którym następuje połączenie;
4) przyczyny podjęcia uchwały o zamiarze połączenia;
5) przewidywaną datę połączenia.
§ 17. 1. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 14, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę podjęcia uchwały;
2) nazwę (firmę), siedzibę, adres, przedmiot działalności i numer właściwego rejestru
podmiotu, z którym następuje połączenie;
3) przyczyny podjęcia uchwały o połączeniu;
4) rodzaj i sposób połączenia;
5) ocenę przewidywanych skutków ekonomicznych połączenia;
6) daty bilansów, na podstawie których połączenie ma być dokonane;
7) termin zgłoszenia połączenia do właściwych rejestrów.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć odpis uchwały o połączeniu oraz pisemną opinię
biegłego na temat planowanego połączenia, o ile uzyskanie opinii było wymagane.
3. Do raportu bieżącego należy dołączyć plan połączenia, o którym mowa w art. 499 lub
art. 518 Kodeksu spółek handlowych, o ile został przygotowany i o ile nie został on wcześniej
przedstawiony Komisji.
§ 18. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 15, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) wskazanie organu domu maklerskiego, który podjął uchwałę;
2) datę podjęcia uchwały;
3) nazwy (firmy), siedziby, adresy i przedmiot działalności spółek uczestniczących w
podziale;
4) przyczyny podjęcia uchwały o zamiarze podziału;
5) przewidywaną datę podziału.
§ 19. 1. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 16, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę podjęcia uchwały;
2) nazwę (firmę), siedzibę, adres i przedmiot działalności spółek uczestniczących w
podziale;
3) przyczyny podjęcia uchwały o podziale;
4) rodzaj i sposób podziału;
5) ocenę przewidywanych skutków ekonomicznych podziału;
6) datę bilansu, na podstawie którego podział ma być dokonany;
7) termin zgłoszenia podziału do właściwego rejestru.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć odpis uchwały zgromadzenia wspólników lub
walnego zgromadzenia o podziale oraz pisemną opinię biegłego na temat planowanego
podziału.
3. Do raportu bieżącego należy dołączyć plan podziału, o którym mowa w art. 534
Kodeksu spółek handlowych, o ile nie został on wcześniej przedstawiony Komisji.
§ 20. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 17, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) wskazanie organu domu maklerskiego, który podjął uchwałę - w przypadku gdy dom
maklerski działa w formie spółki kapitałowej lub spółki partnerskiej, w której
prowadzenie spraw spółki powierzono zarządowi;
2) datę podjęcia uchwały;
3) rodzaj przekształcenia;
4) przyczyny podjęcia uchwały o zamiarze przekształcenia;
5) przewidywaną datę przekształcenia.
§ 21. 1. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 18, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę podjęcia uchwały;
2) przyczyny podjęcia uchwały o przekształceniu;
3) rodzaj przekształcenia;
4) ocenę przewidywanych skutków ekonomicznych przekształcenia;
5) datę bilansu, na podstawie którego przekształcenie ma być dokonane;
6) termin zgłoszenia przekształcenia do właściwego rejestru.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć odpis uchwały wspólników, zgromadzenia
wspólników lub walnego zgromadzenia o przekształceniu oraz, jeżeli wymagane jest
sporządzenie planu przekształcenia, pisemną opinię biegłego rewidenta na temat planu
przekształcenia.
3. Jeżeli wymagane jest sporządzenie planu przekształcenia, do raportu bieżącego należy
dołączyć plan przekształcenia, o którym mowa w art. 558 Kodeksu spółek handlowych, o ile
nie został on wcześniej przedstawiony Komisji.
§ 22. 1. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 19, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) wskazanie organu domu maklerskiego, który podjął uchwałę - w przypadku gdy dom
maklerski działa w formie spółki kapitałowej lub spółki partnerskiej, w której
prowadzenie spraw spółki powierzono zarządowi;
2) datę podjęcia uchwały;
3) przyczyny podjęcia uchwały o zmianie w kapitałach własnych zaliczanych do środków
własnych domu maklerskiego, a także w pozostałych kapitałach własnych;
4) rodzaj, sposób i przewidywany termin zmiany oraz wielkości, o jakie kapitały własne
ulegną zmianie.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć kopię uchwały o zmianie w kapitałach własnych
podmiotu.
§ 23. 1. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 20, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) rodzaj papieru wartościowego;
2) wskazanie organu, który podjął uchwałę;
3) datę podjęcia uchwały o emisji oraz przewidywany termin jej wykonania;
4) wielkość emisji, liczbę serii lub transzy i przewidywany termin sprzedaży;
5) wartość nominalną oraz cenę emisyjną dłużnych papierów wartościowych;
6) przewidywaną łączną wartość wpływów z emisji;
7) warunki wykupu i oprocentowania dłużnych papierów wartościowych;
8) przewidziane w warunkach emisji świadczenia niepieniężne;
9) wielkość przewidywanych gwarancji lub innych zabezpieczeń, nazwę (firmę) jednostki
gwarantującej lub zabezpieczającej oraz sumę jej kapitałów (funduszy) własnych
wykazaną w bilansie za ostatni rok obrotowy;
10) cel emisji;
11) podmioty, do których jest kierowana emisja.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć kopię uchwały właściwego organu domu
maklerskiego o emisji dłużnych papierów wartościowych.
3. Po upływie terminu sprzedaży emisji papierów wartościowych lub kolejnych serii, lub
transz należy w formie raportu bieżącego przekazać informacje o faktycznie zrealizowanych
wpływach pieniężnych i faktycznej wielkości zobowiązań podmiotu z tytułu emisji oraz o
uzyskanych gwarancjach lub innych zabezpieczeniach.
§ 24. 1. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 21, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) nazwę (firmę), siedzibę i adres lub imię, nazwisko i adres udzielającego pożyczki lub
kredytu;
2) wysokość pożyczki lub kredytu oraz warunki i terminy spłaty wraz z oprocentowaniem;
3) opis powiązań gospodarczych, kapitałowych oraz osobowych domu maklerskiego z
podmiotem udzielającym pożyczki lub kredytu;
4) przedmiot działalności podmiotu udzielającego pożyczki lub kredytu;
5) nazwę i numer właściwego rejestru dla podmiotu udzielającego pożyczki lub kredytu.
2. Do raportu bieżącego należy dołączyć kopię umowy pożyczki lub umowy kredytowej.
§ 25. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 22, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) nazwę (firmę), siedzibę i adres lub imię, nazwisko i adres udzielającego pożyczki lub
kredytu;
2) wielkość zaciągniętych zobowiązań;
3) wynikający z umowy termin spłaty zobowiązań;
4) wielkość spłaty zobowiązań;
5) przewidywany termin spłaty;
6) procentowo wyrażony udział prognozowanej wielkości nadzorowanych kapitałów po
spłacie zobowiązań w całkowitym wymogu kapitałowym.
§ 26. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 23, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) dane o podmiocie uprawnionym:
a) imię, nazwisko albo nazwę (firmę),
b) adres,
c) numer wpisu na listę biegłych rewidentów;
2) datę zawarcia umowy;
3) wskazanie, czy dom maklerski korzystał w przeszłości z usług tego podmiotu, a jeżeli
tak, to w jakim zakresie;
4) wskazanie organu, który dokonał wyboru podmiotu uprawnionego, z którym została
zawarta umowa;
5) czas, na jaki została zawarta umowa.
§ 27. 1. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 24, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) wskazanie strony, która wypowiedziała umowę;
2) wskazanie konsekwencji finansowych wypowiedzenia;
3) wskazanie wcześniejszych rezygnacji z wyrażania opinii, opinii negatywnych lub opinii z
zastrzeżeniami o prawidłowości i rzetelności sprawozdań finansowych domu
maklerskiego, wydanych przez podmiot uprawniony, którego wypowiedzenie dotyczy;
4) wskazanie organów zalecających lub akceptujących wypowiedzenie umowy z podmiotem
uprawnionym;
5) opis wszelkich rozbieżności, jakie miały miejsce pomiędzy zarządem domu maklerskiego
a podmiotem uprawnionym, którego wypowiedzenie dotyczy, co do interpretacji i
stosowania przepisów prawa lub postanowień statutu dotyczących przedmiotu badania, z
zaznaczeniem sposobu ich rozstrzygnięcia.
2. Do raportu bieżącego powinno być załączone pismo podmiotu uprawnionego, którego
wypowiedzenie dotyczy, sporządzone na prośbę domu maklerskiego i adresowane do
Komisji, w którym podmiot ten potwierdza lub nie potwierdza informacji podanych w
raporcie bieżącym.
§ 28. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 25, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) nazwę (firmę), siedzibę i adres podmiotu udzielającego kredytu lub pożyczki;
2) wysokość kredytu lub pożyczki;
3) przeznaczenie środków pochodzących z kredytu lub pożyczki;
4) okres kredytowania;
5) uprawnienia kredytodawcy lub pożyczkodawcy związane z wykorzystaniem udzielonego
kredytu lub pożyczki i zabezpieczeniem ich zwrotu, wraz z określeniem sposobu
zabezpieczenia kredytu lub pożyczki.
§ 29. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 26, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) nazwy (firmy), siedziby i adresy podmiotów udzielających kredytów lub pożyczek;
2) wysokość poszczególnych kredytów lub pożyczek;
3) przeznaczenie środków pochodzących z kredytów lub pożyczek;
4) okresy kredytowania;
5) uprawnienia kredytodawców lub pożyczkodawców związane z wykorzystaniem
udzielonych kredytów lub pożyczek i zabezpieczeniem ich zwrotu, wraz z określeniem
sposobów udzielania zabezpieczeń kredytów lub pożyczek.
§ 30. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 27, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) wskazanie rynku;
2) datę uzyskania lub zmiany statusu;
3) rodzaj (nazwę) statusu;
4) datę zawieszenia lub utraty statusu.
§ 31. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 28, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) firmę, siedzibę oraz adres giełdy towarowej;
2) datę uzyskania lub zmiany statusu;
3) rodzaj (nazwę) statusu;
4) datę zawieszenia lub utraty statusu.
§ 32. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 29, raport bieżący zawiera
następujące informacje:
1) datę naruszenia;
2) datę wykrycia naruszenia;
3) istotę naruszenia;
4) rodzaj kroków podjętych w związku z wykryciem naruszenia zasad świadczenia usług
maklerskich określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1
ustawy.
§ 33. 1. W przypadku kształtowania się poziomu nadzorowanych kapitałów poniżej
wysokości całkowitego wymogu kapitałowego lub wysokości wymogu kapitałowego z tytułu
kosztów stałych, lub minimalnej wysokości kapitału założycielskiego, o których mowa w
rozporządzeniu o wymogach kapitałowych, raport bieżący zawiera dane, o których mowa w
części A załącznika nr 3 do rozporządzenia, według stanu na dzień wystąpienia tego
zdarzenia, z zastrzeżeniem ust. 5.
2. W przypadku niedotrzymania wymaganej relacji poziomu nadzorowanych kapitałów
do wysokości zaciągniętych przez dom maklerski kredytów, pożyczek oraz wyemitowanych
przez niego dłużnych papierów wartościowych, o której mowa w rozporządzeniu o
wymogach kapitałowych, raport bieżący zawiera dane, o których mowa w dziale XI części B
załącznika nr 3 do rozporządzenia, sporządzone na dzień wystąpienia tego zdarzenia, z
zastrzeżeniem ust. 6.
3. Do raportu bieżącego, o którym mowa w ust. 1 i 2, należy dołączyć następujące
informacje:
1) opis przyczyn przekroczenia poziomu nadzorowanych kapitałów lub niedotrzymania
relacji;
2) opis działań, jakie dom maklerski zamierza podjąć w celu przywrócenia stanów zgodnych
z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu o wymogach kapitałowych.