eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 472
  • Data wpłynięcia: 2008-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055

472

Dla statków towarowych, włącząjąc w to samochodowce, promy pasazerskie ro – ro oraz statki
pasażerskie na poziomie ochrony 2 jeżeli następujące mogą być zauważone w trakcie przebywania
na pokładzie należy rozpatrzyć czy:
-
zostały dokładnie sprawdzone: ładunek, jednostki transportujące oraz przestrzenie
ładunkowe? (sekcja 9.30.1 w części B Kodeksu ISPS)
- miały miejsce dokładne kontrole dla upewnienia się czy ładowany jest właściwy
ładunek. (sekcja 9.30.2 w części B Kodeksu ISPS)
- pojazdy sprawdzane są przed załadunkiem jeszcze dokładniej? (sekcja 9.30.3 w części
B Kodeksu ISPS)
- kontrole plomb i innych metod zapobiegających fałszowaniu ładunku są częste
i dokładne? (sekcja 9.30.4 w części B Kodeksu ISPS)

5. Obsługa nienadzorowanego bagażu
Nienadzorowany bagaż może być przeglądany i/ lub przeszukiwany tak przez pracowników statków
jak i obiektów portowych. Rozważa się następujące aspekty jeżeli przeszukania/ przeglądy bagażu
podejmowane są przez statek.
- Czy na poziomie ochrony 1, jeżeli można zaobserwować go na statku, bagaż nie
nadzorowany jest przeglądany i/ lub przeszukiwany? (sekcja 9.39 w części B Kodeksu
ISPS)
- Czy na poziomie ochrony 2, jeżeli można zaobserwować go na statku, cały bagaż nie
nadzorowany jest przeglądany i/lub przeszukiwany? (sekcja 9.40 w części B Kodeksu
ISPS).

III. USTANOWIENIE „WYRAŹNYCH PODSTAW”

Przykłady „wyraźnych podstaw” ustanowionych przez prawidło XI – 2 /9.1 i XI – 2 /9.2 mogą
zawierać - jeśli są istotne:
1) dowód, iż certyfikat ISSC jest nieważny lub wygasł (sekcja 4.33.1 w części B Kodeksu ISPS)
2) dowód lub rzetelna informacja, że istnieją „poważne nieprawidłowości” w ustaleniach
dotyczących ochrony, w wyposażeniu ochronnym na statku, dokumentacji wymaganej, przez
rozdział XI- 2 oraz części A Kodeksu ISPS (sekcja 4.33.2 w części B Kodeksu ISPS)

103
3) raport lub skarga, która według profesjonalnej oceny upoważnionego w sprawach kontroli
inspektora, zawiera rzetelną informację, jasno wskazującą na to, że statek nie spełnia wymagań
rozdziału XI- 2 oraz części A Kodeksu ISPS (sekcja 4.33.3 w części B Kodeksu ISPS)
4) dowód lub obserwacja uzyskana przez upoważnionego w sprawach kontroli inspektora
dokonującego profesjonalnej oceny, że kapitan statku lub załoga nie zapoznali się
z podstawowymi procedurami ochrony na statku, lub nie potrafią przeprowadzić ćwiczeń
związanych z ochroną statku lub że ćwiczenia tego typu nie zostały w ogóle przeprowadzone
(sekcja 4.33.4 w części B Kodeksu ISPS)
5) dowód z obserwacji uzyskany przez upoważnionego w sprawach kontroli inspektora
dokonującego profesjonalnej oceny że kluczowi członkowie załogi nie są w stanie
komunikować się z innymi kluczowymi członkami załogi, którym powierzono zadania
dotyczące ochrony na statku (sekcja 4.33.5 w części B Kodeksu ISPS)
6) informacja lub dowód z obserwacji uzyskany przez upoważnionego w sprawach kontroli
inspektora dokonującego profesjonalnej oceny, że statek zaokrętował osoby, załadował zapasy
lub dobra w obiekcie portowym lub z innego statku, w sytuacji gdy obiekt portowy lub statek
łamią rozdział XI –2 część A Kodeksu ISPS, oraz gdy statek nie powziął odpowiednich,
specjalnych lub dodatkowych środków ochrony lub też nie użył odpowiednich procedur
ochrony statku (sekcja 4.33.6 w części B Kodeksu ISPS)
7) dowód lub rzetelną informację, że statek zaokrętował osoby lub załadował zapasy lub dobra z
innego źródła (np. z innego statku lub helikoptera) kiedy obiekt portowy czy statek łamią
rozdział XI–2 część A Kodeksu ISPS, oraz gdy statek nie powziął odpowiednich, specjalnych
lub dodatkowych środków ochrony, lub też nie użył odpowiednich procedur ochrony statku.
(sekcja 4.33.7 w części B Kodeksu ISPS); i
8) jeżeli statek posiada kolejno wydany, tymczasowy międzynarodowy certyfikat ochrony statku
(ISSC) opisany w rozdziale A/19.4 Kodeksu ISPS i według profesjonalnej oceny
upoważnionego w sprawach kontroli inspektora, jednym z celów wnoszenia o jego wydanie
przez statek lub jego armatora, jest uniknięcie pełnej zgodności z konwencją SOLAS Rozdział
XI – 2 i częścią A Kodeksu ISPS, przekraczając termin wstępnego tymczasowego certyfikatu
tak jak opisano to w rozdziale A /19.4.4 Kodeksu ISPS (sekcja 4.33.8 w części B Kodeksu ISPS)



104
IV. DZIAŁANIA, KTÓRE NALE Y PODJ Ć KIEDY ZAISTNIEJ
„WYRAŹNE PODSTAWY”

W przypadku zaistnienia „wyraźnych podstaw” może zostać przeprowadzona bardziej szczegółowa
inspekcja systemu ochrony statku.
Przeprowadzając inspekcję i decydując się o proporcjonalnych środkach kontroli, inspektor
powinien rozpatrzyć stopień w jakim statek jest w stanie:
- utrzymywać komunikację z obiektem portowym;
- zapobiegać nieautoryzowanemu dostępowi do statku i terenów o ograniczonym
dostępie.
- zapobiegać wnoszeniu na pokład statku niepożądanej broni, urządzeń zapalających lub
materiałów wybuchowych.
Upoważniony w sprawach kontroli inspektor powinien przedyskutować pozycje wskazujące na
niezgodności, z kapitanem statku lub/i oficerem ochrony statku oraz upewnić się co do usunięcia
niezgodności we wszystkich pozycjach. Jeżeli kapitan statku lub oficer ochrony statku nie są
w stanie usunąć niezgodności w sposób satysfakcjonujący ( według inspektora upoważnionego
w sprawach ochrony) wtedy inspektor może:
1) wstrzymać wyjście statku aż do usunięcia niezgodności (prawidło XI-2/9.1.3)
2) ograniczyć operacje statku do czasu kiedy niezgodności zostaną usunięte, kiedy statek być może
stanowiłby szczególnie poważne zagrożenie dla ochrony jeżeli jego lokalizacja pozostałaby
niezmieniona lub gdyby miał zamiar kontynuować swoje działania przeładunkowe, a jego
niezgodności mogłyby być usunięte w innym, stwarzającym mniejsze niebezpieczeństwo
miejscu lub sytuacji. Ograniczenie operacji statkowych może zawierać w sobie skierowanie
statku w inne miejsce znajdujące się w obrębie portu, zmianę lub zatrzymanie operacji
przeładunkowych, lub wydalenie statku z portu (prawidło XI–2 /9 .1.3);
3) zatrzymanie statku w porcie do czasu usunięcia niezgodności, kiedy statek stanowi szczególnie
poważne zagrożenie dla ochrony lub bezpieczeństwa ludzi, statku lub innej własności. Oraz gdy
ograniczenie poruszania się jest środkiem niewystarczającym do zmuszenia statku do usunięcia
niezgodności (prawidło XI–2 /9 .1.3)
rodki kontroli tego rodzaju mogą dodatkowo lub alternatywnie zawierać inne mniejsze środki
administracyjne i poprawcze (prawidło XI–2 /9 .1.3).

105
Wydalenie z portu powinno mieć zastosowanie tylko wtedy, kiedy zaistnieją wyraźne okoliczności i
statek stanowi (natychmiastowe) bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa osób lub statków lub
innej własności, i nie ma innych odpowiednich środków dla usunięcia tego zagrożenia (prawidło XI–
2 /9 .3.3).

Zakres weryfikacji bardziej szczegółowej systemu ochrony statku

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Kiedy upoważniony inspektor ochrony zauważy „wyraźne podstawy” świadczące o tym, że statek
nie spełnia wymagań rozdziału IX–2 części A kodeksu ISPS, lub że kapitan statku lub personel nie
zaznajomili się z podstawowymi procedurami i środkami ochrony, może zostać przeprowadzona
bardziej szczegółowa inspekcja systemu ochrony statku. Inspektor zawiadamia kapitana statku o
inspekcji. Jednakże należy zaznaczyć, że niezgodność z jakimkolwiek z tematów odnoszących się do
części B Kodeksu ISPS nie koniecznie musi oznacza niezgodność z rozdziałem XI –2 lub częścią A
Kodeksu ISPS.

II. BARDZIEJ SZCZEGÓŁOWA INSPEKCJA SYSTEMU OCHRONY STATKU

Bardziej szczegółowa inspekcja systemu ochrony statku może zawierać pytania:
1) Czy kapitan statku może przedstawić dokumentację na dowód posiadania przez siebie
uprawnień obowiązków i - przy czym dokumenty powinny zawierać zapis o zwierzchniej
władzy kapitana statku? (sekcja 6.1 w części A Kodeksu ISPS)
2) Czy
został wyznaczony oficer ochrony statku i czy osoba ta zna swoje obowiązki wynikające z
planu ochrony statku? (sekcja 12.1 w części A Kodeksu ISPS)
3) Czy plan ochrony statku napisany jest w języku roboczym tego statku? Jeżeli jednym z tych
języków nie jest angielski hiszpański lub francuski – czy jest on przetłumaczony na jeden
z wymienionych. (sekcja 9.4 w części A Kodeksu ISPS)
4) Czy personel statku posiada możliwość monitorowania statku (włączając w to przestrzenie
ładunkowe), obszary o ograniczonym dostępie na pokładzie, oraz tereny przyległe do statku?
(sekcja 9.42 w części A Kodeksu ISPS)
5) Czy członkowie personel statku wykonują w sposób satysfakcjonujący wszystkie swoje
obowiązki związane z ochroną statku, oraz czy znane im są procedury komunikowania się
w sprawach ochrony? (sekcja 9.4 w części A Kodeksu ISPS)

106
6) Czy dostęp do statku jest kontrolowany, włączając w to wejście na pokład osób i ich rzeczy
osobiste? (sekcja 7.2.1 i 7.2.7 w części A Kodeksu ISPS)
7) Czy oficerowie na statku wiedza, kto jest oficerem ochrony statku.? (sekcja 9.14.3 w części A
Kodeksu ISPS)
8) Czy oficerowie statku wiedza, kto jest oficerem ochrony armatora? (sekcja 9.4.14 w części A
Kodeksu ISPS)
9) Czy statek posiada zapisy szkoleń, alarmów próbnych oraz ćwiczeń? (sekcja 10.1.1 w części A
Kodeksu ISPS)
10) Czy statek posiada zapisy zmian poziomów ochrony? (sekcja 10.1.4 w części A Kodeksu ISPS)
11) Jeżeli było się świadkiem ćwiczeń alarmu ochrony należy stwierdzić czy członkowie personelu
statku są zaznajomieni ze swoimi obowiązkami i wyposażeniem ochrony statku? Upoważniony
w sprawach ochrony oficer powinien konsultować z kapitanem statku oraz oficerem ochrony
statku odpowiedni typ, rodzaj ćwiczeń biorąc pod uwagę typ statku, zmiany personelu na statku
(wymianę załogi) oraz obiekty portowe, do których statek ma zamiar zawinąć. Ćwiczenia tego
typu powinny mieć charakter jak najbardziej praktyczny i powinny być poprowadzone w taki
sposób jakby na prawdę istniało zagrożenie ochrony statku. (sekcja 13.4 w części A Kodeksu
ISPS oraz sekcja 13.5 i 13.6 w części B Kodeksu ISPS)
12) Czy kluczowi członkowie personelu statku są w stanie komunikować się z sobą, z obiektami
portowymi i z oficerem ochrony armatora? (sekcja 9.2.3 w części B Kodeksu.
13) Czy statek przygotowany jest na otrzymywanie instrukcji od umawiającego się rządu w sprawie
zmian poziomów ochrony? (prawidło XI – 2/3/oraz XI – 2/6).
14) Czy otrzymano zapewnienia, że statek jest w stanie transmitować i otrzymywać na ląd sygnał
alertu? ( Prawidło XI–2/6).
15) Czy oficer ochrony statku został w odpowiedni sposób przeszkolony, czy posiada odpowiednia
wiedzę o planie ochrony statku procedurach oraz wyposażeniu i o posługiwaniu się sprzętem i
systemami ochrony? (sekcja 13.2 w części A Kodeksu ISPS oraz sekcja 13.1 i 13.2 w części B
Kodeksu ISPS)
16) Czy członkowie załogi statku, którym powierzono odpowiedzialność za szczególne zadania
ochrony posiadają wystarczającą wiedzę i możliwości żeby wykonywać przewidziane dla nich
zadania? Czy rozumieją oni swoje obowiązki związane z ochrona statku tak jak opisane to
zostało w planie ochrony statku? (sekcja 13.3 w części A Kodeksu ISPS oraz sekcja 13.3 w
części B Kodeksu ISPS Kodeks ISPS)

107
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 57 . [ 58 ] . 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: