Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej oraz ustawy o Służbie Więziennej
projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego poprzez prawo funkcjonariuszy do wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop za okres dłuższy niż 3 ostatnie lata kalendarzowe
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4147
- Data wpłynięcia: 2011-01-17
- Uchwalenie:
4147-s
pieniężnego za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe lub dodatkowe oraz za
niewykorzystany czas wolny od służby według przepisów dotychczasowych, ustala się, na
jego żądanie, prawo do tych ekwiwalentów według przepisów w brzmieniu nadanym
omawianym projektem ustawy.
Wobec powyższego należałoby rozważyć, pod warunkiem wskazania źródła
zabezpieczenia skutków finansowych projektowanej regulacji, dodanie przepisów
przejściowych regulujących uprawnienia do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego za okres
przekraczający zakwestionowaną w orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego 3 -letnią cezurę
czasową dla funkcjonariuszy Policji i Straży Granicznej zwolnionych ze służby przed
wejściem w życie ustawy.
Jeżeli powyższa sugestia nie zostanie uwzględniona, sformułowanie zawarte w pkt 5
uzasadnienia do projektu ustawy odnoszące się do byłych funkcjonariuszy, bez
doprecyzowania, że chodzi tu wyłącznie o byłych policjantów, nie jest adekwatne ze względu
na brak podstawy prawnej, na mocy której zwolnieni ze służby w Straży Granicznej przed
wejściem w życie projektowanej ustawy mogliby domagać się wyrównania ekwiwalentu.
Wejście w życie ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej oraz
ustawy o Służbie Więziennej (druk nr 4147) w projektowanym brzmieniu spowoduje
powstanie skutków finansowych związanych z koniecznością wypłaty ekwiwalentów
pieniężnych za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe lub dodatkowe oraz za
niewykorzystany czas wolny od służby bez ograniczeń czasowych, gdyż ulegnie wydłużeniu
czasokres, za który przedmiotowe ekwiwalenty będą przysługiwały. W odniesieniu do zmiany
ustawy o Policji skutki te wynikają już z faktu ogłoszenia wyroku Trybunału
Konstytucyjnego, gdyż po tym dniu zwolnieni ze służby policjanci występowali
o wyrównanie ekwiwalentu. Zmiany w ustawie o Policji mają więc charakter porządkujący.
W odniesieniu do Służby Więziennej wprowadzana regulacja nie spowoduje wzrostu
wydatków przeznaczonych dotychczas na wypłaty ekwiwalentów za nadgodziny oraz
niewykorzystane urlopy wypoczynkowe i urlopy dodatkowe. Przepisy zakwestionowane w
wyroku Trybunału Konstytucyjnego obowiązują w Służbie Więziennej dopiero od 13 sierpnia
2010 r. i wobec tego funkcjonariusze Służby Więziennej nie mogli zostać pozbawieni
ekwiwalentu za nadgodziny albo za urlop wypoczynkowy za okres przekraczający trzy lata.
Natomiast zmiany w ustawie o Straży Granicznej niewątpliwie takie skutki rodzą.
Jednakże określenie pełnych skutków finansowych w chwili obecnej nie jest możliwe,
5
z uwagi na fakt, że kwestia ta jest bezpośrednio związana z liczbą funkcjonariuszy, którzy
zgłoszą w danym roku kalendarzowym wolę odejścia ze służby. Według szacunków
Komendy Głównej Straży Granicznej dokonanych w 2010 r., jest to dla tej tylko formacji
kwota około 2.300.000 zł obejmująca wypłatę równoważnika w roku wejścia w życie
projektowanej zmiany wraz z wyrównaniem należności funkcjonariuszom zwolnionym ze
służby przed wejściem w życie ustawy, którym nie wypłacono ekwiwalentu pieniężnego za
okres przekraczający zakwestionowaną w orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego 3-letnią
cezurę czasową. Szacuje się, że w kolejnych latach środki finansowe na wypłatę ekwiwalentu
za niewykorzystany urlop w Straży Granicznej będą kształtowały się na poziomie 600.000 zł.
Mając na względzie konieczność wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego, jak
również wszystkie wskazane powyżej uwagi, Rada Ministrów nie sprzeciwiając się
prowadzeniu dalszych prac nad senackim projektem ustawy o zmianie ustawy o Policji,
ustawy o Straży Granicznej oraz ustawy o Służbie Więziennej (druk nr 4147) pragnie
zauważyć, że zgłaszając inicjatywy legislacyjne generujące nowe wydatki jednostek sektora
finansów publicznych należy mieć na uwadze, że wydatki te, jeśli nie wskazano dodatkowych
źródeł ich pokrycia, będą musiały zostać poniesione w ramach limitu wydatków będących w
dyspozycji właściwych dysponentów części budżetowych, co w konsekwencji może
oznaczać, że inne wydatki będą musiały być ograniczone.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4147-s
› Pobierz plik
-
4147
› Pobierz plik