Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym
projekt dotyczy zapewnienia wykonywania zadań określonych w ustawie przez Urząd Dozoru Technicznego i Transportowy Dozór Techniczny w szerszym zakresie niż wynika to z przepisów obowiązujących, poprzez dokonywanie oceny zgodności
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4151
- Data wpłynięcia: 2011-03-09
- Uchwalenie:
4151
Ustawa nie pociągnie za sobą obciążenia budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
VI. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Ustawa nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
VII. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo
oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem
Unii Europejskiej.
Projektowana regulacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
4
5
Warszawa, 18 marca 2011 r.
BAS-WAPEiM-589/11
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna o zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o dozorze technicznym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Jan Kamiński)
z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2009 r. Nr 5, poz. 47) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmiany w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r.
o dozorze technicznym (Dz. U. z 2000 r. Nr 122, poz. 1321, ze zm., zwana dalej:
ustawa). Wprowadzane modyfikacje dotyczą dwóch zagadnień. Po pierwsze
upoważniają Urząd Dozoru Technicznego (UDT) i Transportowy Dozór
Techniczny (TDT) do dokonywania ocen zgodności (art. 1 ust. 1-2 ustawy), po
drugie, uprawniają UDT i TDT do posiadania, obejmowania, nabywania i
zbywania udziałów lub akcji w spółkach prawa handlowego (art. 1 ust. 3-4
ustawy).
Ustawa ma wejść w życie 30 dni od dnia ogłoszenia (art. 2 projektu ustawy).
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot opiniowanego projektu ustawy należy zwrócić
uwagę na:
• art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Na podstawie
tego przepisu Parlament Europejski i Rada mogą przyjmować, zgodnie ze
zwykłą procedurą prawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomicznym,
środki dotyczące zbliżania przepisów ustawodawczych, wykonawczych i
administracyjnych państw członkowskich, mających na celu ustanowienie i
funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Na podstawie tego przepisu, w jego
poprzednio obowiązującej wersji uwzględnionej w art. 95 TWE, przyjęto wiele
dyrektyw harmonizacyjnych, spośród których, ze względu na przedmiot opinii,
na szczególną uwagę zasługują:
2
• dyrektywa 2009/105/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16
września 2009 r. odnosząca się do prostych zbiorników ciśnieniowych (tekst
mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 264 z 8.10.2009, str. 12),
• dyrektywa 2009/142/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30
listopada 2009 r. odnosząca się do urządzeń spalających paliwa gazowe
(tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 330 z 16.12.2009, str.
10),
• dyrektywa 2004/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
21 kwietnia 2004 r. zmieniająca dyrektywę 97/68/WE w sprawie zbliżenia
ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków
dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z
silników spalinowych montowanych w
maszynach samojezdnych
nieporuszających się po drogach (Dz. Urz. UE L 146 z 30.4.2004, str. 1),
• dyrektywa 95/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 czerwca
1995 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich
dotyczących dźwigów (Dz. Urz. UE L 213 z 7.9.1995, str. 1),
• dyrektywa 92/42/EWG Rady z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie wymogów
sprawności dla nowych kotłów wody gorącej opalanych paliwem płynnym
lub gazowym (Dz. Urz. UE L 167 z 22.6.1992, str. 17).
Dyrektywy te, zwane dyrektywami nowego podejścia, określają wymogi
związane z bezpieczeństwem użytkowania poszczególnych kategorii wyrobów,
zmierzając do eliminacji zagrożeń, jakie wyroby te mogą powodować dla życia,
zdrowia ludzi i zwierząt oraz mienia i środowiska. Wypełnienie przez wyroby
wymogów ustalonych w tych dyrektywach warunkuje możliwość dopuszczenia ich
do obrotu i ich użytkowania na terytoriach państw członkowskich. W tym celu
organy krajowe państw członkowskich zobowiązane są do zapewnienia
dokonywania ocen zgodności wyrobów z ustanowionymi wobec nich wymogami.
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Projekt ustawy zmierza do poszerzenia katalogu uprawnień UDT i TDT, i do
upoważnienia ich do „dokonywania ocen zgodności zgodnie z odrębnymi
ustawami” (art. 1 ust. 1 i 2 ustawy). Uzasadnienie projektu ustawy nie zawiera
jednak wyjaśnień dotyczących przedmiotu „ocen zgodności”, które Urzędy te mają
dokonywać. Przyjąć jednak można, że oceny te będą mogły dotyczyć zgodności
wyrobów podlegających ich właściwości, ustalonych w art. 4 i 5 ustawy i w
przepisach wykonawczych do ustawy, z wymogami dyrektyw, które odnoszą się
do tych wyrobów i są implementowane w ustawach krajowych. Oznaczałoby to, że
projekt ustawy wprowadza przepisy szczególne względem przepisów ustawy z
dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U z 2010, Nr 138, poz.
2
3
935, tekst jednolity), ustalając organy krajowe właściwe do dokonywania ocen
zgodności wyrobów podlegających regulacji ustawy o dozorze technicznym z
wymogami dyrektyw. Taki stan regulacji jest zgodny z prawem Unii. Co do zasady
bowiem dyrektywy pozostawiają kwestię wyznaczenia organów krajowych
odpowiedzialnych za zapewnienie dokonywania ocen zgodności wymaganych na
podstawie dyrektyw zakresie autonomii organizacyjnej państw członkowskich.
Oznacza to, że w tym zakresie państwa członkowskie dysponują swobodą
regulacyjną, którą wypełnia projekt ustawy.
IV. Konkluzje
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o dozorze technicznym jest
zgodny z prawem Unii Europejskiej
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
3