eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy możliwości doręczania listów poleconych organów administracji publicznej i korespondencji sądowej do skrzynek pocztowych adresatów (zamiast otrzymywania awizo) - na podstawie ich oświadczenia złożonego do operatora pocztowego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4333
  • Data wpłynięcia: 2011-05-09
  • Uchwalenie:

4333-s


Warszawa, 31 sierpnia 2011 r.

SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA–140 – 87(4)/11



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy:

-
o zmianie ustawy - Kodeks
postępowania administracyjnego
oraz niektórych innych ustaw
(druk nr
4333).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku
prac parlamentarnych.



(-) Donald Tusk


Stanowisko Rządu
wobec komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 4333)


Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (druk 4333) zawiera propozycje zmiany
przepisów następujących ustaw: ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.), ustawy z dnia
17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43. poz. 296, z późn. zm.),
ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z
późn. zm.), ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8,
poz. 60, z późn. zm.), ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia
12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159, z 2009 r. Nr 18,
poz. 97 i Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 182, poz. 1228) – pod kątem
wprowadzenia dodatkowej formy doręczania osobom fizycznym przesyłek poleconych
nadawanych za zwrotnym potwierdzeniem odbioru przez organy administracji publicznej oraz
sądy.
Celem projektowanej regulacji jest uproszczenie dostarczania osobom fizycznym
określonych listów poleconych za zwrotnym potwierdzeniem odbioru bezpośrednio do
oddawczych skrzynek pocztowych adresatów na podstawie złożonego operatorowi
pocztowemu oświadczenia woli adresata. Rozwiązanie proponowane w niniejszym projekcie
będzie zastosowane w momencie, gdy doręczający nie zastanie adresata w mieszkaniu, oraz
nie doręczy pisma dorosłemu domownikowi, sąsiadowi, dozorcy domu, administracji domu
lub sołtysowi (tj. nie doręczy pisma wg sposobu określonego w powyższych ustawach
proceduralnych), a adresat przesyłki złoży uprzednio operatorowi publicznemu lub innemu
operatorowi pocztowemu wniosek o doręczenie pism nadawanych za potwierdzeniem odbioru
przez organy administracji publicznej lub sądy - do jego oddawczej skrzynki pocztowej.
W takim przypadku doręczający danego operatora wyda przesyłkę – wraz z adnotacją na niej
wskazującą dzień doręczenia i opatrzoną podpisem – bezpośrednio do właściwej skrzynki
pocztowej adresata.
Przesyłka doręczona w proponowany sposób będzie miała status pisma doręczonego w
dniu, w którym zostanie umieszczona w skrzynce pocztowej adresata. Nowa forma
doręczenia wywoła zatem taki sam skutek prawny jak stosowane obecnie doręczenie
przesyłki bezpośrednio adresatowi bądź dorosłemu domownikowi, sąsiadowi, dozorcy domu,
administracji domu lub sołtysowi, a także jak domniemanie doręczenia pisma, mimo
faktycznego braku jego odbioru, po dwukrotnym awizowaniu, tj. zawiadomieniu adresata o
pozostawieniu przesyłki w określonej placówce pocztowej lub właściwym urzędzie gminy.
Przedkładane propozycje zmian kładą szczególny nacisk na dobrowolność wyboru
przez adresata nowej formy dostarczania listów poleconych za potwierdzeniem odbioru.
Obywatel, zgodnie z własnym uznaniem, składa w odpowiedniej placówce operatora
pocztowego pisemny wniosek o pozostawianie listów poleconych nadawanych za
potwierdzeniem odbioru przez sądy lub organy administracji publicznej, w tym organy
podatkowe, bezpośrednio do swojej skrzynki pocztowej. Składając przedmiotowy wniosek,
obywatel wskazuje rodzaj nadawców przesyłek poleconych (sądy lub organy administracji
publicznej), których pisma mogą być wkładane do oddawczej skrzynki pocztowej.
Jednocześnie obywatel składa oświadczenie o świadomości tego, że dniem doręczenia
przesyłki poleconej jest dzień jej złożenia przez doręczającego do oddawczej skrzynki
pocztowej wnioskodawcy oraz oświadczenie o świadomości skutków prawnych tej formy
dokonywania doręczeń przesyłek poleconych wynikających z odrębnych przepisów.
Podkreślenia wymaga fakt, iż wniosek, o którym mowa powyżej, wywołuje skutek od
dnia następującego po dniu jego złożenia. Nie mniej ważna jest informacja o możliwości
pisemnego cofnięcia przedmiotowego wniosku ze skutkiem od dnia następującego po dniu
złożenia pisma o jego wycofaniu, a także możliwość zawieszenia na okres nie dłuższy niż 2
miesiące – na pisemny wniosek adresata – opisywanej formy doręczenia przesyłek
poleconych za potwierdzeniem odbioru.

W ocenie Rady Ministrów rozwiązania zaproponowane w komisyjnym projekcie
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych
ustaw (druk 4333) należy uznać za pożądane. Przyjęcie przedmiotowej regulacji ułatwi
skuteczne doręczanie listów poleconych nadawanych za potwierdzeniem odbioru przez
organy administracji publicznej i sądy. Przedkładane rozwiązanie stworzy adresatom
możliwość wyboru projektowanej formy doręczania przesyłek, przez co zminimalizuje
konieczność udawania się do placówek pocztowych celem odbioru przesyłek nadanych przez

2
wskazane podmioty. Tym samym cel proponowanej zmiany – uproszczenie dostarczania
osobom fizycznym określonych listów poleconych – zostanie osiągnięty.

Odnosząc się natomiast szczegółowo do komisyjnego projektu ustawy, należy
zauważyć, że wątpliwości budzi zaproponowana przez Komisję redakcja art. 1 pkt 1, art. 2,
art. 3 pkt 1, art. 4 pkt 1, i art. 5 pkt 1 projektu ustawy, wprowadzająca analogiczne przepisy:
art. 43¹ § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, art. 138¹ § 2 Kodeksu postępowania
cywilnego, art. 132¹ § 2 Kodeksu postępowania karnego, art. 149a § 2 Ordynacji podatkowej
oraz art. 72a § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – w których
niewyartykułowano obowiązku wskazywania przez doręczającego na zwrotnym
potwierdzeniu/pokwitowaniu odbioru daty doręczenia przesyłki. Obecne brzmienie
wymienionych powyżej przepisów zakłada obowiązek wskazania przez doręczającego na
zwrotnym potwierdzeniu/pokwitowaniu odbioru jedynie sposobu doręczenia przesyłki oraz
dnia sporządzenia wniosku zawierającego oświadczenie woli adresata i numeru tego wniosku.
Obowiązek wskazania dnia doręczenia został natomiast przewidziany dla informacji adresata
pod postacią adnotacji doręczającego na przesyłce włożonej do skrzynki pocztowej.
W takim brzemieniu projektowanych przepisów, jedynie adresat przesyłki będzie znał
datę doręczenia przesyłki poleconej, natomiast nie będzie jej znał nadawca pisma, czyli sąd
lub organ administracji publicznej. Należy podkreślić, iż data doręczenia pisma jest równie
ważna dla adresata przesyłki, jak i dla jego nadawcy. Data doręczenia pisma wskazana za
zwrotnym potwierdzeniu/pokwitowaniu odbioru umożliwia bowiem organowi administracji
publicznej lub sądowi określenie, czy adresat pisma dokonał danej czynności w terminie
przewidzianym przez przepis prawa. Dla przykładu – w przypadku postępowania
administracyjnego – organ na podstawie daty wskazanej na zwrotnym pokwitowaniu określi,
czy odwołanie od decyzji zostało wniesione w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji
stronie.
Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, proponuje się następujące brzmienie ww.
art. 43¹ § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, wprowadzonego przez przepis
art. 1 pkt 1 projektowanej ustawy:
„Art. 43¹ § 2 W takim przypadku doręczający stwierdza na pokwitowaniu odbioru sposób
i datę doręczenia, dzień sporządzenia wniosku, o którym mowa w §1, i jego numer, a na
doręczonym piśmie zaznacza dzień doręczenia i opatruje to stwierdzenie swoim podpisem.”
Analogiczne zmiany polegające na wstawieniu wyrażenia „i datę” powinny zostać
dodane również do ww. art. 138¹ § 2 Kodeksu postępowania cywilnego, art. 132¹ § 2 Kodeksu

3
postępowania karnego, art. 149a § 2 Ordynacji podatkowej oraz art. 72a § 2 ustawy Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Wydaje się, że zaproponowane brzmienie wskazanych powyżej przepisów ustaw
proceduralnych, zagwarantuje sądom i organom administracji publicznej zwrot rzetelnie
wypełnionych pokwitowań/potwierdzeń odbioru, a tym samym nie naruszy sprawnego
funkcjonowania tych podmiotów.

Reasumując, Rada Ministrów wyraża akceptację dla komisyjnego projektu ustawy o
zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw
(druk 4333) przy uwzględnieniu zmian legislacyjnych proponowanych w niniejszym
stanowisku.




4
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: