eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty

projekt dotyczy zobowiązania do zmiany przepisów wykonawczych w zakresie możliwości wydania w aptece leku, w sytuacji błędu w danych pacjenta na recepcie w oparciu o dane pozyskane z dokumentu tożsamości

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4172
  • Data wpłynięcia: 2011-03-30
  • Uchwalenie:

4172-s


Warszawa, 1 sierpnia 2011 r.

SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA–140 – 62(4)/11



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
komisyjnego projektu ustawy:

-
o zmianie ustawy o zawodach lekarza
i lekarza dentysty
(druk nr 4172).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Zdrowia
do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.



(-) Donald Tusk

Stanowisko Rządu do komisyjnego projektu ustawy o zmianie
ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty




Przedmiotem projektowanej regulacji jest zmiana treści delegacji ustawowej zawartej
w art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U.
z 2008 r. Nr 136, poz. 857, z późn. zm.).

Dotychczasowe brzmienie tego przepisu jest następujące:
Art. 45. 1. Lekarz może ordynować produkty lecznicze, które są dopuszczone do obrotu w
Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach określonych w odrębnych przepisach, oraz wyroby
medyczne, wyposażenie wyrobów medycznych, wyroby medyczne do diagnostyki in vitro,
wyposażenie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz aktywne wyroby medyczne
do implantacji, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach
medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679).
1a. Lekarz może również wystawiać recepty na leki osobom, o których mowa w art. 43-46
ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych, na zasadach określonych w tej ustawie.
2. W uzasadnionych przypadkach lekarz może ordynować produkty lecznicze dopuszczone do
obrotu w innych krajach, z jednoczesnym szczegółowym uzasadnieniem w dokumentacji
medycznej.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia po zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Funduszu
Zdrowia oraz Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Aptekarskiej określi, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób i tryb wystawiania recept lekarskich,
2) wzory recept uprawniających do nabycia leku lub wyrobu medycznego, w tym wzór
recepty wystawianej dla osób, o których mowa w art. 43-46 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r.
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, oraz na leki lub
wyroby medyczne wydawane bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością,
3) sposób zaopatrywania w druki recept i sposób ich przechowywania,
4) sposób realizacji recept oraz kontroli ich wystawiania i realizacji
- uwzględniając konieczność prawidłowej realizacji zadań kontrolnych oraz przepisy
ustawy, o której mowa w ust. 1a.

Autorzy projektu proponują w art. 45 ust. 3 tiret nadać następujące brzmienie:
„ – uwzględniając konieczność prawidłowej realizacji zadań kontrolnych oraz przepisy
ustawy, o której mowa w ust. 1a, a także konieczność umożliwienia osobie wydającej lek
w aptece realizację recepty w oparciu o dokument tożsamości pacjenta w przypadku
braku adresu pacjenta albo numeru PESEL pacjenta na recepcie lub ich wadliwego
wpisania”.

Projekt zakłada zmianę wytycznych zawartych w upoważnieniu ustawowym dla
ministra właściwego do spraw zdrowia, co będzie skutkować koniecznością wydania nowego
rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie recept lekarskich.

Przedmiotowa propozycja nie jest poprawna pod względem formalno - prawnym,
ponieważ do wytycznej włączono treść merytoryczną, która jest regulowana rozporządzeniem
Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2007 r. w sprawie recept lekarskich (Dz. U. Nr 97, poz. 646,
z późn. zm.). Zgodnie bowiem z art. 92 Konstytucji RP upoważnienie do wydania
rozporządzenia powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia, zakres spraw
przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Jak wynika z orzeczeń
Trybunału Konstytucyjnego „wytyczna jest wskazówką, co do treści aktu normatywnego,
wskazania co do kierunku merytorycznych rozwiązań, które mają znaleźć w nich wyraz”
(wyrok z dnia 7 listopada 2000 r., K16/00). Wytyczne „mogą przybierać różną postać
redakcyjną. Mogą mieć zarówno charakter negatywny (tzn. ze wszystkich wchodzących w
rachubę rozstrzygnięć podmiotu wydającego rozporządzenie wyklucza się te, których
ustawodawca sobie nie życzy), jak i charakter „pozytywny” (np. przyjmuje się kryteria,
którymi powinien się kierować twórca rozporządzenia normując przekazany mu zakres spraw,
wskazuje się cele danego unormowania czy funkcje, które ma pełnić kształtowana instytucja).
Ustawa musi zawierać pewne wskazania wyznaczające treści (kierunki rozwiązań), które
mają być zawarte w rozporządzeniu, albo eliminujące pewne treści (kierunki rozwiązań)”
(wyrok z dnia 31 marca 2009 r., K 28/08). Tymczasem projektodawca rozszerza pojęcie
wytycznych o normę o charakterze merytorycznym, która ma umożliwić osobie wydającej lek
w aptece realizację recepty w oparciu o dokument tożsamości pacjenta w przypadku braku
adresu pacjenta albo numeru PESEL pacjenta na recepcie lub ich wadliwego wpisania.
Wątpliwości wzbudza fakt, iż projektodawca ogranicza się jedynie do kwestii
możliwości realizacji recepty przy braku adresu bądź numeru PESEL pacjenta nie odnosząc
się do pozostałych treści zawartych na recepcie, co może budzić wątpliwości, czy przy takiej
redakcji przepisu istniałaby możliwość wprowadzenia w akcie wykonawczym innych
wyjątków zezwalających na realizację recepty mimo, iż została wadliwie wypisana, tak jak
obecnie przewiduje to § 16 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2007 r. w
sprawie recept lekarskich. Tym samym kwestia poruszona w projekcie jest obecnie regulacją
o charakterze wykonawczym i wprowadzenie jej jako materii ustawowej wymagałoby
kompleksowej regulacji w samej ustawie.

Wobec powyższego Rada Ministrów negatywnie ocenia komisyjny projekt ustawy o
zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.



strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: