eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPOSIEDZENIA KOMISJI

POSIEDZENIA KOMISJI

projekt dotyczy zwiększenia ochrony użytkowników końcowych i abonentów przed nadużyciami w związku z korzystaniem usług o podwyższonej opłacie m. in. rozszerzenie obowiązków informacyjnych w zakresie sposobu podawania informacji o cenie i numerze takich usług

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4605
  • Data wpłynięcia: 2011-07-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1390

4605

Warszawa, 25 lipca 2011 r.
BAS-WAPEiM-1764/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Dariusz Lipiński) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. –
Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, ze zmianami; dalej:
ustawa). Zmiana zakłada: rozszerzenie obowiązków informacyjnych wobec
odbiorców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z dodatkowym
świadczeniem usług (usług o podwyższonej opłacie) i wobec Prezesa UKE,
szczególne uregulowanie w przypadku usług o podwyższonej opłacie
świadczonych na zasadzie subskrypcji, umożliwienie blokowania na żądanie
połączeń wychodzących na numery o podwyższonej opłacie. Ponadto projekt
przewiduje wprowadzenie instytucji czasowego używania urządzenia radiowego
w celu zapewnienia okazjonalnego przekazu informacji na okres
nieprzekraczający 30 dni. Projekt przewiduje też karę pieniężną w przypadku
niewypełnienia obowiązków przez dostawców usług o podwyższonej opłacie.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne jest
niezgodny z dyrektywami 2002/21/WE, 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady oraz dyrektywą Komisji 2002/77/WE, ponieważ nie określa
obiektywnych, przejrzystych, niedyskryminacyjnych i proporcjonalnych
kryteriów przyznawania indywidualnych praw do użytkowania częstotliwości
radiowych.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.


Szef Kancelarii Sejmu
Lech
Czapla
Warszawa, dnia 2 sierpnia 2011 r.
Dariusz Lipiński
Poseł na Sejm RP
Klub Parlamentarny
Platformy Obywatelskiej
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu RP
W imieniu wnioskodawców projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo
telekomunikacyjne składam na ręce Pana Marszałka następującą autopoprawkę:
1) w art. 1 skreśla się pkt 4-7;
2) uzasadnienie projektu otrzymuje brzmienie jak w załączniku do niniejszego pisma.


Z wyrazami szacunku



Warszawa, 10 sierpnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-1943/11



Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne, w wersji
uwzględniającej autopoprawkę z dnia 2 sierpnia 2011 r. (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Dariusz Lipiński)




Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. –
Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, ze zmianami; dalej:
ustawa).
Proponowana zmiana przepisów regulujących publicznie dostępne usługi
telekomunikacyjne z dodatkowym świadczeniem, zwane usługami o
podwyższonej opłacie (zmiana artykułów 64 i 65 ustawy oraz dodanie art. 64a),
polega na: rozszerzeniu obowiązków informacyjnych wobec odbiorców tych
usług i wobec Prezesa UKE, włączając w to użytkowników sieci ruchomych
(niestacjonarnych), szczególnym uregulowaniu usług o podwyższonej opłacie
świadczonych na zasadzie subskrypcji oraz umożliwieniu blokowania na
żądanie połączeń wychodzących na numery o podwyższonej opłacie.
Projekt zakłada też zmianę art. 209 ustawy, przewidując karę pieniężną
w przypadku niewypełnienia obowiązków przez dostawców usług o
podwyższonej opłacie.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia
ogłoszenia.


2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Odnosząc się do treści projektu należy wskazać następujące akty prawne
Unii Europejskiej:
- dyrektywę 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7
marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności
elektronicznej (dyrektywa ramowa; Dz. Urz. WE L 108 z 24.4.2002 r., str. 33,
ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 29, str. 349),
- dyrektywę 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7
marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami
łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze
powszechnej; Dz. Urz. WE L 108 z 24.4.2002 r. str. 51 oraz Dz. Urz. UE L 337,
str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 13, t. 29, str. 367).

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
3.1 Zmiana zaproponowana w art. 1 pkt 1 projektu, rozszerzająca
obowiązki informacyjne wobec odbiorców usług o podwyższonej opłacie nie
narusza przepisów dyrektywy o usłudze powszechnej. Zgodnie z motywem 49
preambuły do tej dyrektywy, dyrektywa ma na celu zapewnienie elementów
ochrony konsumenta, włączając jasne warunki umowne i rozwiązywanie sporów
oraz przejrzystość taryf dla konsumentów. Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 3
dyrektywy, państwa członkowskie powinny zapewnić możliwość nałożenia na
przedsiębiorstwa udostępniające publiczne sieci łączności elektronicznej lub
publicznie dostępne usługi łączności elektronicznej obowiązku publikowania
m.in. przejrzystych, porównywalnych, odpowiednich i aktualnych informacji na
temat obowiązujących cen i taryf, wszelkich opłat związanych z rozwiązaniem
umowy, a także na temat warunków dostępu do usług dostarczanych
użytkownikom końcowym i konsumentom oraz standardowych warunków
korzystania z tych usług. Informacje powinny być publikowane w jasny,
zrozumiały i łatwo dostępny sposób. Krajowe organy regulacyjne mogą określić
dodatkowe wymogi dotyczące formy, w jakiej należy publikować te informacje.
3.2 Proponowana zmiana art. 209 ustawy (art. 1 pkt 8 projektu),
przewiduje karę pieniężną m.in. w przypadku niewypełnienia niektórych
obowiązków przez dostawców usług. Zgodnie z art. 21a dyrektywy ramowej
państwa członkowskie ustanawiają zasady dotyczące sankcji mających
zastosowanie do naruszeń krajowych przepisów przyjętych zgodnie z tą
dyrektywą oraz dyrektywami szczegółowymi. Państwa członkowskie
niezwłocznie powiadamiają Komisję Europejską o wszelkich późniejszych
zmianach tych przepisów.
3.3 Państwa członkowskie są obowiązane przekazać Komisji teksty
zmian w przepisach prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej

2
przepisami dyrektyw ramowej (zgodnie z art. 28 ust. 3 tej dyrektywy) oraz o
usłudze powszechnej (art. 38 ust. 3).

4.
Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne, w wersji
uwzględniającej autopoprawkę, nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura
Analiz
Sejmowych
Michał Królikowski





3
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: