Poselski projekt ustawy o mediach publicznych
projekt dotyczy nadania nowego statutu mediom publicznym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4629
- Data wpłynięcia: 2010-07-02
- Uchwalenie:
4629
dokumentów oraz może żądać od kandydatów ich uzupełnienia lub przedstawienia
dodatkowych wyjaśnień i informacji na piśmie.
4.
W drugim etapie komisja konkursowa, po przeprowadzeniu postępowania
kwalifikacyjnego z osobistym udziałem kandydatów, wybiera jednego z nich.
5.
Informację o wyniku konkursu wraz z protokołem postępowania oraz pełną
dokumentacją przebiegu konkursu, komisja konkursowa przekazuje właściwemu
organowi. W protokole zamieszcza się m.in. informację o przyjętych przez komisję
szczegółowych kryteriach oceny przydatności kandydata, zastosowanych metodach i
technikach badania kwalifikacji i oceny kandydatów oraz uzasadnienie dokonanego
wyboru albo przyczyny jego niedokonania.
Art. 8.
1.
Członkowie Komitetu, Rady Funduszu oraz Kolegium Elektorskiego, o którym mowa w
art. 12 ust. 2, pełnią swoje funkcje społecznie, nie pobierając z tego tytułu żadnego
wynagrodzenia.
2.
Pracodawca zatrudniający członka organów, o których mowa w ust. 1, jest obowiązany
zwolnić go od pracy zawodowej na czas niezbędny do wzięcia udziału w posiedzeniu.
3.
Za udział w posiedzeniach organów, o których mowa w ust. 1, członkom tych organów
przysługuje zwrot kosztów podróży i noclegów na zasadach określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.
Rozdział 3
Ustanie członkostwa w organach
Art. 9.
1.
Członkostwo w Komitecie, Radzie, Kolegium Elektorskim i Radzie Funduszu ustaje w
przypadku:
1)
śmierci;
2)
złożenia rezygnacji,;
3)
utraty kwalifikacji i wymagań określonych w art. 4 ust. 1 pkt 1-4;
4)
wyłączenia lub odwołania ze składu organu członka, który sprzeniewierzył się
zasadom bezstronności lub zasadom medialnej służby publicznej lub naruszył
zakazy, o których mowa w art. 4 ust. 4-5.
2.
W przypadku ustania członkostwa przed upływem kadencji, uzupełnienia składu organu
dokonuje się, jeżeli do końca jego bieżącej kadencji pozostało nie mniej niż 6 miesięcy i
tylko na okres do końca tej kadencji.
Rozdział 4
Zaskarżanie uchwał organów
Art. 10.
1.
Każdy, czyjego interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą
przez Komitet, Radę lub Radę Funduszu, o której mowa w art. 40 pkt 2, może - po
bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę do
wojewódzkiego sądu administracyjnego w ciągu 30 dni od dnia jej opublikowania w
Biuletynie Informacji Publicznej.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, gdy Komitet, Rada lub Rada Funduszu nie
wykonują czynności nakazanych prawem albo naruszają prawa osób trzecich przez
podejmowane czynności prawne lub faktyczne.
5
3.
Nie stwierdza się nieważności uchwały po upływie 6 miesięcy od dnia jej podjęcia,
chyba że uchybiono obowiązkowi publikacji uchwały. Zaskarżona uchwała traci moc z
dniem orzeczenia o jej niezgodności z prawem. Przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego o skutkach orzeczeń stwierdzających niezgodności decyzji z prawem
stosuje się odpowiednio.
Dział III
Komitet Mediów Publicznych
Rozdział 1
Zadania Komitetu
Art. 11.
Komitet reprezentuje społeczeństwo i jego interesy wobec mediów publicznych, a w
szczególności:
1)
wspiera współpracę jednostek mediów publicznych z organizacjami
społecznymi i pozarządowymi;
2)
powołuje społeczne rady konsultacyjne do współpracy z publicznymi mediami
regionalnymi;
3)
dokonuje wyboru członków Rady;
4)
powołuje i odwołuje, na zasadach i w trybie określonych w ustawie, członków
Rady oraz Dyrektora Funduszu Mediów Publicznych;
5)
opiniuje wieloletnie plany działania Funduszu;
6)
zatwierdza roczne plany finansowe, roczne plany działalności oraz roczne
sprawozdania finansowe i roczne sprawozdania z działalności Rady oraz
Funduszu;
7)
uchwala, na wniosek Rady, Kodeks Etyki Mediów Publicznych;
8)
prowadzi wykaz osób wchodzących w skład Kolegium Elektorskiego, o którym
mowa w art. 12 ust. 2.
Rozdział 2
Zasady i tryb tworzenia Komitetu
Art. 12.
1.
Komitet składa się z 50 członków, wylosowanych do pełnienia tej funkcji spośród
członków Kolegium Elektorskiego.
2.
Kolegium Elektorskie, zwane dalej „Kolegium”, tworzy 250 osób, które zostały
wskazane do pełnienia funkcji elektora przez okres 5–letniej kadencji w liczbie:
1)
po 75 osób przez:
a)
organizacje pozarządowe,
b)
ogólnopolskie stowarzyszenia twórcze filmowe, literackie, muzyczne,
sztuk wizualnych i teatralne posiadające co najmniej 100 członków, przy
czym wskazują one co najmniej 30 osób spoza swojego środowiska;
2)
po 25 osób przez:
a)
ogólnopolskie stowarzyszenia dziennikarzy, posiadające co najmniej 100
członków, przy czym wskazują one co najmniej 10 osób spoza swojego
środowiska,
b)
Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich spośród osób
wykazujących się doświadczeniem w zakresie edukacji obywatelskiej,
demokratycznej, kulturowej i historycznej,
6
c)
Konferencję Rektorów Zawodowych Szkół Polskich, którzy posiadają
doświadczenie w zakresie edukacji kulturalnej lub nauk humanistycznych i
społecznych,
d)
Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Unię Miasteczek
Polskich, Związek Miast Polskich, Unię Metropolii Polskich oraz Konwent
Marszałków Województw Rzeczypospolitej Polskiej spośród osób
zajmujących się kulturą, edukacją lub społeczeństwem obywatelskim.
3.
Uprawniony podmiot wskazuje członków Kolegium nie później niż na cztery miesiące
przed upływem jego kadencji.
4.
Członków Komitetu losuje się odrębnie w każdej z grup obejmujących przedstawicieli
poszczególnych podmiotów uprawnionych do wskazania elektorów, z zachowaniem
zasady proporcjonalności.
5.
Członkostwo w Kolegium ustaje przed upływem kadencji w przypadkach określonych
w art. 9 ust. 1 oraz w razie wyboru na członka Komitetu.
6.
Wyłączenie członka ze składu Kolegium z przyczyny określonej w art. 9 ust. 1 pkt 4
następuje na wniosek podmiotu, który wskazał go do pełnienia tej funkcji lub co
najmniej 1/5 ustawowej liczby członków Kolegium albo z inicjatywy Komitetu. W
sprawie wyłączenia członka Kolegium podejmuje uchwały większością 3/4 ustawowej
liczby członków Kolegium.
Art. 13.
1.
Szczegółowe zasady i tryb wskazywania osób do Kolegium przez podmioty, o których
mowa w art. 12 ust. 2, określa regulamin opracowany przez członków Rady
Działalności Pożytku Publicznego, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z
dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U.
Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135),
w porozumieniu z ogólnopolską reprezentacją organizacji pozarządowych.
2.
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzenia losowania, o którym mowa w art. 12 ust. 1,
określa regulamin uchwalony przez Kolegium zwykłą większością głosów.
3.
Prawidłowość wyboru członków Komitetu stwierdza postanowieniem Sąd Okręgowy w
Warszawie, w ciągu 30 dni od dnia złożenia przez Przewodniczącego Komitetu
wniosku w trybie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu
nieprocesowym.
Art. 14.
1.
Kadencja Komitetu trwa pięć lat. Członek Komitetu nie może pełnić tej funkcji przez
więcej niż dwie kolejne pełne kadencje.
2.
Członek Komitetu jest niezależny i sprawuje swoją funkcję w interesie publicznym.
3.
Uchwałę w sprawie wyłączenia członka, Komitet podejmuje na wniosek co najmniej 15
członków Komitetu, większością 3/4 ustawowej liczby członków Komitetu.
Rozdział 3
Zasady i tryb działania Komitetu
Art. 15.
1.
Komitet podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej
połowy jego ustawowej liczby członków, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.
2.
Komitet wybiera ze swojego składu Przewodniczącego Komitetu bezwzględną
większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby członków
Komitetu.
7
3.
Przewodniczący Komitetu ustala harmonogram prac Komitetu, zwołuje posiedzenia
plenarne, przewodniczy jego obradom, reprezentuje Komitet na zewnątrz oraz
wykonuje inne zadania powierzone mu przez Komitet.
4.
Komitet powołuje nie więcej niż dwóch zastępców Przewodniczącego.
5.
Przewodniczący otrzymuje wynagrodzenie równe wynagrodzeniu sekretarza stanu a
jego zastępcy wynagrodzenia równe wynagrodzeniu podsekretarza stanu.
Art. 16.
1.
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Komitetu w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż
raz na 6 miesięcy. Pierwsze posiedzenie nowo wybranego Komitetu zwołuje
Przewodniczący Komitetu poprzedniej kadencji w terminie 7 dni od dnia wydania
orzeczenia, o którym mowa w art. 13 ust. 3.
2.
Na wniosek co najmniej 15 członków Komitetu Przewodniczący zwołuje posiedzenie
Komitetu nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
3.
Uchwały Komitetu podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
4.
Z posiedzenia Komitetu sporządza się komunikat i podaje się go do publicznej
wiadomości.
5.
Szczegółową organizację i tryb pracy Komitetu określa regulamin uchwalany przez
Komitet.
Dział IV
Rada Mediów Publicznych
Rozdział 1
Zadania Rady
Art. 17.
1.
Rada:
1)
sprawuje kontrolę wypełniania przez jednostki mediów publicznych zadań
medialnej służby publicznej, a w szczególności:
a)
stoi na straży niezależności mediów publicznych,
b)
określa strategię działania mediów publicznych,
c)
współpracuje z właściwymi instytucjami na rzecz zapewnienia
finansowania mediów publicznych ze środków publicznych oraz
skuteczności poboru powszechnej opłaty audiowizualnej
d)
współpracuje z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji w zakresie określania
i realizacji polityki regulacyjnej względem jednostek mediów publicznych;
2)
planuje, organizuje oraz nadzoruje pod względem merytorycznym oraz analizuje
badania nad jakością i oglądalnością programów i audycji nadawanych przez
jednostki mediów publicznych na podstawie:
a)
zgodności udostępnionych publicznie audycji z zakładanymi celami
programowymi oraz medialną służbą publiczną jednostek mediów
publicznych,
b)
analizy merytorycznej i warsztatowej audycji o kluczowym znaczeniu dla
realizacji zadań jednostek publicznej radiofonii i telewizji,
c)
reakcji odbiorców na poszczególne audycje, cykle programowe oraz
stopniem realizacji założonych celów programowych,
d)
analizy innych spraw związanych z działalnością programową mediów
publicznych,
8
e)
przeprowadzanego co najmniej raz w roku badania oceniającego
poszczególne jednostki mediów publicznych wśród odbiorców,
f)
przeprowadzanego co najmniej jeden raz w trakcie kadencji Rady
kompleksowego badania mediów publicznych oraz kierunku ich rozwoju.
Art. 18.
W celu realizacji swoich zadań Rada w szczególności:
1)
dokonuje podziału środków finansowych pomiędzy jednostki mediów
publicznych;
2)
przekazuje środki finansowe na działanie Komitetu oraz Instytutu Mediów
Publicznych;
3)
przekazuje środki finansowe na realizację zadań przez Fundusz;
4)
sprawuje nadzór nad wykorzystaniem przez jednostki mediów publicznych
środków finansowych przekazanych na realizację zadań medialnej służby
publicznej;
5)
powołuje i odwołuje dyrektorów jednostek mediów publicznych w trybie i na
zasadach określonych w ustawie oraz ustala ich wynagrodzenie, a także ocenia
ich pracę według określonych i publicznie znanych kryteriów programowych i
finansowych;
6)
zatwierdza ramowe plany programowe i plany finansowe jednostek mediów
publicznych oraz sprawuje nadzór nad ich działalnością;
7)
określa obowiązki programowe jednostek mediów publicznych oraz nadzoruje i
okresowo ocenia ich realizację;
8)
sporządza i publikuje sprawozdania ze swojej działalności oraz sprawozdania z
działalności jednostek mediów publicznych w zakresie programowym i
gospodarowania środkami publicznymi;
9)
tworzy, łączy i likwiduje jednostki mediów publicznych w trybie i na zasadach
określonych w ustawie;
10)
zawiera trójstronne kontrakty samorządowe;
11)
określa zasady stosowania Kodeksu Etyki Mediów Publicznych w jednostkach
mediów publicznych;
12)
przeprowadza konsultacje społeczne przed podjęciem istotnych decyzji;
13)
ustala harmonogramy stałych i okresowych kontroli w jednostkach mediów
publicznych oraz zleca kontrole doraźne;
14)
ustala, po zasięgnięciu opinii Komitetu, wieloletni plan zadań, o których mowa
w art. 17 ust. 1 pkt 2.
Rozdział 2
Członkostwo w Radzie
Art. 19.
1.
W skład Rady wchodzi 7 członków, w tym Przewodniczący Rady, wyłonionych w
drodze konkursu i powołanych przez Komitet na pięcioletnią kadencję.
2.
Członkiem Rady może zostać osoba, która spełnia wymagania określone w art. 4 ust. 1,
a jej Przewodniczącym osoba, która posiada co najmniej trzyletni staż pracy na
stanowiskach kierowniczych, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 3.
3.
Rada wybiera ze swego składu nie więcej niż dwóch zastępców Przewodniczącego
Rady.
4.
Członkowie Rady mogą pełnić tę funkcję nie więcej niż przez dwie pełne kolejne
kadencje.
9
dodatkowych wyjaśnień i informacji na piśmie.
4.
W drugim etapie komisja konkursowa, po przeprowadzeniu postępowania
kwalifikacyjnego z osobistym udziałem kandydatów, wybiera jednego z nich.
5.
Informację o wyniku konkursu wraz z protokołem postępowania oraz pełną
dokumentacją przebiegu konkursu, komisja konkursowa przekazuje właściwemu
organowi. W protokole zamieszcza się m.in. informację o przyjętych przez komisję
szczegółowych kryteriach oceny przydatności kandydata, zastosowanych metodach i
technikach badania kwalifikacji i oceny kandydatów oraz uzasadnienie dokonanego
wyboru albo przyczyny jego niedokonania.
Art. 8.
1.
Członkowie Komitetu, Rady Funduszu oraz Kolegium Elektorskiego, o którym mowa w
art. 12 ust. 2, pełnią swoje funkcje społecznie, nie pobierając z tego tytułu żadnego
wynagrodzenia.
2.
Pracodawca zatrudniający członka organów, o których mowa w ust. 1, jest obowiązany
zwolnić go od pracy zawodowej na czas niezbędny do wzięcia udziału w posiedzeniu.
3.
Za udział w posiedzeniach organów, o których mowa w ust. 1, członkom tych organów
przysługuje zwrot kosztów podróży i noclegów na zasadach określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.
Rozdział 3
Ustanie członkostwa w organach
Art. 9.
1.
Członkostwo w Komitecie, Radzie, Kolegium Elektorskim i Radzie Funduszu ustaje w
przypadku:
1)
śmierci;
2)
złożenia rezygnacji,;
3)
utraty kwalifikacji i wymagań określonych w art. 4 ust. 1 pkt 1-4;
4)
wyłączenia lub odwołania ze składu organu członka, który sprzeniewierzył się
zasadom bezstronności lub zasadom medialnej służby publicznej lub naruszył
zakazy, o których mowa w art. 4 ust. 4-5.
2.
W przypadku ustania członkostwa przed upływem kadencji, uzupełnienia składu organu
dokonuje się, jeżeli do końca jego bieżącej kadencji pozostało nie mniej niż 6 miesięcy i
tylko na okres do końca tej kadencji.
Rozdział 4
Zaskarżanie uchwał organów
Art. 10.
1.
Każdy, czyjego interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą
przez Komitet, Radę lub Radę Funduszu, o której mowa w art. 40 pkt 2, może - po
bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę do
wojewódzkiego sądu administracyjnego w ciągu 30 dni od dnia jej opublikowania w
Biuletynie Informacji Publicznej.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, gdy Komitet, Rada lub Rada Funduszu nie
wykonują czynności nakazanych prawem albo naruszają prawa osób trzecich przez
podejmowane czynności prawne lub faktyczne.
5
3.
Nie stwierdza się nieważności uchwały po upływie 6 miesięcy od dnia jej podjęcia,
chyba że uchybiono obowiązkowi publikacji uchwały. Zaskarżona uchwała traci moc z
dniem orzeczenia o jej niezgodności z prawem. Przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego o skutkach orzeczeń stwierdzających niezgodności decyzji z prawem
stosuje się odpowiednio.
Dział III
Komitet Mediów Publicznych
Rozdział 1
Zadania Komitetu
Art. 11.
Komitet reprezentuje społeczeństwo i jego interesy wobec mediów publicznych, a w
szczególności:
1)
wspiera współpracę jednostek mediów publicznych z organizacjami
społecznymi i pozarządowymi;
2)
powołuje społeczne rady konsultacyjne do współpracy z publicznymi mediami
regionalnymi;
3)
dokonuje wyboru członków Rady;
4)
powołuje i odwołuje, na zasadach i w trybie określonych w ustawie, członków
Rady oraz Dyrektora Funduszu Mediów Publicznych;
5)
opiniuje wieloletnie plany działania Funduszu;
6)
zatwierdza roczne plany finansowe, roczne plany działalności oraz roczne
sprawozdania finansowe i roczne sprawozdania z działalności Rady oraz
Funduszu;
7)
uchwala, na wniosek Rady, Kodeks Etyki Mediów Publicznych;
8)
prowadzi wykaz osób wchodzących w skład Kolegium Elektorskiego, o którym
mowa w art. 12 ust. 2.
Rozdział 2
Zasady i tryb tworzenia Komitetu
Art. 12.
1.
Komitet składa się z 50 członków, wylosowanych do pełnienia tej funkcji spośród
członków Kolegium Elektorskiego.
2.
Kolegium Elektorskie, zwane dalej „Kolegium”, tworzy 250 osób, które zostały
wskazane do pełnienia funkcji elektora przez okres 5–letniej kadencji w liczbie:
1)
po 75 osób przez:
a)
organizacje pozarządowe,
b)
ogólnopolskie stowarzyszenia twórcze filmowe, literackie, muzyczne,
sztuk wizualnych i teatralne posiadające co najmniej 100 członków, przy
czym wskazują one co najmniej 30 osób spoza swojego środowiska;
2)
po 25 osób przez:
a)
ogólnopolskie stowarzyszenia dziennikarzy, posiadające co najmniej 100
członków, przy czym wskazują one co najmniej 10 osób spoza swojego
środowiska,
b)
Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich spośród osób
wykazujących się doświadczeniem w zakresie edukacji obywatelskiej,
demokratycznej, kulturowej i historycznej,
6
c)
Konferencję Rektorów Zawodowych Szkół Polskich, którzy posiadają
doświadczenie w zakresie edukacji kulturalnej lub nauk humanistycznych i
społecznych,
d)
Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Unię Miasteczek
Polskich, Związek Miast Polskich, Unię Metropolii Polskich oraz Konwent
Marszałków Województw Rzeczypospolitej Polskiej spośród osób
zajmujących się kulturą, edukacją lub społeczeństwem obywatelskim.
3.
Uprawniony podmiot wskazuje członków Kolegium nie później niż na cztery miesiące
przed upływem jego kadencji.
4.
Członków Komitetu losuje się odrębnie w każdej z grup obejmujących przedstawicieli
poszczególnych podmiotów uprawnionych do wskazania elektorów, z zachowaniem
zasady proporcjonalności.
5.
Członkostwo w Kolegium ustaje przed upływem kadencji w przypadkach określonych
w art. 9 ust. 1 oraz w razie wyboru na członka Komitetu.
6.
Wyłączenie członka ze składu Kolegium z przyczyny określonej w art. 9 ust. 1 pkt 4
następuje na wniosek podmiotu, który wskazał go do pełnienia tej funkcji lub co
najmniej 1/5 ustawowej liczby członków Kolegium albo z inicjatywy Komitetu. W
sprawie wyłączenia członka Kolegium podejmuje uchwały większością 3/4 ustawowej
liczby członków Kolegium.
Art. 13.
1.
Szczegółowe zasady i tryb wskazywania osób do Kolegium przez podmioty, o których
mowa w art. 12 ust. 2, określa regulamin opracowany przez członków Rady
Działalności Pożytku Publicznego, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z
dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U.
Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135),
w porozumieniu z ogólnopolską reprezentacją organizacji pozarządowych.
2.
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzenia losowania, o którym mowa w art. 12 ust. 1,
określa regulamin uchwalony przez Kolegium zwykłą większością głosów.
3.
Prawidłowość wyboru członków Komitetu stwierdza postanowieniem Sąd Okręgowy w
Warszawie, w ciągu 30 dni od dnia złożenia przez Przewodniczącego Komitetu
wniosku w trybie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu
nieprocesowym.
Art. 14.
1.
Kadencja Komitetu trwa pięć lat. Członek Komitetu nie może pełnić tej funkcji przez
więcej niż dwie kolejne pełne kadencje.
2.
Członek Komitetu jest niezależny i sprawuje swoją funkcję w interesie publicznym.
3.
Uchwałę w sprawie wyłączenia członka, Komitet podejmuje na wniosek co najmniej 15
członków Komitetu, większością 3/4 ustawowej liczby członków Komitetu.
Rozdział 3
Zasady i tryb działania Komitetu
Art. 15.
1.
Komitet podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej
połowy jego ustawowej liczby członków, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.
2.
Komitet wybiera ze swojego składu Przewodniczącego Komitetu bezwzględną
większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby członków
Komitetu.
7
3.
Przewodniczący Komitetu ustala harmonogram prac Komitetu, zwołuje posiedzenia
plenarne, przewodniczy jego obradom, reprezentuje Komitet na zewnątrz oraz
wykonuje inne zadania powierzone mu przez Komitet.
4.
Komitet powołuje nie więcej niż dwóch zastępców Przewodniczącego.
5.
Przewodniczący otrzymuje wynagrodzenie równe wynagrodzeniu sekretarza stanu a
jego zastępcy wynagrodzenia równe wynagrodzeniu podsekretarza stanu.
Art. 16.
1.
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Komitetu w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż
raz na 6 miesięcy. Pierwsze posiedzenie nowo wybranego Komitetu zwołuje
Przewodniczący Komitetu poprzedniej kadencji w terminie 7 dni od dnia wydania
orzeczenia, o którym mowa w art. 13 ust. 3.
2.
Na wniosek co najmniej 15 członków Komitetu Przewodniczący zwołuje posiedzenie
Komitetu nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
3.
Uchwały Komitetu podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.
4.
Z posiedzenia Komitetu sporządza się komunikat i podaje się go do publicznej
wiadomości.
5.
Szczegółową organizację i tryb pracy Komitetu określa regulamin uchwalany przez
Komitet.
Dział IV
Rada Mediów Publicznych
Rozdział 1
Zadania Rady
Art. 17.
1.
Rada:
1)
sprawuje kontrolę wypełniania przez jednostki mediów publicznych zadań
medialnej służby publicznej, a w szczególności:
a)
stoi na straży niezależności mediów publicznych,
b)
określa strategię działania mediów publicznych,
c)
współpracuje z właściwymi instytucjami na rzecz zapewnienia
finansowania mediów publicznych ze środków publicznych oraz
skuteczności poboru powszechnej opłaty audiowizualnej
d)
współpracuje z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji w zakresie określania
i realizacji polityki regulacyjnej względem jednostek mediów publicznych;
2)
planuje, organizuje oraz nadzoruje pod względem merytorycznym oraz analizuje
badania nad jakością i oglądalnością programów i audycji nadawanych przez
jednostki mediów publicznych na podstawie:
a)
zgodności udostępnionych publicznie audycji z zakładanymi celami
programowymi oraz medialną służbą publiczną jednostek mediów
publicznych,
b)
analizy merytorycznej i warsztatowej audycji o kluczowym znaczeniu dla
realizacji zadań jednostek publicznej radiofonii i telewizji,
c)
reakcji odbiorców na poszczególne audycje, cykle programowe oraz
stopniem realizacji założonych celów programowych,
d)
analizy innych spraw związanych z działalnością programową mediów
publicznych,
8
e)
przeprowadzanego co najmniej raz w roku badania oceniającego
poszczególne jednostki mediów publicznych wśród odbiorców,
f)
przeprowadzanego co najmniej jeden raz w trakcie kadencji Rady
kompleksowego badania mediów publicznych oraz kierunku ich rozwoju.
Art. 18.
W celu realizacji swoich zadań Rada w szczególności:
1)
dokonuje podziału środków finansowych pomiędzy jednostki mediów
publicznych;
2)
przekazuje środki finansowe na działanie Komitetu oraz Instytutu Mediów
Publicznych;
3)
przekazuje środki finansowe na realizację zadań przez Fundusz;
4)
sprawuje nadzór nad wykorzystaniem przez jednostki mediów publicznych
środków finansowych przekazanych na realizację zadań medialnej służby
publicznej;
5)
powołuje i odwołuje dyrektorów jednostek mediów publicznych w trybie i na
zasadach określonych w ustawie oraz ustala ich wynagrodzenie, a także ocenia
ich pracę według określonych i publicznie znanych kryteriów programowych i
finansowych;
6)
zatwierdza ramowe plany programowe i plany finansowe jednostek mediów
publicznych oraz sprawuje nadzór nad ich działalnością;
7)
określa obowiązki programowe jednostek mediów publicznych oraz nadzoruje i
okresowo ocenia ich realizację;
8)
sporządza i publikuje sprawozdania ze swojej działalności oraz sprawozdania z
działalności jednostek mediów publicznych w zakresie programowym i
gospodarowania środkami publicznymi;
9)
tworzy, łączy i likwiduje jednostki mediów publicznych w trybie i na zasadach
określonych w ustawie;
10)
zawiera trójstronne kontrakty samorządowe;
11)
określa zasady stosowania Kodeksu Etyki Mediów Publicznych w jednostkach
mediów publicznych;
12)
przeprowadza konsultacje społeczne przed podjęciem istotnych decyzji;
13)
ustala harmonogramy stałych i okresowych kontroli w jednostkach mediów
publicznych oraz zleca kontrole doraźne;
14)
ustala, po zasięgnięciu opinii Komitetu, wieloletni plan zadań, o których mowa
w art. 17 ust. 1 pkt 2.
Rozdział 2
Członkostwo w Radzie
Art. 19.
1.
W skład Rady wchodzi 7 członków, w tym Przewodniczący Rady, wyłonionych w
drodze konkursu i powołanych przez Komitet na pięcioletnią kadencję.
2.
Członkiem Rady może zostać osoba, która spełnia wymagania określone w art. 4 ust. 1,
a jej Przewodniczącym osoba, która posiada co najmniej trzyletni staż pracy na
stanowiskach kierowniczych, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 3.
3.
Rada wybiera ze swego składu nie więcej niż dwóch zastępców Przewodniczącego
Rady.
4.
Członkowie Rady mogą pełnić tę funkcję nie więcej niż przez dwie pełne kolejne
kadencje.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4629
› Pobierz plik