Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości
projekt ustawy dotyczy wykonania obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26 stycznia 2010 r. (sygn. akt K 9/08); wprowadzenia fakultatywności udzielania bonifikat od opłaty przekształceniowej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4131
- Data wpłynięcia: 2011-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-07-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 187, poz. 1110
4131
użytkowaniu wieczystym osób fizycznych występujących o przekształcenie ich we własność
(wraz z udzieleniem bonifikaty w opłacie za owo przekształcenie), mają niejednokrotnie
„wspólną historię”. Stąd pozostawienie obligatoryjnych bonifikat w przypadku przekształcania
nieruchomości Skarbu Państwa, mogłoby budzić wątpliwości co do słuszności tego
rozwiązania. Przykładowo, dwie osoby mogły w przeszłości nabyć użytkowania wieczyste
nieruchomości od Skarbu Państwa, przy czym, następnie, w przypadku nieruchomości będącej
w użytkowaniu jednej z tych osób doszło do przeniesienia własności nadal użytkowanej przez
nią nieruchomości z państwa na gminę. Natomiast w przypadku nieruchomości użytkowanej
przez drugą osobę, własność pozostała nadal w rękach państwa. Owo przeniesienie własności,
lub jego brak, na ogół było niezależne od woli użytkowników. W takiej sytuacji pierwsza
osoba nie mogłaby żądać obligatoryjnego udzielenia bonifikaty, a ta druga mogłaby, ponieważ
nieruchomość przez nią użytkowana nadal należałaby do Skarbu Państwa. Ta argumentacja
uzasadniła poszerzenie projektu o zniesienie obligatoryjności bonifikat także w odniesieniu do
nieruchomości państwowych. W przeciwnym przypadku „naprawienie” ustawy w jednym
zakresie (prawo własności jednostek samorządu terytorialnego), mogłoby rodzić wątpliwości w
innym (równość obywateli).
5. Skutki finansowe wykonania projektowanej ustawy
Ustawa może zwiększyć dochody budżetu państwa i jednostek samorządu
terytorialnego o kwoty nieudzielonych bonifikat. Indywidualne decyzje w tych sprawach będą
jednak podejmować uprawnione organy.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projektowana ustawa nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 14 marca 2011 r.
BAS-WAPEiM-585/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej senackiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego
w prawo własności nieruchomości (przedstawiciel wnioskodawców: senator
Leon Kieres)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje uchylenie ustępów 8 i 9 oraz zmianę ustępów 11 i 12
artykułu 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania
wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459, ze
zmianami) – w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26
stycznia 2010 r. (sygn. akt K 9/08; Dz. U. Nr 21, poz. 109), stwierdzającym
niezgodność art. 4 ust. 8 i 9 ustawy z Konstytucją RP. Zmiana dotyczy
zniesienia obligatoryjności udzielania bonifikat od opłaty z tytułu
przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
nieruchomości.
Projekt zawiera przepis przejściowy. Proponowana ustawa ma wejść w
życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot projektu należy wskazać art. 345 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Przepis ten stanowi, że Traktaty nie
przesądzają w niczym zasad prawa własności w państwach członkowskich.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu prawa
użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości nie jest objęty
prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
2
Warszawa, 14 marca 2011 r.
BAS-WAPEiM-586/11
Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu prawa
użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (przedstawiciel
wnioskodawców: senator Leon Kieres) jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej
Projekt przewiduje uchylenie ustępów 8 i 9 oraz zmianę ustępów 11 i 12
artykułu 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania
wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459, ze
zmianami) – w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26
stycznia 2010 r. (sygn. akt K 9/08; Dz. U. Nr 21, poz. 109), stwierdzającym
niezgodność art. 4 ust. 8 i 9 ustawy z Konstytucją RP. Zmiana dotyczy zniesienia
obligatoryjności udzielania bonifikat od opłaty z tytułu przekształcenia prawa
użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania
wieczystego w prawo własności nieruchomości nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski