Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska
projekt dotyczy rozszerzenia katalogu zadań, na jakie mogą byc przeznaczone środki Narodowego Funduszu ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy, a także wprowadzenia mechanizmu, który rozszerzy mozliwości dysponowania srodkami Narodowego Funduszu zgromadzonymi na tzw. "subfunduszu wrakowym"
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 415
- Data wpłynięcia: 2008-04-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska
- data uchwalenia: 2008-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 111, poz. 708
415
Druk nr 415
Warszawa, 11 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-52-08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo ochrony
środowiska.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodno ci
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w tej sprawie
w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister rodowiska.
Jednocze nie uprzejmie proszę o nadanie priorytetu pracom
parlamentarnym nad projektowaną ustawą, w związku z konieczno cią pilnego
zapewnienia finansowania organizacji XIV Konferencji Stron Ramowej
Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, która odbędzie się
w Poznaniu w grudniu 2008 r.
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska
Art. 1. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska
(Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 401:
a) w ust. 12 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Wpływy z opłat, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14
ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r.
o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, powię-
kszone o przychody z oprocentowania, Narodowy Fundusz
przeznacza, z zastrzeżeniem ust. 12c, wyłącznie na:”,
b) po ust. 12b dodaje się ust. 12c w brzmieniu:
„12c. Wpływy, o których mowa w ust. 12, Narodowy
Fundusz, za zgodą ministra wła ciwego do spraw
rodowiska, może przeznaczyć na finansowanie
celów, o których mowa w art. 410.”;
2) w art. 409 dotychczasową tre ć oznacza się jako ust. 1 i dodaje
się ust. 2 w brzmieniu:
„2.
rodki wojewódzkich funduszy można przeznaczać na
finansowanie przygotowania i obsługi konferencji
krajowych i międzynarodowych z zakresu ochrony
rodowiska i gospodarki wodnej.”;
3) w art. 410 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
2
„3.
rodki Narodowego Funduszu można przeznaczać na finan-
sowanie przygotowania i obsługi konferencji krajowych i
międzynarodowych z zakresu ochrony rodowiska i gospo-
darki wodnej.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
Propozycja zmiany w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska
(Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz.
150) w zakresie dysponowania rodkami
Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich
funduszy ochrony rodowiska i gospodarki wodnej wynika w szczególno ci z potrzeby
wprowadzenia mechanizmów umożliwiających finansowanie ze rodków tych funduszy
organizacji konferencji międzynarodowych.
W związku z powyższym projekt:
–
rozszerza katalog zadań, na jakie mogą być przeznaczane rodki
Narodowego Funduszu oraz wojewódzkich funduszy;
– wprowadza mechanizm umożliwiający rozszerzenie możliwo ci dysponowania
rodkami Narodowego Funduszu zgromadzonymi na tzw. „subfunduszu
wrakowym”.
Proponowane zmiany umożliwią m.in. udział Narodowego Funduszu i wojewódzkich
funduszy w sfinansowaniu organizacji XIV Konferencji Stron Ramowej Konwencji
Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (COP 14), która odbędzie się w
grudniu 2008 r. w Poznaniu.
Jednocze nie, za zgodą Ministra rodowiska, w szerszym niż dotychczas zakresie, w
ramach celów okre lonych w ustawie – Prawo ochrony rodowiska będą mogły być
wykorzystane
rodki zgromadzone na tzw. „subfunduszu wrakowym”, których
wydatkowanie przebiega do tej pory niezadowalająco. Należy dodać, iż pojęcie
„subfundusz wrakowy” oznacza wydzielony wewnątrz głównego funduszu subfundusz,
na którym gromadzone są wpływy, o których mowa w art. 401 ust. 12 ustawy – Prawo
3
ochrony rodowiska. W my l tego przepisu są to wpływy z opłat, o których mowa w art.
12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o
recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z pó n. zm.),
powiększone o przychody z oprocentowania .
Z uwagi na wagę sprawy i pilną konieczno ć uregulowania przedmiotowej kwestii
zaproponowano zastosowanie odrębnego trybu prac nad projektem ustawy.
Proponuje się, aby projektowane zmiany weszły w życie z dniem ogłoszenia. Należy
podkre lić również, że termin ten nie narusza w my l art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca
2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U.
z 2007 r. Nr 68, poz. 449) zasad demokratycznego państwa prawnego.
Projekt nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr
65, poz. 597).
Projekt ustawy został umieszczony na podmiotowej stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa rodowiska, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005
r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).
aden podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad dokumentem.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia regulacji
Celem regulacji jest umożliwienie sprawniejszego i lepiej dostosowanego do
aktualnych potrzeb gospodarowania rodkami, którymi dysponują Narodowy
Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkie fundusze
ochrony rodowiska i gospodarki wodnej.
2. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa oddziaływać będzie bezpo rednio na:
1) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej (Narodowy
Fundusz);
4
2) wojewódzkie fundusze ochrony rodowiska i gospodarki wodnej (wojewódzkie
fundusze).
Po rednio ustawa będzie również oddziaływać na podmioty mogące otrzymywać
dofinansowanie z Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy, ponieważ
rozszerzony zostaje katalog zadań, które mogą być finansowane przez ww.
fundusze.
3. Konsultacje
społeczne
Ze względu na odrębny tryb przygotowywania projektu ustawy, o którym w § 8
pkt 4 Regulaminu pracy Rady Ministrów nie przewiduje się konsultacji
społecznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projekt ustawy dotyczy gospodarowania rodkami funduszy celowych.
Art. 1 pkt 2 i 3 rozszerzają katalog zadań, które mogą być finansowane przez
Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze.
Art. 1 pkt 1 umożliwia szersze niż dotychczas dysponowanie, za zgodą organu
nadzoru, rodkami gromadzonymi na tzw. „subfunduszu wrakowym” Narodowego
Funduszu, w ramach celów okre lonych ustawą – Prawo ochrony rodowiska.
rodki zgromadzone na „subfunduszu wrakowym”, które do tej pory były
wydatkowane w znacznie mniejszej kwocie, niż kwoty wpływów na subfundusz,
będą mogły być, w zależno ci od potrzeb i sytuacji finansowej Narodowego
Funduszu, przeznaczane również na inne niż dotychczas zadania z zakresu ochrony
rodowiska i gospodarki wodnej.
W związku z proponowanymi zmianami nie przewiduje się zmian w zakresie ródeł
przychodów Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy, ani wielko ci tych
przychodów.
Ponieważ proponowane zmiany umożliwiają dokonywanie okre lonych wydatków
przez Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze, a nie obligują do nich, w chwili
obecnej nie ma podstaw do okre lenia, jakie będą kwoty tych wydatków oraz jakie
będą kwoty ewentualnych przesunięć rodków z „subfunduszu wrakowego”.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
415
› Pobierz plik