eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

projekt dotyczy zapewnienia zgodności przepisów ustawy o roszczeniach pracowniczych - w szczególności dot. Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych - z rozporządzeniami Komisji Europejskiej poprzez dalsze rozszerzenie kompetencji Funduszu w zakresie wypłaty niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4344
  • Data wpłynięcia: 2011-06-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 197, poz. 1170

4344

Projekt ustawy został uzgodniony z Komitetem do Spraw Europejskich na posiedzeniu
Komitetu w dniu 12 kwietnia 2011 r.
Do zamieszczonego na stronie internetowej www.mpips.gov.pl projektu ustawy nie zgłoszono
uwag w trybie art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).




15

 

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty na które oddziałują projektowane zmiany do ustawy

− Dysponent Funduszu;
− Krajowe Biuro Funduszu;
− biura terenowe Funduszu;
− pracownicy zatrudnieni u pracodawców podlegających ustawie o ochronie roszczeń;
− pracodawcy podlegający ustawie o ochronie roszczeń;
− marszałkowie województw.

2. Zakres konsultacji społecznych

Projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym w trybie ustaw o związkach
zawodowych oraz organizacjach pracodawców i konsultacjom z organizacjami pracodawców.
Projekt został przekazany do opinii następującym organizacjom: NSZZ „Solidarność”,
Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych,
Konfederacji Pracodawców Polskich, Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Business Centre Club – Związkowi Pracodawców, Związkowi Rzemiosła
Polskiego.
Uwaga zgłoszona przez PKPP „Lewiatan” dotycząca przepisu art. 23 ust. 6 nie została
przyjęta, ponieważ uwzględnienie jej zamykałoby Funduszowi drogę do dalszego
dochodzenia należności. Pozostałe organizacje nie zgłosiły uwag.
Projekt ustawy został przyjęty bez uwag przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego na posiedzeniu plenarnym Komisji w dniu 27 kwietnia 2011 r.


3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

Projektowane przepisy nie mają wpływu na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego. Regulacje nie spowodują skutków finansowych polegających na
16

 
zmniejszeniu dochodów lub zmianie poziomu wydatków jednostek sektora finansów
publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów.
Fundusz, jako instytucja gwarancyjna, ma zapewnić środki finansowe na wypłaty
świadczeń należnych pracownikom od niewypłacalnego pracodawcy.
Propozycja rozszerzenia przepisu art. 6 na przypadki ogłoszenia upadłości podmiotu
polskiego, znajdującego się na terenie RP, którego upadłość została ogłoszona przez sąd
członkowski UE, nie powinna powodować, nawet w przypadku podwojenia wypłat,
dodatkowych skutków finansowych dla Funduszu. Kwota wypłat świadczeń z art. 6
w 2010 r. wyniosła 5 605 tys. zł.
Na podstawie dotychczasowego brzmienia przepisu art. 23 ust. 6 Dyrektor Krajowego
Biura Funduszu w 2010 r. umorzył kwotę 23 118 930 zł (dwadzieścia trzy miliony sto
osiemnaście tysięcy dziewięćset trzydzieści złotych), co stanowi ok. 14,38 % całej kwoty
umorzeń i odstąpień od dochodzenia należności z art. 23 za 2010 r. W przypadku
zaproponowanej zmiany treści przepisu kwota ta może być znacznie niższa, co oznacza
dodatkowe dochody Funduszu.
Zaproponowany przepis art. 23a zmniejszy ryzyko przejścia pracodawcy, który zawarł
układ z wierzycielami, z upadłości układowej na likwidacyjną i zapobiegnie sytuacjom
ponownego zgłoszenia się tego samego dłużnika po wypłatę świadczeń z Funduszu dla
pracowników.
Nowelizowane przepisy ustawy o ochronie roszczeń w szczególności w części dotyczącej
postępowania upadłościowego przed sądem innego państwa członkowskiego są zgodne
z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/94/WE z dnia 22 października 2008 r.
w sprawie ochrony pracowników na wypadek niewypłacalności pracodawcy (Dz. Urz. UE L
283 z 28.10.2008, str. 36) i wprowadzenie ich nie podlega uznaniowości i ograniczeniom.
Projekt ustawy zmieniającej ustawę o ochronie roszczeń nie przewiduje również
zwiększenia wydatków na obsługę Funduszu, w tym na wynagrodzenia dla pracowników tego
Funduszu.
Oddelegowanie pracowników Funduszu do innych instytucji w celu realizacji zadań
wynikających z ustawy lub innych ustaw realizowanych we współpracy z innymi podmiotami
i ich jednostkami organizacyjnymi nie wiąże się także z dodatkowymi kosztami dotyczącymi
wynagrodzeń.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw, sytuację i rozwój regionalny
17

 

Możliwość udzielania pomocy przez Fundusz, w zakresie i na zasadach określonych
w aktach prawa unijnego dotyczącego pomocy publicznej (w przypadku niespełnienia testu
prywatnego wierzyciela), w sytuacji dochodzenia przez Fundusz zwrotu należności lub
prowadzenia postępowania egzekucyjnego w stosunku do osób prawnych prowadzących
działalność gospodarczą może korzystnie wpłynąć na zatrudnienie pracowników przez osoby
prawne objęte pomocą, udzieloną przez Fundusz. Jednocześnie pomoc ta spowoduje poprawę
funkcjonowania ww. podmiotów.
Powyższe zmiany do ustawy o ochronie roszczeń nie będą miały wpływu na politykę
gospodarczą i regionalną państwa. Zakładana zmiana ustawy nie będzie miała negatywnego
wpływu na segmenty rynku pracy i nie będzie zakłócać w jakikolwiek sposób mechanizmów
konkurencji. Podmiotu regulacji nie stanowią bowiem kwestie gospodarcze, konkurencji,
monopolizacji, prywatyzacji itd. Zakładana zmiana ustawy o ochronie roszczeń nie zmienia
istoty funkcjonowania gospodarki oraz zadań i roli przedsiębiorców.

15-06-dg
18

 
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)

z dnia ……………….
w sprawie wniosków o wypłatę zaliczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych


Na podstawie art. 22a ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie
niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzory wniosków, o których mowa w art. 12a ust. 1 i art. 14a ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o
ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, zwanej dalej "ustawą";
2) tryb:
a) składania wniosków, o których mowa w art. 12a ust. 1 i art. 14a ust. 1 ustawy,
b) przekazywania środków z Funduszu Gwarantowanych wiadczeń Pracowniczych, zwanego dalej
"Funduszem".
§ 2. Ustala się wzory:
1) wniosku, o którym mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, zwanego dalej "wnioskiem pracownika o wypłatę
zaliczki na poczet należnych świadczeń z Funduszu z tytułu niezaspokojonych przez pracodawcę
roszczeń pracowniczych", którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) wniosku, o którym mowa w art. 14a ust. 1 ustawy, zwanego dalej "wnioskiem pracodawcy o wypłatę
zaliczek na poczet należnych świadczeń z Funduszu z tytułu niezaspokojonych roszczeń
pracowniczych", którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. 1. Wniosek pracownika o wypłatę zaliczki na poczet należnych świadczeń z Funduszu z tytułu
niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń pracowniczych składa się marszałkowi województwa
właściwemu ze względu na siedzibę niewypłacalnego pracodawcy.
2. Do wniosku pracownika o wypłatę zaliczki na poczet należnych świadczeń z Funduszu z tytułu
niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń pracowniczych dołącza się:
1) informacje lub dokumenty uprawdopodobniające wystąpienie niewypłacalności pracodawcy, lub
dowód złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości;
2) wypełniony w części dotyczącej danych ewidencyjnych i adresu oraz podpisany przez pracownika
druk zgłoszenia do ubezpieczeń ZUS ZUA.
3. Marszałek województwa występuje o kopię aktualnego odpisu z rejestru przedsiębiorców
Krajowego Rejestru Sądowego lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
dotyczące niewypłacalnego pracodawcy.
4. Marszałek województwa zawiadamia pracownika o terminie i wysokości zatwierdzonej do wypłaty
zaliczki z Funduszu, dokonuje niezwłocznie wypłaty zaliczki z Funduszu przelewem na rachunek bankowy
lub przekazem pocztowym na adres wskazany we wniosku pracownika o wypłatę zaliczki na poczet
należnych świadczeń z Funduszu z tytułu niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń pracowniczych.
5. O dokonaniu wypłaty zaliczki marszałek województwa niezwłocznie zawiadamia pracodawcę,
wskazując kwotę wypłaconego świadczenia oraz datę wypłaty.
§ 4. 1. Wniosek pracodawcy o wypłatę zaliczek na poczet należnych świadczeń z Funduszu z tytułu
niezaspokojonych roszczeń pracowniczych składa się marszałkowi województwa właściwemu ze względu
na siedzibę niewypłacalnego pracodawcy.
2. Do wniosku pracodawcy o wypłatę zaliczek na poczet należnych świadczeń z Funduszu z tytułu
niezaspokojonych roszczeń pracowniczych dołącza się:
1) zbiorczy wykaz niezaspokojonych roszczeń pracowniczych, do którego sporządzenia stosuje się
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: