eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe

projekt dotyczy zmian w przepisach regulujących zasady i tryb powierzania przez banki wykonywania czynności z zakresu działalności bankowej podmiotom zewnętrznym (outsoursing bankowy), redefinicji niektórych pojęć i usunięcia wątpliwości interpretacyjnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4216
  • Data wpłynięcia: 2011-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o kredycie konsumenckim
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1181

4216

a) którym bank, zgodnie z art. 6a ust. 1 i art. 6b – 6d,
powierzył wykonywanie, stale lub okresowo, czynności
związanych z działalnością bankową,
b) którym powierzono wykonywanie czynności zgodnie
z art. 6a ust. 7
– w zakresie niezbędnym do należytego wykonywania tych
czynności,”;
4) w art. 111 w ust. 1 uchyla się pkt 9;
5) po art. 111a dodaje się art. 111b w brzmieniu:
„Art. 111b. 1. Bank obowiązany jest ogłaszać w sposób ogólnie
dostępny informacje o przedsiębiorcach lub
przedsiębiorcach zagranicznych, o których mowa
w art. 6a ust. 1 i 7, o ile przy wykonywaniu na rzecz
jednostki organizacyjnej banku albo innego
przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznego
czynności, o których mowa w tych przepisach,
uzyskują dostęp do informacji chronionych
tajemnicą bankową.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, bank
obowiązany jest również udostępnić nieodpłatnie, na
żądanie zainteresowanej osoby, w miejscu
wykonywania czynności, o którym mowa w art. 111
ust. 1.”;
6) w art. 137 pkt 1a otrzymuje brzmienie:
„1a) określa, w drodze uchwały, wykaz dokumentów, o których
mowa w art. 6a ust. 5 pkt 1,”;
7) w art. 138 w ust. 7 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) zawartych przez bank krajowy z podmiotami działającymi
w tym samym holdingu oraz umów zawartych przez bank

10
krajowy z podmiotami, z którymi posiada bliskie powiązania,
oraz umów, o których mowa w art. 6a ust. 1 i 7.”.

Art. 2.
Postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na powierzenie przez
bank wykonywania czynności wszczęte na podstawie przepisów ustawy, o której mowa
w art. 1, i niezakończone do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy umarza się,
w przypadku gdy na podstawie ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, zezwolenie to nie jest wymagane.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126,
poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i 1387 i Nr 241,
poz. 2074, z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz. 2260 i Nr 229,
poz. 2276, z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 68, poz. 623, Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 121,
poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 85, poz. 727, Nr 167,
poz. 1398 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 157, poz. 1119, Nr 190, poz. 1401
i Nr 245, poz. 1775, z 2007 r. Nr 42, poz. 272 i Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 192,
poz. 1179, Nr 209, poz. 1315 i Nr 231, poz. 1546, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 65,
poz. 545, Nr 71, poz. 609, Nr 127, poz. 1045, Nr 131, poz. 1075, Nr 144, poz. 1176, Nr 165, poz. 1316,
Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 40, poz. 226, Nr 81, poz. 530,
Nr 126, poz. 853, Nr 182, poz. 1228 i Nr 257, poz. 1724 oraz z 2011 r. Nr 72, poz. 388.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 109, poz. 1030, z 2004 r. Nr 96,
poz. 959 i Nr 162, poz. 1693, z 2005 r. Nr 157, poz. 1316 oraz z 2011 r. Nr 80, poz. 432 .
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, z 2003 r. Nr 49,
poz. 408 i Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz. 1539,
z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 208, poz. 1540, z 2008 r. Nr 86, poz. 524, Nr 118, poz. 747, Nr 217,
poz. 1381 i Nr 231, poz. 1547, z 2009 r. Nr 13, poz. 69, Nr 42, poz. 341 i Nr 104, poz. 860 oraz
z 2011 r. Nr 92, poz. 531.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001,
z 2005 r. Nr 122, poz. 1024, z 2006 r. Nr 94, poz. 651, z 2007 r. Nr 125, poz. 873, z 2008 r. Nr 163,
poz. 1014 oraz z 2009 r. Nr 77, poz. 649.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509,
z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188
i Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181,
poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676, z 2010 r.
Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131, Nr 182, poz. 1228 i Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 6, poz. 18.
05/24rch

11
UZASADNIENIE



Przedmiotem projektowanej ustawy jest zmiana ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
– Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”,
w zakresie odnoszącym się do przepisów regulujących zasady i tryb powierzania przez banki
wykonywania czynności z zakresu działalności bankowej podmiotom zewnętrznym
(tzw. outsourcing bankowy). Ponadto projektowana ustawa – w celu usunięcia wątpliwości
interpretacyjnych – rozszerza zakres podmiotowy definicji przedsiębiorcy zamieszczonej
w ustawie. Proponowany zakres i kierunki zmian regulacji dotyczących outsourcingu
uwzględniają efekty prac grupy roboczej do spraw przeglądu regulacji prawa bankowego
Rady Rozwoju Rynku Finansowego. Uczestnikami Grupy byli reprezentanci sektora
bankowego, innych segmentów rynku finansowego oraz Urzędu Komisji Nadzoru
Finansowego (UKNF), a jej pracami kierowali przedstawiciele Ministerstwa Finansów.
Outsourcing bankowy w Polsce

Outsourcing bankowy jest narzędziem umożliwiającym organizowanie działalności
bankowej w sposób, który pozwala usprawnić przebieg poszczególnych procesów, a tym
samym zminimalizować koszty. Bank outsoursując część usług własnych, może skupić się na
działalności kluczowej (core business) z punktu widzenia realizowanej strategii, posiadanej
specjalizacji i doświadczenia czy wpływu na wynik finansowy. Korzystanie przez banki
z usług outsourcingowych ma znaczenie dla efektywności i wydajności operacyjnej banku,
optymalizacji zatrudnienia oraz utrzymania pozycji konkurencyjnej na rynku.

Zgodnie z szacunkami Związku Banków Polskich 75,9 % banków w Polsce korzysta
z instytucji outsourcingu bankowego, zaś kolejne 13,8 % planuje powierzenie pewnych
czynności podmiotom zewnętrznym (wyniki badań ankietowych 47 największych banków
w Polsce, projekt badawczy redakcji magazynów CFO i CIO oraz firmy Accenture we
współpracy z ZBP, 2005 r.). Z przywołanych danych jednoznacznie wynika, że jedynie
niewielki odsetek banków nie korzysta lub nie planuje skorzystać z instytucji outsourcingu.
Potwierdzeniem powyższych danych jest statystyka prowadzona przez UKNF dotycząca
zlecania przez nadzorowane banki wykonywania czynności podmiotom zewnętrznym.
Zgodnie z informacjami UKNF w latach 2008 – 2009 do KNF wpłynęło ponad 10 tys.
zawiadomień banków komercyjnych o zamiarze zawarcia umów outsourcingu, jak i liczne
zawiadomienia dotyczące zmian, rozwiązania lub wygaśnięcia umów. Ilustrując skalę
działalności outsourcingowej w sektorze bankowym, można przykładowo wskazać, że
w 2009 r. w przypadku jednego średniej wielkości banku komercyjnego detalicznego organ
nadzoru otrzymał 1448 zawiadomień, natomiast od jednego z dużych banków uniwersalnych
wpłynęło 1212 zawiadomień oraz 314 zawiadomień od jednego z oddziałów instytucji
kredytowych. Należy przy tym zauważyć, że wspomniane zawiadomienia dotyczą często
grupy wymienionych wyżej podmiotów, z którymi bank zamierza zawrzeć umowy, stąd
liczba przedsiębiorców współpracujących z bankami niejednokrotnie jest większa niż liczba
zawiadomień. W odniesieniu do banków spółdzielczych UNKF odnotował w 2009 r. wpływ
544 zawiadomień. Według danych UKNF, przesyłane zawiadomienia w decydującej
większości zawierały informacje o zamiarze zawarcia umów outsourcingu w zakresie
oferowania produktów i usług bankowych, takich jak kredyty, karty kredytowe, rachunki
bankowe, przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych związanych z prowadzeniem
rachunków bankowych, stąd największa liczba zawiadomień dotyczy banków i oddziałów
instytucji kredytowych prowadzących działalność detaliczną. Zawiadomienia banków
komercyjnych w obszarze pośrednictwa dotyczącego powierzenia wykonywania czynności
bankowych i faktycznych związanych z działalnością bankową wiązały się w szczególności
z zamiarem podjęcia współpracy w zakresie:
1) liczenia i sortowania wartości pieniężnych,
2) niszczenia akt archiwalnych,
3) dochodzenia wierzytelności.
Zawiadomienia banków spółdzielczych o zamiarze zawarcia umowy, rozwiązaniu oraz
zmianie umowy outsourcingowej najczęściej dotyczyły:
1) świadczenia usług informatycznych w zakresie rozwoju i modyfikacji
licencjonowanego oprogramowania bankowego,
2) współpracy w zakresie powierzenia przez banki wykonywania czynności
bankowych/faktycznych związanych z działalnością bankową.
W świetle informacji UKNF najwięcej składanych w ostatnich latach przez banki wniosków
o wydanie zezwolenia na powierzenie czynności, kierowanych do organu nadzoru w trybie
art. 6a ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy dotyczyło powierzania:
1) pośrednictwa w zakresie czynności bankowych, polegającego na zawieraniu i zmianie
umów rachunków bankowych, innych niż wskazane w art. 6a ust. 1 pkt 1 lit a;
2) wykonywania w imieniu i na rzecz banku/oddziału instytucji kredytowej, na
podstawie umowy agencyjnej, czynności bankowych polegających na:

2

a) zawieraniu z osobami fizycznymi umów kredytu innego niż kredyt konsumencki,
b) zawieraniu z przedsiębiorcami umów kredytu,
c) zawieraniu z osobami fizycznymi oraz z przedsiębiorcami umów pożyczek,
d) zmianie umów określonych powyżej;
3) pozostałe wnioski dotyczyły udzielenia zezwolenia KNF na:
a) wykonywanie przez przedsiębiorców określonych czynności windykacyjnych
i restrukturyzacyjnych w celu spłaty przez dłużnika wierzytelności,
b) zawieranie umów kredytu z przedsiębiorcami oraz zawieranie umów dotyczących
prawnych zabezpieczeń spłaty tych kredytów.
Jak wskazuje UKNF w latach 2008 – 2009 w oparciu o art. 6a ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy
zostało łącznie wydanych 99 decyzji administracyjnych, które w większości przypadków
obejmowały zezwolenie na powierzenie wykonywania wymienionych wyżej czynności.
Aktualny stan prawny
Kwestie powierzania przez banki innym podmiotom wykonywania czynności
z zakresu działalności bankowej regulują przepisy art. 6a – 6d ustawy. Ustawa nie definiuje
pojęcia outsourcingu, określa natomiast zakres, zasady, warunki i obowiązki banku
w zakresie zlecania wykonywania czynności przez bank „na zewnątrz”.
Umowa outsourcingu bankowego jest kontraktem, w którym obie strony są podmiotami
zajmującymi się profesjonalnie prowadzeniem działalności gospodarczej. Jej stronami mogą
być wyłącznie przedsiębiorcy. Ustawa nie definiuje pojęcia przedsiębiorcy, lecz wprost
odsyła do ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U.
z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593), wskazując jako przedsiębiorcę podmiot,
o którym mowa w art. 4 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z przywołanym przepisem
przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca
osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca we
własnym imieniu działalność gospodarczą. Strony umowy outsourcingu bankowego
zwyczajowo określa się mianem outsourcera (bank, który powierza przedsiębiorcy
wykonywanie określonych czynności) oraz insourcera (przedsiębiorca, któremu zostało
powierzone wykonywanie określonych czynności). Po stronie outsourcera występuje
bank, czyli w świetle art. 2 ustawy osoba prawna utworzona zgodnie z przepisami ustaw,
działająca na podstawie zezwoleń uprawniających do wykonywania czynności bankowych
obciążających ryzykiem środki powierzone pod jakimkolwiek tytułem zwrotnym.
Natomiast insourcerem może być przedsiębiorca lub przedsiębiorca zagraniczny. Status
3

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: