eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji

projekt dotyczy zmiany wymagań w stosunku do kandydatów do służby w Policji, w tym rezygnacji ze zbyt rygorystycznego wymogu niekaralności za wykroczenia

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4262
  • Data wpłynięcia: 2011-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Policji
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1205

4262


2

do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji, taki wymóg za-
wierają.
W ust. 3 art. 25 proponuje się określić co składa się na postępowanie
kwalifikacyjne (etapy), a w szczególności wymagane dokumenty, które
obowiązany jest kandydat przedłożyć oraz rodzaje testów i innych czynno-
ści, którym powinien się on poddać.
Ogłoszenia o naborze do służby w Policji, jak wiadomo, są publicz-
nie dostępne. Proponowany przepis ust. 4 art. 25 zakłada, że informacje o
wyniku postępowania kwalifikacyjnego stanowiłyby informację publiczną
w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o postępowa-
niu kwalifikacyjnym.
W rozporządzeniu minister właściwy do spraw wewnętrznych (ust. 5
art. 25) określiłby szczegółowy zakres informacji o wolnych stanowiskach
służbowych w Policji oraz sposób podawania tych informacji do wiadomo-
ści. Zakłada się, że rozwiązania przyjęte w tym rozporządzeniu umożliwią
kandydatom do służby uzyskiwanie informacji o terminach i limitach przy-
jęć do służby w danym roku. Ponadto ogłoszenia będą zamieszczone co
najmniej na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej
Komendy Głównej Policji.
W art. 2 projektu proponuje się czasowe zachowanie w mocy do-
tychczasowego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Admini-
stracji z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego
w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji.
Projekt nie powoduje skutków gospodarczych oraz nie pociąga za
sobą obciążeń budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu teryto-
rialnego.
Przedmiotowy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Warszawa, 21 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-958/11



Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o Policji (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Janusz Dzięcioł)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt przewiduje zmianę art. 25 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o
Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.). Zmieniany przepis dotyczy
warunków, jakie musi spełniać osoba ubiegająca się o służbę w Policji oraz
postępowania kwalifikacyjnego, stwierdzającego spełnienie tych warunków. W
projekcie proponuje się, by dotychczasowy wymóg niekaralności zastąpić
brakiem skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe. Proponuje się również uzupełnić art. 25 ustawy o
wymóg rękojmi zachowania tajemnicy, stosownie do przepisów o ochronie
informacji niejawnych. W ustawie mają zostać również uregulowane ogólne
ramy postępowania kwalifikacyjnego, dotychczas będące przedmiotem aktów
wykonawczych.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Odnosząc się do treści zmian proponowanych w projekcie należy
wskazać art. 45 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE),
ustanawiający swobodę przepływu pracowników wewnątrz UE oraz
interpretujące ten przepis orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej (dalej jako „Trybunał”). Przepis ten jest odpowiednikiem d. art. 39
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), a zatem należy
uwzględnić również orzecznictwo Trybunału na gruncie d. TWE.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
W artykule 1 projektu ustawy proponuje się utrzymanie istniejącego
wymogu, by służbę w Policji mógł pełnić wyłącznie obywatel polski. Oznacza
to wyłączenie możliwości ubiegania się o taką służbę osób nieposiadających
polskiego obywatelstwa, w tym także obywateli państw członkowskich Unii
Europejskiej.
Przepis art. 45 TfUE (d. art. 39 TWE) ustanawia zasadę swobody
przepływu pracowników wewnątrz Unii Europejskiej. Treścią tej swobody jest
zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową między
pracownikami państw członkowskich w zakresie zatrudnienia, wynagrodzenia i
innych warunków pracy (art. 45 ust. 1 TfUE). Jednak postanowienia art. 45 nie
mają zastosowania do zatrudnienia w administracji publicznej (art. 45 ust. 4
TfUE). Ponieważ to wyłączenie zakazu dyskryminacji ze względu na
przynależność państwową ma charakter wyjątku, nie można go traktować
rozszerzająco. Jego treść, wraz z pojęciem „administracja publiczna”, jest
przedmiotem orzecznictwa Trybunału, również na gruncie d. TWE1. Trybunał
stwierdził, że pojęcie służby publicznej w rozumieniu przepisów traktatu należy
interpretować i stosować jednolicie w całej Unii (d. Wspólnocie) i w związku z
tym nie może być w pełni pozostawione uznaniu państw członkowskich.
Zgodnie z orzecznictwem Trybunału, obecny art. 45 ust. 4 TfUE (d. art. 39
TWE) będzie miał zastosowanie tylko do stanowisk, których sprawowanie
zakłada bezpośredni lub pośredni udział w wykonywaniu władzy powierzonej
przez prawo publiczne oraz dotyczy wykonywania obowiązków, których celem
jest zabezpieczenie interesu ogólnego państwa albo innych władz publicznych.
Sprawowanie takiego stanowiska wymaga więc istnienia szczególnych relacji
zależności między osobą je sprawującą a państwem oraz zakłada istnienie praw i
obowiązków wynikających z więzów przynależności państwowej.
Nie ma wątpliwości, że sprawowanie służby w Policji spełnia podane
wyżej kryterium wyłączenia z zasady niedyskryminacji pod kątem
obywatelstwa. Policja jest umundurowaną i uzbrojoną formacją służącą
społeczeństwu i przeznaczoną do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do
utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego. Z tego względu należy

1 Zob. m.in. wyrok Trybunału z 26 maja 1982 r. w sprawie Commission v Kingom of Belgium, 149/79, ECR
1982, str. 1845, pkt 10, 12 i 18, wyrok Trybunału z 16 czerwca 1987 r. w sprawie Commission v Italian
Republic
, 225/85, ECR 1987, str. 2625, pkt 7, wyrok Trybunału z 30 września 2003 r. w sprawie Albert Anker,
C–47/02, ECR 2003, str. I–10447, pkt 57–60.

2
uznać, że wymóg posiadania obywatelstwa polskiego przy ubieganiu się o
służbę w Policji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Pozostałe przepisy projektu ustawy nie są objęte zakresem prawa UE.

4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej.

Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski


3
Warszawa, 21 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-959/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Janusz Dzięcioł) jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej

Projekt przewiduje zmianę art. 25 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o
Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.). Zmieniany przepis dotyczy
warunków, jakie musi spełniać osoba ubiegająca się o służbę w Policji oraz
postępowania kwalifikacyjnego, stwierdzającego spełnienie tych warunków. W
projekcie proponuje się, by dotychczasowy wymóg niekaralności zastąpić
brakiem skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe. Proponuje się również uzupełnić art. 25 ustawy o
wymóg rękojmi zachowania tajemnicy, stosownie do wymogów określonych w
przepisach o ochronie informacji niejawnych. W ustawie mają zostać również
uregulowane ogólne ramy postępowania kwalifikacyjnego, dotychczas będące
przedmiotem aktów wykonawczych.

Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji nie ma na celu
wykonania prawa UE, a zatem nie jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a Regulaminu Sejmu.

Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: