eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym

projekt dotyczy zapewnienia wykonywania zadań określonych w ustawie przez Urząd Dozoru Technicznego i Transportowy Dozór Techniczny w szerszym zakresie niż wynika to z przepisów obowiązujących, poprzez dokonywanie oceny zgodności

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4151
  • Data wpłynięcia: 2011-03-09
  • Uchwalenie:

4151


Warszawa, 18 marca 2011 r.


BAS-WAPEiM-590/11


Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania poselskiego projektu ustawy
o zmianie ustawy o dozorze technicznym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Jan Kamiński) za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a ust. 1 regulaminu Sejmu


Projekt ustawy przewiduje zmiany w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r.
o dozorze technicznym (Dz. U. z 2000 r. Nr 122, poz. 1321 ze zm., zwana dalej:
„ustawa”). Wprowadzane modyfikacje dotyczą dwóch zagadnień. Po pierwsze
upoważniają Urząd Dozoru Technicznego i Transportowy Dozór Techniczny do
dokonywania ocen zgodności (art. 1 ust. 1-2 ustawy), po drugie, uprawniają te
urzędy do posiadania, obejmowania, nabywania i zbywania udziałów lub akcji w
spółkach prawa handlowego (art. 1 ust. 3-4 ustawy). Projektem ustawy nie jest
projektem wykonującym prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a ust. 1
regulaminu Sejmu
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 od dnia ogłoszenia (art. 2 ustawy).
Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla

Autopoprawka
do projektu ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym



W projekcie ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym wprowadza się
następujące zmiany:

1) w art. 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) w art. 44 w ust. 1 pkt 1dodaje się literę f w brzmieniu:
f)
urządzeniami do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych oraz
urządzeniami do odzyskiwania oparów .”,



Uzasadnienie

W dniu 31 października 2009 r. weszła w życie dyrektywa 2009/126/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r. w sprawie odzyskiwania oparów
paliwa na etapie II podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliw
zwana dalej „dyrektywą 2009/126/WE”. Dyrektywa ta ustanawia rodki mające na
celu ograniczenie emisji oparów paliwa emitowanych do atmosfery. Emisja zawartych
w benzynie lotnych związków organicznych ma bezpo redni wpływ rodowisko oraz
przyczynia się do lokalnych i regionalnych problemów związanych z jako cią
powietrza (benzen, ozon), których dotyczą istniejące wspólnotowe normy i cele w
zakresie jako ci powietrza.

Z chwilą kiedy systemy (urządzenia) odzyskiwania oparów paliwa na etapie II staną
się obowiązkowe, wydajno ć wychwytu oparów paliwa takich systemów powinna
osiągnąć poziom równy lub większy niż 85%. Wynik ten ma być wykazany w oparciu
o potwierdzenie producenta zgodnie z odpowiednimi europejskimi normami
technicznymi lub procedurami homologacji lub, jeżeli nie istnieją tego rodzaju normy
lub procedury, z wszelkimi odpowiednimi normami krajowymi. W tym samym
terminie, w przypadku, kiedy odzyskane opary paliwa przekazywane są do zbiornika,

1
stosunek ilo ci oparów do ilo ci paliwa musi się zawierać w przedziale od 0,95 do
1,05 włącznie.

W związku tym, że dyrektywa 2009/126/WE narzuca uzyskanie wydajno ci wychwytu
oparów paliwa na poziomie równym lub większym niż 85% nakłada również
obowiązki wynikające z w/w dyrektywy m.in. w zakresie kontroli okresowej i
sprawdzania sprawno ci tych urządzeń, tj.:
• przeprowadzanie okresowych kontroli sprawno ci urządzeń i wydajno ci
systemów odzyskiwania oparów paliwa,
• informowanie konsumentów o zainstalowaniu na stacji paliw systemu do
odzyskiwania oparów paliwa na etapie II.
Taki zakres kontroli nie może być prowadzony z przepisów ustawy – Prawo ochrony
rodowiska, która obejmuje kontrolę jako ci rodowiska i badanie wielko ci emisji
wprowadzonych do atmosfery. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami Wojewódzkie
Inspektoraty Ochrony rodowiska kontrolując stacje paliw stwierdzają obecno ć i
funkcjonowanie urządzeń ograniczających opary, ale nie badają ich sprawno ci i
wydajno ci jak tego wymaga dyrektywa. Ponadto zgodnie art. 146 ustawy z dnia 27
kwietnia 2001 r. Prawo ochrony rodowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn.
zm.), prowadzący taką instalację pod rygorem odpowiedzialno ci karnej (art. 339
ustawy Prawo ochrony rodowiska) jest zobowiązany jej prawidłowej eksploatacji,
czyli wypełniania wymogów technicznych okre lonych dla danej instalacji, np.
dotrzymanie sprawno ci odzyskiwania oparów benzyn w wysoko ci 85%.
W związku z powyższym, kontrolę okresową i sprawdzanie sprawno ci tych
urządzeń w zakresie ich skuteczno ci, o której mowa w art. 5 Dyrektywy

2009/126/WE, będzie przeprowadzał Transportowy Dozór Techniczny, który już
obecnie wykonuje czynno ci inspekcyjne (w tym także badania techniczne) urządzeń
do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych na podstawie warunków
technicznych okre lonych w rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 20 wrze nia
2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny
odpowiadać urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych (Dz.
U. nr 181, poz. 1335). Rozporządzenie to implementuje również wymagania
dyrektywy 94/63/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w
sprawie kontroli emisji lotnych związków organicznych (LZO) wynikających ze

2
składowania paliwa i jego dystrybucji z terminalami do stacji paliw, m.in. w zakresie
wymagań, badań i sprawdzania urządzeń służących do hermetycznego napełniania i
opróżniania zbiorników transportowych.
Dlatego też konieczne jest wprowadzenie zmian w art. 44 ust. 1 pkt 1 nowej litery f w
brzmieniu: „urządzeniami do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych
oraz urządzeniami do odzyskiwania oparów paliwa podczas tankowania pojazdów ”.
Zmiana art. 4 pkt 1 lit c w ustawie o dozorze technicznym, nie wprowadza
zasadniczych zmian, a jedynie doprecyzowuje proces (przeładunek towarów
niebezpiecznych jakim jest benzyna)), podczas którego urządzenia techniczne mogą
stwarzać zagrożenia dla ochrony rodowiska. Ponadto zmiana w art. 44 ust. 1 pkt 1
poprzez dodanie lit. f w ustawie o dozorze technicznym, powoduje doprecyzowanie
art. 44 w/w ustawy, gdyż jednostką dozoru technicznego, która obecnie wykonuje
czynno ci dozoru technicznego (w tym także badania techniczne) urządzeń do
napełniania i opróżniania zbiorników transportowych jest Transportowy Dozór
Techniczny. Powyższe zmiany są zgodne z wytycznymi okre lonymi w „Planie
implementacyjnym Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 200/126/WE z dnia
21.10.2009r., w sprawie odzyskiwania oparów paliwa na etapie II podczas
tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliw”, gdzie jest zalecenie, aby
wskazać jednostkę uprawnioną do sprawdzania stanu technicznego urządzeń do
odzyskiwania oparów paliwa w zakresie ich skuteczno ci, a w związku z tym
wymagane jest wprowadzenie odpowiednich postanowień m.in. w ustawie z dnia 21
grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2000 r. nr 122, poz. 1321 z późn.
zm.).
Na podstawie powyższego należy uznać, iż sprawdzeń stanu technicznego i kontroli
okresowej urządzeń do odzyskiwania oparów paliwa, o których mowa w Dyrektywie
200/126/WE, będzie przeprowadzać Transportowy Dozór Techniczny, dlatego
konieczne są zmiany w zaproponowanym zakresie.
Autopoprawka nie powoduje skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i
prawnych.
Autopoprawka nie powoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i jednostek
samorządu terytorialnego.
Autopoprawka jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.

3
Warszawa, 11 kwietnia 2011 r.

BAS-WAPEiM-789/11
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o dozorze technicznym, w wersji uwzględniającej autopoprawkę
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jan Kamiński)
z prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47) sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy
Modyfikacje wprowadzane w projekcie ustawy, w wersji uwzględniającej
autopoprawkę, dotyczą dwóch zagadnień. Po pierwsze poszerzają zakres
kompetencji Urzędu Dozoru Technicznego (UDT) i Transportowego Dozoru
Technicznego (TDT). Po drugie, projekt ustawy uprawniać ma UDT i TDT do
posiadania, obejmowania, nabywania i zbywania udziałów lub akcji w spółkach
prawa handlowego (art. 1 ust. 3-4 ustawy).

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy zwrócić uwagę na:
• art. 192 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE) na
podstawie którego Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze
zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem
Ekonomiczno-Społecznym oraz Komitetem Regionów, decydują o działaniu
służącym osiągnięciu celów polityki Unii w dziedzinie środowiska,
określonych w art. 191 TfUE. Na podstawie tego przepisu, w jego
poprzedniej wersji art. 175 ust. 1 TWE, przyjęto dyrektywy harmonizacyjne
spośród których, ze względu na przedmiot opinii, na szczególną uwagę
zasługuje:
o dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/126/WE z dnia
21 października 2009 r. w sprawie odzyskiwania oparów paliwa na
etapie II podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliw
(Dz. Urz. UE L 285 z 31.10.2009, str. 36, zwana dalej „dyrektywą
2009/126/WE”). Została ona przyjęta w celu ustanowienia
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: