Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym
projekt dotyczy wprowadzenia możliwości udzielenia gwarancji Skarbu Państwa na zaciągnięte kredyty przez spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, rozszerzenia katalogu instytucji finansowych o Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo Kredytową i nałożenia na Komisję Nadzoru Finansowego zadania kontroli wykonania przez instytucje finansowe warunków wykonania umowy wsparcia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4268
- Data wpłynięcia: 2011-04-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym
- data uchwalenia: 2011-07-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 186, poz. 1101
4268
podstawie projektowanej ustawy. Należy wskazać, że zgodnie z art. 6 ustawy budżetowej na
rok 2011 z dnia 20 stycznia 2011 r. maksymalny limit poręczeń i gwarancji udzielanych przez
Skarb Państwa wynosi 60 000 000 tys. zł. Pozyskanie środków na finansowanie wydatków
związanych z realizacją ww. ustawy nastąpiłoby przez przeniesienie ich pomiędzy częściami
budżetowymi w ramach limitu wydatków na 2011 r., a więc nie spowodowałoby zwiększenia
przewidywanego na 2011 r. deficytu. Ponadto należy podkreślić, że realizacja programu
pomocowego przewidzianego ww. ustawą będzie odbywać się z uwzględnieniem kontroli nad
poziomem państwowego długu publicznego, w tym ogólnej zasady stanowiącej, iż
państwowy dług publiczny nie może przekroczyć 60 % wartości rocznego produktu
krajowego brutto, a także z zachowaniem obowiązujących zasad zarządzania państwowym
długiem publicznym oraz procedur ostrożnościowych i sanacyjnych wprowadzanych w razie
nadmiernego zadłużenia, o których mowa w art. 86 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 50 ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
dotyczącym wskazania określonej kwoty wydatków związanych z realizacją przedmiotowej
ustawy na okres 10 lat budżetowych należy zauważyć, że od chwili wejścia w życie ustawy
z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych nie
ogłoszono upadłości żadnej spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej w związku
z czym trudne, a nawet niemożliwe byłoby oszacowanie prawdopodobnych wypłat za daną
spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową. W związku z powyższym nie jest możliwe
oszacowanie określonej kwoty wydatków związanych z realizacją przedmiotowej ustawy na
okres 10 lat budżetowych.
Należy również zaznaczyć, że w art. 18 ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o udzielaniu przez
Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym przewidziano mechanizmy pozwalające
dokonywać przeniesienia planowanych wydatków budżetowych między częściami i działami
budżetu państwa w celu realizacji zadań wynikających z przepisów niniejszej ustawy.
Możliwość taka wynika z doraźnego charakteru pomocowego ustawy mającej zastosowanie
w przypadku utraty płynności płatniczej spowodowanej zawirowaniami na rynku
finansowym.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Ze względu na niewielką skalę zatrudnienia w sektorze spółdzielczych kas oszczędnościowo-
-kredytowych oraz fakt, że członkami spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych są
6
głównie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, projektowana ustawa może
mieć nieznaczny (pozytywny) wpływ na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowana ustawa może pozytywnie oddziaływać na rynek finansowy, w szczególności na
sektor spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (spółdzielcze kasy
oszczędnościowo-kredytowe zarządzają aktualnie ok. 13 mld zł aktywów). Należy jednak
zaznaczyć, że ze względu na fakt, że członkami spółdzielczych kas oszczędnościowo-
-kredytowych są głównie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej,
projektowana ustawa może mieć nieznaczny (pozytywny) wpływ na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
04/31rch
7