Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
projekt dotyczy dodaniu do katalogu działań ustawowych gmin możliwości prowadzenia profilaktycznej opieki zdrowotnej uzależnienia lub współuzależnienia oraz związanych z tym szkód zdrowotnych wśród dzieci i młodzieży w środowisku nauczania i wychowania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4590
- Data wpłynięcia: 2011-07-15
- Uchwalenie:
4590
Druk nr 4590
Warszawa, 13 lipca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-o zmianie ustawy o wychowaniu w
trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Beatę Małecką-Liberę.
(-) Klaudiusz
Balcerzak;
(-) Bogdan
Bojko;
(-) Łukasz Borowiak;
(-) Andrzej Buła; (-) Janusz Cichoń; (-) Barbara Czaplicka; (-) Czesław
Czechyra; (-) Ewa Drozd; (-) Artur Dunin; (-) Arkady Fiedler; (-) Tomasz
Głogowski; (-) John Abraham Godson; (-) Mariusz Grad; (-) Agnieszka
Hanajczyk;
(-) Andrzej
Kania;
(-) Magdalena
Kochan;
(-) Robert
Kropiwnicki; (-) Beata Małecka-Libera; (-) Michał Marcinkiewicz; (-) Tadeusz
Naguszewski; (-) Mirosława Nykiel; (-) Zbigniew Pacelt; (-) Tadeusz
Patalita; (-) Grzegorz Pisalski; (-) Julia Pitera; (-) Norbert Raba;
(-) Grzegorz Raniewicz; (-) Leszek Redzimski; (-) Grzegorz Roszak;
(-) Beata
Rusinowska;
(-) Dorota
Rutkowska;
(-) Jakub
Rutnicki;
(-) Sławomir Rybicki; (-) Marek Rząsa; (-) Bożena Sławiak; (-) Tomasz
Smolarz; (-) Miron Sycz; (-) Michał Szczerba; (-) Bożena Szydłowska;
(-) Anna Śliwińska; (-) Cezary Tomczyk; (-) Łukasz Tusk; (-) Krzysztof
Tyszkiewicz;
(-) Monika
Wielichowska;
(-) Jarosław Wojciechowski;
(-) Norbert Wojnarowski; (-) Ewa Wolak; (-) Ryszard Zawadzki; (-) Marek
Zieliński; (-) Wojciech Ziemniak; (-) Stanisław mijan; (-) Adam yliński.
Projekt
Ustawa
z dnia …………….. 2011 r.
o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Art. 1. W ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 743, z późn. zm.1)) w art. 41
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie, także
poprzez prowadzenie w szkołach publicznych profilaktycznej opieki zdrowotnej w zakresie
uzależnienia lub współuzależnienia oraz związanych z tym szkód zdrowotnych wśród dzieci i
młodzieży.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego niniejszej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 115, poz. 793 i Nr 176, poz. 1238,
z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 144, poz. 1175, z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 127,
poz. 857 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 112, poz. 654 Nr 120, poz. 690.
1
UZASADNIENIE
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nakłada na
gminy obowiązek prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem
problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu.
Szczegółowy katalog tych działań, należących do zadań własnych gminy, określa art. 41 ust. 1
ustawy. Na mocy obowiązujących przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz.
743, z późn. zm.2)) wśród zadań własnych gmin związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem
problemów alkoholowych brak jest możliwości prowadzenia przez samorządy gminne w
szkołach publicznych opieki zdrowotnej wśród dzieci i młodzieży w celu wczesnej reakcji na
problemy zdrowotne wynikające z uzależnienia lub współuzależnienia. Proponowana zmiana
polega na dodaniu do katalogu działań ustawowych, możliwości prowadzenia przez
samorządy gminne w szkołach publicznych profilaktycznej opieki zdrowotnej uzależnienia
lub współuzależnienia oraz związanych z tym szkód zdrowotnych. Umożliwienie realizacji
tego zadania przez samorządy ułatwi wczesną diagnozę problemów zdrowotnych
spowodowanych uzależnieniem lub współuzależnieniem wśród dzieci i młodzieży.
Przedłożona propozycja nowelizacji ma na celu ustanowienie wyraźnej podstawy
prawnej dla podejmowania przez gminy, w ramach ich zadań własnych, działań obejmujących
prowadzenie w szkołach publicznych profilaktycznej opieki zdrowotnej w
zakresie
uzależnienia lub współuzależnienia oraz związanych z tym szkód zdrowotnych.
W projektowanym przepisie ustawowym wskazano na działania podejmowane na rzecz dzieci
i młodzieży, które mogą być realizowane jako element opieki zdrowotnej prowadzonej m. in.
przez pielęgniarki w szkołach publicznych. Prowadzenie przez gminy w szkołach publicznych
profilaktycznej opieki zdrowotnej uzależnień, podobnie jak inne działania wyszczególnione
w art. 41 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, może
być realizowane w ramach gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych. Działania te będą mogły być finansowane z dochodów uzyskiwanych przez
gminy z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, wydane na podstawie art.
18 lub art. 181, oraz z opłat za korzystanie z tych zezwoleń, określonych w art. 111 ustawy.
2) Zmiany tekstu jednolitego niniejszej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 115, poz. 793 i Nr 176, poz. 1238,
z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 144, poz. 1175, z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 127,
poz. 857 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 112, poz. 654.
2
Projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, późn.
zm.).
Projekt nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej
lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania konsultacji
albo uzgodnienia.
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Podmioty na które oddziałuje projekt ustawy
Projekt będzie miał wpływ na gminy i gminne jednostki organizacyjne.
II. Wpływ projektu ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym na budżet
państwa oraz budżety jednostek samorządu terytorialnego.
III. Wpływ projektu ustawy na rynek pracy
Wejście w życie ustawy może pośrednio oddziaływać na rynek pracy. Zwiększenie środków
przeznaczonych na prowadzenie diagnostyki zdrowotnej w zakresie uzależnienia lub
współuzależnienia oraz związanych z tym szkód zdrowotnych, w szczególności dla dzieci
i młodzieży będzie miało pozytywny wpływ na zatrudnienie pielęgniarek w szkołach
publicznych.
IV. Wpływ projektu ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
V. Wpływ projektu ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy będzie miało wpływ na sytuację i rozwój regionalny poprzez
poszerzenie zakresu zadań własnych gminy realizowanych w obszarze ochrony zdrowia.
3
Warszawa, 26 lipca 2011 r.
BAS-WAPEiM-1801/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Beata Małecka-Libera)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje poszerzenie katalogu zadań własnych gmin
związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
Zadania te gminy realizują na podstawie art. 41 ustawy z dnia 26 października
1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst
jednolity) (Dz. U. z 2007, Nr 70, poz. 473). Projektowana zmiana polega na
dodaniu możliwości prowadzenia przez samorządy gminne w szkołach
publicznych, wśród dzieci i młodzieży, profilaktycznej opieki zdrowotnej
uzależnienia lub współuzależnienia od alkoholu.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie
stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
wiążącymi przepisami prawa Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawna
Unii Europejskiej
Prawnie wiążące przepisy Unii Europejskiej nie regulują kwestii
zawartych w przepisach opiniowanego projektu.