eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych

projekt ustawy dotyczy zdjęcia z gruntów rolnych, stanowiących użytki rolne klas IV-VI, położonych w granicach administracyjnych miast, ochrony przewidzianej dla gruntów rolnych i uwolnienia tych gruntów dla celów inwestycyjnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 608
  • Data wpłynięcia: 2008-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych
  • data uchwalenia: 2008-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 237, poz. 1657

608


Druk nr 608

Warszawa, 16 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-2-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o ochronie gruntów
rolnych i leśnych.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Janusz Palikot .


Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot



projekt


USTAWA
z dnia ……………………… 2008 r.

o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych


Art. 1.
W ustawie z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2004 r. Nr
121, poz. 1266, z 2005 r. Nr 175, poz. 1462, z 2006 r. Nr 12, poz. 63 oraz z 2007 r. Nr 75,
poz. 493, Nr 80, poz. 541 i Nr 191 poz. 1374) w art. 1 dotychczasową treść oznacza się jako
ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Przepisów ustawy nie stosuje się do gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas
IV-VI położonych w granicach administracyjnych miast.”

Art. 2.
1. Postępowania w sprawach:
1) wydania zgody, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, na
zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne gruntów rolnych stanowiących
użytki rolne klas IV-VI położone w granicach administracyjnych miast;
2) wydania decyzji zezwalających na wyłączenie z produkcji użytków rolnych klas IV-
VI położonych w granicach administracyjnych miast
- wszczęte i nie zakończone przed dniem wejścia w życie ustawy, ulegają umorzeniu z
mocy prawa.
2. Niewymagalne w dniu wejścia w życie ustawy należności oraz opłaty roczne związane z
uzyskaniem przed wejściem w życie ustawy prawa do wyłączenia z produkcji użytków
rolnych klas IV-VI położonych w granicach administracyjnych miast ulegają umorzeniu
z mocy prawa.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 r.










Uzasadnienie

Proponowane zmiany mają na celu zdjęcie z gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas
IV-VI położone w granicach administracyjnych miast ochrony przewidzianej dla gruntów
rolnych i uwolnienie tych gruntów dla celów inwestycyjnych.

Obecnie, jeżeli są to grunty wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy, wymagane jest ustalenie
przeznaczenia nierolniczego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jeśli
miejscowego planu nie ma, konieczne jest jego uchwalenie przed zmianą przeznaczenia na
cele nierolnicze. Miejscowe plany sporządzone zostały dotychczas dla niewielkiego zakresu
obszarów. Ponadto po zmianie przeznaczenia w miejscowym planie konieczne jest uzyskanie
decyzji administracyjnej zezwalającej na wyłączenie z produkcji rolniczej. Z powyższych
względów grunty rolne na terenach miast nie mogą być w łatwy sposób zagospodarowane dla
celów nierolniczych, w szczególności budowlanych, które to cele na terenach miast powinny
mieć wiodący charakter.

Zmiana ta wyłącza ochronę obejmującą zmianę przeznaczania gruntów z celów rolnych na
cele nierolnicze i nieleśne oraz wyłączania takich gruntów z produkcji rolniczej. Oznacza to
również, iż wyłączanie powyższych gruntów z produkcji rolniczej nie będzie się wiązać z
koniecznością uiszczania opłat przewidzianych w ustawie.

Proponowana zmiana nie zakazuje rolniczego użytkowania gruntów klas IV-VI położonych w
granicach administracyjnych miast, ani nie będzie miała wpływu na opodatkowanie takich
gruntów do czasu, kiedy będą faktycznie użytkowane na cele rolne. Zmiana przeznaczenia
tych gruntów będzie dokonywana na takich samych zasadach jak zmiana przeznaczenia
innych gruntów nie podlegających szczególnej ochronie, np. terenów rekreacyjnych na cele
budowlane. Oznacza to, iż dla nowego sposobu zagospodarowania, w tym zabudowy terenu,
spełnione być muszą przesłanki wynikające z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym.

W związku z wyłączeniem gruntów klas IV-VI położonych w granicach administracyjnych
miast z zakresu ustawy, bezprzedmiotowe staną się prowadzone w odniesieniu do tych
gruntów postępowania w sprawach wydania zgody, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, oraz
wydania decyzji zezwalających na wyłączenie z produkcji. Z chwilą wejścia w życie ustawy,
wszczęte i nie zakończone postępowania w tych sprawach ulegną umorzeniu z mocy prawa.
Ponadto niewymagalne w dniu wejścia w życie ustawy należności oraz opłaty roczne
związane z uzyskaniem przed wejściem w życie ustawy prawa do wyłączenia z produkcji
użytków rolnych klas IV-VI położonych w granicach administracyjnych miast ulegną
umorzeniu z mocy prawa.

Wprowadzenie proponowanej zmiany uwolni tereny pod inwestycje, w szczególności
budownictwo mieszkaniowe, przyczyniając się tym samym do zdynamizowania jego rozwoju.

Przy założeniu wzrostu cen gruntów przeznaczanych na cele nierolnicze (czyli
najczęściej - na inwestycje z zakresu budownictwa mieszkaniowego lub przemysłowego) oraz
zwiększenia sprzedaży takich gruntów, proponowana liberalizacja przepisów może wpłynąć
na wzrost dochodów budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych
oraz od osób prawnych, a także - wzrost dochodów gmin z tytułu podatku od nieruchomości,
podatku od czynności cywilnoprawnych, opłat adiacenckich (związanych ze wzrostem
wartości nieruchomości spowodowanych budową urządzeń infrastruktury technicznej lub jej
scaleniem i podziałem) i renty planistycznej.
Równolegle jednak proponowane regulacje spowodują spadek dochodów Funduszu
Ochrony Gruntów Rolnych (FOGR).

Przedmiot projektu nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


1 „Opłaty związane z nabywaniem nieruchomości”, ="http://www.rotundabielsko.com/" ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od
czynności cywilnoprawnych
, R. Jaraszek: Nie spadną ceny działek budowlanych, „Gazeta Prawna”, 6 września 2007 r., M.
Gwiazdowicz: Problemy gospodarki przestrzennej a rozwój budownictwa, fragment opracowania zbiorowego:”Gospodarka
mieszkaniowa” pod red. E. Karpowicz, Studia BAS, Biuro Analiz Sejmowych, Warszawa, 2007 r. s 11-12 oraz informacje z
Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga.
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: