Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
projekt dotyczy wprowadzenia zmian w zakresie przepisów dotyczących tzw. okresów składkowych i nieskładkowych, które są uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury i renty oraz wysokości tych świadczeń; projekt przewiduje zaliczenie okresów niewykonywania pracy po dniu 31 grudnia 1956 r. a przed dniem 4 czerwca 1989 r. do kategorii okresów składkowych przy czym nie ogranicza górnej granicy ich wymiaru
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4148
- Data wpłynięcia: 2011-03-21
- Uchwalenie:
4148
BAS-WAPEiM-700/11
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o repatriacji (przedstawiciel
wnioskodawców: senator Andrzej Person)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zm.) sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedłożony projekt ustawy ma na celu dokonanie zmian w ustawie z dnia
9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 532 z późn. zm.)
oraz innych ustaw:
− ustawy z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 215, poz. 1823 z późn. zm.),
− ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr
256, poz. 2572 z późn. zm.),
− ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2006 r. Nr
234, poz. 1694 z późn. zm.),
− ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.),
− ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz.
1027 z późn. zm.),
− ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U.
Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.)
− ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. Nr 180, poz.
1280 z późn. zm.).
Nowelizacja dotyczy:
− wykonania postanowienia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 maja
2003 r. (sygn. akt S 2/03), w którym Trybunał zasygnalizował potrzebę
podjęcia inicjatywy ustawodawczej w przedmiocie unormowania trybu
stwierdzania pochodzenia polskiego dla celów wskazanych w art. 52 ust.
5 Konstytucji (dodawany rozdział 1a w ustawie),
− rozszerzenia kręgu osób polskiego pochodzenia, które mogą być uznane
za repatriantów na podstawie art. 16 ustawy o repatriacji, poprzez
rezygnację z wymogu zamieszkiwania w określonych państwach
(uchylenie pkt 2 w art. 16 ust. 1),
− rezygnacji z dotacji celowej i wprowadzenia opłaty z budżetu państwa dla
gmin na zapewnienie repatriantom lokali mieszkalnych (zmiana w art.
21).
Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2012 r.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje przesłanek ani trybu stwierdzania
pochodzenia polskiego (ani żadnego innego). Prawo Unii Europejskiej odnosi
się natomiast do możliwości wydawania wiz krajowych długoterminowych w
Konwencji wykonawczej do Układu z Schengen oraz w rozporządzeniu
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 265/2010 z dnia 25 marca 2010 r.
zmieniającym konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenie
(WE) nr 562/2006 w zakresie dotyczącym przepływu osób posiadających wizy
długoterminowe (Dz. Urz. UE L 85 z 31.3.2010, s. 1-4).
III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy opiniowanego projektu ustawy są zgodne ze wskazanymi wyżej
regulacjami dotyczącymi wydawania wiz długoterminowych. W szczególności
prawo do wydawania długoterminowej wizy krajowej, zgodnie z przepisami
Konwencji wykonawczej do Układu z Schengen pozostawione zostało
kompetencjom państw członkowskich. Zgodnie z art. 18 Konwencji, w wersji
zmienionej ww. rozporządzeniem, wizami na pobyt przekraczający trzy
miesiące ("wizami długoterminowymi") są wizy krajowe wydane przez jedno z
państw członkowskich zgodnie z jego prawem krajowym lub prawem unijnym.
IV. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o repatriacji jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski