Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej
- wprowadzenie przepisów nadających radom gmin kompetencje do przyznawania w drodze uchwały zryczałtowanego ekwiwalentu na rzecz członków ochotniczej straży pożarnej za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 59
- Data wpłynięcia: 2007-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-07-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 163, poz. 1015
59-002
Warszawa, 19 marca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-124(5)/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy
-
o zmianie ustawy o ochronie
przeciwpożarowej (druk nr 59).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku
prac parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie
przeciwpożarowej (druk nr 59)
Rada Ministrów, po zapoznaniu się z poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy
o ochronie przeciwpożarowej (druk sejmowy nr 59) oraz z celem wprowadzenia
projektowanej regulacji, podziela pogląd o celowości i słuszności wprowadzenia zmian
objętych projektem.
Przedstawiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej
ogranicza się do nadania nowej treści art. 28 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r.
o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147 poz. 1229 z późn. zm.). Projekt
zakłada ustanowienie dla organów stanowiących gmin prawa przyznawania zryczałtowanego
ekwiwalentu, w drodze uchwały, każdemu członkowi ochotniczej straży pożarnej, za
uczestniczenie w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych organizowanych
przez Państwową Straż Pożarną. Dotychczasowe brzmienie tego przepisu może prowadzić do
interpretacji, zgodnie z którą ekwiwalent przysługuje wyłącznie tym strażakom ochotnikom,
którzy pozostają w stosunku pracy. Ekwiwalent, tak jak dotychczas, ma być wypłacany
z budżetów gmin, przy czym jego wysokość może zostać ustalona w wysokości do 1/175
przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w drodze uchwały rady
gminy.
Rada Ministrów, rozumiejąc potrzebę oraz popierając cel wprowadzenia regulacji,
wskazuje jednakże na wątpliwości natury ustrojowej, które mogą zostać usunięte przy
nieznacznej korekcie projektowanej regulacji. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie
przeciwpożarowej zakłada, iż ekwiwalent każdemu członkowi ochotniczej straży pożarnej
będzie mogła przyznawać rada gminy, co oznacza, iż rada gminy będzie podejmować
rozstrzygnięcie w indywidualnych sprawach w formie uchwały. Rada Ministrów stoi na
stanowisku, iż rada gminy, będąc organem stanowiącym o ściśle określonych
w ustawie o samorządzie gminnym kompetencjach, nie jest uprawniona do podejmowania
rozstrzygnięć w indywidualnych sprawach. Rada gminy może w drodze uchwały podjąć
decyzję o zarezerwowaniu środków na wypłatę ekwiwalentu, określić zasady przyznawania
ekwiwalentu, w tym jego wysokość. Jednakże to do organu wykonawczego (wójta,
burmistrza, prezydenta miasta) powinno należeć wykonanie przedmiotowej uchwały rady
1/2
gminy. Rada Ministrów wskazuje, iż powyższy pogląd jest zgodny z linią orzeczniczą sądów
administracyjnych (wyrok NSA z dnia 13 lipca 2006 r., I OSK 614/06).
Rada Ministrów wskazuje także na konieczność określenia w poselskim projekcie
ustawy ewentualnych skutków finansowych dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego
z tytułu wypłat zryczałtowanego ekwiwalentu pieniężnego członkom ochotniczej straży
pozarnej.
Podsumowując, Rada Ministrów popiera ideę zmiany w kierunku określonym
w projektowanej ustawie, jednakże z zastrzeżeniem uwzględnienia uwag wskazanych
powyżej.
Jednocześnie wydaje się zasadne poddanie projektu konsultacjom z przedstawicielami
samorządu terytorialnego poprzez skierowanie go do zaopiniowania: Unii Metropolii
Polskich, Związkowi Miast Polskich, Unii Miasteczek Polskich, Związkowi Gmin Wiejskich
Rzeczypospolitej Polskiej, Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Województw
Rzeczypospolitej Polskiej. Rada Ministrów wskazuje, iż zgodnie z art. 36 ust. 6 uchwały
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398 z późn. zm.), rozpatrywanie ustaw (uchwał), których
przyjęcie może powodować zmiany w funkcjonowaniu samorządu terytorialnego, obejmuje
zasięganie opinii organizacji samorządowych, tworzących stronę samorządową Komisji
Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (ww. organizacje jednostek samorządu
terytorialnego tworzą obecnie stronę samorządową KWRiST). Uzasadnienie projektu
powinno zostać w opinii Rady Ministrów uzupełnione o efekt konsultacji przeprowadzonych
zgodnie z art. 36 ust. 6 Regulaminu Sejmu.
2/2