Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska
projekt dotyczy uzupełnienia i zmiany regulacji dotyczących zasad funkcjonowania krajowego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS), stanowiących podstawę do określenia procedur stosowanych przez organy właściwe w ramach rejestracji organizacji w systemie EMAS
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4228
- Data wpłynięcia: 2011-05-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS)
- data uchwalenia: 2011-07-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 178, poz. 1060
4228
zostało przełożone przez Służby Prawne Rady Unii Europejskiej jako wyrażenie „skarga”,
które, zgodnie z ideą systemu ekozarządzania i audytu (EMAS), nie należy utożsamiać ze
„skargą” w rozumieniu postępowania orzeczniczego okre lonego przez odpowiednie przepisy
Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z intencją prawodawcy unijnego oraz
ideą systemu EMAS, istnieje możliwo ć przekazywania przez zainteresowane strony uwag
dotyczących działalno ci organizacji, związanej z jej efektami działalno ci rodowiskowej.
Organizacja wnioskująca o rejestrację uwzględnia we wniosku informację dotyczącą
realizacji zadań, o których mowa w czę ci B – B.5 ust. 1 załącznika II do rozporządzenia
(WE) nr 1221/2009.
Przepis art. 28 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 zobowiązuje jednostki
akredytujące do prowadzenia wykazu weryfikatorów rodowiskowych oraz zakresu ich
akredytacji.
Organy egzekwowania prawa, o których mowa w art. 2b ust. 1 ustawy zmienianej
w art. 1 projektowanej ustawy, są obowiązane do udzielania organizacjom informacji
dotyczących wymagań prawnych dotyczących
rodowiska znajdujących się w ich
kompetencjach oraz informacji na temat rodków niezbędnych do wykazania, w jaki sposób
organizacje te spełniają odpowiednie wymagania prawne. W powyższym zakresie
rozporządzenie (WE) nr 1221/2009 nie wprowadziło zmian, tym samym nie nakłada się
nowych zadań na organy egzekwowania prawa. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
organy te udzielały informacji zgodnie ze swoimi kompetencjami.
Do momentu wej cia w życie rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 obowiązywało
rozporządzenie (WE) nr 761/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r.
dopuszczające dobrowolny udział organizacji w systemie zarządzania rodowiskowego
i audytu we Wspólnocie (EMAS). Na podstawie art. 6 ust. 1 tiret 4 rozporządzenia (WE)
nr 761/2001 wła ciwe organy wykonawcze przeprowadzały postępowanie sprawdzające
dotyczące przestrzegania przez organizacje wła ciwych przepisów z zakresu ochrony
rodowiska i informowały organ rejestrujący, na jego zapytanie, że organizacja spełnia
wszystkie wymagania rozporządzenia. Nowe rozporządzenie (WE) nr 1221/2009 nie
wprowadziło zmian w procedurze rejestracji organizacji w systemie, tym samym nie
występuje nadanie organom egzekwowania prawa, o których mowa w art. 2b ust. 1 ustawy
zmienianej w art. 1 projektowanej ustawy, nowych zadań.
Tryb i zasady udzielania organizacjom informacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 i 4
rozporządzenia (WE) nr 1221/2009, zostały okre lone w art. 3a ust. 3 – 10 ustawy zmienianej
6
w art. 1 projektowanej ustawy. Informacji udziela się na pisemny wniosek organizacji. GDO
oraz organy egzekwowania prawa udzielają informacji bez zbędnej zwłoki, nie później niż
w ciągu miesiąca od dnia otrzymania wniosku. Termin może zostać wydłużony do 2 miesięcy
ze względu na znaczny stopień skomplikowania sprawy. GDO oraz organy egzekwowania
prawa udzielają informacji w formie pisemnej. Odmowa udzielenia informacji następuje
w drodze decyzji.
Organizacja wnioskująca o wpis do rejestru EMAS będzie zobowiązana do wniesienia
opłaty rejestracyjnej, zgodnej z rozporządzeniem Ministra rodowiska z dnia 23 kwietnia
2004 r. w sprawie współczynników różnicujących wysoko ć opłaty rejestracyjnej
w krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 94, poz. 932), na
rachunek bankowy prowadzony przez GDO jako organu rejestrującego. Wpływy te są
dochodami budżetu państwa.
Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 35 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009
państwa członkowskie podejmują działania promujące EMAS. W celu realizacji ww. przepisu
rozporządzenia w ustawie – Prawo ochrony rodowiska wprowadza się przepis dotyczący
poszerzenia zakresu finansowania ochrony rodowiska i gospodarki wodnej
o przedsięwzięcia związane z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemu ekozarzadzania
i audytu (EMAS).
Do projektu ustawy wprowadzono przepis przej ciowy, zgodnie z którym wpisy
organizacji do rejestru krajowego stają się wpisami do rejestru EMAS. Jednocze nie projekt
zakłada likwidację rejestru po redniego (regionalnego), a wszelkie dane zebrane na jego
potrzeby RDO przekazują, w terminie 14 dni od dnia wej cia w życie ustawy, GDO .
GDO dokona wpisu do rejestru EMAS organizacji zarejestrowanych w rejestrze
regionalnym niezwłocznie po otrzymaniu danych od RDO . Wnioski organizacji o wpis do
rejestru regionalnego, złożone przed dniem wej cia w życie ustawy, będą rozpatrywane jako
wnioski o rejestrację organizacji w rejestrze EMAS, na zasadach i w trybie okre lonych
w przepisach projektowanej ustawy.
Aktualnie wydatki ponoszone na funkcjonowanie systemu ekozarządzania i audytu
(EMAS) szacuje się w wysoko ci:
Instytucja 2010
rok
M
165 420 zł*
GDO
125 500 zł**
7
RDO
402 700 zł***
razem
693 620 zł
* Wydatki obejmują wynagrodzenie 2 pracowników M .
** Wydatki obejmują wynagrodzenie 1 pracownika GDO (ok. 75 500 zł) oraz koszty promocji
systemu (ok. 50 000 zł).
*** Wydatki obejmują wynagrodzenie 16 pracowników RDO zatrudnionych w wymiarze
etatu 0,33 etatu/RDO /rok (koszt 0,33 etatu w RDO = 1/3 x 75 500 zł).
Likwidacja rejestru regionalnego, powodująca redukcję wymiaru etatów,
z dotychczasowego 0,33 etatu/rok/RDO do 0,1 etatu/rok/RDO oraz zwiększenie zasobów
kadrowych GDO o 1 etat, spowoduje redukcję wydatków ponoszonych na funkcjonowanie
systemu EMAS. Ilustruje to poniższe zestawienie:
Instytucja 2011
rok
M
165 420 zł
GDO
201 000 zł*
RDO
120 800 zł**
razem
487 220 zł
* Wydatki obejmują wynagrodzenie 2 pracowników GDO (ok. 151 000 zł) oraz koszty promocji
systemu EMAS (ok. 50 000 zł).
** Wydatki obejmują wynagrodzenie 16 pracowników RDO zatrudnionych w wymiarze
0,1 etatu/RDO /rok (koszt 0,1 etatu w RDO = 0,1 x 75 500 zł).
Maksymalny limit wydatków budżetowych będący skutkiem wej cia w życie ustawy, na
okres 10 lat budżetowych, w podziale na poszczególne lata budżetowe wynosi2):
Rok
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Kwota
487 220
499 401
511 887
524 684
537 801
551 247
565 028
578 588
592 475
606 695
w zł
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok
budżetowy maksymalnego limitu wydatków wprowadza się mechanizmy korygujące
polegające na redukcji kosztów przeznaczonych na promocję systemu.
2) Wyliczono uwzględniając wskaźnik CPI zgodnie z Wytycznymi Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2010 r.
dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania
skutków finansowych projektowanych ustaw.
8
Minister wła ciwy do spraw rodowiska monitoruje wykorzystanie limitu wydatków
na wykonywane zadania oraz w razie potrzeby wdraża mechanizmy korygujące.
Informacje na temat celów i głównych elementów składowych EMAS, o których
mowa w art. 34 ust. 1 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 są przekazywane
społeczeństwu za po rednictwem strony internetowej krajowego systemu ekozarządzania
i audytu (EMAS) –
z dnia
w sprawie wniosku o rejestracj organizacji w rejestrze EMAS
Na podstawie art. 3 ust. 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o krajowym systemie
ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 70, poz. 631, z późn. zm.zarządza się, co
następuje:
§ 1.1. Rozporządzenie okre la szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku
o rejestrację organizacji w rejestrze EMAS.
2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, okre la załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1462, z 2007 r. Nr 93, poz.
9621, z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 oraz z 2011 r. …
1
Zał cznik do rozporz dzenia
Ministra rodowiska
z dnia… (poz. …)
WZÓR
WNIOSEK O REJESTRACJ ORGANIZACJI W REJESTRZE EMAS
1. Nazwa i siedziba organizacji w rejestrze EMAS
Wypełnia przedstawiciel organizacji:
Nazwa:
Kod
pocztowy:
Miasto:
Kraj:
Adres (ulica, nr):
Adres korespondencyjny:
Telefon: Fax:
E-mail:
Adres strony internetowej:
NIP (o ile nadano)
REGON (o ile nadano)
Klasyfikacja działalno ci zgodna z NACE:
Zatrudnienie*:
Obrót lub roczny bilans:
Zakres rejestracji**: Wydzielone
komórki
Cała organizacja
organizacyjne -
obiekt***
1a. Przedmiot wniosku (wydzielona komórka organizacyjna – obiekt)
Nazwa:
Kod pocztowy:
Miasto:
Kraj:
Adres (ulica, nr) :
Adres korespondencyjny:
Telefon: Fax:
E-mail:
Adres strony internetowej:
NIP (o ile nadano):
REGON (o ile nadano):
Klasyfikacja dzialalno ci zgodna z NACE::
Zatrudnienie*
Obrót lub roczny bilans:
Zakres rejestracji:
Wydzielone komórki organizacyjne - obiekt
1b. Lokalizacja przedmiotu wniosku o rejestracj EMAS
Województwo
Powiat
Gmina
Miejscowo ć
Ulica
2. Krótki opis działalno ci prowadzonej przez organizacj /komórki organizacyjne/obiekty
proponowane do rejestracji
2