Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy uchylenia ustawy o państwowym zasobie kadrowym, wzmocnienia systemu służby cywilnej poprzez m.in. włączenie stanowisk dyrektorów generalnych urzędów i dyrektorów komórek organizacyjnych do korpusu służby cywilnej, wprowadzenia otwartego naboru do pracy w służbie publicznej (zasad naboru osób nie będących obywatelami polskimi), wyodrębnienia organu właściwego dla służby cywilnej, ustanowienia Szefa Służby Cywilnej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 595
- Data wpłynięcia: 2008-05-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o służbie cywilnej
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1505
595
26) po rozdziale 3 dodaje się rozdział 3a w brzmieniu:
„Rozdział 3a
Wyższe stanowiska w służbie cywilnej
Art. 30a. Wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej są
stanowiska:
1) dyrektora generalnego urzędu;
2) kierujących departamentami lub komórkami
równorzędnymi w Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów, urzędach ministrów, urzędach cen-
tralnych organów administracji rządowej,
urzędach obsługujących przewodniczących
komitetów wchodzących w skład Rady Mini-
strów oraz kierujących wydziałami lub komór-
kami równorzędnymi w urzędach wojewódz-
kich, a także zastępców tych osób;
3) wojewódzkich lekarzy weterynarii i ich za-
stępców;
4) kierujących komórkami organizacyjnymi
w Głównym Inspektoracie Inspekcji Handlo-
wej, Urzędzie Rejestracji Produktów Leczni-
czych, Wyrobów Medycznych i
Produktów
Biobójczych oraz w Biurze Nasiennictwa Le-
śnego, a także zastępców tych osób.
Art. 30b. Wyższe stanowisko w służbie cywilnej może
zajmować osoba, która:
1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równo-
rzędny;
2) nie była karana zakazem zajmowania stano-
wisk kierowniczych w urzędach organów wła-
dzy publicznej lub pełnienia funkcji związa-
nych z dysponowaniem środkami publiczny-
mi;
25
3) posiada kompetencje kierownicze;
4) posiada co najmniej sześcioletni staż pracy,
w tym co najmniej trzyletni staż pracy na sta-
nowisku kierowniczym w jednostkach sektora
finansów publicznych – w przypadku ubiega-
nia się o stanowisko dyrektora generalnego
urzędu;
5)
posiada co najmniej trzyletni staż pracy,
w tym co najmniej rok na stanowisku kierow-
niczym lub 2 lata na stanowisku samodziel-
nym, w jednostkach sektora finansów pu-
blicznych – w przypadku ubiegania się o sta-
nowisko, o którym mowa w art. 30a pkt 2-4;
6) spełnia wymagania określone w opisie sta-
nowiska pracy oraz w przepisach odrębnych.
Art. 30c. 1. Obsadzenie stanowiska dyrektora generalnego
urzędu następuje w drodze otwartego
i konkurencyjnego naboru.
2. Obsadzenie wyższego stanowiska w służbie
cywilnej, o którym w mowa w art. 30a pkt 2-4,
następuje w drodze przeniesienia członka kor-
pusu służby cywilnej lub oddelegowania osoby,
o której mowa w art. 2 ust. 3, pod warunkiem
spełniania przez nich wymagań na to stanowi-
sko albo w drodze otwartego i konkurencyjnego
naboru na wyższe stanowisko w służbie cywil-
nej. Informację o przeniesieniu lub oddelego-
waniu zamieszcza się w Biuletynie Kancelarii.
W przypadku przeniesienia członka korpusu
służby cywilnej zatrudnionego w innym urzę-
dzie przepis art. 30h ust. 3 stosuje się odpo-
wiednio.
26
3. Nabór, o którym mowa w ust. 1 i 2, przeprowa-
dza się niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności
uzasadniających obsadzenie stanowiska.
4. Obsadzenie wyższego stanowiska w służbie
cywilnej nie może nastąpić w drodze powierze-
nia pełnienia obowiązków.
Art. 30d. 1. Informację o naborze na wyższe stanowisko
w służbie cywilnej, o którym mowa w art. 30c,
ogłasza się przez umieszczenie ogłoszenia
w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie
urzędu, w Biuletynie urzędu oraz w Biuletynie
Kancelarii; przepisy art. 11 ust. 3-4 stosuje się
odpowiednio.
2. Ogłoszenie powinno zawierać:
1) nazwę i adres urzędu;
2) określenie wyższego stanowiska w służbie
cywilnej, na które jest przeprowadzany na-
bór;
3) wymagania związane ze stanowiskiem, wy-
nikające z przepisów ustaw;
4) wymagania związane ze stanowiskiem,
zgodnie z opisem danego stanowiska, ze
wskazaniem, które z nich są niezbędne,
a które są pożądane;
5) zakres zadań wykonywanych na stanowi-
sku;
6) wskazanie wymaganych dokumentów;
7) termin i miejsce składania dokumentów;
8) informację o metodach i technikach naboru.
3. Ogłoszenie może zawierać informację
o możliwości złożenia referencji dotyczących
27
dotychczasowej działalności zawodowej kan-
dydata.
Art. 30e. 1. Nabór na wyższe stanowisko w służbie cywil-
nej, o którym mowa w art. 30c, przeprowadza
zespół liczący co najmniej 3 osoby, których
wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonie-
nia najlepszych kandydatów.
2. Zespół powołuje:
1) Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
właściwy minister, przewodniczący komitetu
wchodzącego w skład Rady Ministrów, kie-
rownik urzędu centralnego organu admini-
stracji rządowej albo wojewoda
– w przypadku naboru na stanowisko dyrek-
tora generalnego urzędu;
2) dyrektor generalny urzędu – w przypadku
naboru na stanowiska, o których mowa
w art. 30a pkt 2;
3) Główny Lekarz Weterynarii – w przypadku
naboru na stanowiska, o których mowa
w art. 30a pkt 3;
4) Główny Inspektor Inspekcji Handlowej, Pre-
zes Urzędu Rejestracji Produktów Leczni-
czych, Wyrobów Medycznych i Produktów
Biobójczych albo dyrektor Biura Nasiennic-
twa Leśnego – w przypadku naboru na sta-
nowiska, o których mowa w art. 30a pkt 4.
3. W toku naboru na wyższe stanowisko w służbie
cywilnej ocenie podlega w szczególności do-
świadczenie zawodowe kandydata, wiedza nie-
zbędna do wykonywania zadań na stanowisku,
28
na które jest przeprowadzany nabór, oraz kom-
petencje kierownicze.
4. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych mo-
że być dokonana na zlecenie zespołu przez
osobę niebędącą członkiem zespołu, która po-
siada odpowiednie kwalifikacje do dokonania
tej oceny.
5. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa
w ust.
4,
mają obowiązek zachowania
w tajemnicy informacji dotyczących osób ubie-
gających się o wyższe stanowisko w służbie
cywilnej, uzyskanych w trakcie naboru.
6. Szef Służby Cywilnej:
1) kieruje swojego przedstawiciela w celu ob-
serwacji przebiegu procesu naboru prze-
prowadzanego na dyrektora generalnego
urzędu;
2) może skierować swojego przedstawiciela
w celu obserwacji przebiegu procesu nabo-
ru przeprowadzanego na stanowiska,
o których mowa w art. 30a pkt 2-4.
7. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości
w przebiegu procesu naboru na wyższe sta-
nowiska w służbie cywilnej, Szef Służby Cywil-
nej niezwłocznie nakazuje usunięcie stwierdzo-
nych nieprawidłowości lub ponowne przepro-
wadzenie naboru.
8. Wykonywanie przez członka korpusu służby
cywilnej zadań, o których mowa w ust. 1 i 6,
jest traktowane na równi z wykonywaniem
przez niego obowiązków służbowych.
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
595
› Pobierz plik