Poselski projekt ustawy o rodzinnej opiece zastępczej
projekt ustawy dotyczy: zasad i form sprawowania rodzinnej opieki zastępczej, praw dziecka umieszczonego w rodzinnej opiece zastępczej, praw i obowiązków rodziców zastępczych oraz zadań władz publicznych w zakresie zapewnienia dziecku rodzinnej opieki zastępczej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 628
- Data wpłynięcia: 2008-01-04
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
- data uchwalenia: 2011-06-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 149, poz. 887
628
14
.
5.
Podniesienie kwot przeznaczonych na usamodzielnienie i kontynuowanie
nauki dzieci opuszczających niespokrewnione z dzieckiem rodziny zastępcze (z
300% do 400% podstawy)
6. Koszty związane z ustaleniem wskaźnika waloryzacji wynagrodzeń dla
zawodowych rodzin zastępczych na poziomie wskaźnika waloryzacji wynagrodzeń
w państwowej sferze budżetowej, wzrostem podstawy do ustalania kwoty
wynagrodzenia oraz wzrostem minimalnego poziomu wynagrodzenia zawodowych
rodzin zastępczych (wielodzietnych i specjalistycznych) do poziomu 80%
podstawy.
Koszty dodatkowe, wygenerowane w związku z działaniami zaplanowanymi w
projekcie ustawy o rodzinach zastępczych:
Wyszczególnienie Metoda
liczenia
Obliczenie
Wynik
Wzrost liczby dzieci w Max: Liczba dzieci
Max: 20644 dzieci
Max. Dodatkowa
rodzinach zastępczych przebywających w placówkach
kwota
niespokrewnionych.
opiekuńczo-wychowawczych.
(docelowo):
168.248.600 zł
Wzrost wydatków na
Min: Połowa liczby dzieci Min: 10322 dzieci
(ok. 168,2 mln
utrzymanie dzieci
przebywających w placówkach (liczba dzieci – dane GUS, stan na zł)
umieszczane w rodzinach opiekuńczo-wychowawczych.
31.12.2004)
zastępczych
Min. dodatkowa
niespokrewnionych.
Wysokość świadczenia na jedno Kwota na dziecko (rocznie): ok. kwota
dziecko w niespokrewnionych 8.150 zł
(docelowo):
rodzinach zastępczych (bez
84.124.300 zł
kosztów wynagrodzeń dla
(ok. 84 mln zł)
rodzin zastępczych, które je
otrzymują):
(kwota świadczeń wypłaconych
w roku 2006 na dzieci we
wszystkich typach rodzin
zastępczych niespokrewnionych
/
liczba dzieci znajdujących się w
2006 roku w
niespokrewnionych rodzinach
zastępczych)
Wzrost kosztów utrzymania 18.209.751 zł
dzieci z rodzin
niespokrewnionych, wynikający
ze wzrostu zwiększenia liczby
rodzin pomiędzy latami 2005 i
2006
(suma różnic w kosztach dla
danych typów rodzin
niespokrewnionych w latach
2005 i 2006)
15
.
Wzrost kosztów w pierwszym
roku funkcjonowania nowej
ustawy:
Koszt roczny:
Wariant 1:
Wzrost liczby rodzin będzie na 18.209.751 zł
Wariant 1:
poziomie wzrostu pomiędzy
18.209.751 zł
latami 2005 i 2006
(ok. 18,2 mln zł)
Wariant 2:
Wzrost liczby rodzin będzie 18.209.751 zł * 2 = 36.419.502 zł
Wariant 2:
dwukrotnie większy niż poziom
36.419.502 zł
wzrostu pomiędzy latami 2005 i
(ok. 36,4 mln zł)
2006
Wzrost kosztów
Wzrost wydatków na
3.675.877 zł
ponoszonych na
wynagrodzenie pomiędzy
(ok. 3,7 mln zł)
wynagrodzenie dla
latami 2005 i 2006 dla rodzin:
wielodzietnych
- wielodzietnych zawodowych
3.057.979 zł (ok. 3,1 mln zł)
zawodowych i
- specjalistycznych
617.898 zł (ok. 620 tys zł)
specjalistycznych rodzin
zastępczych
niespokrewnionych
Wzrost liczby szkoleń dla Obecnie brak danych
- -
chętnych na rodziców (uwaga – więcej rodzin będzie
zastępczych
wyszkolonych niż w
rzeczywistości powstanie
rodzin)
Koszt działań Obecnie brak danych
- -
promocyjnych,
zachęcających do tworzenia
rodzin zastępczych
Wzrost liczby pracowników Całkowita liczba nowych
379 pracowników
pełniących obowiązki pracowników
związane z opieką nad
rodzinami zastępczymi na
poziomie powiatu
Koszt zatrudnienia jednego jeden pracownik: ok. 2000 zł brutto
(koordynatorzy w PCPR).
koordynatora = przeciętne 379*2000 zł*12 miesięcy
9.096.000 zł
wynagrodzenie pracownika
=~9.100.000 zł
(ok. 9,1 mln zł)
pomocy społecznej
Wynagrodzenie dla osób, Koszt, jaki zostanie poniesiony
Koszt
które podejmą się opieki na finansowanie opieki nad
funkcjonowania
nad dziećmi z niektórych dziećmi w trakcie urlopów
przy obecnej
typów rodzin zastępczych rodziców w zależności od typu
liczbie rodzin
w trakcie urlopu rodziców rodziny (liczone jako 1/12
zastępczych:
zastępczych.
wysokości rocznego
401.835 zł
16
.
wynagrodzenia dla danych
+
typów rodzin zastępczych
74.727 zł
niespokrewnionych w 2006
+
roku):
812.911 zł
=
- zawodowa wielodzietna
4.822.025 zł / 12 = 401.835 zł
1.289.473 zł
- specjalistyczna
896.729 zł / 12 = 74.727 zł
(ok. 1,3 mln zł)
- o charakterze pogotowia 9.754.934 zł / 12 = 812.911 zł
rodzinnego
Koszt finansowania
wynagrodzenia w trakcie urlopu
dla jednej rodziny wg typu
rodziny
(koszt finansowania w danym typie
rodzin podzielony przez liczbę tych
rodzin):
- zawodowa wielodzietna
401.835 zł / 306 = 1313 zł
- specjalistyczna
74.727 zł / 58 = 1288 zł
- o charakterze pogotowia 812.911 zł / 401 = 2027 zł
rodzinnego
Wzrost liczby tych rodzin
pomiędzy latami 2005 i 2006
(bez rodzin o charakterze
pogotowia rodzinnego):
- zawodowe wielodzietne
161 rodzin
- specjalistyczne
28 rodzin
Dodatkowy
Wzrost kosztów finansowania
roczny koszt
urlopów dla wszystkich tych
związany ze
rodzin:
wzrostem liczby
rodzin
Wariant 1:
Wariant 1:
zastępczych:
Założenie, że wzrost będzie (161 * 1313zł) + (28 * 1288 zł) =
identyczny jak pomiędzy latami ~211.400 zł + ~36.100 zł =
Wariant 1:
2005 i 2006
247.500 zł
247.500 zł
(ok. 0,3 mln zł)
Wariant 2:
Wariant 2 :
Założenie, że wzrost będzie
495.000 zł
dwukrotnie większy niż Wariant 2 :
(ok. 0,5 mln zł)
pomiędzy latami 2005 i 2006
247.500 zł * 2 =
495.000 zł
Koszt zatrudnienia
Liczba pracowników których
11.664.000 zł
pracowników na poziomie należy zatrudnić = liczba rodzin
(ok. 11,7 mln zł)
gminy, którzy podejmą zastępczych spokrewnionych /
obowiązki opieki nad
75
36.394 / 75 =
rodzinami zastępczymi (liczone dla każdego 485 pracowników
spokrewnionymi
województwa)
17
.
Koszt zatrudnienia jednego
pracownika socjalnego =
przeciętne wynagrodzenie
pracownika pomocy społecznej
Jeden pracownik: ok. 2.000 zł
brutto
Koszt zatrudnienia wszystkich
nowych pracowników
485 * 2000 zł * 12 miesięc =
11.664.000 zł
Podniesienie kwot
W wyniku wprowadzenia
148 tys. zł – przewidywany koszt 854.600 zł
przeznaczonych na
zmiany
świadczenie to
zwiększenia świadczenia dla osób (ok. 0,9 mln zł)
usamodzielnienie i
zwiększa się o 1647 zł na usamodzielnianych w rocznie oraz
kontynuowanie nauki dzieci osobę. W 2006 r. według 706,6 tys. zł - przewidywany koszt
opuszczających
danych GUS, zostało zwiększenia świadczenia dla osób,
niespokrewnione z
usamodzielnionych 11% osób, które nie zostały jeszcze
dzieckiem rodziny
które ukończyły usamodzielnione z poprzednich lat,
zastępcze (z 300% do 400% 18 rok życia (90 osób) na przed wprowadzeniem zmiany.
podstawy)
kolejne lata do
Każde zwiększenie liczby osób do
usamodzielnienia pozostało usamodzielnienia o 10 spowoduje,
83% (429 osób). rednia że skutek finansowy będzie wyższy
wysokość
świadczenia na ok. 16 tyś. zł.
usamodzielnienie na poziomie
4223 zł (85%), świadczy o tym,
że maksymalnie mogło być
68% osób, które otrzymały w
2006 r. świadczenie na
poziomie 300% podstawy.
Koszty związane z
Przy obliczeniu rocznych
Wzrost wynagrodzenia związany z 2.870.000 zł
ustaleniem wskaźnika kosztów związanych z
waloryzacją:
(ok. 2,9 mln zł)
waloryzacji wynagrodzeń waloryzacją uwzględniono:
-882 rodziny * 502 zł (roczny koszt
dla zawodowych rodzin - kwotę podstawy w wysokości wzrostu wynagrodzenia związany z
zastępczych na poziomie 1820 zł;
waloryzacją)= ~443.000 zł
wskaźnika waloryzacji
- wskaźnik waloryzacji na
wynagrodzeń w
poziomie
średniorocznego Wzrost podstawy do określania
państwowej sferze
wskaźnika wzrostu cen
kwoty wynagrodzenia:
budżetowej, wzrostem
towarów i usług -882 rodzin* 2087(roczny wzrost
podstawy do ustalania
konsumpcyjnych w 2008
r. kosztów wynagrodzenia)
kwoty wynagrodzenia,
zawartego w projekcie budżetu =~1.840.000 zł
wzrostem minimalnego
państwa na 2008 r.(102,3%)
poziomu wynagrodzenia
Wzrost wynagrodzeń:
zawodowych rodzin
-25%(szacuje się że 25% rodzin
zastępczych
uzyskuje wynagrodzenie na
(wielodzietnych i
poziomie minimalne wynagrodzenia
specjalistycznych) do
za pracę)*377=~94*6240(roczny
poziomu 80% podstawy.
koszt wzrostu wynagrodzeń do
poziomu 80% dla jednej
rodziny)=~587.000
Max. – wariant maksymalny
Min. – wariant minimalny
18
.
Oszczędności zostaną uzyskane w wyniku podjęcia następujących rozwiązań:
1. Zmniejszenie liczby dzieci przebywających w placówkach opiekuńczo-
wychowawczych. Docelowo projektujący ustawę zakładają, że wszystkie dzieci z
placówek opiekuńczo – wychowawczych znajdą miejsca w rodzinach zastępczych.
Proces przechodzenia do rodzin zastępczych niespokrewnionych będzie trwał wiele lat i
obecnie trudno określić kiedy się zakończy.
Założenia:
- Na obecnym etapie należy wstępnie oszacować ile dzieci będzie ubywać w
najbliższych latach z ośrodków adopcyjno-opiekuńczych. Zgodnie z projektem, w
najbliższych latach nabór do rodzin zastępczych niespokrewnionych będzie pochodził w
dużej części z grupy dzieci znajdujących się w placówkach. Przemawiają za tym
następujące przesłanki:
- ze względu na intensyfikację prac nad rodzinami biologicznymi, mniej dzieci
będzie odchodzić z rodzin biologicznych;
- będzie większa dynamika odchodzenia dzieci z rodzin zastępczych (czyli
krótszy będzie okres ich pobytu w rodzinie zastępczej), ponieważ dzieci, których
rodzice nie rokują na poprawę sytuacji, będą adoptowane.
- Do celów wstępnej analizy problemu założono, że realistyczny będzie wariant drugi
dotyczący wzrostu liczby rodzin zastępczych niespokrewnionych (bez rodzin o
charakterze pogotowia opiekuńczego). Oznacza to, że liczba nowoutworzonych rodzin
zastępczych niespokrewnionych będzie dwukrotnie wyższy niż to miało miejsce
pomiędzy latami 2005 i 2006. Tym samym dwukrotnie większy będzie wzrost liczby
dzieci w tych rodzinach.
- Na dzień dzisiejszy nie zdołano uzyskać informacji, jaki odsetek dzieci
przybywających do rodzin zastępczych niespokrewnionych pochodzi z placówek
opiekuńczo-wychowawczych, a jaki bezpośrednio z rodzin biologicznych. W związku z
nowymi rozwiązaniami przewidzianymi w ustawie założono, że aż ¾ nowych dzieci w
rodzinach zastępczych będzie pochodzić z placówek.
- Koszt utrzymania dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej jest różnych w
różnych powiatach. Na podstawie art. 86 ust. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o