eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego

- wprowadzenie zmiany dotyczącego przesunięcia o trzy lata daty wejścia w życie art. 647 oraz art. 650 § 3 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. ? Kodeks postępowania karnego;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 42
  • Data wpłynięcia: 2007-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego
  • data uchwalenia: 2007-12-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 247, poz. 1823

42


Druk nr 42

Warszawa, 24 listopada 2007 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy - Przepisy
wprowadzające Kodeks postępowania
karnego
.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jerzego Kozdronia.



(-) Paweł Arndt; (-) Marek Biernacki; (-) Roman Brodniak; (-) Beata
Bublewicz; (-) Andrzej Buła; (-) Marek Cebula; (-) Stanisław Marcin
Chmielewski; (-) Czesław Czechyra; (-) Grzegorz Dolniak; (-) Artur Dunin;
(-) Janusz Dzięcioł; (-) Joanna Fabisiak; (-) Arkady Fiedler; (-) Andrzej
Gałażewski; (-) Mariusz Grad; (-) Iwona Guzowska; (-) Andrzej Halicki;
(-) Jolanta Hibner; (-) Danuta Jazłowiecka; (-) Roman Kaczor; (-) Andrzej
Kania; (-) Domicela Kopaczewska; (-)
Jerzy Kozdroń; (-) Agnieszka
Kozłowska-Rajewicz; (-) Adam Krupa; (-) Marek Krząkała; (-) Stanisław
Lamczyk; (-) Beata Małecka-Libera; (-) Antoni Mężydło; (-) Jan Musiał;
(-) Tadeusz Naguszewski; (-) Mirosława Nykiel; (-) Danuta Olejniczak;
(-) Andrzej
Orzechowski;
(-) Witold
Pahl;
(-) Teresa
Piotrowska;
(-) Kazimierz Plocke; (-) Sławomir Preiss; (-) Damian Raczkowski;
(-) Ireneusz Raś; (-) Krystyna Skowrońska; (-) Joanna Skrzydlewska;
(-) Tomasz Smolarz; (-) Michał Szczerba; (-) Adam Szejnfeld; (-) Grzegorz
Sztolcman; (-) Bożena Szydłowska; (-) Iwona
ledzińska-Katarasińska;
(-) Irena Tomaszak-Zesiuk; (-) Krzysztof Tyszkiewicz; (-) Radosław
Witkowski; (-) Ewa Wolak; (-) Hanna Zdanowska; (-) Anna Zielińska-
Głębocka; (-) Stanisław mijan.
USTAWA
z dnia. . . . . . . .
o zmianie ustawy- Przepisy wprowadzające
Kodeks postępowania karnego
Art.
1. W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Przepisy wprowadzające kodeks
postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 556, z pó n. zm.) w art. 1 § 2 otrzymuje
brzmienie:
„§ 2. Przepisy art. 647 i art. 650 § 3 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.”.


Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1089, z 2000 r. Nr 62, poz.
717, z 2001 r. Nr 106, poz. 1149, z 2002 r. Nr 213, poz. 1801, z 2003 r. Nr 17, poz. 155 oraz z 2007 r. Nr 112,
poz. 766

UZASADNIENIE


Według obecnego stanu prawnego, określonego w art. 12 pkt 1 lit. A i b
ustawy- Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz.
556, z pó n. zm.), do dnia 31 grudnia 2007r., orzecznictwu sądów wojskowych
podlegają sprawy żołnierzy w czynnej służbie wojskowej o wszystkie przestępstwa
(pospolite i wojskowe) popełnione w czasie pełnienia tej służby oraz pracowników
wojska o przestępstwa określone w art. 356- 363 Kodeksu karnego w związku z art.
317 § 2 tego kodeksu.

Z dniem 1 stycznia 2008 r. na podstawie art. 647 § 1 Kodeksu postępowania
karnego właściwość ta, w odniesieniu do przestępstw popełnionych przez żołnierzy,
ma zostać jednak znacznie ograniczona i objąć jedynie przestępstwa wojskowe oraz
inne przestępstwa związane ze służbą wojskową, a także niektóre przestępstwa
pospolite, określone według kryterium przedmiotowego. Natomiast w stosunku do
spraw pracowników wojska o wymienione wyżej przestępstwa właściwość ta ma
pozostać bez zmian.
Przedłużenie dotychczasowej właściwości sądów wojskowych we wszystkich
sprawach żołnierzy w czynnej służbie wojskowej o przestępstwa popełnione w czasie
pełnienia tej służby, zapewni utrzymanie niezbędnej sprawności prowadzonego
postępowania z uwagi na specyfikę Sił zbrojnych RP. Nie załatwienie w krótkich
terminach spraw karnych o przestępstwa popełnione przez żołnierzy, zwłaszcza
pełniących zasadniczą służbę wojskową, spośród których rekrutuje się przeważająca
liczba sprawców, rzutować będzie negatywnie na karność wojska, jako struktury
hierarchicznej, realizującej istotne zadania w zakresie bezpieczeństwa zewnętrznego
Państwa i podlegającej szczególnym rygorom dyscypliny . Zagadnienie to nabrało w
ostatnim czasie wielkiej wagi w związku ze skróceniem czasu trwania zasadniczej
służby wojskowej do dziewięciu miesięcy. Wskazana sytuacja wymaga od organów
ścigania i wymiaru sprawiedliwości wysokiej sprawności postępowania, pozwalającej
na rozpoznanie sprawy o przestępstwo popełnione przez żołnierza, przy spełnieniu
wszystkich wymogów gwarancyjnych, jeszcze w trakcie pełnienia przez niego służby
wojskowej. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia oddziaływania orzeczenia na
sprawcę przestępstwa oraz wpływa na kształtowanie właściwych postaw żołnierskich,
przez rozstrzygnięcie sądowe.
Należy zaznaczyć, że sądy wojskowe zapewniają wysoką operatywność w
rozpoznawaniu spraw karnych, o wykroczenia i przewinienia dyscyplinarne (ponad
75% spraw karnych rozpatrywanych jest w terminie do 30 dni), co aktualnie nie jest
możliwe do osiągnięcia przez sądownictwo powszechne, z uwagi na wciąż
utrzymujące się bardzo duże obciążenie sprawami karnymi.

Po ewentualne przejecie kognicji sądów wojskowych przez sądy powszechne o
niektóre przestępstwa popełniane przez żołnierzy wpłynęłoby negatywnie na sposób
kształtowania organizacji służby i wykonywania zadań w poszczególnych jednostkach
wojskowych, a to poprzez ograniczenie możliwości oddziaływania przez dowódców
jednostek wojskowych na służbę podległych żołnierzy, którzy występują w
charakterze oskarżonych lub podejrzanych, głównie z powodu łatwej do
przewidzeni9a długotrwałości postępowania karnego.
Za
utrzymaniem
dotychczasowej właściwości sądów wojskowych przemawia
także potrzeba wyeliminowania ewentualnych sporów kompetencyjnych między
sadami wojskowymi powszechnymi, konieczność określenia zasad prowadzenia
działań procesowych przez Policję na terenie jednostek wojskowych i ograniczenia
pionu dochodzeniowo- śledczego andarmerii Wojskowej.
Również wzgląd na zapewnienie jednolitego orzecznictwa w sprawach karnych
żołnierzy w czynnej służbie wojskowej (w przypadku ograniczenia właściwości po 1
stycznia 2008 r. sądy wojskowe w dalszym ciągu będą właściwe we wszystkich
sprawach żołnierzy o przestępstwa skarbowe, wykroczenia skarbowe i wykroczenia),
przemawia za wprowadzeniem niepodzielnej właściwości podmiotowej sądów
wojskowych co będzie możliwe w przypadku proponowanej kolejnej nowelizacji art.
1 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Przepisy wprowadzające kodeks postępowania
karnego.


strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: