Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy uchylenia ustawy o państwowym zasobie kadrowym, wzmocnienia systemu służby cywilnej poprzez m.in. włączenie stanowisk dyrektorów generalnych urzędów i dyrektorów komórek organizacyjnych do korpusu służby cywilnej, wprowadzenia otwartego naboru do pracy w służbie publicznej (zasad naboru osób nie będących obywatelami polskimi), wyodrębnienia organu właściwego dla służby cywilnej, ustanowienia Szefa Służby Cywilnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 595
- Data wpłynięcia: 2008-05-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o służbie cywilnej
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1505
595
mieszkalnego w miejscowości, do której następuje przeniesienie (projektowany art. 65
ust. 2 pkt 1 ustawy o służbie cywilnej);
2) odległość do miejscowości przeniesienia będzie większa niż 50 km w linii prostej
od dotychczasowego miejsca zamieszkania urzędnika.
W myśl wytycznych do projektowanego rozporządzenia (art. 65 ust. 5 pkt 2 ustawy
o służbie cywilnej) przeniesionemu urzędnikowi służby cywilnej udostępnia się
mieszkanie odpowiednie do jego sytuacji rodzinnej; analogicznie, jego stan rodzinny
będzie miał wpływ na wysokość miesięcznego świadczenia na pokrycie kosztów najmu
mieszkania. Dlatego projektowane rozporządzenie określa powierzchnię użytkową
udostępnianego mieszkania - w
zależności od liczby osób (członków rodziny)
przenoszących się wraz z urzędnikiem.
W tym zakresie projekt rozporządzenia nakłada na przenoszonego urzędnika obowiązek
pisemnego poinformowania dyrektora generalnego urzędu - w terminie 7 dni od daty
otrzymania decyzji o przeniesieniu - o jego sytuacji rodzinnej. Informacja powinna
zawierać w szczególności dane dotyczące liczby członków rodziny, którzy w związku
z przeniesieniem urzędnika do innej miejscowości, będą przenosić się wraz z nim.
W przypadku niezłożenia takiego oświadczenia we wskazanym terminie - urzędnikowi
będzie przysługiwało mieszkanie o powierzchni użytkowej przewidzianej dla jednej
osoby, tj. od 25 m2 do 40 m2.
W rezultacie, podstawą ustalenia powierzchni mieszkania przysługującego
przenoszonemu urzędnikowi będą informacje przedstawione przez tego urzędnika
dotyczące jego sytuacji rodzinnej, jak również normy powierzchniowe przewidziane
w projekcie rozporządzenia.
W projekcie rozporządzenia przewiduje się ponadto możliwość udostępnienia, na
pisemny wniosek przenoszonego urzędnika, mieszkania o powierzchni użytkowej
przekraczającej przysługującą mu powierzchnię. Zasady finansowania kosztów
związanych z taką możliwością zostały uregulowane w § 11 ust. 3 pkt 2 i 3. Ze względów
racjonalności gospodarowania środkami budżetowymi przewiduje się również, że
w przypadku gdy koszt najmu mieszkania przewyższy określony w rozporządzeniu limit
kwotowy, choćby przysługujący urzędnikowi metraż był zachowany – różnicę w całości
będzie pokrywał urzędnik (§ 11 ust. 3 pkt 1).
W celu zapewnienia gospodarności w dysponowaniu środkami budżetowymi
przeznaczonymi na udostępnienie (wynajem) mieszkania, w projektowanym
rozporządzeniu, w załączniku, określono maksymalne kwoty środków przeznaczonych
na sfinansowanie miesięcznych kosztów najmu mieszkania – dla poszczególnych
8
przedziałów przysługującej powierzchni, w zależności od miejscowości, do której
nastąpiło przeniesienie. Przyjęcie proponowanych wielkości pozwoli na wynajęcie
mieszkania o przyzwoitym standardzie. Kwoty określone w
załączniku zostały
oszacowane na podstawie dostępnych informacji o cenach rynkowych wynajmu
mieszkań w Polsce, które są zróżnicowane i z reguły wyższe w niektórych większych
miastach.
Zgodnie z art. 65 ust. 3 pkt 2 projektowanej zmiany ustawy o służbie cywilnej,
przenoszonemu urzędnikowi przysługuje zwrot kosztów przeniesienia. Do tych kosztów
zalicza się:
− koszty przejazdu urzędnika i przenoszących się wraz z nim członków jego rodziny,
− koszty przewozu mienia.
W myśl przepisów projektu zwrot kosztów przejazdu następował będzie na zasadach
określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju – aktualnie jest
to rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r., wydane
na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.
Koszty przewozu mienia w każdą stronę (obejmujące koszty opakowania, prac
załadunkowych i wyładunkowych oraz transportu) zwracane będą w wysokości
udokumentowanej rachunkami, jednak nie wyższej niż dwukrotność kwoty bazowej
służącej do ustalania wynagrodzeń członków korpusu służby cywilnej, określonej
w ustawie budżetowej na rok budżetowy, w którym nastąpiło przeniesienie (w 2008 r.
kwota ta wynosi 1 837,10 zł).
Proponowana regulacja w zakresie określającym maksymalną kwotę kosztów przewozu
mienia podlegającą zwrotowi jest wynikiem ograniczonych środków budżetowych
planowanych w rezerwie celowej, a także stosowania zasad jakie obowiązują przy
wydatkowaniu środków publicznych. Określony limit przewidziany na sfinansowanie
kosztów przewozu mienia został oszacowany na poziomie pozwalającym na pokrycie
kosztów związanych z tą usługą.
Przeniesionemu urzędnikowi przysługuje ponadto jednorazowe świadczenie
w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia - jako swoista rekompensata za
uciążliwość przeniesienia W projektowanym rozporządzeniu przyjęto, że świadczenie to
będzie obliczane zgodnie z zasadami ustalania ekwiwalentu pieniężnego za urlop
wypoczynkowy, na podstawie wynagrodzenia otrzymywanego przed przeniesieniem.
9
Dodatkowo, przenoszony urzędnik ma prawo do urlopu z tytułu przeniesienia w łącznym
wymiarze 4 dni, który będzie mógł być przyznawany w częściach (§ 15 projektu).
wiadczenia przysługujące urzędnikowi z tytułu przeniesienia wypłacane będą przez
dyrektora generalnego urzędu, do którego urzędnik został przeniesiony. Proponuje się,
że miesięczne świadczenie na pokrycie kosztów najmu mieszkania oraz zwrot kosztów
przeniesienia będzie następował w terminie 30 dni od dnia przedstawienia dyrektorowi
generalnemu dokumentów potwierdzających odpowiednio wynajęcie mieszkania albo
wysokość poniesionych kosztów (umowa najmu, rachunki z tytułu poniesionych kosztów
przewozu mienia, bilety na przejazd odpowiednim środkiem transportu komunikacji
publicznej), natomiast jednorazowe świadczenie w wysokości trzymiesięcznego
wynagrodzenia wypłacane będzie w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez urzędnika
pracy w urzędzie, do którego został przeniesiony. Należności wynikające z ww.
świadczeń wypłacane będą w kasie urzędu lub przelewem na rachunek bankowy
wskazany przez urzędnika.
10
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływał projekt rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia dotyczy urzędników służby cywilnej przenoszonych do pracy w innej
miejscowości.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych oraz zgodnie z art. 19 ustawy
z dnia 19 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn.
zm.) zostanie skierowany do zaopiniowania przez reprezentatywne organizacje związków
zawodowych. Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania przez Radę Służby Cywilnej.
Projekt zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa.
W 2008 r. środki na finansowanie kosztów z związanych z przeniesieniem urzędnika służby
cywilnej do pracy w innej miejscowości zostały zaplanowane w ustawie budżetowej na
2008 r. w części 83 – Rezerwy celowe, poz. 27 „ rodki na szkolenia i wynagrodzenia na
nowe mianowania dla 1 000 urzędników służby cywilnej i skutki przechodzące z 2007 r. oraz
przeniesienia urzędników służby cywilnej do pracy w innej miejscowości”. Skutki finansowe
uzależnione będą od liczby decyzji Szefa Służby Cywilnej wydanych na podstawie art. 32
ust. 2 ustawy o służbie cywilnej.
W kolejnych latach zakłada się, że Szef Służby Cywilnej będzie dokonywał przeniesienia nie
więcej niż 20 urzędników służby cywilnej rocznie (5 urzędników w kwartale). Liczba ta
stanowi ok. 0,36 % liczby urzędników służby cywilnej.
Szacując wysokość środków koniecznych do zabezpieczenia w budżecie państwa na 2009 r.
przyjęto następujące składowe:
a) jednorazowe świadczenie w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia – 14 715,18 zł;
jako podstawę ustalenia tego świadczenia przyjęto:
- wynagrodzenie zasadnicze wyliczane na podstawie mnożnika kwoty bazowej
obowiązującej - 2 (kwota bazowa obowiązująca w 2008 r. – 1 837,10 zł) – tak
ustalone wynagrodzenie zasadnicze wynosi 3 674,20 zł;
11
- dodatek
służby cywilnej w wysokości przewidzianej dla I-go stopnia służbowego
wynoszący 863,44 zł;
- przeciętnie 10% dodatku stażowego naliczanego od ww. wynagrodzenia
zasadniczego – 367,42 zł, tj. w sumie wynagrodzenie miesięczne wyniesie 4 905, 06
zł.
b) maksymalny miesięczny koszt najmu mieszkania (do 70 m2) – przyjęto 2 500,00 zł;
c) zwrot kosztów przejazdu oraz przewozu mienia urzędnika i członków jego rodziny
(4 osoby) – przyjęto koszt 3 600 zł (przejazd – 300 zł, przewóz – 3 300 zł).
Skutki finansowe rozporządzenia uwzględniają kwotę składek na ubezpieczenie społeczne
z tytułu wypłaty jednorazowego świadczenia, naliczone zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 14
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie
szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106) w związku z art. 21 ust.1 pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176,
z późn. zm.).
Ponadto należy również przewidzieć środki na sfinansowanie kosztów przeniesienia
przechodzących (np. najmu mieszkania) na kolejny rok budżetowy. Przyjmując powyższe
założenie szacuje się, że wejście w życie rozporządzenia spowoduje skutki finansowe dla
budżetu państwa w 2009 r. w wysokości ok. 1 255 tys. zł. Kwota ta może ulec zwiększeniu
w przypadku zmiany kwoty bazowej służącej do ustalenia wynagrodzenia członków korpusu
służby cywilnej (do wyliczeń przyjęto wartość kwoty bazowej w 2008 r.) oraz po
uwzględnieniu średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem,
określanego w ustawie budżetowej na dany rok, którym corocznie waloryzowane będą
maksymalne wysokości miesięcznych kosztów najmu mieszkania. W związku z art. 133
ustawy z dnia 30 czerwca o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104), zgodnie
z którym podział rezerw celowych następuje nie później niż do dnia 15 października, zakłada
się, że skutki przeniesień dokonanych po tym terminie będą finansowane w ramach rezerwy
celowej na kolejny rok budżetowy, jako skutki przechodzące przeniesień z roku ubiegłego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
595
› Pobierz plik