Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszu sołeckim oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy modyfikacji regulacji, które okazały się w dotychczasowej praktyce funkcjonowania funduszu sołeckiego, nieprecyzyjne, czy kłopotliwe; tworzy on także system wsparcia eksperckiego sołectw zamierzających skorzystać z funduszu sołeckiego oraz wzmacnia pozycję ustrojową jednostek pomocniczych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4192
- Data wpłynięcia: 2011-04-04
- Uchwalenie:
4192
BAS-WAPEiM-835/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o funduszu sołeckim oraz niektórych innych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawcy: senator Ireneusz Niewiarowski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę artykułów 1 – 4 oraz dodanie
artykułów 4a i 4b w ustawie z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz.
U. Nr 52, poz. 420, ze zmianami), zmianę art. 13 ustawy z dnia 15 marca 1933 r.
o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162, ze zmianami) oraz art. 4
ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.
U. Nr 251, poz. 2507, ze zmianami).
Projekt zmierza do modyfikacji procedury uchwalania funduszu
sołeckiego. Proponuje się m.in., żeby uchwała rady gminy o wyodrębnieniu
funduszu sołeckiego obowiązywała do chwili podjęcia uchwały w brzmieniu
odmiennym oraz przyjmuje się domniemanie, zgodnie z którym, w przypadku
braku podjęcia uchwały (o wyodrębnieniu funduszu albo odmawiającej jego
wyodrębnienia), fundusz zostaje wyodrębniony. Proponowana zmiana ma też
umożliwić finansowanie w ramach funduszu sołeckiego przedsięwzięć
wykraczających poza granice sołectwa i modyfikacje w zakresie planowanych
przedsięwzięć (jednak z wyłączeniem możliwości zwiększenia przewidzianych
wcześniej wydatków).
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii, o których mowa w
projekcie ustawy.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu nie należą do materii regulacji prawa Unii
Europejskiej.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszu sołeckim oraz
niektórych innych ustaw nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 11 kwietnia 2011 r.
BAS-WAPEiM-836/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszu sołeckim oraz
niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawcy: senator Ireneusz
Niewiarowski) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustaw: z dnia 20 lutego 2009 r. o
funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420, ze zmianami), z dnia 15 marca 1933
r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162, ze zmiznami) oraz z dnia 22
października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz.
2507, ze zmianami).
Projekt zmierza do modyfikacji procedury uchwalania funduszu
sołeckiego. Proponowana zmiana ma też umożliwić finansowanie w ramach
funduszu sołeckiego przedsięwzięć wykraczających poza granice sołectwa i
modyfikacje w zakresie planowanych przedsięwzięć.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszu sołeckim oraz niektórych
innych ustaw nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski