eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa

projekt dotyczy wprowadzenia możliwości wskazania w rozliczeniu rocznym PIT-40 i oświadczeniu PIT-12 organizacji pożytku publicznego uprawnionej do otrzymania 1% podatku dochodowego należnego od podatnika

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4415
  • Data wpłynięcia: 2011-06-02
  • Uchwalenie:

4415-s



Warszawa, 9 września 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140-107(4)/11

Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej





Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy


- o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz
ustawy - Ordynacja podatkowa
(druk nr
4415).


Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Finansów do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.


(-) Donald Tusk

Stanowisko Rządu
do komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa
(druk sejmowy nr 4415)


Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
ustawy - Ordynacja podatkowa, zwany dalej „komisyjnym projektem”, zawiera zmiany
w
zakresie deklarowania i przekazywania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku
publicznego.
W obecnym stanie prawnym, na gruncie prawa podatkowego, kwestie związane
z przekazywaniem 1% podatku reguluje art. 45c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej
dalej „ustawą” oraz art. 21b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144,
poz. 930, z późn. zm.).
W świetle powyższych przepisów, podstawę przekazania 1% podatku na rzecz organizacji
pożytku publicznego ujętej w wykazie, o którym mowa w art. 27a ustawy z dnia 24 kwietnia
2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234,
poz. 1536, z późn. zm.), stanowi wniosek podatnika zawarty w samodzielnie złożonym
zeznaniu podatkowym (PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39), albo w korekcie
tego zeznania złożonej w ciągu miesiąca od upływu terminu dla złożenia zeznania
podatkowego. Podstawy tej nie stanowi natomiast roczne obliczenie podatku, o którym mowa
w art. 37 ust. 1 ustawy (tzw. PIT-40).
W konsekwencji, podatnicy, którzy zgodnie ze złożonym przez nich wnioskiem o dokonanie
rocznego obliczenia podatku przez płatnika (tzw. PIT-12) otrzymali PIT-40 i chcieliby, aby
1% podatku od uzyskanych przez nich dochodów (wykazanych w PIT-40) został przekazany
organizacji pożytku publicznego, w obecnym stanie prawnym są obowiązani - na bazie
otrzymanego PIT-40 - złożyć zeznanie podatkowe (PIT-36 albo PIT-37).
Celem komisyjnego projektu jest zmiana przepisów prawnych w taki sposób, aby podatnicy
rozliczani za pośrednictwem płatnika na formularzu PIT-40 (głównie pracownicy) mogli
zadeklarować 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego bez konieczności
składania zeznania podatkowego.
Stąd zmiany przewidziane w komisyjnym projekcie obejmują swoim zakresem zarówno
art. 37 jak i art. 45c ustawy. Ponadto projekt przewiduje nadanie nowego brzmienia art. 77c
§ 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60,
z późn. zm.).
Przyjęcie rozwiązań zaproponowanych w komisyjnym projekcie oznaczać będzie, że wraz
z oświadczeniem PIT-12 składanym przez podatnika płatnikowi przed 10 stycznia roku
następującego po roku podatkowym, podatnik mógłby złożyć wniosek o przekazanie
organizacji pożytku publicznego kwoty w
wysokości nieprzekraczającej 1% podatku
wynikającego z rocznego obliczenia podatku (PIT-40).
We wniosku podatnik podawałby numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego wybranej
organizacji pożytku publicznego oraz wyrażoną w procentach część w jakiej 1% podatku
należnego ma być przekazany wskazanej organizacji. Dodatkowo w składanym oświadczeniu

1
PIT-12 mógłby wyrazić zgodę na przekazanie organizacji pożytku publicznego jego danych
osobowych (imienia, nazwiska, adresu) oraz informacji o wysokości zadeklarowanej kwoty.
Informacje podane przez podatnika płatnik miałby obowiązek uwzględnić w rocznym
obliczeniu podatku (PIT-40). Ponadto byłby zobligowany do obliczenia wysokości kwoty
zadeklarowanej przez podatnika we wniosku.
Jednocześnie projekt przewiduje, że jeżeli podatnik po terminie przewidzianym dla złożenia
oświadczenia PIT-12 (czyli po 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym) chciałby
dokonać zmiany w zakresie informacji dotyczących przekazywania 1% podatku, to po
otrzymaniu PIT-40 od płatnika powinien samodzielnie złożyć zeznanie podatkowe w urzędzie
skarbowym.
Zmianom w zakresie art. 37 ustawy towarzyszą zmiany w obrębie art. 45c ustawy. Z tym, że
są one wyłącznie konsekwencją unormowań proponowanych w zakresie rocznego obliczenia
podatku sporządzanego przez płatnika na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że bez
zmian pozostają zarówno terminy przekazania środków z 1% oraz dodatkowych informacji
podanych przez podatnika, jak i podmiot obowiązany do dokonania tych czynności. Stąd,
analogicznie jak w przypadku zeznań podatkowych, czynności przekazania 1% dokonywałby
naczelnik urzędu skarbowego właściwy miejscowo dla podatnika. W przypadku środków
pieniężnych przekazanie odbywałoby się w terminie od maja do lipca, natomiast dodatkowe
informacje (dane identyfikacyjne podatnika, wysokość kwoty do przekazania na rzecz
organizacji oraz cel szczegółowy) byłyby przesyłane we wrześniu.
Z kolei konsekwencją zmian jakie komisyjny projekt przewiduje w odniesieniu do art. 37
i 45c ustawy, jest propozycja nadania nowego brzmienia § 2 w art. 77c ustawy – Ordynacja
podatkowa. Aktualnie art. 77c stanowi, że nadpłata wynikająca z korekty zeznania w podatku
dochodowym od osób fizycznych jest pomniejszana o kwotę odpowiadającą nadwyżce kwoty
przekazanej na rzecz organizacji pożytku publicznego zgodnie z wnioskiem podatnika,
o którym mowa w odrębnych przepisach, ponad zaokrągloną do pełnych dziesiątek groszy
w dół kwotę 1% podatku należnego wynikającego z tej korekty(§ 1). Przepis § 1 stosuje się
odpowiednio do nadpłat wynikających z decyzji (§ 2).
Po zmianach, przepis § 1 w art. 77c ustawy – Ordynacja podatkowa będzie miał również
zastosowanie do nadpłat wynikających z zeznań w podatku dochodowym od osób fizycznych
złożonych przez podatników po otrzymaniu rocznego obliczenia podatku, o którym mowa
w art. 37 ust. 1 ustawy.
Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, iż komisyjny projekt, zawiera rozwiązania
zbliżone do tych jakie w zakresie alokacji 1% przewidywał rządowy projekt ustawy o zmianie
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa
(druk sejmowy nr 2306).
Z tych też względów, w ocenie Rządu zmiany przewidziane w komisyjnym projekcie
zasługują na aprobatę. Są to zmiany korzystne dla podatników oraz organizacji pożytku
publicznego oraz zgodne z ich oczekiwaniami. Jednocześnie w nadmierny sposób nie
obciążają płatników, co stanowiło główną przyczynę zaprzestania kontynuowania prac nad
ww. przedłożeniem rządowym. Z tym, że pod od względem legislacyjnym powinna im
dodatkowo towarzyszyć zmiana w zakresie art. 27a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z
późn. zm.). Przepis ten dotyczy prowadzenia przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej
wykazu organizacji pożytku publicznego, które są uprawnione do otrzymania środków z 1%
za dany rok podatkowy. W swej treści odnosi się jednak wyłącznie do roku podatkowego, za
który składane jest zeznanie podatkowe. Zważywszy, iż przyjęcie zmian przewidzianych w

2
komisyjnym projekcie oznaczać będzie, iż przekazanie 1% podatku na rzecz OPP
odbywałoby się nie tylko na podstawie wniosków zawartych w zeznaniach podatkowych ale
również złożonych w oświadczeniu PIT-12, odwołanie się art. 27a ustawy o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie wyłącznie roku podatkowego, za które składane jest
zeznanie podatkowe jest niewystarczające. Stąd wymaga modyfikacji. Jej konsekwencją
będzie zmiana tytułu komisyjnego projektu.
Ponadto wątpliwości budzi propozycja, aby rozwiązania przewidziane w tym projekcie miały
zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2011 r. W ocenie Rządu jest to
możliwe, jednakże wyłącznie w sytuacji gdy proces legislacyjny nad omawianym
przedłożeniem zostanie zakończony w terminie gwarantującym prawidłowy przebieg akcji
rozliczeniowej w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2011 r. (tekst ustawy powinien
być ogłoszony w Dzienniku Ustaw nie później niż w październiku 2011 r.).
Należy bowiem zauważyć, iż przyjęcie ww. zmian będzie skutkowało koniecznością
określenia – w drodze rozporządzeń Ministra Finansów – nowych wzorów formularzy
podatkowych, tj. w szczególności PIT-12 oraz PIT-40. Przy czym nie może to nastąpić przed
ukazaniem się Dziennika Ustaw z tekstem ustawy wprowadzającej zmiany w zakresie
przekazywania 1% podatku z PIT-40. Jednocześnie musi to nastąpić na tyle wcześnie, aby
możliwa była realizacja postanowień umowy na wykonanie i dystrybucję formularzy i broszur
informacyjnych związanych z rozliczeniem rocznym podatników podatku dochodowego od
osób fizycznych, z uwagi na fakt, iż PIT-40 stanowi przedmiot zamówienia publicznego.
Zgodnie bowiem ze wzorem umowy stanowiącym załącznik do Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia, Wykonawca ma 5 tygodni na wykonanie i dostarczenie organom
podatkowym I partii formularzy i broszur informacyjnych.
Według danych statystycznych za rok podatkowy 2009, liczba podatników rozliczonych na
przez płatników na formularzu PIT-40 wyniosła 387 463. Łączny podatek należny tej grupy
podatników to 923,5 mln zł. Z kolei, wg wstępnych danych z rozliczenia za 2010 r., liczba
podatników, którzy otrzymali od płatnika PIT-40 wyniosła 363 654 osoby, natomiast łączny
podatek należny ukształtował się na poziomie 974,0 mln zł.
Zakładając, że chęć przekazania 1% zadeklaruje taki sam odsetek podatników, jak
w przypadku grupy, która samodzielnie składa zeznania podatkowe (za 2010 r. – 38,6%)
organizacje pożytku publicznego mogłyby dodatkowo otrzymać ok. 3,7 mln zł (38,6%
z 9,7 mln zł).
Uwzględniając powyższe Rada Ministrów popiera komisyjny projekt ustawy o zmianie
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy – Ordynacja podatkowa
(druk sejmowy nr 4415), z zastrzeżeniem rozwiązań przewidzianych w art. 3 projektu ustawy.



3
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: