Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia normatywnych podstaw do szerszego wykorzystania w postępowaniu karnym, na wszystkich jego etapach, możliwości wynikających z rozwoju nowych technologii - w tym wypadku - technologii zdalnego monitorowania zachowania ludzkiego przy użyciu aparatury elektronicznej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4602
- Data wpłynięcia: 2011-08-12
- Uchwalenie:
4602
spowoduje korzystne skutki będące następstwem zmniejszenia liczby tymczasowych
aresztowań, w rezultacie wprowadzenia możliwości stosowania aresztu domowego, co
pociągnie za sobą bardzo istotny skutek w postaci zmniejszenia ogólnej liczby osób
osadzonych w jednostkach penitencjarnych. redni miesięczny koszt pobytu jednego
osadzonego w jednostce penitencjarnej wynosi ok. 2 300 zł. Tymczasem szacunkowy
miesięczny koszt kontrolowania skazanego w systemie dozoru elektronicznego to ok. 540 zł.
5. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, rynek pracy,
sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wywołuje skutków w sferze konkurencyjności zewnętrznej
i wewnętrznej gospodarki, rynku pracy i w zakresie rozwoju regionalnego.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Projekt ustawy w ramach konsultacji został przekazany do zaopiniowania Sądowi
Najwyższemu, Prokuratorowi Generalnemu, Krajowej Radzie Sądownictwa, sądom
powszechnym oraz powszechnym jednostkom organizacyjnym prokuratury, a także
Stowarzyszeniu Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej, Stowarzyszeniu Prokuratorów „Ad
Vocem”, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”, Naczelnej Radzie Adwokackiej,
Rzecznikowi Praw Obywatelskich oraz Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.
Sąd Najwyższy postulował m.in., aby usunąć przepis mówiący o obszarze stosowania
aresztu domowego i ograniczyć się jedynie do nałożenia na oskarżonego obowiązku
przebywania w mieszkaniu, ponieważ takie rozwiązanie przyjęto w przepisach
przedwojennych. Postulat ten nie jest jednak adekwatny do rozwoju techniki, który nastąpił
od tamtych czasów, a w szczególności do przyjętego sposobu kontroli za pomocą urządzenia
stacjonarnego. Uwzględniono natomiast uwagę Sądu Najwyższego dotyczącą zastąpienia
sformułowania „miejsce stałego zamieszkania” sformułowaniem „miejsce stałego pobytu”,
użytym również w art. 6 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o wykonywaniu kary pozbawienia
wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka pozytywnie odniosła się do projektu, zauważając
jednak, że ograniczenie czasu stosowania aresztu domowego do 2 lat może powodować, że po
upływie tego okresu zostanie ponownie zastosowane tymczasowe aresztowanie. Rzecznik
Praw Obywatelskich również wyraził wątpliwość co do tego rozwiązania, zauważając, że
areszt domowy jest środkiem łagodniejszym niż tymczasowe aresztowanie. Uwagi te nie
20
zostały jednak uwzględnione, ponieważ w ocenie projektodawcy nie wydaje się
prawdopodobne, aby w toku postępowania karnego organ procesowy bez istotnych powodów
zastosował surowszy środek zapobiegawczy w postacie tymczasowego aresztowania jedynie
z uwagi na upływ terminu stosowania aresztu domowego.
Prokuratury i sądy zgłosiły szereg uwag, dotyczących m.in. wprowadzenia możliwości
uchylenia przez prokuratora tymczasowego aresztowania i zastosowania aresztu domowego,
a także wprowadzenia szerszych przesłanek negatywnych stosowania aresztu domowego.
Uwagi te nie zostały uwzględnione, zarówno z uwagi na fakt, że sąd jako jedyny powinien
stosować środki tak mocno ograniczające wolność człowieka, jak też z racji faktu, że
zasadność zmiany tymczasowego aresztowania na areszt domowy będzie w każdym wypadku
oceniana przez sąd stosownie do okoliczności sprawy, charakteru czynu i okoliczności
osobistych oskarżonego.
Uwzględniono uwagi licznych sądów i prokuratur dotyczące sposobu zaliczania
aresztu domowego na poczet kary pozbawienia wolności. Uwzględniono uwagi dotyczące
braku sankcji za złamanie obowiązków związanych z aresztem domowym, wprowadzając
przepis pozwalający na zastosowanie w takim wypadku tymczasowego aresztowania.
Uwzględniono również uwagę dotyczącą potrzeby doprecyzowania sytuacji wskazanych
w art. 124 § 2 K.p.k., a także w art. 4 ustawy.
ZAINTERESOWANIE PRACAMI NAD PROJEKTEM USTAWY
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej,
w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). Nie zgłoszono
zainteresowania pracami nad projektem ustawy w trybie art. 7 powołanej ustawy.
ZGODNO Ć Z PRAWEM UNII EUROPEJSKIEJ
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
2-08-dg
21
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4602
› Pobierz plik