eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

projekt dotyczy wydłużenia vacatio legis dla przepisów, które w zasadniczym stopniu zmieniają ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych a które zmierzają m.in. do przekształceń Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4341
  • Data wpłynięcia: 2011-06-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
  • data uchwalenia: 2011-07-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 178, poz. 1061

4341

Minister oraz Pełnomocnik wykonują te same zadania, na podstawie różnych przepisów
znowelizowanej ustawy o rehabilitacji, przy pomocy odrębnych struktur organizacyjnych
(Minister Pracy przy pomocy Biura Obsługi Funduszu, natomiast Pełnomocnik - Biura
Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych).
Jednocześnie Pełnomocnik, będący Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki
Spolceznej, zgodnie z art. 34 ustawy o rehabilitacji nadzoruje realizację zadań o których mowa w
ustawie. Oznacza to, że po 1 stycznia 2012 r. nadzorować będzie wykonywanie własnych zadań
oraz zadania wykonywane przez Ministra Pracy.
Minister Pracy, jako dysponent Funduszu (art. 45 ust. 2 ustawy o rehabilitacji) jest upoważniony
do gospodarowania środkami Funduszu, którymi równocześnie, zgodnie z poszczególnymi
przepisami ustawy o rehabilitacji, gospodaruje Pełnomocnik, podejmując decyzje finansowe.
Przepisy ustawy PwUoFP wprowadzają istotne zmiany dotyczące funkcjonowania oddziałów
Funduszu. Zgodnie z art. 98 ust. 4 ww. ustawy z dniem 1 stycznia 2012 r. zadania realizowane
przez oddziały PFRON stają się zadaniami marszałków województw finansowanymi ze środków
przekazywanych samorządom wojewódzkim.
Należy stwierdzić, iż realizacja przepisów ustawy PwUoFP nie jest możliwa gdyż oddziały nie
realizują zadań własnych, a jedynie jako jednostki organizacyjne Funduszu realizują zadania,
czynności zlecone przez Zarząd Funduszu na podstawie wewnętrznych regulacji oraz
pełnomocnictw. W efekcie marszałkowie z mocy ustawy przejmą pracowników, bez zadań,
majątku oraz dodatkowego finansowania kosztu ich zatrudnienia. Tym samym ewentualne
wdrożenie przepisów ustawy PwUoFP skutkowałoby nieracjonalnym obciążeniem samorządów
województw kosztem zatrudnienia ok. 300 osób, przy jednoczesnej konieczności zatrudnienia
nowych pracowników do obsługi tych zadań Funduszu, które na podstawie wewnętrznych
regulacji i pełnomocnictw realizowały oddziały.
Ustawodawca nie określił ponadto szczegółowych uregulowań (harmonogram oraz sposób i tryb
przekazania) związanych z przekazaniem:
- mienia oddziałów na rzecz Skarbu Państwa m. in. sprzęt komputerowy i biurowy;
- oprogramowania;
- licencji informatycznych oraz dokumentacji.
Ewentualne wdrożenie nowych rozwiązań oznaczałoby dostosowanie systemów informatycznych
PFRON do nowej, obowiązującej od 1 stycznia 2012 r. struktury organizacyjnej Funduszu.


5
Z powyższych analiz wynika, że przepisy ustawy PwUoFP zawierają szereg nieprecyzyjnych

i niejednoznacznych sformułowań budzących poważne wątpliwości interpretacyjne.

W przepisach pojawia się także wiele luk prawnych niosących za sobą niebezpieczeństwo braku
podstaw prawnych dalszych działań związanych z przekształceniem Funduszu. Niepoprawność
zapisów ustawy grozi zakłóceniem ciągłości funkcjonowania Funduszu oraz kontynuacji jego
misji, jaką jest finansowanie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób
niepełnosprawnych.
Proponowane zmiany generują dodatkowe obciążenia budżetowe związane z przekształceniem
i dalszym funkcjonowaniem Funduszu jako jednostki budżetowej.
Koszty związane z wprowadzeniem od dnia 1 stycznia 2012 r. przepisów ustawy PwUoFP,
w części dotyczącej Funduszu, wyniosłyby łącznie około 66,3 mln zł:
- szacunkowy koszt utworzenia nowych stanowisk pracy w Biurze Obsługi Funduszu
(pracownicy oddziałów przekazani marszałkom województw, zadania będą realizowane przez
Pełnomocnika lub Ministra) to około 5,6 mln zł, natomiast w przypadku zatrudnienia nowych
pracowników - około 21 mln zł.;
- na marszałkach województw ciążyć będzie obowiązek utrzymania od 1 stycznia od 2012 r. do
30 czerwca 2012 r. - 300 pracowników oddziałów (wynagrodzenia zasadnicze, dodatkowe
wynagrodzenia roczne, nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne i rentowe, odprawy).
Łączny koszt wyniesie - 10,7 mln zł.
- dostosowanie systemów informatycznych Funduszu do nowej struktury organizacyjnej oraz
koszty związane z przeniesieniem praw do korzystania z systemów informatycznych (licencje)
- ok. 29 mln zł.
Niezależnie od wskazanych wyżej niespójności i braków wdrożenie przepisów ustawy PwUoFP
może skutkować naruszeniem ciągłości realizacji programów Rady Nadzorczej Funduszu
i pomocy przyznawanej na ich podstawie (np. Program „Student” – realizowany w roku
akademickim, a nie kalendarzowym).
Poważne wątpliwości wzbudza także pozbawienie społecznego nadzoru nad działalnością
Funduszu w związku ze zniesieniem osobowości prawnej, a tym samym likwidacją jego organu
jakim jest Rada Nadzorcza PFRON.
Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że wdrożenie ustawy PwUoFP, nie jest możliwe bez
dokonania głębokiej nowelizacji przepisów. Z uwagi na kończącą się kadencję Sejmu ewentualne
podjęcie prac legislacyjnych może zostać objęte zasadą dyskontynuacji.

6
Wysoce wątpliwe jest uchwalenie niezbędnych zmian w bieżącym roku. W tej sytuacji należy
uznać za konieczne wydłużenie o 3 lata vacatio legis dla wejścia w życie przepisów dotyczących
pozbawienia PFRON osobowości prawnej w celu ponownego zweryfikowania koncepcji
funkcjonowania tego Funduszu, o co wielokrotnie wnosili przedstawiciele organizacji
pozarządowych i partnerzy społeczni.
Należy ponadto wskazać, iż nowelizacja ustawy o rehabilitacji z dnia 29 października 2010 r.
(Dz. U. Nr 226, poz. 1475) wprowadziła zmiany w zakresie wsparcia dla pracodawców
zatrudniających osoby niepełnosprawne, które będą wdrażane etapowo. Wysokość
dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych będzie obniżana począwszy
od 1 stycznia 2012 r. w kolejnych półroczach, aby osiągnąć wartość docelową od stycznia 2013 r.
Wprowadzone ww. nowelizacją zmiany wzmocnione wdrożeniem rozwiązań określonych
w ustawie PwUoFP pogłębią niestabilność prawa, która może negatywnie wpłynąć na procesy
dotyczące rynku pracy osób niepełnosprawnych.
Wydłużenie vacatio legis pozwoli również na zsynchronizowanie planowanych zmian ze zmianą
przepisów dotyczących nowego okresu programowania Funduszy Europejskich na lata

2014-2020 oraz ze zmianami przepisów wspólnotowych w obszarze pomocy publicznej dla
przedsiębiorców.
Do dnia 31 grudnia 2013 r. stosowane będą przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008
z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem
w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych)
(Dz. Urz. WE L 214 z 09.08.2008), zawierające regulacje w zakresie m.in. pomocy w formie
subsydiów płacowych na zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych oraz pomocy na
rekompensatę dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników
niepełnosprawnych. Ponadto osobom niepełnosprawnym przyznawane są ze środków Funduszu
środki na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni
socjalnej.
rodki te mogą być przyznawane jako pomoc de minimis, o której mowa
w rozporządzeniach Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz. Urz. UE L 379
z 28.12.2006), nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz. Urz. UE L 337 z 21.12.2007) oraz
nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. (Dz. Urz. UE L 193 z 25.07.2007), które to rozporządzenia
obowiązują do dnia 31 grudnia 2013 r.

7
Warszawa, 22 czerwca 2011 r.
BAS-WAPEiM-1522/11
TRYB PILNY



Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Sławomir Piechota)




Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę artykułów: 91, 98, 119 oraz 123
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, ze zmianami). Zmiana zakłada
przesunięcie terminu przekształcenia Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych w państwowy fundusz celowy w rozumieniu ustawy z
dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, ze
zmianami). Miałoby to nastąpić 1 stycznia 2015 r. (zamiast 1 stycznia 2012 r.).
Konsekwencją byłaby zmiana niektórych innych przepisów przejściowych oraz
terminu wejścia w życie zmiany ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii, o których mowa w
projekcie ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa Unii
Europejskiej.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające
ustawę o finansach publicznych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski



2
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: