Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami
projekt dotyczy ujednolicenia zasad gospodarowania mieniem będącym własnością Skarbu Państwa, związanym z gospodarką wodną
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4687
- Data wpłynięcia: 2011-07-01
- Uchwalenie:
4687
Warszawa, 5 września 2011 r.
BAS-WAPEiM-2051/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz ustawy
o gospodarce nieruchomościami (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Janusz Cichoń) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt przewiduje nowelizację dwóch ustaw:
1) ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr
239, poz. 2019, ze zmianami),
2) ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zmianami).
Głównym celem nowelizacji obu ustaw jest poddanie jednolitemu
reżimowi prawnemu zasad gospodarowania mieniem, stanowiącym własność
Skarbu Państwa, związanym z gospodarką wodną: nieruchomościami pod
urządzeniami wodnymi oraz urządzeniami wodnymi. W obecnym stanie
prawnym kwestie gospodarowania tymi nieruchomościami i urządzeniami
podlegały regulacjom wynikającym z ustawy o gospodarce nieruchomościami,
podczas gdy równolegle stosowane są przepisy ustawy – Prawo wodne w
związku z wydawaniem pozwoleń wodnoprawnych.
Projekt określa organy właściwe w związku z wykonywaniem zadań
określonych w ustawie (skreślany ust. 4 w art. 14, dodawany art. 14b ustawy –
Prawo wodne), a także zasady oddawania w użytkowanie tych nieruchomości,
urządzeń wodnych lub ich części (dodawany art. 20a ustawy – Prawo wodne).
Ustawa wyłącza również wskazane składniki mienia z zasobu nieruchomości
Skarbu Państwa (nowelizowany art. 21a ustawy o gospodarce
nieruchomościami).
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz ustawy o
gospodarce nieruchomościami nie ma na celu wykonania prawa UE, a zatem nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu
art. 95a Regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
BAS-WAPEiM-2051/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz ustawy
o gospodarce nieruchomościami (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Janusz Cichoń) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt przewiduje nowelizację dwóch ustaw:
1) ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr
239, poz. 2019, ze zmianami),
2) ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
(Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zmianami).
Głównym celem nowelizacji obu ustaw jest poddanie jednolitemu
reżimowi prawnemu zasad gospodarowania mieniem, stanowiącym własność
Skarbu Państwa, związanym z gospodarką wodną: nieruchomościami pod
urządzeniami wodnymi oraz urządzeniami wodnymi. W obecnym stanie
prawnym kwestie gospodarowania tymi nieruchomościami i urządzeniami
podlegały regulacjom wynikającym z ustawy o gospodarce nieruchomościami,
podczas gdy równolegle stosowane są przepisy ustawy – Prawo wodne w
związku z wydawaniem pozwoleń wodnoprawnych.
Projekt określa organy właściwe w związku z wykonywaniem zadań
określonych w ustawie (skreślany ust. 4 w art. 14, dodawany art. 14b ustawy –
Prawo wodne), a także zasady oddawania w użytkowanie tych nieruchomości,
urządzeń wodnych lub ich części (dodawany art. 20a ustawy – Prawo wodne).
Ustawa wyłącza również wskazane składniki mienia z zasobu nieruchomości
Skarbu Państwa (nowelizowany art. 21a ustawy o gospodarce
nieruchomościami).
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz ustawy o
gospodarce nieruchomościami nie ma na celu wykonania prawa UE, a zatem nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu
art. 95a Regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4687
› Pobierz plik