eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania

Rządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania

projekt dotyczy powstania systemu bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu przeznaczonych dla dużych źródeł spalania, w którym będą gromadzone, bilansowane, rozliczane, szacowane i zestawiane wszystkie informacje o emitowanych przez te źródła gazach

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4640
  • Data wpłynięcia: 2011-08-31
  • Uchwalenie:

4640

Przy założeniu najgorszego scenariusza konieczno ci poniesienia kosztów pozyskania
uprawnień w roku 2012, o cenie jednostkowej 5 zł/kg, w ilo ci odpowiadającej emisji
100 000 t SO2 lub NOx koszt wyniósłby 500 mln zł. Przyjęto do analizy dwa warianty
możliwo ci rozłożenia takiego kosztu:
1) w 24 % na sprzedaż 110 TWh energii elektrycznej i w 76 % na sprzedaż 220 000 TJ
ciepła może spowodować uzasadniony, redni wzrost ceny odpowiednio
o 3,45 zł/MWh i 0,55 zł/GJ (rozłożenie obciążeń prawie proporcjonalne, tj. 1,75 %
ceny energii elektrycznej i 1,77 % ceny ciepła);
2) w 50 % na sprzedaż 110 TWh energii elektrycznej i w 50 % na sprzedaż 220 000 TJ
ciepła może spowodować uzasadniony, redni wzrost ceny odpowiednio
o 2,27 zł/MWh i 1,13 zł/GJ (1,15 % ceny energii elektrycznej i 3,69 % ceny ciepła).
Optymalny wydaje się wariant „1”, ze względu na niemal proporcjonalne (procentowe)
rozłożenie obciążeniem wzrostu cen.
Należy zauważyć, że ten stosunkowo niewielki wzrost cen energii elektrycznej przekłada się
na wielko ć poniżej 1 % rocznie. Biorąc pod uwagę wymagany na podstawie dyrektywy UE
2006/32/WE w sprawie efektywno ci końcowego wykorzystania energii i usług
energetycznych oraz uchylającej dyrektywę Rady 93/76/EWG redni spadek zużycia energii
o 1 % rocznie (cel indykatywny 9 % w ciągu 9 lat) należy uznać, że wzrost cen no ników
energii zostanie z nawiązką skompensowany przez spadek zużycia energii.

7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Proponowane regulacje prawne będą miały wpływ na sytuację gospodarczą i rozwój
regionalny. Projektowana ustawa będzie sprzyjała oszczędno ci energii i paliw, a także
poprawie stanu rodowiska, zwłaszcza czysto ci powietrza. Aspekty te będą pozytywnie
wpływały na rozwój regionalny, zwłaszcza turystyczny, a także na poprawę stanu zdrowia
społeczeństwa.
08/12rch

22
TABELA ZBIE NO CI


TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków
azotu (NOX) dla dużych źródeł spalania.

TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / 1. Dyrektywa 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):

sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów
energetycznego spalania(Dz. Urz. WE L 309 z 27.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne rozdz. 15, t.6, str. 299, z późn. zm.).

2. Traktat między Królestwem Belgii, Królestwem Danii, Republiką Federalną Niemiec,
Republiką Grecką, Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Irlandią, Republiką
Włoską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Królestwem Niderlandów, Republiką Austrii,
Republiką Portugalską, Republiką Finlandii, Królestwem Szwecji, Zjednoczonym
Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (Państwami Członkowskimi Unii
Europejskiej) a Republiką Czeską, Republiką Estońską, Republiką Cypryjską, Republiką

Łotewską, Republiką Litewską, Republiką Węgierską, Republiką Malty, Rzeczypospolitą
Polską, Republiką Słowenii, Republiką Słowacką dotyczącego przystąpienia Republiki
Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki
Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki
Słowenii, Republiki Słowackiej do Unii Europejskiej, (Dz. Urz. UE L 236 z 23 września 2003
r.; Załącznik XII, część 13, lit. D, sekcja 2).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red.
Treść przepisu UE 3)
Koniecz-
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
ność
red.
uwzględnienia w
wdrożenia
(*)
projekcie przepisów

wykraczających poza
T / N
minimalne wymogi
prawa UE (**)
Art. 2
Dyrektywa 2001/80/WE.
T
Art. 2 „Ilekroć w ustawie jest mowa o:

ust 5)
„Operator” oznacza każdą osobę fizyczną lub
ust 1
operatorze – rozumie się przez to podmiot
prawną, która prowadzi obiekt energetycznego
pkt 4
uprawniony na podstawie tytułu prawnego do
spalania albo która ma lub której nadano
zarządzania zakładem.”
uprawnienia do podejmowania decyzji
gospodarczych jego dotyczących.”
Art. 2
Dyrektywa 2001/80/WE.
T Art. 2


„Ilekroć w ustawie jest mowa o:

ust. 7)
„… W przypadku gdy dwa lub więcej
ust. 1 1) Dużym źródle spalania – rozumie się przez to:
oddzielnych
nowych obiektów jest
pkt. 1
a) kocioł energetyczny, kocioł ciepłowniczy
instalowanych w taki sposób, że uwzględniając
lit. b)
lub turbinę gazową, o nominalnej mocy
czynniki techniczne i ekonomiczne, ich gazy
cieplnej rozumianej jako ilo ć energii
odlotowe mogłyby być, w ocenie wła ciwych
wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu
władz, odprowadzane przez wspólny komin, to
przy nominalnym obciążeniu, nie mniejszej
połączenie uformowane przez takie obiekty
niż 50 MW albo
uważa się za pojedynczą jednostkę.”
b) przewód kominowy, do którego podłączone
są kotły energetyczne, kotły ciepłownicze
lub turbiny gazowe o łącznej nominalnej
mocy cieplnej rozumianej jako ilo ć energii
wprowadzanej w paliwie w jednostce czasu
przy nominalnym obciążeniu, nie mniejszej
niż50 MW, w przypadku gdy co najmniej
dla jednego z tych urządzeń pierwsze
pozwolenie na budowę wydano po dniu 30
czerwca 1987 .”

Załącznik Traktat.
T Art.
9

Rada Ministrów okre li, w drodze rozporządzenia,
XII,
(a)
W tym okresie przej ciowym, emisja
ust. 2 wysoko ć krajowego rocznego pułapu emisji
część 13,
dwutlenku siarki ze wszystkich obiektów
dwutlenku siarki i wysoko ć krajowego rocznego
lit. D,
energetycznego spalania nie może
pułapu emisji tlenków azotu, obowiązujące w
sekcja 2
przekroczyć
poszczególnych latach, podawane z dokładno cią do

następujących pułapów:
1 kg, mając na uwadze przepisy prawa krajowego,
— 2008: 454 000 ton rocznie
Unii Europejskiej, oraz postanowienia porozumień
— 2010: 426 000 ton rocznie
międzynarodowych, w zakresie ochrony powietrza.
— 2012: 358 000 ton rocznie


(b)
W tym okresie przej ciowym, emisja
tlenków azotu ze wszystkich obiektów
energetycznego spalania zgodnie z
dyrektywą 2001/80/WE nie może
przekroczyć następujących pułapów:
— 2008: 254 000 ton rocznie
— 2010: 251 000 ton rocznie
— 2012: 239 000 ton rocznie

(d) Do 1 stycznia 2008 roku oraz ponownie do
1 stycznia 2012 roku Polska przedstawia
Komisji uaktualniony plan, zawierający plan
inwestycyjny, stopniowego dostosowania
obiektów, które nadal nie są dostosowane wraz
z precyzyjnie okre lonymi etapami stosowania
dorobku. Oba plany zapewnią dalsze
zmniejszenie emisji zgodnie z
celami
po rednimi i mają na celu uzyskanie emisji
dwutlenku
siarki niższej niż 400 000 ton w 2010 roku, i
niższej niż 300 000 ton w 2012 roku.



POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art.
Ustawa okre la zasady funkcjonowania systemu bilansowania i rozliczania wielko ci emisji dwutlenku Artykuł ten okre la cel tworzonej ustawy.
1.
siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania.
Art. 2. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
Wprowadzenie definicji stosowanych w projekcie
ust. 1
2) emisji – rozumie się przez to wprowadzane do powietrza z dużego źródła spalania dwutlenek ustawy pojęć w celu uzyskania czytelno ci
pkt.
siarki lub tlenki azotu;
przepisów oraz jednoznaczne okre lenie do jakich
2-11
3) likwidacji zakładu – rozumie się przez to przypadek, gdy wszystkie duże źródła spalania w urządzeń nie stosuje się przepisów ustawy
ust. 2
zakładzie przestaną być dużymi źródłami według kryteriów okre lonych w pkt 1;

4) operatorze – rozumie się przez to podmiot uprawniony na podstawie tytułu prawnego do
zarządzania zakładem;
5) produkcji energii elektrycznej – rozumie się przez to produkcję energii elektrycznej brutto
oznaczającą ilo ć energii wytworzonej przez generatory i zmierzoną na zaciskach tych
generatorów;
6) produkcji ciepła – rozumie się przez to produkcję ciepła netto zmierzoną za pomocą
urządzeń pomiarowych, obejmującą ilo ć ciepła:
a) przeznaczonego dla odbiorców na cele grzewcze lub przemysłowe, łącznie z ciepłem
zużywanym na te cele w zakładzie oraz
b) zużytego w zakładzie na cele przemysłowe niezwiązane z produkcją energii
elektrycznej i produkcją ciepła lub na cele grzewcze pomieszczeń nieprodukcyjnych;
7) roku sprawozdawczym – rozumie się przez to poprzedni rok kalendarzowy;
8) tlenkach azotu – rozumie się przez to sumę tlenków azotu bez podtlenku azotu, w przeliczeniu
na dwutlenek azotu;
9) tytule prawnym – rozumie się przez to tytuł prawny w rozumieniu art. 3 pkt 41 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn.
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: